Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER


esteban²

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 1 month later...

De film verschijnt (godverdomme) alléén op DVD, niet op BLU RAY.  Heb je prachtige Full HD animatie, brengen ze het op een ondertussen achterhaald medium uit in minderwaardige resolutie.  Onbegrijpelijk, DFW natuurlijk weer.  De DVD verschijnt op 28 juni en kost ongeveer 15 €. 

 

image.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

De film verschijnt (godverdomme) alléén op DVD, niet op BLU RAY.  Heb je prachtige Full HD animatie, brengen ze het op een ondertussen achterhaald medium uit in minderwaardige resolutie.  Onbegrijpelijk, DFW natuurlijk weer.  De DVD verschijnt op 28 juni en kost ongeveer 15 €. 

 

image.png

Dat is allemaal nieuws voor mij.

Tja, Blu Ray is volgens mij nooit echt doorgebroken. Maar ik kan me vergissen.

EN ik heb het ook niet voor het zeggen. Niettegenstaande het om mijn mannekes gaat...

Link naar reactie

BR is wel degelijk doorgebroken, al was het in een ongelooflijk traag stijgend tempo.  Maar alle fysieke media is sowieso op een terugweg, in sneltempo.  Het is vooral Ultra 4K BR die niet echt van de grond gekomen is, zo tonen de cijfers aan.  Enkele grote hebben de productie van dergelijke 4K spelers al stop gezet en veel titels komen al niet meer uit op dat formaat.  Maar de gewone Full HD BR steekt daar nog steeds met kop schouders bovenuit in de vergelijking.  Jammere keuze, niets aan te doen. Digitaal gaat in stijgende lijn, ook in sneltempo.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Voor enkel de film op een schijfje gaat de verkoop veel lager uitdraaien dan men denkt, denk ik. Dan zou het ook onnozel zijn om er een blurayversie naast een dvd versie van uit te brengen.

 

Het grote publiek dat films kijkt in Vlaanderen is op te delen in 3 grote categorieën:

- dvd/bluray kopers - dit zijn de cinéfielen en collectioneurs die graag een hard copy hebben. Uitstervend ras en vooral gericht op extra’s en special editions (zie de parallel met de integraalhype in de stripwereld. Mooie en fantastische uitgaven, maar nieuwe lezers trekt het amper tot niet aan.)

- “streamers”: view on demands via digitale kanalen, bestaande uit meer conservatieve kijkers (play more) tot progressieve kijkers (kabeltv buiten en netflix, amazonprime en curiositystream binnen.)

- “alst maar beweegt”: kijkers die bezig zijn met hun leven en waar tv en film niets meer dan een extraatje is en die de film wel zullen kijken als één of vtm hem binnen 3 jaar eens uitzendt.

 

Als ik moest gokken, zullen er wel deals zijn met telenet of proximus om het via hun digitaal te verspreiden. (En hun Nederlandse tegenhangers.) Waardoor een release op dvd/bluray op zich al overbodig gaat zijn.

 

nota: dit is puur speculatief en gebaseerd op buikgevoel. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Tom MDP zei:

Voor enkel de film op een schijfje gaat de verkoop veel lager uitdraaien dan men denkt, denk ik. Dan zou het ook onnozel zijn om er een blurayversie naast een dvd versie van uit te brengen.

 

Het grote publiek dat films kijkt in Vlaanderen is op te delen in 3 grote categorieën:

- dvd/bluray kopers - dit zijn de cinéfielen en collectioneurs die graag een hard copy hebben. Uitstervend ras en vooral gericht op extra’s en special editions (zie de parallel met de integraalhype in de stripwereld. Mooie en fantastische uitgaven, maar nieuwe lezers trekt het amper tot niet aan.)

- “streamers”: view on demands via digitale kanalen, bestaande uit meer conservatieve kijkers (play more) tot progressieve kijkers (kabeltv buiten en netflix, amazonprime en curiositystream binnen.)

- “alst maar beweegt”: kijkers die bezig zijn met hun leven en waar tv en film niets meer dan een extraatje is en die de film wel zullen kijken als één of vtm hem binnen 3 jaar eens uitzendt.

 

Als ik moest gokken, zullen er wel deals zijn met telenet of proximus om het via hun digitaal te verspreiden. (En hun Nederlandse tegenhangers.) Waardoor een release op dvd/bluray op zich al overbodig gaat zijn.

 

nota: dit is puur speculatief en gebaseerd op buikgevoel. 

Helemaal eens, van begin tot eind. Ik volg dat eveneens op de voet allemaal.

Maar er is wel nog een verschil tussen de gemiddelde DVD-koper en de BR-koper.  De BR-koper zijn de cinefielen.  (al stuiten die dan ook vaak op het feit dat alternatievere films regelmatig niet op BR verschijnen, bij ons)  Maar de gemiddelde DVD-koper is tegenwoordig doorgaans toch wel een andere categorie.  Zonder daar grootse uitspraken over te doen: Ik denk gewoon dat de gemiddelde BR-koper een pak minder interesse zal hebben in De Vuilnisheld.  Ik begrijp die beslissing dan ook ergens wel (ondanks mijn 'onbegrijpelijk' uitspraak), ik vind het alleen zo jammer en zelfs een beetje frustrerend dat deze film niet op het betere formaat verschijnt. 

Het is ook zo dat een heel deel van de filmkopers geen geld meer wil uitgeven aan een DVD.  En inderdaad, als DVD de enige optie is, zit ik zelf ook in de categorie die hem eens zal huren. Tenminste dat nog, ipv downloaden. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dvd is enkel nog zinvol als je tv minder dan 1080p heeft. BR enkel voor die 1080p. Heb je 4k met eventueel HDR, dan zijn naast peperdure en zeldzame schijven itunes of Google play de beste opties. Schijven zijn wat mij betreft dood. Geen geklooi met kasten vol discs en alle resoluties onder één titel. 

En kijk :

B7CF8F13-D9AE-4DFB-BB60-7BF474D329EA.thumb.jpeg.903dadadc8940b4745c5dadde8801295.jpeg

 

release op 28 juni

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

Dvd is enkel nog zinvol als je tv minder dan 1080p heeft. BR enkel voor die 1080p. Heb je 4k met eventueel HDR, dan zijn naast peperdure en zeldzame schijven itunes of Google play de beste opties. Schijven zijn wat mij betreft dood. Geen geklooi met kasten vol discs en alle resoluties onder één titel. 

En kijk :

B7CF8F13-D9AE-4DFB-BB60-7BF474D329EA.thumb.jpeg.903dadadc8940b4745c5dadde8801295.jpeg

 

release op 28 juni

En is dat dan effectief HD?  Want HD titels bij Proximus zijn helemaal geen HD, dat is 720×480 resolutie. De leugenaars!  Ik heb nul ervaring met iTunes.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dat is HD, maar je moet wel een tv hebben die het aankan (ondertussen toch al minstens 8 jaar de referentie) en een apple tv hebben met minstens HD (ondertussen toch ook al 4-5 jaar). 

Proximus en telenet gebruiken opgeschaalde HD in hun vorige generatie decoders. Telenet zelfs 1080i geloof ik. Er is nu wel een nieuw model begonnen aan zijn uitrol dat 4K geeft en rechtstreeks chromecast en airplay ondersteunt.

 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/kan-ik-mijn-digibox-of-digicorder-omruilen

 

 

 

Link naar reactie

I know, I know. Ik bedoelde eerder: Als iTunes Urbanus in Full HD aanbiedt, is het dan effectief Full HD? Want bepaalde films zijn bij ons niet (legaal) in Full HD beschikbaar, enkel 720. Omdat die voor ons gebied simpelweg niet beschikbaar gemaakt worden, ook niet digitaal. En zo vroeg ik mij dus af of de Full HD versie van Urbanus wel effectief beschikbaar is voor de digitale aanbieders. Vast wel, maar ik zou het nu wel eens met zekerheid willen weten, zo. :)

 

In ieder geval, ik ben nog steeds benieuwd hiernaar. Niet in de bioscoop kunnen zien. Helaas.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Hmmm, geef mij toch maar een hard copy. Dat het enkel op dvd verschijnt vind ik op zich niet erg, maar het betekent wel dat ik het niet bij uitgifte zal gaan oppikken. Een dvd is de nieuwprijs al lang niet meer waard. 

 

Overigens, sinds kort ben ik de urbanusstrips (opnieuw) aan het kopen. In m'n puberjaren heb ik er een flink aantal verkocht wegens geld- en vooral plaatsgebrek. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gisteren het kunstmatige weeskindje gelezen. De eerste versie met de single. Die er jammer genoeg niet meer bijzit want grijsgedraaid vroeger en met alle verhuizen is die ook verdwenen.

 

Nostalgie kwam weer boven :) Vooral Eufrazie met haar fetisj om mariabeeldjes te willen afstoffen. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Op een kleine TV trekt SD ook al op geen fluit. :)  En op een grote TV is zelfs DVD-kwaliteit voor zo'n tekenfilm niet te best.  Goed referentiemateriaal daarvoor is The Simpsons Movie.  Heb ze in beide formaten (DVD / BR) en het verschil is gigantisch. Die lijnen en details zijn ogen soms echt slecht op het grijze schijfje.

iTunes gebruik ik niet, goed voor wie het heeft. 👍 Dan zal deze elders, ahum-ahum, ook wel snel ik Full HD beschikbaar zijn.  Eigen schuld, DFW.

Nu voor alle duidelijkheid, ik ga niet minder van De Vuilnisheld genieten (als hij goed is) omdat ik DVD-kwaliteit moet bekijken hoor, 't is uiteindelijk de film die telt. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Urbanus : De Vuilnisheld

Oei.  Helemaal klaar voor typische fratsen die eigen zijn aan de Urbanus strips, bleef ik vooral op mijn honger zitten.  Slechts één keer wist de film de spirit van het bronmateriaal naar boven te halen, maar verder was het een énorm magere bedoening.  Alsof er een heleboel losstaande ideeën aan elkaar geplakt werden, zonder dat ze er in slaagden er één vloeiend geheel van te maken.  Het valt voor mij ook compleet tussen twee stoelen.  Absoluut niet aantrekkelijk voor kinderen en in alle opzichten simpelweg te flauw voor volwassenen. Goed dat ik niet samen met mijn petekind gekeken heb, want zij zou zich zowaar vervelen, denk ik.  En vooral een 'akward' gevoel overhouden aan deze animatiefilm.  Pluspunten: Goed geanimeerd en hier en daar een fijn klinkende soundtrack.  Maar de uitwerking van dat scenario liet zowat op alle mogelijke vlakken serieus te wensen over.  Dat er amper te lachen viel vond ik het grootste minpunt.  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 1 month later...

Goeie vraag! Natuurlijk zijn er taboes! Zo had ik een keer een grap met drugs getekend..

Uiteindelijk vond ik het zelf te ver gaan en heb ik dat er uitgegooid.

Die pagina slingert hier nog ergens rond...

Ook eens een pagina met een crematorium er uitgegooid.

Pedofielen zal ik nooit in de strip brengen... Kinderprostitutie...

Meestal zijn Urbanus en ikzelf het eens. Ik kan me niet herinneren dat ik iets te straf vond waar hij mee aankwam

Link naar reactie
1 uur geleden, linthout zei:

Goeie vraag! Natuurlijk zijn er taboes! Zo had ik een keer een grap met drugs getekend..

Uiteindelijk vond ik het zelf te ver gaan en heb ik dat er uitgegooid.

Die pagina slingert hier nog ergens rond...

Ook eens een pagina met een crematorium er uitgegooid.

Pedofielen zal ik nooit in de strip brengen... Kinderprostitutie...

Meestal zijn Urbanus en ikzelf het eens. Ik kan me niet herinneren dat ik iets te straf vond waar hij mee aankwam

Willy, bedankt voor je antwoord! Altijd interessant om inzicht te krijgen in de afwegingen die tekenaars en scenarioschrijvers maken bij het creëren van hun werk. Ik ben in dat kader ook getipt om het boek 'Urbanus: Van Amedee tot Zulma' aan te schaffen. 

 

Sinds ik in 1984 het album 'Het papschoolgenie' van een oom cadeau kreeg,  ben ik de Urbanus-strips gaan verzamelen en ik lees ze na 35 jaar nog steeds met heel veel plezier. De manier waarop in de Urbanus-strips op humoristische wijze taboes werden (worden) doorbroken en tegen heilige huisjes werd (wordt) aan geschopt, heb ik altijd geweldig gevonden. En in deze tijd, waarin politiek-correctheid zo vaak de boventoon voert in o.a. de media, vind ik de humor in de Urbanus-strips zelfs ronduit een verademing! 

Link naar reactie
  • 2 months later...
Op 5/7/2019 om 04:01, esteban² zei:

DE VUILNISHELD is te huur bij PROXIMUS en TELENET.  (SD of DVD kwaliteit)

Hij is nu gratis te bekijken. Vond hem wel goed. Eigenlijk zoals verwacht als je de strips gelezen hebt.

 

Het enige dat ik raar vond is het ‘schoon Nederlands’. Is er 1 versie voor België en Nederland?

Link naar reactie

image.thumb.png.1786b2c708df68813dabe587f118eb89.png

 

Die premise ...
 

"Nadat de hele wereld de lucht is ingegaan, wordt Urbanus 100 jaar later terug tot leven gebracht door aliens. Urbanus kan echter door de Timetravel-betonmolen van dokter Schrikmerg terugkeren in de tijd. Al loopt er iets mis, want hij komt terecht in de tijd waar zijn ouders nog kinderen zijn... en moet zijn eigen ouders opvoeden!"

Benieuwd. :)  Het is wel de meest 'constaterende' titel ooit in de reeks.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 months later...

RIP Werther Vander Sarren 

Als kind zei ik altijd Werchter Vander Sarren, zonder door te hebben dat het verkeerd was.

 

Wat heeft acteur Werther met strips te maken?  Hij speelde samen met Urbanus een heel belangrijke rol  als vast panellid in "Wie Ben Ik?" op de zender VTM van '89 tem '91, waarbij Goedele Liekens presenteerde.  En in "Meer Moet Dat Niet Zijn", een sketch-show, speelde hij eveneens samen met Urbanus.  In 1990 speelde hij zodoende dan ook de halfbroer van Urbanus in "... En ge kunt er uw haar mee kammen", album 28 van Urbanus.  Ik vond de Werther-versie van @linthout ongelooflijk leuk!  Ik had dat personage graag nog eens zien terugkeren eigenlijk.  En de cameo aan het eind van dat album, vond ik als kind al hilarisch.

image.thumb.png.e04c6b55df6d0720d71308a77b45e1b9.png
 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dat was begin jaren '90 één van mijn favoriete Urbanusalbums.

De referenties in het album zijn misschien doorheen de tijd wat verloren gegaan, maar Wie Ben Ik? was een uitermate populair komisch kwisje in die periode en "en ge kunt er uw haar mee kammen" was een vaste catchphrase in het programma.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...