Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

Ik vind het prima voor de mensen die het nog graag willen hebben en er geen kapitaal  aan uit willen/kunnen geven. Maar zou jij je niet ontzettend bekocht voelen als je net heel veel geld eraan hebt uitgegeven (wat veel handelaren mooi opgestreken hebben)?

Link naar reactie
25 minuten geleden, JPAR zei:

Ik vind het prima voor de mensen die het nog graag willen hebben en er geen kapitaal  aan uit willen/kunnen geven. Maar zou jij je niet ontzettend bekocht voelen als je net heel veel geld eraan hebt uitgegeven (wat veel handelaren mooi opgestreken hebben)?

 

En zou je je dan tegelijk niet een beetje dom voelen omdat je vele malen te veel betaald hebt voor zo’n boekje? Je weet dat de kans altijd ergens bestaat dat zoiets wordt bijgedrukt.

Link naar reactie

Tjah.  De risico's van 't verzamelen, zeker?

Nog één keer wat De Laatste Farao (oblong) betreft.  Op tweedehandssites effectief gezien: Iemand die een exemplaar koopt voor 79 € en waarbij de koper het de volgende dag opnieuw te koop zet, waarbij er tot 120 € gegaan werd.  Ook gezien: Iemand die een exemplaar verkoopt. Daarna meteen een nieuwe advertentie plaatst en dus nog een exemplaar blijkt te hebben.  En nog één. En nu nog één.  Ja, het is een stripwinkel-uitbater met privé-account.  Neen, ik zeg niet wie.  Not my style.  Maar ... toch straf allemaal.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 uren geleden, esteban² zei:

Tjah.  De risico's van 't verzamelen, zeker?

Nog één keer wat De Laatste Farao (oblong) betreft.  Op tweedehandssites effectief gezien: Iemand die een exemplaar koopt voor 79 € en waarbij de koper het de volgende dag opnieuw te koop zet, waarbij er tot 120 € gegaan werd.  Ook gezien: Iemand die een exemplaar verkoopt. Daarna meteen een nieuwe advertentie plaatst en dus nog een exemplaar blijkt te hebben.  En nog één. En nu nog één.  Ja, het is een stripwinkel-uitbater met privé-account.  Neen, ik zeg niet wie.  Not my style.  Maar ... toch straf allemaal.

Metabaron:
    En zou je je dan tegelijk niet een beetje dom voelen omdat je vele malen te veel betaald hebt voor zo’n boekje? Je weet dat de kans altijd ergens bestaat dat zoiets wordt bijgedrukt.

 

Bovenstaande geeft toch precies aan waar het aan schort? Er wordt gespeculeerd door diverse partijen op een te kleine oplage. Zoiets kan een keer gebeuren, maar nu gebeurt het constant. Zelfs door stripwinkels (ik ken er ook een). Vervolgens moet je dan de afweging maken om wel of niet zoveel geld eraan uit te geven om toch een te bemachtigen (doe ik overigens niet) of dat je het niet doet en moet hopen dat ee misschien een herdruk komt, omdat men inziet dat het er toch te weinig waren?!? Voor mij is dit falen van de uitgevers.

 

En ik zou me niet dom voelen als ik voor een exclusieve of gelimiteerde uitgave (die het ook echt waard is) veel geld uitgeef en dat hij daarna toch herdrukt wordt. Bij een exclusief/gelimiteerd iets mag je veronderstellen dat dat ook zo is. En dus kun (mag) je er niet van uitgaan dat er een herdruk komt, want wat is exclusiviteit dan nog waard?

Link naar reactie

Het positieve van dit is dat er toch nog een publiek van 2500 verzamelaars is voor een speciale uitgave van een top-reeks aan de juiste prijs. Toch meer dan wat ik zou verwachten, andere Blake en Mortimer specials zoals de laatste U-straal (die best wel mooi is) was maar op 500 exemplaren en is nog steeds redelijk verkrijgbaar. De combinatie met Schuiten was een succes voor deze uitgave, los van hoe goed het verhaal is.

Link naar reactie
16 hours ago, Thesoave said:

Nog niet, maar begreep van een ander dat het meer of minder een toertje door Brussel is. 

Geldt ook voor de linnen Zaak Francis Blake. De duurste, maar ook het allerslechtste verhaal. 

Ik weet ook niet waar die plotse hype komt van Blake en Mortimer luxe en speciale uitgaves. Een 1000 exemplaren lijkt me al een mooi aantal als het album ook in softcover te verkrijgen.  

 

De eerste luxe in de linnen reeks Zaak Francis Blake. was indertijd bij uitgave direct uitverkocht. Alle andere luxes die daarna uitgebracht werden kon je gemakkelijk kopen bij het verschijnen ervan en zelfs een tijd er na (nu zijn er ook daar natuurlijk nog wat moeilijkere bij).  

 

De vallei der onsterfelijken is de eerste die weer opnieuw uitverkocht geraakt bij verschijnen. Komt het omdat de Nederlanders er ook massaal op sprongen zijn omdat het een Hollands duo is en dit ook veel meer in de pers werd uitgespeeld?

 

Die Laatste farao trekt Schuiten , Blake & Mortimer, Laurent Durieux, Van Dormael (heel populaire cineast in België) en Thomas Gunzig (heel populaire schrijver in Franstalig België) fans aan.  Als je gaat focussen op 5 verschillende doelgroepen lijkt me dan ook logisch dat dit een succes wordt.

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik heb me dus voor het eerst in mijn leven aan een strip van Schuiten gewaagd. Ik denk dat het hierbij zal blijven. De decors zijn mooi getekend, de kleuren zeer sfeervol, maar de personages kunnen me echt niet bekoren. Er zit niets van leven in. En waarom worden die zo vaak in kikvorsperspectief getekend?

En het scenario? Tja, ondanks de grote namen die eraan werkten lijkt het toch vooral een scenario van een debutant te zijn.

Omdat ik er zin in heb eventjes wat detailkritiek: waarom overnacht Mortimer in een volledig verlaten stad niet in een leegstaand huis of hotel maar wel in een buswrak. En hoe komt dat buswrak overigens boven op enkele auto's terecht?

 

Het viel me nogmaals op dat de personages van Blake en Mortimer eigenlijk enorm onuitgewerkt zijn, niet enkel in dit album, maar in de hele reeks. Wie zijn die mensen? Wat zijn hun karakters? Je hebt veel  ééndimensionele personages in strips, maar Blake en Mortimer lijken halfdimensionele personages te zijn. En waarom krijgt Mortimer altijd de hoofdrol in de verhalen? Er moeten toch veel boeiendere verhalen te vertellen zijn rond Blake?

Link naar reactie

De vondst om B&M ouder te tekenen dan in de normale albums vond ik wel goed.

Wat het stroeve karakter betreft: alle strips van Schuiten & Peeters hebben daar last van. In dit album valt het al bij al nog mee.

Ook verdienstelijk: het verhaal is in een soort heden gezet, in plaats van in die eeuwige jaren 40, 50 en 60 van de reguliere reeks.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Peter Motte zei:

De vondst om B&M ouder te tekenen dan in de normale albums vond ik wel goed.

 

Ook verdienstelijk: het verhaal is in een soort heden gezet, in plaats van in die eeuwige jaren 40, 50 en 60 van de reguliere reeks.

Inderdaad, het speelt zich minstens na 1994 af. Het MI6-gebouw dat te zien is, is dan geopend. 40 jaar na de eerste pagina's van het verhaal dus (want dat is een scene uit Het geheim van de piramide). Dat maakt Mortimer minstens 80 jaar oud in dit verhaal (er van uitgaand dat hij normaal gezien rond de 40 is).

Link naar reactie
Op 6/6/2019 om 14:26, Tom B zei:

 

 

Op 6/6/2019 om 14:26, Tom B zei:

 

Het viel me nogmaals op dat de personages van Blake en Mortimer eigenlijk enorm onuitgewerkt zijn, niet enkel in dit album, maar in de hele reeks. Wie zijn die mensen? Wat zijn hun karakters? Je hebt veel  ééndimensionele personages in strips, maar Blake en Mortimer lijken halfdimensionele personages te zijn. En waarom krijgt Mortimer altijd de hoofdrol in de verhalen? Er moeten toch veel boeiendere verhalen te vertellen zijn rond Blake?

Juist de saaiheid en de degelijkheid van de karakters tegenover de wat meer menselijke kwaadaardigheid van Olrik,

daarin schuilt vreemd genoeg een vermakelijke, bijna een parodie op de typische jaren 50 manier van strips maken.

Link naar reactie

Ik heb de oblong in handen gehad, dit leest inderdaad énorm prettig.  Fijn formaat, heel aangenaam.  Het verhaal zelf raakte mij al snel kwijt, maar dat ligt eerder aan mij momenteel.  Voor mij zal dit beter als film werken, je pense.  Het tekenwerk in combinatie met de inkleuring kon ik wel smaken, ondanks dat deze stijl doorgaans minder mijn ding is, vond ik het sfeervol.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

En wat de veilingen van de oblong betreft.  Na dat ene succes via Catawiki, kwamen er plots zoveel exemplaren beschikbaar, dat de gemiddelde prijs nu al blijft steken tussen de 100 en 150 €.  En ik zie ook exemplaren waar de biedingen al niet hoger meer gaan dan 100 €.  Ondertussen ben ik niet meer van plan het te kopen, maar moest ik willen en voor wie nog op zoek is, is het gewoon een kwestie van geduld.  ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik ben blij dat ik hem in de winkel kon kopen.

Wel een gedrocht in mijn kast qua afmetingen.

Staat alles mooi op een rij, steekt er een album uit.

Ach ja, als dat alles is.

Vond het een redelijk verhaal maar is voor mij inderdaad een buitenreeks.

Daarmee bedoel ik dat het niet bij de andere verhalen past.

 

Link naar reactie
Gast Thesoave
20 minuten geleden, nicenic zei:

Is dat niet een van die vele illegale uitgaven die de markt overspoelen?

Met 60 exemplaren? Overspoelen lijkt me dan lastig. Veel minder dan die 1000 waar zielige figuren een paar euro's aan willen verdienen ten koste van de verzamelaar. Daarnaast wordt Blake niet in hardcover uitgegeven dus goeie zet! 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Thesoave zei:

Met 60 exemplaren? Overspoelen lijkt me dan lastig. Veel minder dan die 1000 waar zielige figuren een paar euro's aan willen verdienen ten koste van de verzamelaar. Daarnaast wordt Blake niet in hardcover uitgegeven dus goeie zet! 

 

Ik heb wel interesse in die uitgave op 1000 exemplaren.

Is er eentje dat ik gemist heb.

Graag meer info.

 

Link naar reactie
9 uren geleden, linthout zei:

Als je dat voor jezelf houdt bega je geen misdaad.

Maar als je het op de markt brengt weet ik het nog niet hoor!

 

Als iemand een verzameling tijdschriften inbindt mag die dan niet te koop worden aangeboden?

Zo ja, wat is dan het verschil met een softcover stripalbum dat men heeft omgekat naar een hardcover?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Dat is een typische after market verbetering. Net zoals je bv een designer upgrade van een wagen koopt.

als je een boek koopt, dan respecteer je de rechten van de maker. Tenzij je terms oplegt die stellen dat je het werk niet mag verherpakken, ben je in je recht om het te herinbinden, zolang je de boek gebruikt. Als de cover hierboven de bestaande gebruikt, dan is er geen probleem. Maakt hij daarvoor een nieuwe print maakt, dan ishet pure piraterij.

Natuurlijk, als hij er 30 mazkt, die nummert en voor een hoge meerwaarde verkoopt, dan heeft hij empirisch bewijs in handen dat er toch wel grote idioten tussen de striplezers zitten.

Dus afblijven. Het is wel doodzonde dat de standaard versie in het Frans zo veel mooier is dan de nl versie.

 

 

 

Link naar reactie
Gast Thesoave
3 minuten geleden, JPAR zei:

Maar je hebt er 60 gekocht en in een hardcover veranderd?

Haha. Nee. De oplage is 60. En ik heb er 1. Staat ook al in de Catawiki catalogus

Link naar reactie
11 uren geleden, Rik zei:

Als iemand een verzameling tijdschriften inbindt mag die dan niet te koop worden aangeboden?

Zo ja, wat is dan het verschil met een softcover stripalbum dat men heeft omgekat naar een hardcover?

Als er geen verwarring kan bestaan mag dat wellicht wel. Als het ingebonden is met het doel te doen alsof het een officiële uitgave is mag het niet DENK IK. Maar ik ben geen jurist. In elk geval is dit een bijzonder interessante vraag...Waard van eens te bestuderen!!!

Link naar reactie
2 minuten geleden, linthout zei:

Als er geen verwarring kan bestaan mag dat wellicht wel. Als het ingebonden is met het doel te doen alsof het een officiële uitgave is mag het niet DENK IK. Maar ik ben geen jurist. In elk geval is dit een bijzonder interessante vraag...Waard van eens te bestuderen!!!

Het voordoen als iets dat het niet is mag zeker niet, dat is misleiding.

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

Als er geen verwarring kan bestaan mag dat wellicht wel. Als het ingebonden is met het doel te doen alsof het een officiële uitgave is mag het niet DENK IK. Maar ik ben geen jurist. In elk geval is dit een bijzonder interessante vraag...Waard van eens te bestuderen!!!

Ben ik hier nou de enige die vind dat dit 100% illegaal is? Eén album voor eigen gebruik is een leuk hobby-project. Maar 60 stuks? Als die voor € 50 verkocht worden heb je al gauw € 3.000 op zak (minus je eigen exemplaar dan). En hoeveel zien de auteurs daar van terug? € 0,00. (nou ja, behalve die 60 soft covers die ergens aangeschaft zijn dan).

 

Het ziet er trouwens wel heel mooi uit, helemaal in de stijl van de Lombard Collectie.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Gast Thesoave
1 uur terug, eriktex zei:

Ben ik hier nou de enige die vind dat dit 100% illegaal is? Eén album voor eigen gebruik is een leuk hobby-project. Maar 60 stuks? Als die voor € 50 verkocht worden heb je al gauw € 3.000 op zak (minus je eigen exemplaar dan). En hoeveel zien de auteurs daar van terug? € 0,00. (nou ja, behalve die 60 soft covers die ergens aangeschaft zijn dan).

 

Het ziet er trouwens wel heel mooi uit, helemaal in de stijl van de Lombard Collectie.

Dat is het ook. In de catawiki catalogus staat het onder illegale uitgaven

Link naar reactie

Ambreville zei het al. De reproductie* van de cover en de bijgevoegde prent zijn inbreuken op het auteursrecht. Dat alleen maakt het al illegaal.

En zoals Erik al opmerkt hebben de auteurs normaal gesproken recht op een percentage van de opbrengst.

Als de rechtmatige uitgeverij een luxe editie maakt kunnen ze ook niet wegkomen met het argument dat de auteurs al betaald zijn voor de softcover (die als binnenwerk wordt gebruikt).

 

Weer eens bewijs dat er zelfs onder bloedzuigers een overtreffende trap bestaat.

 

 

* Het uitgeverslogo is verplaatst en achterop is de barcode verwijderd, dus het is met zekerheid gereproduceerd. Afgaand op de foto is het twijfelachtig of de kleuren nog volgens de specificaties van Schuiten en Durieux zijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...