Ga naar inhoud

Henk Kuijpers - Franka


kvanlang

Recommended Posts

Ik ben fan van het eerste uur en heb het nieuwe verhaal met veel plezier gelezen / bekeken.. Zie ook net dat Henk Kuijpers intussen ook al bijna 73 jaar is, dus ook niet meer piep..hoop wel dat hij intussen nog ergens tijd vindt om de ontbrekende delen 1 tot en met 6 in hc uit te geven.

Link naar reactie
Op 30/9/2019 om 03:23, Tweetie zei:

Gemiddeld zit er twee jaar tussen de Franka albums.  De strip verscheen voor het eerst in 1974.

Dat is waar. Maar zoals Wil terecht opmerkt is Henk Kuijpers niet meer de jongste. En als een verwende fan wil ik nog zoveel mogelijk van hem kunnen lezen voordat hij de pijp aan Maarten geeft. 

Natuurlijk heeft de man groot gelijk dat hij geen 12 uur per dag meer achter de tekentafel gaat zitten. 

Link naar reactie

Laatste album gelezen en erg goed bevonden! Waar ik eerder nog wel eens opmerkingen plaatste over de kwaliteit van de verhalen van Kuijpers moet ik deze voor de laatste twee albums intrekken. Dit was gewoon erg leuk vermaak.

Ik vind het overigens nog knap dat Kuijpers uberhaupt achter de tekentafel kruipt op zijn 72e. Tegen die tijd hoop ik zelf geen klap meer te doen behalve genieten :-)
Maar goed- ik kan me voorstellen dat het voor een stripmaker ook echt genieten is om een album te maken.

 

Dessalniettemin zijn er velen met een soort (pseudo)pensioen. O.a. Rosinski (doet volgens mij alleen nog maar covers), Tardi (niet zeker, maar ik meen ergens te hebben gelezen dat hij het wel welletjes vond zo, helaas...) en Schuiten (maakt nog wel illustraties maar wil geen nieuwe stripalbums meer maken heb ik begrepen).

Link naar reactie

van sommige tekenaars is de hoge waarde van hun werk voor hen toch echt te denken aan de populariteit van hun strips. Ik vraag me af of losstaande werken van Schuiten hetzelfde zouden hebben opgebracht als de beste man geen strips zou hebben gemaakt. 

 

Ik weet niet hoe t zit met auteursrechten ed maar ik kan me voorstellen dat het, zeker in het begin van een carrière, sappelen is voor de meeste stripauteurs.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
58 minutes ago, kvanlang said:

Intussen is Operatie Roofmoord idd binnen. De moeite. Zonet heb ik ontdekt dat er in Almere Buiten een stripheldenbuurt is met navenante straatnamen. En raad eens wie ontbreekt ?

Wat grappig!

 

maarre- Franka ontbreekt, begrijp ik?

Nochtans, uit een poll in het verleden, onze grootste stripheld(in) gebleken (https://www.parool.nl/kunst-media/franka-grootste-stripheld-van-nederland~b0e5ccae/)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
Op 21/7/2022 om 09:49, Lamme Goedzak zei:

Persoonlijk vind ik het tweeluik De tanden van de draak en de ondergang van de donderdraak de leukste van de reeks. 

 

Ja, dat is het eenzame hoogtepunt in de reeks. Voor mij op één niveau met de beste Robbedoezen.

 

In het Duits is juist deze maand een nieuwe Franka integraal begonnen bij uitgeverij All Verlag.

Link naar reactie
On 7/21/2022 at 12:38 AM, cinco said:

Is er een opvallende uitschieter in de Franka-reeks? Zo eentje waarvan je kan zeggen "lees vooral deze"?

Hangt van de periode af.

Misdaadmuseumperiode, Secretaresse Franka, Bars nog groot hondje : Terugkeer van de Noorderzon/Wraak van het vrachtschip.

Franka avonturen, met jonge Bars : Tanden van de draak tweeluik

Rix periode. Franka hopeloos verliefd op de verkeerde  : Het zwaard van Iskander

Recent, losbol Franka. :Eigenlijk geen. Het tekenwerk blijven hoogstaande, artistieke zoekplaatjes, maar er wordt veel te veel gebruik gemaakt van een gesloten narratief waarbij een alwetend karakter de achtergrond van de strip uit de doeken doet. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Gisteren liep de jaarlijkse Franka veiling op Catawiki af.

https://www.catawiki.com/nl/a/679207-stripveiling-franka

Mooie resultaten wederom en ik heb de indruk dat daar elk jaar opnieuw wat meer op geboden wordt.

Geen mogelijkheid meer om koopjes te doen

Je concentreren op 1 stuk en meer bieden dan je van plan was is de boodschap geworden 

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
26 minutes ago, Mzee said:

Gisteren liep de jaarlijkse Franka veiling op Catawiki af.

https://www.catawiki.com/nl/a/679207-stripveiling-franka

Mooie resultaten wederom en ik heb de indruk dat daar elk jaar opnieuw wat meer op geboden wordt.

Geen mogelijkheid meer om koopjes te doen

Je concentreren op 1 stuk en meer bieden dan je van plan was is de boodschap geworden 

 

Je hebt gelijk Wim, koopjes vallen er niet meer te rapen. Die gelimiteerde prent die je erbij krijgt is ook heel aanlokkelijk. Heb je uiteindelijk iets gekocht? Binnenkort komt de tekening van 'Miami Beach' mijn kant uit. 🙂

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
30 minuten geleden, Suske zei:

Je hebt gelijk Wim, koopjes vallen er niet meer te rapen. Die gelimiteerde prent die je erbij krijgt is ook heel aanlokkelijk. Heb je uiteindelijk iets gekocht? Binnenkort komt de tekening van 'Miami Beach' mijn kant uit. 🙂

 

De Miami Beach stond ook mijn shortlist 👍

 

Maar toen had ik mijn aankoop al vast, de extra pagina van/voor Grand Adventure III

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
  • 2 months later...

afbeelding.png.9ca38c6ac8f66d6de29849c4fed98e34.png

 

Deze morgen mijn eerste Franka ooit gelezen. (Gratis Goud)

Beter laat dan nooit. :o

En zo wat geschiedenis meegekregen, want ik was voordien niet op de hoogte van het verhaal rond de Lutine.

Kuijpers steekt veel zorg in zowel zijn scenario als zijn tekenwerk.

Wel veel expositie in de strip. Is dat altijd het geval in deze reeks?

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

 

8 uren geleden, cinco zei:

Deze morgen mijn eerste Franka ooit gelezen. (Gratis Goud)

Beter laat dan nooit. :o

Ik hoop dat de strip je beviel. De exposure komt denk ik, doordat de strip bij een groter publiek bekend werd door de publicatie Veronica-(tv)gids. In dit weekblad was het een must om in ieder nummer een of meerdere borsten af te beelden. Dit gebeurde in die tijd (de jaren 80 en 90) in veel bladen en ook in tv-programma's  of speelfilms.

Franka heeft in de loop der jaren een kleiner hoofd en grotere borsten gekregen. Ook wordt er niet zo serieus omgesprongen met de anatomie, zie de benen en billen in de tekening hierboven. Dit doet me denken aan het werk van Henri Matisse, met zwierige lijnen en decoratieve vormen. Zeker wanneer Franka zich in een zuidelijk oord bevindt is er net als bij Matisse een joie de vivre.

 

franka.thumb.jpg.810ce0d2c060fc1e19f58a202ec18c1d.jpg

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

 

9 uren geleden, cinco zei:

Deze morgen mijn eerste Franka ooit gelezen. (Gratis Goud)

Beter laat dan nooit. :o

Ik hoop dat de strip je beviel. De exposure komt denk ik, doordat de strip bij een groter publiek bekend werd door de publicatie Veronica-(tv)gids. In dit weekblad was het een must om in ieder nummer een of meerdere borsten af te beelden. Dit gebeurde in die tijd (de jaren 80 en 90) in veel bladen en ook in tv-programma's  of speelfilms.

Franka heeft in de loop der jaren een kleiner hoofd en grotere borsten gekregen. Ook wordt er niet zo serieus omgesprongen met de anatomie, zie de benen en billen in de tekening hierboven. Dit doet me denken aan het werk van Henri Matisse, met zwierige lijnen en decoratieve vormen. Zeker wanneer Franka zich in een zuidelijk oord bevindt is er net als bij Matisse een joie de vivre.

 

franka.thumb.jpg.810ce0d2c060fc1e19f58a202ec18c1d.jpg

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

afbeelding.png.9ca38c6ac8f66d6de29849c4fed98e34.png

 

Deze morgen mijn eerste Franka ooit gelezen. (Gratis Goud)

Beter laat dan nooit. :o

En zo wat geschiedenis meegekregen, want ik was voordien niet op de hoogte van het verhaal rond de Lutine.

Kuijpers steekt veel zorg in zowel zijn scenario als zijn tekenwerk.

Wel veel expositie in de strip. Is dat altijd het geval in deze reeks?

 

 

Om alsnog de vraag te beantwoorden: In de meeste delen wel, niet zo sterk in de vroege verhalen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...