Ga naar inhoud

Boekenbeurs Antwerpen 2018


Veto

Recommended Posts

1 uur terug, nonkel Fillemon zei:

Ik heb de indruk dat de signeersessies van tekenaars vroeger meer gebundeld waren op enkele dagen. Nu is het erg verspreid. Ook komen ze op minder dagen signeren.

Eerlijk gezegd lukt het mij totaal niet om te zien wie er komt signeren. De zoekfuncties op de site zijn afgrijselijk.

Link naar reactie
20 uren geleden, Veto zei:

Stilaan sijpelen ook enkele namen binnen op de site van auteurs die je niet elk jaar in Antwerpen ziet: Griffo, Sente, Peter Van Dongen...

Maar je kunt ze op de site alleen vinden als je weet op welke dag ze komen...... 

 

Is de site gemaakt door een dedi-jager die auteurs voor concurrentie onzichtbaar wil maken? 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Maar je kunt ze op de site alleen vinden als je weet op welke dag ze komen...... 

 

Is de site gemaakt door een dedi-jager die auteurs voor concurrentie onzichtbaar wil maken? 

Er is een optie om te zoeken . Kijk bij de 3 streepjes rechts boven. In het menu krijg je dan onderaan een zoekoptie. 

Blijft natuurlijk dat je eerst moet weten wie er komt.

Misschien dat Veto ons regelmatig bij-appt.

 

Blijft dat de site raar is. Pas als je weet wie komt kun je zoeken en anders elke dag bekijken. 

Link naar reactie

Nog even geduld. Vorig jaar kon je de 'Standhouders' apart aanklikken en dan scrollen activiteiten en signeersessies van deze standhouder in beeld. Het volstaat dan om gewoon te gaan kijken bij Stripwinkel Alex, Pinceel, Besloten Land, Standaard Uitgeverij, Ballon Media. Ik veronderstel dat dit bij deze editie ook weer mogelijk zal zijn. Dat hoop ik tenminste...

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
18 uren geleden, Tweetie zei:

In ieder geval is het zoekmechanisme weer hersteld, dat is al wat. 

 

Maar hopelijk komen er nog wat auteurs bij, want het is nogal mager voor de dedi-jagers. 

We zullen volgend jaar vragen of ze in Veldhoven ook Kookboeken, streekromans en Literatuur stands regelen. 

Klagen over het feit dat een BOEKENBEURS te weinig tekenaars heeft voor dedi-jagers, die nagenoeg elk weekend stripspeciaalzaken en dorpen in Belgie en Frankrijk afstruinen...😞😞....er is echt meer in het leven....

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Lecram zei:

Klagen over het feit dat een BOEKENBEURS te weinig tekenaars heeft voor dedi-jagers, die nagenoeg elk weekend stripspeciaalzaken en dorpen in Belgie en Frankrijk afstruinen...

Er is geen echt nationaal stripfestival meer in Vlaanderen, voor een groot publiek  komt dit komt nog het meest in de buurt.  

 

Ik vind dat dezelfde uitgevers die eerst het stripfestival van Antwerpen als evenknie van Angouleme op wilden zetten, best met wat meer tekenaars op de proppen mogen komen.  Ballon strips doet op z'n thuisbasis minder dan op het festival van Brussel. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Lecram zei:

We zullen volgend jaar vragen of ze in Veldhoven ook Kookboeken, streekromans en Literatuur stands regelen. 

Klagen over het feit dat een BOEKENBEURS te weinig tekenaars heeft voor dedi-jagers, die nagenoeg elk weekend stripspeciaalzaken en dorpen in Belgie en Frankrijk afstruinen...😞😞....er is echt meer in het leven....

 

Klagen staat vrij, net als herhaaldelijk klagen over klagen vermoed ik...

Anyway, paar jaar geleden onder andere Loisel en Tripp, Zidrou etc. Dus het lijkt inderdaad gene vette dit jaar. En dat mag zeker gezegd worden gezien de €10 inkom.

Link naar reactie
13 uren geleden, lukoste zei:

Klagen staat vrij, net als herhaaldelijk klagen over klagen vermoed ik...

Anyway, paar jaar geleden onder andere Loisel en Tripp, Zidrou etc. Dus het lijkt inderdaad gene vette dit jaar. En dat mag zeker gezegd worden gezien de €10 inkom.

En klagen over klagen over klagen waarschijnlijk 😉

 

Ik ben er ooit een keertje geweest en in mijn beleving was het een BOEKENbeurs en niet een specifiek stripboekenbeurs, maar misschien is het anders geworden. Toen was het eigenlijk vooral stripwinkel Alex met wat tekenaars en de tekenaar van Bone op een stand.

Dat populaire (Vlaamse) strips en tekenaars hier aanwezig zijn is natuurlijk een prima zaak, stripboeken zijn tenslotte ook boeken en als er veel gezinnen rondlopen is dat prima promotie voor deze familiereeksen, maar het doel van een Vlaamse BOEKENbeurs zal niet zijn om een twintigtal dedi-jagers te plezieren met exotische nieuwe namen, daarvoor zijn er vele Stripfestivals of signeersessies in SSZ.

Een vergelijking met STRIPfeest Brussel is onzinnig, daar staat namelijk de STRIP centraal en komen alle bezoekers voor de strips, anders dan in Antwerpen.

Eerder zou men het kunnen vergelijken met Foire Du Livre in Brussel en dan blijkt inderdaad dat er een groot verschil is tussen de Franstalige en de Nederlandstalige markt. omdat hier strips ogenschijnlijk een grotere plek innemen. Dit zal een commerciele reden hebben, Daarnaast zijn die Franstalige tekenaars voor dedi-jagers meer interessant, omdat ze die minder vaak zien en de Vlaamse tekenaars in al die jaren al vaker hebben gezien. Maar die Vlaamse tekenaars zijn wel de verkoopklappers in Vlaanderen.

 

Te makkelijk wordt op de Reep steeds maar geroepen over promotie, series afmaken, uitgevers doen te weinig etc. etc. 

Maar is het nu zo moeilijk te begrijpen dat men van Nederlandstalige strips niet rijk zal worden, integendeel vrees ik zelfs. Dus geld pompen in afmaken (of eeuwig doorgaan) van niet lopende reeksen of meer promotie van onbekendere reeksen is waarschijnlijk voor deze ondernemingen financieel niet mogelijk. Het zou dan zelfs onverantwoord en asociaal kunnen zijn naar je medewerkers en/of crediteuren, die dan aan het eind opdraaien als het financieel niet meer lukt.

 

Maar goed, het is weer een veel te zakelijk (en betweterig 😊) verhaal van mijn kant geworden.......laten we het topic maar gebruiken om berichten te zien wie er nog wel komt opdagen...haha......misschien het nog interessant voor een uitgever om een auteur te halen van een "grote" vertaalde strip, die ook in het Nederlandstalig gebied goed verkoopt. Of komt Alex alsnog met een aantal namen.

 

 

      

  

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Lecram zei:

 

Eerder zou men het kunnen vergelijken met Foire Du Livre in Brussel

Zelfs dat niet.... als je de ruimte neemt of het aantal uitgeverijen dat aanwezig zijn, dan zijn de stripuitgeverijen veeleer in de minderheid.

 

Het is wel zo dat je soms een tekenaar tegenkomt, die je anders zelden ziet...

Link naar reactie
17 minuten geleden, lukoste zei:

Een STRIPBOEK heeft evenveel of zelfs meer gemeen met een boek in de klassieke betekenis als het zoveelste kookboek of autobiografie van een bekende Vlaming, mijn gedacht. 

En los van die discussie maken strips een wezenlijk aandeel uit van de boekenverkoop. 

Dat kan best kloppen, maar een stripboek is niet de hoofdact van deze BOEKENbeurs, maar slechts een (klein) onderdeel.

Dus als je dedies wil scoren (buiten de Vlaamse reeksen om), is dit niet the place to be normaal gesproken.

 

Het gaat hier niet om het feit of stripboeken aanwezig zijn op de boekenbeurs (als boeken zijnde normaal), maar om het feit waarom er geen bijzondere (in ogen van de jagers) tekenaars komen voor een zeer kleine groep dedi-jagers, die alleen maar interesse hebben in een opdrachttekening.

Link naar reactie
2 uren geleden, Lecram zei:

Dat populaire (Vlaamse) strips en tekenaars hier aanwezig zijn is natuurlijk een prima zaak, stripboeken zijn tenslotte ook boeken en als er veel gezinnen rondlopen is dat prima promotie voor deze familiereeksen, maar het doel van een Vlaamse BOEKENbeurs zal niet zijn om een twintigtal dedi-jagers te plezieren met exotische nieuwe namen, daarvoor zijn er vele Stripfestivals of signeersessies in SSZ.

Het gaat niet om die twintig dedi-jagers, maar een grotere aanwezigheid van auteurs van al die grote, vertaalde reeksen zou toch wel op z'n plaats zijn voor een festival waar zoveel publiek rondloopt.  Brussel ligt maar 50 km van Antwerpen af., dus hoe moeilijk kan het zijn.

 

2 uren geleden, Lecram zei:

Te makkelijk wordt op de Reep steeds maar geroepen over promotie, series afmaken, uitgevers doen te weinig etc. etc. 

Maar is het nu zo moeilijk te begrijpen dat men van Nederlandstalige strips niet rijk zal worden, integendeel vrees ik zelfs. Dus geld pompen in afmaken (of eeuwig doorgaan) van niet lopende reeksen of meer promotie van onbekendere reeksen is waarschijnlijk voor deze ondernemingen financieel niet mogelijk. Het zou dan zelfs onverantwoord en asociaal kunnen zijn naar je medewerkers en/of crediteuren, die dan aan het eind opdraaien als het financieel niet meer lukt.

Van de kleinere uitgeverijen mag je dat soort dingen niet vragen, van de grotere wel. Iets meer investeren in de toekomst via promotie van nieuwe series zou best wel mogen.  Je hebt toch ook wat series nodig om wat jongere lezers de stripwereld in te trekken. 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...