Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

On 8/19/2019 at 10:04 AM, kurisu74 said:

Kaplan & Masson misschien?

 

image.png.64a7ed22bbdb8e4bd65f295476871b8f.png

Geweldig goeie reeks, maar er bestaan maar twee albums van.

De tekenstijl is inderdaad realistische klare lijn, en het speelt zich af kort na WOII, zodat het veel elementen van de klassieke Jacobs heeft, maar het is een humoritische reeks, i.t.t. tot B&M, dat een zuivere avonturenreeks met spitstechnologie en gekke geleerden was.

Maar ik heb er in elk geval van genoten, en ik ben ook een B&M-fan.

Link naar reactie

Ja het andere album was ook lang niet slecht (Kunnen we Hitler redden?)

 

image.thumb.png.bf0648d6f4b1158ce5d883a13ceebda9.png

 

Echt grappig vond ik trouwens de parodiereeks De avonturen van Philip en Francis, daar zaten echt een paar hele goeie vondsen en absurde situaties in, het werkte heel goed voor mij. Hier zijn drie albums van, helaas wel alleen in slappe kaft.

 

image.png.4801f3b7a68f2daea5c9506061c4cc88.png

Link naar reactie
13 uren geleden, SAVANTAS zei:

Ik zal m’n verwachtingen rond die delen een beetje temperen 😉

Ik ben wel benieuwd, als duidelijk Vandersteen liefhebber, of volgend album je ook een variant lijkt op een Vandersteen verhaal.

 

image.thumb.png.911037807de2c296f4380329528d9e45.png

 

Ik zal maar even in het midden laten welk. De uitwerking is anders, maar het basisidee lijkt rechtstreeks uit een Suske en Wiske te komen.

 

 

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Ambreville zei:

Ik ben wel benieuwd, als duidelijk Vandersteen liefhebber, of volgend album je ook een variant lijkt op een Vandersteen verhaal.

 

image.thumb.png.911037807de2c296f4380329528d9e45.png

 

Ik zal maar even in het midden laten welk. De uitwerking is anders, maar het basisidee lijkt rechtstreeks uit een Suske en Wiske te komen.

 

Nou begin ik nieuwsgierig te worden. 😁 Als ik ‘m gelezen heb, meld ik me met een suggestie. 😉

Link naar reactie
12 uren geleden, SAVANTAS zei:

En Vandersteen was niet te beroerd om af en toe leentjebuur te spelen bij andere verhalen. 

Logisch, je moet ergens je inspiratie vandaan halen. Zolang het geen keihard plagiaat is...

Veel stripverhalen, ook in het buitenland, halen hun mosterd uit oude verhalen en legenden, wat ze in mijn ogen net interessant maakt.

Link naar reactie
Zojuist, Tanuki zei:

Logisch, je moet ergens je inspiratie vandaan halen. Zolang het geen keihard plagiaat is...

Veel stripverhalen, ook in het buitenland, halen hun mosterd uit oude verhalen en legenden, wat ze in mijn ogen net interessant maakt.

Dat is onvermijdelijk. Denk bv. aan de Zaroff-film varianten waar op mensen gejaagd wordt voor de sport. Op zich is er niets mis mee, zolang er maar iets origineel wordt gedaan met de premisse. Vandersteen was in dat opzicht toch beter dan de makers van de Chaos Theorie.

 

 

 

 

Link naar reactie
On 8/25/2019 at 1:44 PM, Ambreville said:

Ik ben wel benieuwd, als duidelijk Vandersteen liefhebber, of volgend album je ook een variant lijkt op een Vandersteen verhaal.

 

image.thumb.png.911037807de2c296f4380329528d9e45.png

 

Ik zal maar even in het midden laten welk. De uitwerking is anders, maar het basisidee lijkt rechtstreeks uit een Suske en Wiske te komen.

 

 

Bijbel, Noah, auteur onbekend.

--------------------------

Niets staat in de weg! :cheerf2:

Link naar reactie
9 uren geleden, Tanuki zei:

Logisch, je moet ergens je inspiratie vandaan halen. Zolang het geen keihard plagiaat is...

Veel stripverhalen, ook in het buitenland, halen hun mosterd uit oude verhalen en legenden, wat ze in mijn ogen net interessant maakt.

Ik zei ook niet dat dat verkeerd is. Hoewel bekend is, dat Studio Vandersteen er bij andere stripreeksen (De Rode Ridder, de Jerom en Bessy albums voor de Duitse markt) iets te veel overnamen van andere reeksen. Denk o.a. aan Prins Valiant. Maar bij de Suske en Wiske reeks is dat in die mate gelukkig achterwege gebleven. 

Link naar reactie
Op 28/8/2019 om 10:41, Tanuki zei:

Ik vraag me trouwens af welk verhaal van Verne @kurisu74 bedoelt. Ik ken enkel maar zijn bekendste werken, en een gigantisch schip zit daar niet tussen, de Nautilus was nu niet bepaald zo groot.

Het geheimzinnige eiland (ook al vermeld op de vorige pagina). Er is geen groot schip (wel een luchtballon), maar de gebeurtenissen op het eiland zijn er wel. Het is eigenlijk het vervolg op 20000 Mijlen.

Link naar reactie
3 uren geleden, kurisu74 zei:

Het geheimzinnige eiland (ook al vermeld op de vorige pagina).

Dat berichtje had ik over gekeken blijkbaar. Ik ken het verhaal alleszins niet, maar de plot lijkt bekend. Op een andere wikipagina (die over Verne zelf) las ik wel dat het het genre "Robinsonade" vrij populair was in die tijd. Logisch dat Verne er ook in meeging.

Link naar reactie
Op 19/8/2019 om 10:04, kurisu74 zei:

Kaplan & Masson misschien?

 

image.png.64a7ed22bbdb8e4bd65f295476871b8f.png

Gisteren met veel plezier ‘De Chaostheorie’ van Kaplan & Masson gelezen. Geen ingewikkeld, maar wel een origineel verhaal, mooi tekenwerk, goede sfeer. Ik verheugde me er dan ook op om vandaag het tweede (en laatste) verhaal in de reeks (‘Kunnen we Hitler redden?’) te gaan lezen, maar dat bleek een tegenvaller. Het scenario van ‘Kunnen we Hitler redden?’ rammelt van alle kanten, heeft meer weg van een klucht, met veel flauwe grappen en tekenwerk dat toch echt van minder kwaliteit is dan het eerste album in de reeks. Jammer, een gemiste kans voor deze reeks. Hopelijk wordt er nog eens een derde album uitgebracht dat de kwaliteit heeft van het debuut.

Link naar reactie
Op 28/8/2019 om 20:33, SAVANTAS zei:

Ik zei ook niet dat dat verkeerd is. Hoewel bekend is, dat Studio Vandersteen er bij andere stripreeksen (De Rode Ridder, de Jerom en Bessy albums voor de Duitse markt) iets te veel overnamen van andere reeksen. Denk o.a. aan Prins Valiant. Maar bij de Suske en Wiske reeks is dat in die mate gelukkig achterwege gebleven. 

Bwah, voor suske en wiske haalde Vandersteen zijn inspiratie overal uit. En heel vaak bij andere bekende en populaire verhalen. Opera's bijvoorbeeld (ringelingschat), vaak films (Jeromba de Griek, de apenkermis -waar hij twee filmreeksen vermengt-, gezanten van Mars, prinses zagemeel, mottenvanger, geheim gladiatoren), tv reeksen (Wattman, Texasrakkers) Jules Vernes-achtige dingen (mierennest, ijzeren schelvis, groene splinter), andere boeken (Dolle musketiers). Strips lagen inderdaad niet meteen aan de basis van zijn verhalen, maar wel minstens twee van de vijf hoofdpersonages zijn terug te brengen naar strips. Jerom is zoals we weten bijna een kopie van Alley Oop en Sidonia lijkt wel heel sterk op Olive Oyl: zelfde lichaamsbouw en exact dezelfde grappen over haar enorme voeten.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tom B zei:

Bwah, voor suske en wiske haalde Vandersteen zijn inspiratie overal uit. En heel vaak bij andere bekende en populaire verhalen. Opera's bijvoorbeeld (ringelingschat), vaak films (Jeromba de Griek, de apenkermis -waar hij twee filmreeksen vermengt-, gezanten van Mars, prinses zagemeel, mottenvanger, geheim gladiatoren), tv reeksen (Wattman, Texasrakkers) Jules Vernes-achtige dingen (mierennest, ijzeren schelvis, groene splinter), andere boeken (Dolle musketiers). Strips lagen inderdaad niet meteen aan de basis van zijn verhalen, maar wel minstens twee van de vijf hoofdpersonages zijn terug te brengen naar strips. Jerom is zoals we weten bijna een kopie van Alley Oop en Sidonia lijkt wel heel sterk op Olive Oyl: zelfde lichaamsbouw en exact dezelfde grappen over haar enorme voeten.

Maar bij vooral de Bessy, Rode Ridder reeksen en de Jerom reeks voor Duitsland ging dat nog wel iets verder dan de beïnvloeding van andere strips waar jij het over hebt. Lees: letterlijk kopiëren van bepaalde plaatjes. Dat gaat een stuk verder dan beïnvloeding. Overigens niet dat ik daar een probleem mee heb. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, SAVANTAS zei:

Maar bij vooral de Bessy, Rode Ridder reeksen en de Jerom reeks voor Duitsland ging dat nog wel iets verder dan de beïnvloeding van andere strips waar jij het over hebt. Lees: letterlijk kopiëren van bepaalde plaatjes. Dat gaat een stuk verder dan beïnvloeding. Overigens niet dat ik daar een probleem mee heb. 

Da's waar. Is natuurlijk vooral het gevolg van de enorme productie die de medewerkers moesten hebben en het gebrek aan deftige naslagwerken. én de laissez-fair mentaliteit van Vandersteen zelve.

Link naar reactie
Op 21/8/2019 om 13:53, kurisu74 zei:

Echt grappig vond ik trouwens de parodiereeks De avonturen van Philip en Francis, daar zaten echt een paar hele goeie vondsen en absurde situaties in, het werkte heel goed voor mij. Hier zijn drie albums van, helaas wel alleen in slappe kaft.

 

image.png.4801f3b7a68f2daea5c9506061c4cc88.png

Vandaag op je aanraden dit album van Philip en Francis gelezen. Een aantal keren flink gelachen en me goed vermaakt met deze parodie op Blake & Mortimer. Heb intussen ook ‘Schaduw over het Britse rijk’ en ‘De duivelse valstrik’ uit deze reeks aangeschaft. Bedankt voor je tip.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Ik heb via een veiling het luxe album van : De Valstrik gekocht.(met de linnen kaft).

Nu valt me op, dat er op de rug onderaan een zilverkleurig symbooltje(rondje) zit.

De rest van de reeks heeft dit niet, hetgeen opvalt omdat ze naast elkaar staan.

Daarnaast staat er dan met potlood in dat het nr.117/750 is maar als ik het opzoek zijn er 800 exemplaren.

Is er iemand toevallig die dit album heeft en voor mij eens zou willen kijken?

Alvast mijn dank

Link naar reactie
15 minuten geleden, Willem zei:

Ik heb via een veiling het luxe album van : De Valstrik gekocht.(met de linnen kaft).

Nu valt me op, dat er op de rug onderaan een zilverkleurig symbooltje(rondje) zit.

De rest van de reeks heeft dit niet, hetgeen opvalt omdat ze naast elkaar staan.

Daarnaast staat er dan met potlood in dat het nr.117/750 is maar als ik het opzoek zijn er 800 exemplaren.

Is er iemand toevallig die dit album heeft en voor mij eens zou willen kijken?

Alvast mijn dank

Het rondje is volgens mij goudkleurig maar de Valstrik is inderdaad het enige album dat dit symbool heeft.

In mijn album staat nr 735 /750 met potlood.

Het getal 800 is gebaseerd op de 750 exemplaren waarvan wij beide er eentje hebben + de 50 exemplaren Horse Categorie

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Zojuist, Rik zei:

Het rondje is volgens mij goudkleurig maar de Valstrik is inderdaad het enige album dat dit symbool heeft.

In mijn album staat nr 735 /750 met potlood.

Het getal 800 is gebaseerd op de 750 exemplaren waarvan wij beide er eentje hebben + de 50 exemplaren Horse Categorie

Bedankt Rik,

 

Ik zat echt te twijfelen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...