Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

Het viel me op dat er nog geen item was voor dit beroemde duo (of ik heb erover heen gekeken)

 

Meteen een aardige nieuwtje: https://www.lecho.be/actualite/archive/Le-president-de-la-Fondation-Edgar-P-Jacobs-a-ete-inculpe/10057427

 

Voor degenen die, net als ik, geen Frans lezen. Google translate is je vriend 😉

 

Eén van de twee galerieen in kwestie is overigens 100% zeker Maghen. Tot voor kort hadden ze nog enkele platen van Jacobs te koop. Nu niet meer...

Link naar reactie

Heb ik altijd met plezier gelezen. Heb (nog) niet de latere boeken van na de dood van Edgar P. Jacobs gelezen, maar die van de meester zelf zaten vol spanning en sensatie. Tikje 'outdated' en soms erg veel tekst, maar ik kan erg genieten van de pulpy toekomstscenarios die je wel vaker zag in die jaren. 

Link naar reactie

Ik heb laatste de eerste drie delen weer herlezen (zwaarddvis). In mijn herinnering was dit erg oubollig allemaal.
Het tekenwerk is inderdaad ouderwets- het verhaal echter vond ik prima! Ik heb het met veel plezier herlezen.

 

De latere Jacobs delen vond ik - op de formules van Dr Sato en Het halssnoer na- erg goed. 
Het halssnoer, zo heb ik begrepen, was bewust braaf omdat 'De Valstrik' lang niet gepubliceerd mocht worden vanwege de somberheid (met name wat betreft de toekomst) van het verhaal. In het na oorlogse tijdperk was dit 'not done'..
Nochtans vind ik 'De valstrik' echt onzettend goed. Samen met 'het raadesel van Atlantis de beste van de oude delen mijns inziens . 

 

De nieuwe delen zijn wisselend van kwaliteit. De eerste Van Hamme delen waren geweldig. Voronov complot ook. Het antarctica verhaal vond ik echter niet best.. Een gezonde portie Sci-fi is leuk maar dit was echt ver gezocht (duel van de geesten... alleen de titel al..)

Het absolute dieptepunt was voor mij het Dufaux-deel. Ik ben sowieso geen fan van Dufaux. Behalve Murena heeft de man voor mij eigenlijk weinig goeds gedaan.. 

Van de nieuwe tekenaars is Juillard wel mijn favoriet denk ik. Het lijnenspel van Juillard is een lust voor het oog. Alles klopt bij hem- schaduwen, bewegingen etc. Zeer knap..

Ben benieuwd naar het nieuwe deel!

Link naar reactie

Even een vraagje.... ik las laatst "ergens" over de verschillende versies die van dit album gaan verschijnen. De gewone softcover en ook een behoorlijk dure luxe. Maarrrrrr..... er was ook een hardcover die veel vriendelijker geprijsd zou zijn maar die had weer een kleine oplage. Er stonden zelfs ISBN-nummers bij...

 

Ik vind dit nu nergens meer terug..... wie helpt?!

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
52 minuten geleden, eriktex zei:

Even een vraagje.... ik las laatst "ergens" over de verschillende versies die van dit album gaan verschijnen. De gewone softcover en ook een behoorlijk dure luxe. Maarrrrrr..... er was ook een hardcover die veel vriendelijker geprijsd zou zijn maar die had weer een kleine oplage. Er stonden zelfs ISBN-nummers bij...

 

Ik vind dit nu nergens meer terug..... wie helpt?!

 

Hier, halfweg de pagina staat het... :e012:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
5 uren geleden, sanderg zei:

Van de nieuwe tekenaars is Juillard wel mijn favoriet denk ik. Het lijnenspel van Juillard is een lust voor het oog. Alles klopt bij hem- schaduwen, bewegingen etc. Zeer knap..

Hij wijkt naar mijn gevoel wel het meeste af van de Jacobs-stijl (Sterne laat ik buiten beschouwing, dat album probeer ik te vergeten).

Link naar reactie
6 hours ago, sanderg said:

Ik heb laatste de eerste drie delen weer herlezen (zwaarddvis). In mijn herinnering was dit erg oubollig allemaal.
Het tekenwerk is inderdaad ouderwets- het verhaal echter vond ik prima! Ik heb het met veel plezier herlezen.

 

Toen ik enkele jaren geleden De Zwaardvis herlas, was ik ervan geschrokken hoe vlot het verhaal liep. Ik had ook iets oubolligs verwacht, maar het was helemaal niet waar.

Overigens had ik enige tijd geleden een vergfelijkbare ervaring met "De jacht op de meteoor" van Jules Verne (juist, waar dát stripverhaal op is gebaseerd): in plaats van een verhaal over wat stijve heren die "belangwekkende ontdekkingen deden", vond ik een erg humoristisch verhaal.

Ik had het kunnen weten, in "De la terre à la lune" zit ook heel wat pacifistische, ironische humor.

Ons ideeën worden blijkbaar soms verstoord door algemene opvattingen die echter niet kloppen.

Link naar reactie
40 minuten geleden, sanderg zei:

wat krijg je allemaal bij de duurste versie van het nieuwe album? ex libris of zo?

Volgens mij alleen een ex libris

eigenaardige is dat bij het album van rond de 30 euro een dossier zit en dat zit weer niet bij de duurste.

Daarnaast verwacht ik dat het album met dossier dezelfde kant opgaat als Lonesome HC

Mijn lokale sbz kon niet vertellen hoeveel hij er zou krijgen

dus bijna nergens meer te verkrijgen maar vervolgens wel elke keer aangeboden op veilingsite's

vind dit jammer maar is wel de realiyeit

Link naar reactie
44 minutes ago, Willem said:

Volgens mij alleen een ex libris

eigenaardige is dat bij het album van rond de 30 euro een dossier zit en dat zit weer niet bij de duurste.

Daarnaast verwacht ik dat het album met dossier dezelfde kant opgaat als Lonesome HC

Mijn lokale sbz kon niet vertellen hoeveel hij er zou krijgen

dus bijna nergens meer te verkrijgen maar vervolgens wel elke keer aangeboden op veilingsite's

vind dit jammer maar is wel de realiyeit

dat is inderdaad ontzettend jammer... ik heb overigens veel liever n dossier dan n ex libris

Link naar reactie
4 hours ago, Tom B said:

Hij wijkt naar mijn gevoel wel het meeste af van de Jacobs-stijl (Sterne laat ik buiten beschouwing, dat album probeer ik te vergeten).

dat is inderdaad wel waar.. de stijl van Jacobs wordt mijns inziens het beste benaderd door ted Benoit. Het album van Sterne was qua tekenwerk inderdaad niet best... het verhaal vond ik nog wel ok. Wel n stuk minder dan de andere twee Van Hamme delen

Link naar reactie
18 uren geleden, sanderg zei:

dat is inderdaad ontzettend jammer... ik heb overigens veel liever n dossier dan n ex libris

Bij de rood linnen luxe editie zit inderdaad een ex-libris. De speciale editie is een hardcover met een afwijkende coverafbeelding, deze heeft een dossier EN een andere ex-libris dan bij de luxe editie, en ook deze is een gelimiteerde uitgave. Ik verwacht dat dit de meest gewilde editie zal zijn en ik zou ik adviseren hem bij de boekhandel, stripwinkel of webshop voor te bestellen. Op onze facebook pagina heb ik overigs twee grote prenten uit deze uitgave die niet in de softcover of luxe editie komen te staan.

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
7 minutes ago, Van Ditmar Strips said:

Bij de rood linnen luxe editie zit inderdaad een ex-libris. De speciale editie is een hardcover met een afwijkende coverafbeelding, deze heeft een dossier EN een andere ex-libris dan bij de luxe editie, en ook deze is een gelimiteerde uitgave. Ik verwacht dat dit de meest gewilde editie zal zijn en ik zou ik adviseren hem bij de boekhandel, stripwinkel of webshop voor te bestellen. Op onze facebook pagina heb ik overigs twee grote prenten uit deze uitgave die niet in de softcover of luxe editie komen te staan.

Klinkt goed! Ik moest deze versie inderdaad maar eens reserveren...
 

Er komt trouwens ook een signeersessie aan bij Beeldverhaal Amsterdam van Peter van Dongen en Teun Berserik

Link naar reactie

tekst van de mailinglijst:

Vrijdag 23 november van 17 tot 20 uur 

 

Boekpresentatie "Blake en Mortimer - Vallei van de onsterfelijken " Peter van Dongen & Teun Berserik 
Een Blake & Mortimer van Hollandse bodem, super dat dit mogelijk is gemaakt door deze twee tekenaars Peter van Dongen en Teun Berserik. Het eerste exemplaar wordt in ontvangst genomen door een zéér speciale gast.

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, sanderg zei:

tekst van de mailinglijst:

Vrijdag 23 november van 17 tot 20 uur 

 

Boekpresentatie "Blake en Mortimer - Vallei van de onsterfelijken " Peter van Dongen & Teun Berserik 
Een Blake & Mortimer van Hollandse bodem, super dat dit mogelijk is gemaakt door deze twee tekenaars Peter van Dongen en Teun Berserik. Het eerste exemplaar wordt in ontvangst genomen door een zéér speciale gast.

 

23 November, dan komen de albums uit.

Enig idee of je de albums dan bij het beeldverhaal moet besrllen?

anders wordt het krap.

Link naar reactie
1 uur terug, lukoste zei:

Ik lees dat Berserik en Van Dongen  dit samen tekenen. Waar komt dit op neer in de praktijk?

Hoe komt het eigenlijk dat zo'n relatief onbekende (sorry als ik iets gemist heb) tekenaars zo een prestigieuze reeks kunnen overnemen? Dat is toch een beetje als de jackpot winnen?

Als je het voorgaande werk van beide illustratoren bekijkt is 't in het geheel geen verrassing dat er voor ze is gekozen. Beide auteurs werken al jaren in de klare lijn stijl waar ook Hergé en Jacobs zich van bedienden. Hoewel Berserik zijn sporen voornamelijk heeft verdiend met werk in de commerciële en educatieve hoek (met uitzondering van de prijswinnende beeldroman over de jonge jaren van Vincent van Gogh), is het werk van Peter van Dongen toch makkelijk voorhanden. Zijn Rampokan cyclus is meermaals vertaald en staat overal (terecht) hoog aangeschreven. Je kunt zeggen dat ze 'de jackpot' hebben gewonnen, maar de staat van dienst van beide heren maakt het, mijns inziens, geen vreemde keuze om ze deze titel toe te bedelen.

 

peter2.jpgcb-12.jpg

Link naar reactie

'In een recent interview met De Volkskrant geeft Van Dongen aan wat de rolverdeling zal zijn tussen hem en Berserik. Ze wisselen de pagina’s met elkaar af en zullen elkaars tekeningen corrigeren. Ieder krijgt ruimte voor zijn eigen specialiteiten en interesses. Peter van Dongen zal zich wat meer richten op de karakters en de Aziatische onderdelen. Teun Berserik richt zich wat meer op de auto’s en vliegtuigen en de scenes die zich in Londen afspelen.

Berserik tekent de cover van het eerste deel en Van Dongen de cover van het tweede deel. Van Dongen zal de inkleuring verzorgen. Die zal geïnspireerd zijn door de oorspronkelijke inkleuring van De Grote Piramide uit de jaren ’50', aldus de site 'de tekentafel.com'.

Link naar reactie

Ik ga ervan uit dat bij een reeks als dit de bekendheid van de auteurs niet van belang is (een beetje zoals bij Alex). Aubin en Schréder zijn ook niet de bekendste namen die er zijn. Ze moeten gewoon in staat zijn in de correcte stijl te kunnen werken. En de beste krijgen de job.

Link naar reactie
5 uren geleden, Neat Stuff zei:

'In een recent interview met De Volkskrant geeft Van Dongen aan wat de rolverdeling zal zijn tussen hem en Berserik. Ze wisselen de pagina’s met elkaar af en zullen elkaars tekeningen corrigeren. Ieder krijgt ruimte voor zijn eigen specialiteiten en interesses. Peter van Dongen zal zich wat meer richten op de karakters en de Aziatische onderdelen. Teun Berserik richt zich wat meer op de auto’s en vliegtuigen en de scenes die zich in Londen afspelen.

Berserik tekent de cover van het eerste deel en Van Dongen de cover van het tweede deel. Van Dongen zal de inkleuring verzorgen. Die zal geïnspireerd zijn door de oorspronkelijke inkleuring van De Grote Piramide uit de jaren ’50', aldus de site 'de tekentafel.com'.

Thanks, klinkt alsof ze mooi op mekaar afgestemd zijn.

Link naar reactie

Kijk naar dat subtiele acteerwerk, cameravoering en compositie!

 

Dat is genoeg om mij terug te doen instappen op de blake en mortimer trein.

Tegenover het klamme lijn geknoei van voordien. Met als uitschuiver der uitschuivers de openingsplaat van De Septimus Golf waar elk gevoel voor dramatiek, mysterie, spanning en leven ontbreekt. 
image.thumb.png.af96202cfadcaa889b078bbe388228f1.png

Link naar reactie
10 hours ago, Tom MDP said:

Kijk naar dat subtiele acteerwerk, cameravoering en compositie!

 

Dat is genoeg om mij terug te doen instappen op de blake en mortimer trein.

Tegenover het klamme lijn geknoei van voordien. Met als uitschuiver der uitschuivers de openingsplaat van De Septimus Golf waar elk gevoel voor dramatiek, mysterie, spanning en leven ontbreekt. 
image.thumb.png.af96202cfadcaa889b078bbe388228f1.png

Het is wellicht n beetje een saaie plaat maar ik vind m wel in de lijn van het Jacobs' tekenwerk. Dat was ook nogal eens stijf. In het geval van Jacobs echter maakte t scenario vaak veel goed. Dat was bij deze Dufaux ramp echter absoluut niet het geval (mijns inziens dan)...

Inderdaad lijken de tekenaars niet te zijn gekozen om hun bekendheid maar vooral om hun kunnen in Jacobsiaanse stijl. Benoit bijvoorbeeld was voor mij destijds ook een nobele onbekende..  Van de nieuwe tekenaars is Juillard de bekendste (en volgens mij ook wel de duurste daarom qua origineel B&M werk..) 

Benieuwd trouwens of van Van Dongen en Berserik ook origineel werk zullen gaan verkopen.. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...