Ga naar inhoud

De nooit gelezen klassieker


Anthony

Recommended Posts

Aan welke stripreeks of oneshot die bij menig stripliefhebber bovenaan de favorietenlijstjes staat heb je je nog nooit gewaagd en waarom?

 

Als voorbeeld:

Ik heb nog nooit een Asterix gelezen... 

Wanneer ik dat tegen mede stripliefhebbers zeg, word ik meestal nogal raar aangekeken:)

Waarom weet ik eigenlijk zelf niet goed, zou het dat te zwierige tekenstijltje zijn of komt het vooral omdat ik doorgaans uit het Frans vertaalde humor simpelweg niet leuk vind. Ik vermoed vooral het laatste, om Guust kan ik ook slechts zelden glimlachen bijvoorbeeld.

 

Ben benieuwd naar jullie voorbeelden!

 

Link naar reactie

Werelden van Aldebaran, ik heb een aantal keren een album uit deze reeks uit deze reeks doorgebladerd maar ik kreeg geen klik. Het spreekt mij of een of andere reden niet aan terwijl ik wel een liefhebber van fantasy en science fiction ben.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Leuke topic, hiervoor kom ik graag ook nog eens uit de kast :)

 

Met schaamrood op de wangen : MAUS...

 

Ik weet niet waarom, maar ik kan er niet aan beginnen.  't is niet dat ik iets heb tegen de tekenstijl, of de antropomorfe dieren (no problemo met bvb blacksad of sabels en galjoenen). Zwart-wit schrikt me niet af, integendeel voor sommige strips vind ik dat een plus ( de rode ridder comes to mind... en de chninkel uiteraard, en de Tardi verhalen en zovele andere....). 

Het verhaal zelf dan? Te zwaar?  Niet echt denk ik, ik heb geen probleem met bvb Medz Yeghern over de Armeense genocide, of met Julia von Kleist. 

Te arty-farty ? Nee, eigenlijk vind ik dit eerder een vrij klassieke strip.

Te gruwelijk?  Bof, 'k heb Vorstenbloed van Jodorowsky uitgelezen, en dat kon qua gruwel toch ook wel tellen.

Misschien is het omdat iedereen ( of bijna iedereen) dit verhaal tot de top van de stripcanon bombardeert dat het mij eerder koud laat? Ook weinig waarschijnlijk, want als ik de grenzeloze strip500 op SSZ.be bekijk kan ik me in veel van de topstrips vinden, dus 'tis geen irrationeel dwarsdoen om dwars te doen... 

't Blijft dus voor mezelf een mysterie, maar ik heb het niet voor MAUS...  en ik besef : that's my loss...

 

 

 

 

Link naar reactie

Hadashi no Gen van Keiji Nakazawa (Gen Barrevoets in 't nederlands). Verschillende keren vast gehad en doorbladerd. Nooit gelezen.

Hoewel het thema me boeit, schrikt het me toch af om dit te lezen. Ik ben nogal emotioneel met zo'n dingen, zeker met deze manga die autobiografisch is. Wat die man, en alle hibakusha met hem hebben meegemaakt, is verschrikkelijk.

Ik heb wel, toen ik in Hiroshima was, het vredespark en de genbaku-dome bezocht, en raad het iedereen aan die in de buurt is om dat te doen.

Link naar reactie

Kan me niet veel voor de geest halen. Blast misschien?

Wel veel wél gekocht en gelezen en wat ik onterecht klassiekers vind: Maus, Persepolis, From Hell.

Sandman is 50% schitterend en 50% wat men oeverloos gezwets noemt.

Kuifje vrij laat aan begonnen, wel goed. 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Maus niet gelezen- mogelijk is t heel goed maar ik vind t vreselijk getekend.. Magasin General 1 deel gelezen- t was grappig maar ook niet meer dan dat. De tekenstijl vond ik te karikaturaal. Verder nooit bekende comics als 300, from hell etc gelezen.. ik vond de films daarvan al niks.. kan me niet voorstellen dat ik de strips wel goed vind.

Storm heb ik wel gelezen- allemaal weggedaan.. prutsverhaaltjes vond ik dat, op de laatste vechter na dan..

Link naar reactie

Een greep (kennis genomen van pagina's in Kuifje, Robbedoes, Pep, etc.):

Blake & Mortimer. Steeds maar dezelfde onoverwinnelijke schurk. Eén Lady-X type is voldoende...

Trigië en Storm. S.-F. met zwaarden, dino's, etc. ...

Tanguy & Laverdure. Ongeloofwaarde, irritante clown Laverdure, plus steeds wisselende tekenaars.

Jerry Springer. Is hier vloeken in de kerk, maar tekenstijl Joseph Gillain heeft mij nooit gelegen.

Dan Cooper. Slecht getekend plus slaapverwekkende scenario's.

Agent 327, Guust Flater, Robbedoes en al hun aanverwante series. Flauwe, NL en Franse humor.

Michel Valliant. Heb niets met -vroom-vroom- raceauto's, plus tekenstijl met te veel blokhoofden.

Tex (Willer). Heb alle 96 deeltjes van Kit Carson (uitgeverij Neerlandia) gelezen. Meer van hetzelfde.

RR

 

Olrik:

Olrik.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
4 hours ago, Hardcover said:

Een greep (kennis genomen van pagina's in Kuifje, Robbedoes, Pep, etc.):

Blake & Mortimer. Steeds maar dezelfde onoverwinnelijke schurk. Eén Lady-X type is voldoende...

Trigië en Storm. S.-F. met zwaarden, dino's, etc. ...

Tanguy & Laverdure. Ongeloofwaarde, irritante clown Laverdure, plus steeds wisselende tekenaars.

Jerry Springer. Is hier vloeken in de kerk, maar tekenstijl Joseph Gillain heeft mij nooit gelegen.

Dan Cooper. Slecht getekend plus slaapverwekkende scenario's.

Agent 327, Guust Flater, Robbedoes en al hun aanverwante series. Flauwe, NL en Franse humor.

Michel Valliant. Heb niets met -vroom-vroom- raceauto's, plus tekenstijl met te veel blokhoofden.

Tex (Willer). Heb alle 96 deeltjes van Kit Carson (uitgeverij Neerlandia) gelezen. Meer van hetzelfde.

Welke strips lees je dan wel? 😉

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
10 minutes ago, Yncke said:

Een deken van sneeuw. De cover noch de korte samenvatting kunnen me genoeg aantrekken.

Idem. Toch gekocht en geen spijt van gehad. En Habibi vond ik nog beter. En Ruimtekruimels was iets helemaal anders maar ook heel tof.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
38 minuten geleden, SPeeDy zei:

Idem. Toch gekocht en geen spijt van gehad. En Habibi vond ik nog beter. En Ruimtekruimels was iets helemaal anders maar ook heel tof.

Jammer weer!

Met dit laatste slechts als voorbeeld.

Waarom kunnen nu niet voor eens de ontboezemingen gewoon accepteren?

Geen commentaar of kruistocht voor een bekering?

Link naar reactie

Qua klassiekers hebben de integrales me veel geholpen. Blueberry en ravian en trent leren kennen en beiden zeer goed bevonden.

 

Ik heb natuurlijk al veel gelezen maar Jerome k jerome blocks zal ook wel een klassieker zijn en die heb ik nog nooit gelezen. Als er een integrale komt pik ik die vast op. Op mangagebied mis ik ook veel klassiekers. Alpha cafe, 1001 nights, sanctuary, historie, slam dunk, ...  zou ik dolgraag willen lezen maar onbeschikbaar is daar een groot probleem.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...