Ga naar inhoud

Henk Kuijpers - Franka


kvanlang

Recommended Posts

Goedenavond, weet er een van jullie meer over Henk  Kuijpers ? Is hij misschien ziek ? Zijn webpagina is al bijna een jaar niet meer geüpdated.

Op dit moment verschijnt "Roofmoord" wel in een stripblad.  Ik ben geabonneerd op zijn "Franka Magazine", maar dan ben kom je als laatste het nieuws te weten, of als het al voorbij is.

Link naar reactie

Ben deze zomer nog bij Henk op de koffie geweest. Het verhaal was toen helemaal klaar. Enkel moest hij nog 16 pagina.s inkten en hij hoopte die klus te klaren in november. Het album komt pas volgend jaar uit. Er wordt ook gedacht over een integrale van "De tanden van de draak", met andere cover plus wat extra.s, maar dat is nog even koffiedik kijken.

Link naar reactie
13 uren geleden, Noël zei:

Dat ben ik niet met je eens. Franka is al een tijdje niet meer wat het geweest is.  

Wanneer was het wel iets?

 

2 minuten geleden, boomvavavoom zei:

of zou het (hardop denkend) nog steeds geschreven worden voor kinderen? En dat "wij" meer gewend zijn ondertussen

Het zijn degelijke thrillers. Dat zijn de Franka albums eigenlijk al bijna 30 jaar. 

Link naar reactie
6 minuten geleden, carioca zei:

Wanneer was het wel iets?

altijd heerlijk jeugdsentiment geweest. Ik kan me voorstellen dat er kids zijn die het nog steeds tof vinden.

Ik heb nieuwe favorieten ontwikkeld maar Franka blijft toch wel leuk

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Waldorf zei:

Veertig jaar. Het misdaadmuseum is uit 1978.

Dat is niet helemaal wat ik bedoelde. 

 

Voor mij begint Franka pas een smoel te krijgen met het album Moordende Concurrentie. Vantevoren was het een nogal speelse avontuurlijke strip. Daarna worden het de thrillers waar ik het hierboven over had.

Link naar reactie
Op 25/9/2018 om 15:28, sanderg zei:

... Ik kom altijd maar zeer moeilijk door een Franka album heen - zoveel lappen tekst (zeker aan het einde, waar de (veelal rammelende) uitleg wordt gegeven van het hoe en wat eerder in het verhaal..)

Ik heb daar ook enorm veel moeite mee. Ik had een aantal jaren geleden een zevental Franka albums aangeschaft, maar heb geen enkele ooit uitgelezen!

Daarentegen heb je tegenwoordig een Suske en Wiske uitgelezen in 8 minuten. Fast Food. Kan je doen terwijl je in de winkel het album doorbladert.... Zo hoeft het dus ook niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Op 26/9/2018 om 13:53, Zwendel zei:

 

 

 

 

Link naar reactie
14 hours ago, Neat Stuff said:

Ik denk dat hier een vertekend beeld heerst wat betreft de keuze van strips die de jeugd tegenwoordig koopt. Ik heb in de ruim 20 jaar dat ik in de stripwinkel werkzaam ben eigenlijk zelden, en ik durf misschien zelfs 'nooit' te beweren, een Franka aan iemand met een leeftijd jonger dan 30 jaar verkocht. 

 

ik denk dat de kopers van nu deels de kinderen van toen waren (ten tijde van de meer kinderlijke albums)... Kuijpers heeft, denk ik, met zijn publiek mee willen groeien..wat dat betreft past de publicatie in het Veronica magazine goed bij m. in mijn jeugd was Veronica hip en duidelijk gericht op jongeren. Nu is Radio Veronica nog altijd deels gericht op jaren 80 muziek...

 

ik geloof inderdaad ook niet dat er nu kinderen zijn die Franka's kopen..

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Franka is een strip waar je even je tanden in moet zetten vind ik.  Je moet je even concentreren, maar je krijgt toch altijd een leuk verhaal met mooie, gedetailleerde tekeningen voorgeschoteld.  Veel tekst en veel details, maar dat zorgt ervoor dat ik het gevoel heb echt iets gelezen te hebben.  Voor mij is Franka toch altijd een beetje waar voor zijn geld (klinkt fout, ik weet het 😉 ). Ik geraak altijd ondergedompeld in die verhalen...

 

Daarentegen heb ik het probleem met de "flutstrips", hierboven beschreven, dat die er zodanig makkelijk ingaan, dat ik te rap begin te lezen en eigenlijk niet meer in het verhaal geraak.  Plots is het verhaal dan uit en weet ik al niet meer wat ik nu eigenlijk gelezen heb...

 

Het nadeel van een Franka is wel, dat je er tijd moet voor vrijmaken.  Ik kan zo'n verhaal niet niet in stukken en beetjes lezen, want dan geraak ik weeral niet in de sfeer... 

Link naar reactie
22 uren geleden, ivo zei:

Franka is een strip waar je even je tanden in moet zetten vind ik.  Je moet je even concentreren, maar je krijgt toch altijd een leuk verhaal met mooie, gedetailleerde tekeningen voorgeschoteld.  Veel tekst en veel details, maar dat zorgt ervoor dat ik het gevoel heb echt iets gelezen te hebben.  Voor mij is Franka toch altijd een beetje waar voor zijn geld (klinkt fout, ik weet het 😉 ). Ik geraak altijd ondergedompeld in die verhalen...

 

Daarentegen heb ik het probleem met de "flutstrips", hierboven beschreven, dat die er zodanig makkelijk ingaan, dat ik te rap begin te lezen en eigenlijk niet meer in het verhaal geraak.  Plots is het verhaal dan uit en weet ik al niet meer wat ik nu eigenlijk gelezen heb...

 

Het nadeel van een Franka is wel, dat je er tijd moet voor vrijmaken.  Ik kan zo'n verhaal niet niet in stukken en beetjes lezen, want dan geraak ik weeral niet in de sfeer... 

Teveel tekst, teveel details, de laatste jaren koop ik daarom geen Franka meer...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Op 13/10/2018 om 12:03, linthout zei:

Dat vind ik ook. Het had een schitterende stripreeks kunnen zijn.

in mijn ogen IS het een schitterende stripreeks! ;) 

maar snap het wel mbt de lange teksten en details, voor mij is dat een meerwaarde, voor een ander juist niet, ik houd ook nog van al die reeksen van Charlier, die had pas teksten..

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Op Catawiki begint op zaterdag 10 november 2018 een grote Franka Veiling. In totaal 150 kavels allemaal uit het persoonlijk archief van HENK KUIJPERS. 
Veel prachtige platen en illustraties Zowel klassieke als gloednieuwe tekeningen. En veel VRIJ WERK!
Vintage platen zoals pagina 5 uit de de Blauwe Venus, pagina 18 uit de ondergang van de Donderdraak, tekenwerk uit het eerste, tweede, derde en vierde album. Volop originelen, uit alle titels, ouder of recent, in alle prijsklassen: strips, illustraties en schetswerk. Verder zeefdrukken, posters en drukwerk. En alternatieve oplossingen voor stripstroken, boek-en bladcovers en grote platen, elk kavel royaal voorzien van schetsen, kleurwerk en meer. Want dit is allemaal uit mijn eigen archief, dus alleen ik kan proberen kavels te leveren die nergens anders te krijgen zijn!

Omdat ze zeer zeldzaam zijn, of nooit  eerder ergens te zien of gewoon uniek. ZIE DE CATAWIKI-SITE VOOR ALLE KAVELS!

…’T ZAL TOCH NIET?…  special
Deze speciale veilingprent verschijnt in een oplage van precies 150 exemplaren. De winnaar van elke kavel krijgt er een.
Deze prent is weer in lijn met de serie eerdere platen bij catawikiveilingen. Het gevoel dat elke verzamelaar maar al te goed kent; de plotselinge vondst van dat “gouden" ding dat je altijd al zocht. Natuurlijk gebeurt het zelden of  nooit, maar het tintelende gevoel dat het nu, voor één keer, wel raak zou kunnen zijn maakt elke beurs, boekenkraam of rommelmarkt onweerstaanbaar.
Je kunt natuurlijk ook zomaar tegen je gouden vondst aanblunderen…zoals hier,  waar oude ordermappen uit de afvalbak van een drukkerij zijn gevallen! Je ziet ze uit een ooghoek focust…”nee! -’t zal toch niet!” Maar het is zo!
Kenners zullen de drukkerij herkennen. Voortdaverend massatourisme heeft ook Drukkerij van Kampen uit de oude wijken verdreven naar een industrieterrein. Hier wordt de werkvloer verbouwd tot Grand Cafe Print van Grand Hotel The Press!

Deze prent verschijnt dus in een oplage van 150 die precies  gelijk is aan het aantal kavels, bij elke kavel is voor de winnaar één prent beschikbaar! Verder komt deze prent nergens in omloop.

Deze unieke veiling loopt af op zaterdagavond 17 november, ZIE DE CATAWIKI-SITE!

blog_133.png

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
Op 2/11/2018 om 07:57, Van Ditmar Strips zei:

Op Catawiki begint op zaterdag 10 november 2018 een grote Franka Veiling. In totaal 150 kavels allemaal uit het persoonlijk archief van HENK KUIJPERS. 
Veel prachtige platen en illustraties Zowel klassieke als gloednieuwe tekeningen. En veel VRIJ WERK!
Vintage platen zoals pagina 5 uit de de Blauwe Venus, pagina 18 uit de ondergang van de Donderdraak, tekenwerk uit het eerste, tweede, derde en vierde album. Volop originelen, uit alle titels, ouder of recent, in alle prijsklassen: strips, illustraties en schetswerk. Verder zeefdrukken, posters en drukwerk. En alternatieve oplossingen voor stripstroken, boek-en bladcovers en grote platen, elk kavel royaal voorzien van schetsen, kleurwerk en meer. Want dit is allemaal uit mijn eigen archief, dus alleen ik kan proberen kavels te leveren die nergens anders te krijgen zijn!

Omdat ze zeer zeldzaam zijn, of nooit  eerder ergens te zien of gewoon uniek. ZIE DE CATAWIKI-SITE VOOR ALLE KAVELS!

…’T ZAL TOCH NIET?…  special
Deze speciale veilingprent verschijnt in een oplage van precies 150 exemplaren. De winnaar van elke kavel krijgt er een.
Deze prent is weer in lijn met de serie eerdere platen bij catawikiveilingen. Het gevoel dat elke verzamelaar maar al te goed kent; de plotselinge vondst van dat “gouden" ding dat je altijd al zocht. Natuurlijk gebeurt het zelden of  nooit, maar het tintelende gevoel dat het nu, voor één keer, wel raak zou kunnen zijn maakt elke beurs, boekenkraam of rommelmarkt onweerstaanbaar.
Je kunt natuurlijk ook zomaar tegen je gouden vondst aanblunderen…zoals hier,  waar oude ordermappen uit de afvalbak van een drukkerij zijn gevallen! Je ziet ze uit een ooghoek focust…”nee! -’t zal toch niet!” Maar het is zo!
Kenners zullen de drukkerij herkennen. Voortdaverend massatourisme heeft ook Drukkerij van Kampen uit de oude wijken verdreven naar een industrieterrein. Hier wordt de werkvloer verbouwd tot Grand Cafe Print van Grand Hotel The Press!

Deze prent verschijnt dus in een oplage van 150 die precies  gelijk is aan het aantal kavels, bij elke kavel is voor de winnaar één prent beschikbaar! Verder komt deze prent nergens in omloop.

Deze unieke veiling loopt af op zaterdagavond 17 november, ZIE DE CATAWIKI-SITE!

blog_133.png

 

Net even bekeken op Catawiki

Niet al teveel gepubliceerde originelen maar er zit er zeker eentje bij dat mij kan bekoren 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Naast lezer tevens verzamelaar, afgelopen zaterdag "De Dertiende Letter" gekocht in HC  uit 2012, deze versie

staat een stuk mooier op papier dan de versie uit 1994.

De grootste verrassing is echter dat de nieuwe versie als toevoeging een "kinky" Franka toont die zich uitleeft

in een expliciet sex/ verfgevecht.

In hoeverre deze toevoeging een fantasie van Henk Kuijpers is of de Franka fans laat ik in het midden, de originele

tekeningen van Bladzijde 50 zullen onder de verzamelaars wel het nodige opbrengen.

 

 

Link naar reactie
Op 11/11/2018 om 11:32, bouncer zei:

Naast lezer tevens verzamelaar, afgelopen zaterdag "De Dertiende Letter" gekocht in HC  uit 2012, deze versie

staat een stuk mooier op papier dan de versie uit 1994.

De grootste verrassing is echter dat de nieuwe versie als toevoeging een "kinky" Franka toont die zich uitleeft

in een expliciet sex/ verfgevecht.

In hoeverre deze toevoeging een fantasie van Henk Kuijpers is of de Franka fans laat ik in het midden, de originele

tekeningen van Bladzijde 50 zullen onder de verzamelaars wel het nodige opbrengen.

 

 

 

Ik heb ze zojuist ook even naast elkaar bekeken. Wat is die eerste (originele, 1995) versie inderdaad ongelooflijk slecht gedrukt.

Link naar reactie

Franka veiling heeft toch (weer) een heel behoorlijk resultaat opgeleverd.

Goedkoopste kavel EUR 51 (voor een losse Kerstkaart) en duurste EUR 1450 (voor de originele tekening van de veilingprent). 

Zelf ook een leuke originele tekening (vignet met Franka en Bars) op de kop getikt!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...