Ga naar inhoud

De nooit gelezen klassieker


Anthony

Recommended Posts

Ik laat me niet door anderen vertellen wat voor mij de stripklassiekers zijn. Dat wil ik graag zelf bepalen. Zo vind ik bv. de albums van Hurey of Annie en Peter van Jean-Pol klassiekers uit de Vlaamse stripgeschiedenis. Uit de Nederlandse stripgeschiedenis kunnen dat de albums van Fred Julsing of bv. De Argonautjes van Matena zijn. Die moderne klassiekers of graphic novels van jullie interesseren me meteen al veel minder. Behalve Maus (gelezenmaar niet gekocht), Contract with God en Lucky in love (maar die kennen jullie niet) heb ik weinig graphic novels gelezen. Dat interesseert me gewoon te weinig.

groetjes

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

nog 6 delen te gaan?? geweldig!! komt er n deel per jaar of gaan de komende delen sneller komen?

Er zit nogal veel vertaal- en letterwerk in de strips en de dossiers... vooralsnog 1 boek per jaar. Ik snap dat dit in deze tijden van bingewatching niet heel snel is maar goed. Trouwens, als we er drie per jaar zouden doen krijg je weer te horen dat er veel te veel nieuwe titels verschijnen :e007:.

 

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Van deze zestien heb ik Zwartkijken, Watchmen, De Eeuwige Oorlog, Blacksad, Sin City, Het uitstel en Casper en Hobbes gelezen. Halverwege dus, Chninkel, Over de grenzen van de tijd, Magasin General en De dagelijkse worsteling zouden op de te lezen lijst kunnen staan. Loopgravenoorlog, Maus en Walking Dead trekken met niet. Monster en Persepolis ken ik niet.

 

En als we dan toch ook mogen delen welke klassiekers tegenvallen: Zwartkijken blijkt niet mijn soort humor. De Eeuwig Oorlog vond ik niet inventief genoeg. Als je een verhaal uitsmeert over duizend jaar mag je wat technologische ontwikkeling verwachten maar het is nog steeds dezelfde beplating en een hoop knopjes. Hetzelfde voor de kleding. Het verhaal was daarentegen niet slecht, ik had waarschijnlijk beter het boek gelezen.

Link naar reactie

Het probleem met Maus is dat het tegenwoordig wat gedateerd is.

Soit: ik zal een lijstje maken op basis van die https://www.stripinfo.be/stats.php?reeksen

Lijkt me wel leuk om de 1e 100 eens helemaal dicht te stoppen.

 

Als ik er eens vlug doorloop, heb ik deze nog niet gelezen. Maar voor de veiligheid heb ik er ook tussen gezet waarvan ik het niet zeker bven.

 

Tardi, loopgravenoorlog
De eeuwige oorlog (ik kan me niet voorstellen dat ik die niet heb gelezen, en zo zijn er nog enkele)
Het uitstel
Walking dead
De dagelijkse worsteling
Peter Pan
Mattéo
De teenloze adelaars
Preacher
Siegfried
Rabaté
Blast
Pinocchio
Hij die tweemaal geboren werd
Aankomst
Pride of Baghdad
Murena
Bloedbruiloft
Western
Stalag Tardi
De kinderen van de wind
Amours fragiles
De grote slachting Tardi Verney
Parket The Hunder
Tyler Cross
Tales from the farm
Lanfeust van Troy
De gezellen van de schemering
Krasse knarren
Elke raaf pikt
Waanzin waanzuit
Een nacht in rome
Santiag
Y: the last man
Kraa
S1ngle
Acme Novelty Library
Samber
Lydie
De nachtuil
Sektor
Lester Mahony
Toen David zijn stem verloor
De adelaars van Rome
Meneer Johan
Servitude
scott mccloud the sculptor
Daytripper

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 10/10/2018 om 10:23, Rork zei:

De Eeuwig Oorlog vond ik niet inventief genoeg. Als je een verhaal uitsmeert over duizend jaar mag je wat technologische ontwikkeling verwachten maar het is nog steeds dezelfde beplating en een hoop knopjes. Hetzelfde voor de kleding. Het verhaal was daarentegen niet slecht, ik had waarschijnlijk beter het boek gelezen.

Haha, dat is je inderdaad correct opgevallen maar... Een beschaving waarvan de leden zoveel tijdssprongen maakt, begint op een bepaald moment weer te stagneren: er is veel minder/geen tijd om innovaties te delen met elkaar, waardoor de technologische ontwikkeling eigenlijk weer trager gaat, behalve dan in het centrum van de beschaving, waar er niet getijdreisd wordt...
(mijn verklaring voor dit interessante fenomeen 😉 )

Link naar reactie
1 uur terug, ivo zei:

Haha, dat is je inderdaad correct opgevallen maar... Een beschaving waarvan de leden zoveel tijdssprongen maakt, begint op een bepaald moment weer te stagneren: er is veel minder/geen tijd om innovaties te delen met elkaar, waardoor de technologische ontwikkeling eigenlijk weer trager gaat, behalve dan in het centrum van de beschaving, waar er niet getijdreisd wordt...
(mijn verklaring voor dit interessante fenomeen 😉 )

Alleen, het aantal leden dat verre ruimtereizen maakt, en dus tijdsprongen heeft gemaakt is zeer beperkt. Dit gaat een ontwikkeling niet afremmen.

De grote massa is gewoon 1000 jaar verder met ontwikkeling. Het verhaal is visueel beperkt uitgewerkt. De enige grote verandering die benadrukt wordt betreft de kanteling tussen homo's en hetero's. De laatste is in die 1000 jaar een minderheidsgroepering geworden die leeft op een afgezonderde planeet.

De oorzaak van deze verandering zit in het klonen van mensen...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 minuten geleden, Rik zei:

Alleen, het aantal leden dat verre ruimtereizen maakt, en dus tijdsprongen heeft gemaakt is zeer beperkt. Dit gaat een ontwikkeling niet afremmen.

De grote massa is gewoon 1000 jaar verder met ontwikkeling. Het verhaal is visueel beperkt uitgewerkt. De enige grote verandering die benadrukt wordt betreft de kanteling tussen homo's en hetero's. De laatste is in die 1000 jaar een minderheidsgroepering geworden die leeft op een afgezonderde planeet.

De oorzaak van deze verandering zit in het klonen van mensen...

Mwah ik weet niet, het gaat om een oorlog, waarin soldaten naar verre werelden reizen en pas honderden jaren later terugkomen.  Ik weet niet of dit nu een zeer beperkte groep is...
Ik denk verder dat puur door het feit dat de mensheid al verschillende planeten koloniseerde, waarbij contact in reisjaren moet worden uitgedrukt, al gaat zorgen voor ongelijke technologische verschillen :-). (ik probeer hier gewoon gelijk te krijgen Rik ;-) )

Link naar reactie

Als de kern gewoon doorontwikkeld verwacht je bij terugkomst een technologiesprong, of in elk geval een cultuur en designsprong. En volgens mij komen ze meerdere keren terug op hun beginpunt. En die cultuursprong zit er inderdaad wel in.

 

Op verschillende planeten die beperkt contact met elkaar (kunnen) hebben zou je inderdaad andere ontwikkelingen verwachten. Al is het maar omdat de omstandigheden op die planeet anders zijn. 

Link naar reactie

Blake & Mortimer: nooit gelezen en ik ken ook eigenlijk niemand die fan was van de serie.

Amoras: ooit eens aan begonnen nadat ik een hele nacht èn een halve ochtend op stap was geweest. Bijgevolg na de eerste pagina in slaap gevallen in de bieb.

From Hell: ik heb de film gezien en ondanks de gore thematiek is het een vrij klassieke whodunnit. Dus als je weet wie het gedaan heeft, is de lol ervan af.

 

 

Link naar reactie
16 hours ago, IvoVWS said:

From Hell: ik heb de film gezien en ondanks de gore thematiek is het een vrij klassieke whodunnit. Dus als je weet wie het gedaan heeft, is de lol ervan af.

 

 

Film en boek hebben eigenlijk weinig met elkaar te maken (los van Jack the Ripper natuurlijk). In het boek is het nooit een mysterie wie de moordenaar is, het gaat meer over het hoe en waarom. Het is een erg goed boek maar wel wat taai in het begin door het ouderwetse Engels dat gebruikt wordt

Link naar reactie

Ik heb doorgezet en een bundel met vier Thorgals gelezen. Da's dus geen klassieker meer die ik niet gelezen heb. Maar nu ik dat heb gedaan begrijp ik langs geen kanten waaraan die reeks zijn status te danken heeft. Dat is gewoon pulp, zéér doorsnee fantasy qua inhoud. Beter getekend dan de Rode Ridder, dat wel, maar inhoudelijk niet zoveel anders. Heel veel expositie ook. Slechte scenarist.

Link naar reactie
41 minuten geleden, Tom B zei:

Ik heb doorgezet en een bundel met vier Thorgals gelezen. Da's dus geen klassieker meer die ik niet gelezen heb. Maar nu ik dat heb gedaan begrijp ik langs geen kanten waaraan die reeks zijn status te danken heeft. Dat is gewoon pulp, zéér doorsnee fantasy qua inhoud. Beter getekend dan de Rode Ridder, dat wel, maar inhoudelijk niet zoveel anders. Heel veel expositie ook. Slechte scenarist.

 

In zijn tijd was dat spectaculair. Gewoon al het feit dat Thorgal geen stoere viking a la Rode Ridder was maar een anti-held die gewoon een gezinnetje wou stichten.

Ik heb de serie onlangs nog eens herlezen. De eerste delen hebben inderdaad niet goed de tijd weerstaan. Het spektakel begint pas vanaf deel 5, de schaduwen voorbij. En dan ongeveer tot 17 ongeveer.

 

Met de tijd zie je andere dingen dan toen je een verhaal voor het eerst zag in de originele periode van het verhaal. Zoals Indiana Jones die totaal nutteloos was in zijn eigen film of Blake en Mortimer die een home-erotische spanning tussen elkaar en Olric hoog houden.

 

 

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Tom B zei:

Ik heb doorgezet en een bundel met vier Thorgals gelezen. Da's dus geen klassieker meer die ik niet gelezen heb. Maar nu ik dat heb gedaan begrijp ik langs geen kanten waaraan die reeks zijn status te danken heeft. Dat is gewoon pulp, zéér doorsnee fantasy qua inhoud. Beter getekend dan de Rode Ridder, dat wel, maar inhoudelijk niet zoveel anders. Heel veel expositie ook. Slechte scenarist.

Hahaha....Thorgal een rode ridder......ik vrees dat het meer over jou zegt dan over de strip.....of je vindt het interessant om een ware klassieker te kraken....😂

Link naar reactie

Allemaal crap.

Zulke strips ontdek je als je jong bent, van een jaar of tien tot een jaar of vijftien, zestien, en dan maken ze een heel andere indruk dan als je volwassen bent.

Het is zoals die opmerkingen die je altijd hoort als er een nieuwe blockbuster in de bioscoop komt: "In tijden van crisis gaan mensen graag naar rampenfilms kijken." BULLLLLLSHHHHIIIIIT! Dat is sociologie "uit het pakje".

Id. met al die opmerkngen over homo-erotiek in B&M, of bij Jan Kordaat en Jefke (oei: pedofilie!) Dat is gewoon gezeik, meestal verzonnen door tieners die de indruk willen geven dat ze "er veel meer van begrijpen", en dikwijls gebruikt door de concurrenten die hopen het kapot te krijgen en hun eigen producten willen slijten, zoals die klachten over de racistische S&W Mami Wata.

Slaat allemaal nergens op, is gebaseerd op een beperkt aantal lijntjes uit een volledig album, en komt dikwijls van NPC's en SJW's die niet eens begrijpen wat ze zelf willen verdedigen of aanvallen.

Zelfde categorie als de aanvallen op "Ghost in the Shell" over "cultural appropriation" omdat Scarlett Johanson de rol van de majoor had gekregen. Alleen wie de strips en de anime niét kent, kan beweren dat de keuze voor Scarlett Johanson iets te maken had met "white washng" of CP.

Maar dat soort klachten klinkt goed, en er zijn altijd wolven in het bos die meehuilen. Je ertegen verzetten trekt soms de roedel aan voor een lynchpartij.

Link naar reactie
37 minuten geleden, Lecram zei:

Hahaha....Thorgal een rode ridder......ik vrees dat het meer over jou zegt dan over de strip.....of je vindt het interessant om een ware klassieker te kraken....😂

Ik las verhaaltjes met magiers en helden met bovenmenselijke krachten en goden en zwevende schepen en sprookjesachtige werelden en boosaardige vrouwen en ruimteschepen... Dus ja, de rode ridder. Maar dan hier en daar met wat relatieperikelen er doorheen verweven. Dat laatste lijkt me het enige dat de reeks (in die tijd) een beetje uniek maakt.

Link naar reactie
4 uren geleden, Ambreville zei:

 

 

4 uren geleden, Ambreville zei:

 

Met de tijd zie je andere dingen dan toen je een verhaal voor het eerst zag in de originele periode van het verhaal. Zoals Indiana Jones die totaal nutteloos was in zijn eigen film of Blake en Mortimer die een home-erotische spanning tussen elkaar en Olric hoog houden.

Blake en Mortimer, Jan Kordaat en Kuifje zijn geschreven in een tijd waar men heel anders tegen strips aankeek dan nu.

Iedere, zelfs subtiele, verwijzing naar relaties tussen man en vrouw vielen al snel onder de noemer erotiek en waren dus niet geschikt voor kleine kindertjes. Een overtreding van dit gebod, in de ogen van de commissie die hierop toezag, kon zelfs leiden tot een publicatieverbod

Je komt daarom in Kuifje en Blake en Mortimer nauwelijks vrouwen tegen. Dit heeft niets te maken met homo-erotiek

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
18 uren geleden, Rik zei:

 

Blake en Mortimer, Jan Kordaat en Kuifje zijn geschreven in een tijd waar men heel anders tegen strips aankeek dan nu.

Iedere, zelfs subtiele, verwijzing naar relaties tussen man en vrouw vielen al snel onder de noemer erotiek en waren dus niet geschikt voor kleine kindertjes. Een overtreding van dit gebod, in de ogen van de commissie die hierop toezag, kon zelfs leiden tot een publicatieverbod

Je komt daarom in Kuifje en Blake en Mortimer nauwelijks vrouwen tegen. Dit heeft niets te maken met homo-erotiek

 

Inderdaad: er mocht gewoon geen vrouwen in de strip meespelen. Cru gezegd.

Een reden ook waarom er in de Vlaamse familiestrips zo weinig mama's in beeld komen, is omdat moeders aan de haard moesten blijven. Sidonia is "maar" een tante.

Link naar reactie
1 uur terug, IvoVWS zei:

Dus Jommeke was indertijd revolutionair? We komen echt van heel ver...

Ja en nee. De rol van Marie beperkte zich toch ook vrij lang tot afwassen en koken. Theofiel ging uit werken en speelde zelfs mee een hoofdrol in de allereerste volledige Jommeke. De Miekes hebben zich ook vrij lang beperkt tot het bevestigen van rollenpatronen...

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

Ja en nee. De rol van Marie beperkte zich toch ook vrij lang tot afwassen en koken. Theofiel ging uit werken en speelde zelfs mee een hoofdrol in de allereerste volledige Jommeke. De Miekes hebben zich ook vrij lang beperkt tot het bevestigen van rollenpatronen...

Jommeke was eerst een gagreeks, he. Over een braaf katholiek gezin. Daar hoort een moeder bij. En daarvoor hadden we al moeder Snoeck. En dochter Snoeck, die op een gegeven moment ook moeder werd. Bij Sleen waren er ook een paar moeders (echte en adoptieve). Dus zo vreemd was dat nu ook weer niet in de Vlaamse stripwereld.

Link naar reactie

Het grootste probleem was de Franse censuur. Daardoor werd zelfs gereageerd tegen een voorpagina van een normaal, mainstream tijdschrift dat Dr. Septimus in Het Gele Teken in handen had, en waarop een ballerina te zien was. Veel Belgische strips werden aangepast om aan de Franse censuur te ontsnappen en geen exportbeperkingen op te lopen. De Franse strip schijnt veel minder problemen te hebben gehad. Dat is dus één aspect van het probleem.

Een ander aspect is dat strips aanvankelijk werden gemaakt voor jongens, en in het bijzonder- voor kinderen. Vandaar stoere rechtvaardige helden die een voorbeeldrol konden vervullen.

Mme. Pheip was inderdaad een andere categorie, maar het was ergens wel om de spot te drijven met haar man die "onder de plak zat". Meneer Pheip is géén voorbeeldrol. Nero zelf dook ook wel eens weg voor zijn vrouw. Dus Marc Sleen toonde daarmee ook dat de werkelijkheid anders was dan het beeld dat vaak werd voorgehouden.

IJzerlijm vervult bij Franquin min of meer dezelfde rol. Ze wordt tijdens haar eerste optreden wel als een typische "gevaarlijke vrouw achter het stuur voorgesteld", maar ze is ook bijdehands en slim. Ze is zeker geen stereotiep huisvrouwtje. Ze doet me trouwens aan mijn zuster denken. IJzerlijm op haar scooter is mijn zuster in haar Mini.

Je moet dus niet te veel veralgemenen.

 

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Een ander aspect is dat strips aanvankelijk werden gemaakt voor jongens, en in het bijzonder- voor kinderen. Vandaar stoere rechtvaardige helden die een voorbeeldrol konden vervullen.

 

Klopt, Dit is ook de reden dat een strip als Jan Kordaat in die tijd zeer werd gewaardeerd terwijl we, anno 2018, op zijn minst vraagtekens plaatsen bij situaties waarbij een volwassen man intensief contact onderhoud met een jongetje.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

We mogen ook niet vergeten dat stoere helden het altijd goed doen. De James Bond van Daniel Craig is nog een stuk stoerder dan de JB van Sean Connery, en zeker dan die van Roger Moore. Sissies zijn niet bijzonder geliefd in avonturenverhalen. Als het echt sissies worden, krijg je al gauw een Johnny English of Mr. Bean.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Bij die eerste twee delen had ik altijd het gevoel dat ze wat zaten te zoeken in welke richting ze uitwilden. Het is spijtig voor de hele reeks, dat ze zo zwak begonnen.

Ach, de eerste 2 Kuifjes waren ook niet Herge's beste werk. Vanaf deel 3 ging het de goede kant met Thorgal op.😊

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...