Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
esteban²

De Avonturen van URBANUS (Linthout & Urbanus)

Recommended Posts

Yep. Urbanus wou ooit striptekenaar worden. 

Die podcast aflevering van Welcome to the AA van Alex Agnew geeft leuke info over Urbain en de Willy.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Om terug te komen op de leeftijd van urbanus. Bij de luxe van het papschoolgenie zit zijn diploma van het eerste leerjaar. Hier staat zijn geboortjaar op: 1949 (ook geboortejaar van urbain servranckx). Het diploma is uitgereikt in 1968.

Hij was toen dus 19. En aangezien stripfiguren niet ouder worden...

Deel dit bericht

Link naar bericht

image.thumb.png.8a0e571e7e1eb17616c499a6c5ea0235.png

• De Avonturen van Urbanus 182: Het Billenknijpertje: "Jef Patat vindt een mysterieuze doos aan 'zijn' brug. De doos blijkt vol slakken te zitten dus opent hij een restaurant, echter zonder veel succes... De slakken belanden in de Vortebeek, maar dan loopt het mis.
Ondertussen stort Eufrazie zich vol overgave op haar cursus kantklossen. Na een ongelukje moet Urbanus haar plaats innemen bij de cursus. En dat loopt niet zo vlot..."

• De Avonturen van Urbanus 183: Urbanov Protski: "Het gaat goed met Tollembeek, ze hebben zelfs hun eigen luchtvaartmaatschappij: Tollembeek Airlines! Alleen vliegen ze enkel op Rusland omdat dat het goedkoopste is. Het duurt dan ook niet lang of Tollembeek wordt overspoeld door Russische toeristen. Ondertussen sleurt Urbanus juffrouw Pussy mee in een riskant liefdesavontuur met dramatische gevolgen... Als Urbanus zijn nieuwe leraar verdenkt van banden met de Russische Geheime Dienst, besluit hij om er als een volleerde James Bond tegenaan te gaan!"

Bron: SSZ.be

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 22/11/2018 om 15:47, Mask zei:

Ver hoef je niet te gaan zoeken daarvoor. Zijn LP hoezen en binnenhoezen maakt hij toch ook zelf.

Uiteraard! Dat weet ik natuurlijk wel (ben een grote Urbanus-fan). Ik dacht dat die cartoons misschien minder bekend waren. Die Hector-cartoon had ik trouwens toevallig in mijn computer staan. Evenals deze :

urbanus cartoon 2.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

image.thumb.png.19411ca9c71991cdb235b193a303e56b.png

Definitieve poster.  Zeer leuk!  Al zou ik de drie hoofdfiguren er toch wat meer laten uitspringen hebben.  (belichting)

Nieuwe trailer

Deel dit bericht

Link naar bericht

Waarom moeten die stemmen in een tekenfilm altijd zo onnatuurlijk en irritant zijn ?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, die stemmen blijven me irriteren. Mss ligt het aan de monden die niet erg goed geanimeerd zijn, ofwel omdat ze niet stroken met de personages. Een betere casting was hier nodig geweest. Gelukkig is dat niet de grote kost om over een jaar te hermaken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik wil niet de negatieveling zijn en kijk zéker uit naar de film. Maar sommige stemmen deden ook mijn wenkbrauwen fronsen. Bekende stemmen die helemaal niet bij de personages lijken te passen, inderdaad. Dat heeft deels vast ook te maken met het feit dat we die stemmen al die jaren zelf ingevuld hebben in ons hoofd. Enfin, de casting kon sowieso beter hier en daar. Verder ben ik wel degelijk enthousiast!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bij Eufrazie had ik me vroeger altijd zo een lage rustige vrouwenstem ingebeeld. De rest van de personages zijn wel ok voor mij op basis van de trailer.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het kan zijn dat het in de film nog gaat meevallen. In een trailer probeert men op een paar seconden tijd een spanningsboog op te bouwen waardoor het geheel soms/dikwijls nogal gejaagd overkomt. Die indruk had ik met deze trailer toch. Bij trailers met muziek van John Williams bv werkt dat wel, maar met Vlaamse stemmetjes helaas veel minder.

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik had hier mischien een appart topic voor moeten maken aangezien ik zeker uitkijk naar deze film.

En absoluut hoop dat het een succes wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

We hopen allemaal wel op het beste, denk ik. :) We kijken er ook duidelijk allemaal naar uit, so no problem there.

Deel dit bericht

Link naar bericht

hoe het komt dat urbanus in de film een stem heeft van een oude man? of is mijn boksen verkeerd?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Grappig dat er toch verschillende mensen zijn die het raar vinden dat Urbanus klinkt als Urbanus.

Zou men kunnen stellen dat een deel van de lezers de strip-Urbanus beschouwt als een figuur dat totaal losstaat van de echte Urbanus?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben zo iemand. Voor mij is het stripfiguur totaal anders dan de komiek. Dat is altijd zo geweest. Ik vind het raar dat dat voor sommigen wél zo is. Maar dat zijn wellicht diegene die zijn opgegroeid in de tijd dat Urbain nog bekend was bij het algemene publiek (ik bedoel van 5 tot 105). Het zou me verbazen mochten nog veel 15-jarigen Urbain kennen als Urbanus.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wel, de real-life Urbanus wordt toch nog altijd verwerkt in de foto-cartoon op de achterflap.

Dus denk ik wel dat ze hem in het echt ook zullen identificeren als Urbanus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, cinco zei:

Zou men kunnen stellen dat een deel van de lezers de strip-Urbanus beschouwt als een figuur dat totaal losstaat van de echte Urbanus?

Tuurlijk staat die helemaal los van de echte Urbanus. De echte Urbanus is om te beginnen al een komiek/acteur/stripmaker. De stripfiguur is niets van dat alles.  Het enige wat ze met elkaar gemeen hebben is de naam en het uiterlijk. De Urbanus-figuur uit de Verniste Vernepelingskes daarentegen is wél de echte Urbanus (allez, ja, een fictieve versie van de echte Urbanus dan).

Deel dit bericht

Link naar bericht
9 uren geleden, Tom B zei:

Tuurlijk staat die helemaal los van de echte Urbanus. De echte Urbanus is om te beginnen al een komiek/acteur/stripmaker. De stripfiguur is niets van dat alles.  Het enige wat ze met elkaar gemeen hebben is de naam en het uiterlijk. De Urbanus-figuur uit de Verniste Vernepelingskes daarentegen is wél de echte Urbanus (allez, ja, een fictieve versie van de echte Urbanus dan).

Ik vind dat het karakter van de stripfiguur ook overeenkomt met het karakter van de komiek. (op het podium, niet in real life natuurlijk)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb de stripversie toch ook altijd gezien als een doorslag van de podiumversie. Een beetje zoals het typetje waarvan hij vertelt in zijn zaalshows in de jaren '80, toen die nog verkocht werden op platen die thuis dan werden grijsgedraaid, nagespeeld op de speelplaats enzovoorts. Diezelfde fantasie vond ik terug in de eerste strips. Al moet ik toegeven dat ik ze tegenwoordig niet echt meer lees, de volgende generatie heeft dat overgenomen. Ik blijf echter nog altijd grote fan van Urbanus de liedjesschrijver.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Inderdaad Willy. Voor mij is Urbanus de stripheld onlosmakelijk verbonden met de Urbanus op het podium. Er is dan ook overduidelijk een sterke gelijkenis. Dat bewijzen zijn reacties, zowel verbaal als qua gezichtsuitdrukkingen (vooral in iets oudere albums) en denkwijze. Je voelt sterk de aanwezigheid van de geest van Urbanus in de albums. Dat hij hetzelfde klinkt, maar dan wel als een iets jongere Urbain, is niet meer dan logisch.

Edit: Precies Tanuki.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen