Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER


esteban²

Recommended Posts

BREAKING NEWS!

 

Stad zet licht op groen voor Urbanus-stripmuur op Paardenmarkt

 

Het Antwerpse stadsbestuur heeft het licht officieel op groen gezet voor de realisatie van een stripmuur op de hoek van de Paardenmarkt en de Boterhamstraat. Binnenkort – een timing is nog niet bepaald - zal de beeltenis van Urbanus er te zien zijn. Eerder deze zomer werd ook de vergunning van de stripmuur van cartoonist Kim Duchateau in de Grote Goddaard door het college goedgekeurd.

 

Urbanus en Duchateau zijn voorlopig de laatsten die in Antwerpen een stripmuur krijgen. Striphelden zoals Nero, Kiekeboe en Suske en Wiske hebben al jaren hun eigen muur. Jaren geleden startte het project om bekende stripfiguren te eren. Toen was het opzet om vijftien van deze muren te beschilderen. Met de komst van Urbanus en Duchateau is dat doel bereikt.

Link naar reactie

Nee, dat is omgekeerd.

Als je veel geluk en waardering voor je werk krijgt is het mogelijk dat de stad je een stripmuur wil geven. Dat komt van de stad en niet van ons. Op zich is het natuurlijk een hele eer om zo'n muur te krijgen in het centrum van Antwerpen.

Als ze niet teveel eisen stellen wat het ontwerp betreft doe ik graag mee.

Maar wat er nu gebeurd is vind ik raar. niemand weet iets.

Plots lezen we dat we  toch een muur krijgen...

Ach ja, ik zal er wel naartoe trekken met mijn potten verf en mijn verfborstel... 🙂

 

 

Link naar reactie

Ah deze heerlijke tekening uit Het Verslechteringsgesticht.

De belastingskontroleur die daar linksboven uit de lucht komt gevallen is die van Tegen de Dikkenekken.

Natuurlijk wordt er bij Kweepeers surprise vermeld dat het van een olifant komt. Saillant detail.

Die zwarte schaduwbogen bovenaan de muren is altijd wel typisch geweest voor de Urbanusstrips.

Ik heb dat nooit ergens anders gezien.

Ik hield ook van de zachte inkleuring gedaan door Mirella in deze periode.

 

afbeelding.thumb.png.f393661909ec77ccc89563ca557462f4.png

 

Na een streng Jommekesdieet in de eerste helft van mijn lagere school was Urbanus een welgekome frisse wind van anarchie en opende het voor mij de deuren naar een wijder stripspectrum.

 

 

Link naar reactie

Even een zijsprong: Willy, wat heb je met 'Jaren van de olifant' een geweldig mooie striproman gemaakt!
Vandaag ineens uitgelezen. Prachtig en indrukwekkend hoe je tragiek en humor samen hebt gebracht in deze strip met autobiografische elementen. Ik ben erg onder de indruk, dus voor mij vandaag even geen andere strips meer. Zojuist wel meteen 'De leveling' en 'Wat wij moeten weten' deel 1 en 2 aangeschaft. 😉

Link naar reactie
16 uren geleden, SAVANTAS zei:

Even een zijsprong: Willy, wat heb je met 'Jaren van de olifant' een geweldig mooie striproman gemaakt!
Vandaag ineens uitgelezen. Prachtig en indrukwekkend hoe je tragiek en humor samen hebt gebracht in deze strip met autobiografische elementen. Ik ben erg onder de indruk, dus voor mij vandaag even geen andere strips meer. Zojuist wel meteen 'De leveling' en 'Wat wij moeten weten' deel 1 en 2 aangeschaft. 😉

 

Goede reminder, ik wil 'Jaren van de olifant' ook nog altijd aanschaffen. Is deze nog ergens te koop?

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

bron: Editiepajot.com

 

De Bronzen Urbanus

 

Urbanus heeft nog geen corona, wel 't schurft, maar ondertussen heeft hij wel tijd om verder aan zijn biografie te schrijven. Hij heeft in 2020 zijn Nederlandse toer moeten stopzetten, maar wat zijn strips betreft, dat loopt nog steeds goed verder. De bronzen Urbanus(cultuurprijs) werd dit jaar niet uitgereikt in Galmaarden, maar dat was al voor de corona zo afgesproken. 

 

Nu corona al maanden onder ons is vroegen wij ons af hoe het met de bekendste Tollembekenaar en ereburger is. Dus gingen wij eens vragen hoe het was met Urbanus en wat dacht u springlevend natuurlijk.

 

Hopelijk heeft de corona nog niet toegeslagen bij u en uw familie! 

 

Urbanus: Voorlopig heb ik nog geen last van miss corona, ik heb alleen maar ’t schurft. Als dat virus in mijn buurt komt, wordt het meteen zelf besmet door mij.

 

Kun je me eens vertellen wat voor impact de corona heeft op uw plannen, wat was er voorzien in 2020 en is verschoven naar 2021.

 

Urbanus: Ik heb in maart 2020 mijn Nederlandse toer moeten stopzetten. Ik had geluk, het overgrote deel van mijn Trecto Pnix tour was achter de rug. Ik had nog 13 optredens te gaan, zelfs in een paar zeer grote zalen. Maar bon, er zijn artiesten die grotere problemen hebben.

 

Heeft de corona ook roet in het eten gegooid wat betreft de strips of loopt dit nog normaal?

 

Urbanus: Normaal rijd ik voor het schrijven aan de strip altijd naar Willy Linthout in Lokeren, maar dat doen we door het risico niet meer. We hebben intussen al 5 albums geschreven via Messenger. Willy richt de camera van zijn computerscherm richting zijn tekenblad, zo kan ik zijn snelle schetsen volgen en zie ik hoe het scenario vordert. Zijn gezicht heb ik al genoeg gezien, dat is dus niet nodig om grappen te verzinnen(lacht). Ik maak van het thuiszitten ruimschoots gebruik om aan mijn biografie te schrijven. Dat boek wordt een hele turf. Ik veronderstel dat ik daar mee klaar ben tegen dat alle boekenwinkels failliet zijn door de pandemie. Ik kan daar verder niet veel over zeggen, anders staan hier morgen 20 journalisten met de vraag om mijn avonturen voor te lezen in hun micro(Dus mensen doe geen moeite het zal toch njet zijn.)

 

Ook de bronzen Urbanus ging niet door dit jaar, je moet het beeldje dus nog niet opblinken, hopelijk gaat het wel door begin 2022.

 

Urbanus: Er werd na de laatste uitreiking van de Bronzen sowieso al beslist, om dit pas om de twee jaar te doen. Zo zijn er meer gegadigden voor een nominatie. Het is dus niet de schuld van de Covid 19, we waren hem voor.

 

Andere plannen laat maar weten

 

Urbanus: Vermits ik nu al een jaar niet meer optreed, denk ik niet dat het een goed idee is om mijn theatershow ‘Trecto Pnix’ nog te hervatten. Ik denk dat ik liever iets nieuws in mekaar steek. Maar bon, ik ben gepensioneerd, ik laat me niet meer opjagen.

 

urbanuslive.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Bron : Het laatste nieuws

 

‘Ge moogt naar huis gaan’: Antwerpse politie draait Urbanusliedje om jongeren in hun bed te krijgen (en het werkt)

De Antwerpse politie greep zaterdagavond in op het Theaterplein en het Mechelseplein omdat er vlak voor het ingaan van de avondklok nog te veel mensen aanwezig waren. Maar in plaats van hardhandig op te treden, besloot een van de inspecteurs in de combi’s om het liedje ‘Ge moogt naar huis gaan’ van Urbanus af te spelen. Het initiatief had effect en het Mechelseplein liep zonder problemen leeg. “We vinden het absoluut niet erg als onze mensen dit soort situaties op een wat ludiekere manier aanpakken.”

 

Kort voor middernacht kreeg de Antwerpse politie een oproep dat er net iets meer volk aanwezig was op het Theaterplein dan onder de geldende maatregelen is toegestaan. Bovendien was het bijna 12 uur en zou de avondklok bijna ingaan. Zodoende besloot de politie om een viertal combi’s ter plaatse te sturen om de aanwezige jongeren aan te manen naar huis te gaan.

 

Even later moesten de agenten om dezelfde reden ook optreden op het Mechelseplein. Om hun boodschap wat extra kracht bij te zetten, echter, besloot een van de inspecteurs het liedje ‘Ge moogt naar huis gaan’ van Urbanus door de speakers af te spelen. Een succes, zo bleek, want wat er nog over was van de groepjes aanwezigen stoof al lachend uit elkaar en begaf zich zonder al te veel problemen naar huis. Er zijn ook geen processen-verbaal meer opgemaakt.

 

“Die manier van handelen is niet echt gebruikelijk,” aldus woordvoerder van de politie Willem Migom. “Maar als het werkt, gaan we er zeker niet moeilijk over doen. Het afspelen van dat liedje is waarschijnlijk een inschatting geweest van een van de agenten in de combi’s en het heeft ervoor gezorgd dat het plein zonder escalatie is leeggelopen. Zeker binnen de huidige context van de coronapandemie die voor niemand plezant is, vinden we het absoluut niet erg als onze mensen dit soort situaties op een wat ludiekere manier aanpakken. Het mag al eens met een knipoog gebeuren.”

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...