Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

4 minuten geleden, Peter Motte zei:

De cover van Het gele teken is niet erg spectaculair, maar door de houding van de personages is suggereert hij de dramatische kracht van het verhaal:

Niet alleen door de houding, maar ook de schaduwwerking achter de figuren en de bijhorende lichtbron veroorzaakt dat. De kijkrichting van B & M richting dit niet al te verre, doch verborgen, schijnsel en het beklemmende muurvlak dat evenwijdig loopt aan het beeld verhoogt de spanning. Inderdaad een groot contrast met Acht uur in Berlijn.

 

Link naar reactie

Die van Acht uur is een goede schets, maar verder... Het is gewoon helemaal niet uitgewerkt. Hij duidt alleen maar de positie en houding van de figuren aan, en de achtergrond, met een wat beter uitgewerkte kleuraanduiding. Er zijn scenaristen die op die manier hun scenario's inleveren.

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Die van Acht uur is een goede schets, maar verder... Het is gewoon helemaal niet uitgewerkt. Hij duidt alleen maar de positie en houding van de figuren aan, en de achtergrond, met een wat beter uitgewerkte kleuraanduiding. Er zijn scenaristen die op die manier hun scenario's inleveren.

Je vergeet te overdrijven.

Link naar reactie

Monopoly met Blake en Mortimer in 2023

 

In september 2023 zal een Monopoly-versie met Blake en Mortimer te koop zijn, uitsluitend in het Frans. Op het spel kan je de Zwaardvis of de Golden Rocket kopen en moet je uitkijken voor kolonel Olrik of dokter Septimus. Je kan altijd rekenen op de hulp van trouwe vriend Nasir. Tijdens het spel zal je met je medespelers dus moeten onderhandelen over de beste voer- of vliegtuigen op een parcours uit de bestaande albums.

Omdat er maar 22 plaatjes beschikbaar zijn en er dit jaar nog 29 albums zullen bestaan, kunnen liefhebbers twee weken lang stemmen om tot een selectie van 22 covers van de stripreeks te komen die gebruikt zullen worden voor het spel. Je kan echter maar voor één cover kiezen. De cover met de meeste stemmen zal op het duurste plaatsje op het bordspel voorkomen. Stemmen kan via de Franse site www.blakeetmortimer.fr

 

blake en mortimer Monopoly.jpeg

 

Bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/monopoly-met-blake-en-mortimer-2023

Link naar reactie
  • 2 months later...

Gisterenavond gelezen. Het verhaal is wel goed.

Een iconisch album zal het natuurlijk nooit worden. Dietijd is voorbij. En ik denk dat het vooral dat is wat de meesten missen bij de albums sinds de herstart: er zijn geen inconische B&M's meer, gedeeltelijk omdat het niet meer mogelijk is, gedeeltelijk omdat de scenaristen daar niet meer toe in staat zijn.

Link naar reactie

En waarom zou een historische setting beletten om iets iconisch te maken?

 

Ze volgend daarin overigens gewoon het voorbeeld van pakweg Sherlock Holmes. Alle recentere verhalen, ook die van Arthur Conan Doyle zelf keren terug naar de periode waarin de reeks groot is geworden, en waarmee de lezers/kijkers het personages het meest associëren, ook al was Holmes tot aan de eerste wereldoorlog actief. Idem voor bvb Poirot, die tot in de jaren '70 actief was. Maar dat wordt bij voorkeur ook genegeerd (tenzij het om tv-bewerkingen gaat met een beperkt budget). Bij langlopende reeksen is dat op zich geen vreemde keuze, al is het maar omwille van de geloofwaardigheid, want eeuwig levende personages doen toch iets af aan het realiteitsgehaalte van je reeks.

 

Komt daarbij dat de drie formules het minst gesmaakte verhaal is uit Jacobs run.

Link naar reactie

Tegenwoordig loopt er een tv-reeks over Father Brown. Het zijn de oorspronkelijke verhalen, maar ze spelen zich enkele tientallen jaren later af dan de periode waarin die verhalen oorspronkelijk waren gezet.

Dus ik denk niet dat het een geslaagde formule is om nieuwe verhalen in een reeks per se in de oorspronkelijke setting te willen zetten, zeker niet in het geval van E P Jacobs, omdat hij altijd de sf-kant opging en de eigen tijd dan meer futuristische mogelijkheden biedt dan de tijd van (alleen maar!) de oorspronkelijke verhalen.

Let er trouwens op dat Het Geheim van de Zwaardvis zich NIET in WOII afspeelt, maar dat het eigenlijk WOIII is.

 

Overigens zou ik erop willen wijzen dat al die historische settings svan Sherlock Holmes enz. nooit iconische verhalen opleveren.

Goede verhalen, dat wel, maar geen iconische.

Link naar reactie

Bwah, Doyle himself heeft tot eind jaren '20 Holmes verhalen geschreven. Toch speelden die zich terug in een vroegere periode af. Soms past een bepaald tijdsbeeld beter bij een bepaald personage. Holmes en Jazz, dat gaat niet samen.

Ik zie Blake en Mortimer nu ook niet echt werken in het heden. Daarvoor zijn de personages (een alleenstaande professor met ringbaard en legerofficier met wuft snorretje die samenwonen) net iets te ouderwets. Je zou die drastisch moeten updaten wil je die in avonturen in het heden laten beleven. Hoeveel moeite hebben ze bijvoorbeeld niet om van het personage James Bond iets relevants voor deze tijd te maken? Bijna alles wat we met dat karakter associëren mag of bestaat tegenwoordig niet meer. De nieuwe Bond-boeken spelen zich daarom tegenwoordig ook terug in het verleden af. En er is bij de fans ook steeds meer vraag om dat met de films ook te doen.

 

Bij Lefrancq hebben ze het een tijdje alle twee geprobeerd, met verhalen in het heden en in het verleden. Ik merk dat ze ondertussen definitief voor het verleden hebben gekozen. En met reden, dat werkt het beste. Idem met de nieuwe Rik Ringers.

 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Peter Motte zei:

Tegenwoordig loopt er een tv-reeks over Father Brown. Het zijn de oorspronkelijke verhalen, maar ze spelen zich enkele tientallen jaren later af dan de periode waarin die verhalen oorspronkelijk waren gezet.

 

Dat is ongetwijfeld een praktische en financiële keuze. Hoe dichter bij het heden, hoe goedkoper en gemakkelijker het wordt om een bepaald tijdsgewricht te evoceren.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Dat betwijfel ik. Een reeks die zich in de jaren 50 afspeelt is even moeilijk te verfilmen als een in de jaren 30.

De productie heeft gewoon een andere keuze gemaakt. Waarom? Geen idee.

Toch niet. Je vindt gemakkelijker allerlei decorstukken, interieurs, exterieurs, auto's, kledij uit de jaren 50 dan uit de jaren 30.

 

Breaking Bad speelt zich bijvoorbeeld in New Mexico af enkel en alleen maar omdat het daar veel goedkoper filmen was.

 

Héél veel scenario's worden aangepast omwille van budgetaire redenen (waarom reist Doctor Who rond in een telefooncel ipv een volwaardig ruimteschip, waarom stralen de mannen van Star Trek zich naar planeten, ipv een shuttle te nemen?)

Link naar reactie

Ik ben er niet zo zeker van dat een tv-reeks in de jaren 30 situeren zo veel duurder is dan in de jaren 50.

 

Wat die strips betreft: iemand bij de marketing moet jaren geleden het idee hebben gedhad dat strips in de jaren 50 en 60 goed zouden verkopen omdat ze op een markt van oude knarren verkochten, en al heb ik ook wel het een en ander daarvan staan (B&M, Lefranc, detective Bones, de autoreportages van Margot...), de lol is er al lang af. De markt is er echt mee overspoeld.

Link naar reactie

Wel, die marketing moet dat blijkbaar goed bedacht hebben, want die strips (toch die van B&M) verkopen heel goed.

 

Moest Blake & Mortimer anno 2022 bedacht zijn, dan zou Blake er wellicht uitzien als pakweg Daniel Graig en Mortimer als een vrouwelijke geleerde van Indische afkomst. En Olrik zou iets Elon Musk-achtigs zijn.

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

Wel, die marketing moet dat blijkbaar goed bedacht hebben, want die strips (toch die van B&M) verkopen heel goed.

 

Moest Blake & Mortimer anno 2022 bedacht zijn, dan zou Blake er wellicht uitzien als pakweg Daniel Graig en Mortimer als een vrouwelijke geleerde van Indische afkomst. En Olrik zou iets Elon Musk-achtigs zijn.

Klinkt inderdaad wel aannemelijk 

Link naar reactie
Op 9/12/2022 om 11:18, Peter Motte zei:

Gisterenavond gelezen. Het verhaal is wel goed.

Een iconisch album zal het natuurlijk nooit worden. Dietijd is voorbij. En ik denk dat het vooral dat is wat de meesten missen bij de albums sinds de herstart: er zijn geen inconische B&M's meer, gedeeltelijk omdat het niet meer mogelijk is, gedeeltelijk omdat de scenaristen daar niet meer toe in staat zijn.

Maar welke waren dan iconisch. Ik ben ze allemaal aan het herlezen en vind eigenlijk dat buiten het gele teken het veel van hetzelfde is, zowel van jacobs als daarna. En in beide categorieën  zittten prima vermakelijke albums maar ook miskleunen. Maar iconisch.....

Link naar reactie

Toch vind ik De zaak Francis Blake nog wel iconisch maar dat was dan ook het eerste post Jacobs deel..

 

Er zijn nog wel andere post Jacobs albums die ik goed tot heel goed vind. Er zijn helaas ook (te) veel slechte delen (Dufaux.. kuch..) verschenen sindsdien.. 

 

De cover van het het laatste album is overigens gister op een DM veiling verkocht voor meer dan Eur 20k. Een volstrekt absurd bedrag vind ik..

Screenshot_2022-12-11-09-56-51-19_45e686c594768066ad9911d54d96f72b.jpg

Link naar reactie

Ik vraag me dan wel af: wié heeft dat betaald? Misschien de uitgever zelf als reclamestunt? Dat soort dingen gebeurt zeker. Of het nu in dit geval is gebeurd, weet ik natuurlijk niet. Overigens herinner ik me wel een aankoop van een American comic met de eerste superman erin. Dat werd gekocht door iemand van de uitgeverij die niet bevorderd was tot een hoge positie. Dat werd trouwens ook niet geheim gehouden.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Ik vraag me dan wel af: wié heeft dat betaald? Misschien de uitgever zelf als reclamestunt? 

Tja... Goede vraag... Je zou het haast denken

 

Opvallend vind ik ook altijd de toch wel (erg) grote kloof in de prijzen van de DM veilingen en bijvoorbeeld de veilingen van Catawiki.. 

 

mensen die dit soort prijzen betalen kunnen dat toch eigenlijk niet meer doen als belegging sowieso (nog altijd schering en inslag op de kunstmarkt)

Link naar reactie
19 uren geleden, sanderg zei:

Tja... Goede vraag... Je zou het haast denken

 

Opvallend vind ik ook altijd de toch wel (erg) grote kloof in de prijzen van de DM veilingen en bijvoorbeeld de veilingen van Catawiki.. 

 

 

Op Catawiki vind je geen zaken zoals Maghen veilt. Catawiki bedient de onderkant van de markt, Maghen de bovenkant. En er zit nog veel ruimte tussen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur geleden, Waldorf zei:

 

Op Catawiki vind je geen zaken zoals Maghen veilt. Catawiki bedient de onderkant van de markt, Maghen de bovenkant. En er zit nog veel ruimte tussen.

An sich waar... Maar op de Exclusieve stripveiling van Catawiki wordt toch nogal eens wat aangeboden dat ik ook wel zou scharen onder het hogere segment 

Link naar reactie

Catawiki wekt misschien de indruk de onderkant van de markt te bedienen doordat er zo veel veilingen zijn. Er zijn er gewoon te veel om vaak topstukken te hebben. Bovendien koop je topstukken volgens mij niet via online-veilingen, maar wil je die zién voor je beslist hoeveel je ervoor betaalt.

Link naar reactie

Zoals Peter zegt. Je hebt bij CW geen bekijkmogelijkheden, enkel een paar foto's die uiteraard gemaakt zijn om het product in een goed daglicht te stellen. Maar het verschil is veel groter. Een veilinghuis neemt de tekeningen in bezit. Doet haar expertise op basis van de echte tekening. Garandeert dan ook de echtheid van de tekeningen. En zorgt tenslotte voor de afhandeling van de betaling en levering. Vaak is er ook nog een papieren catalogus.

Het leuke is ook omdat veel veilinghuizen Druot of Hibid gebruiken, dat je ook gemakkelijk iets kan terugvinden om daarna verder te gaan met het huis in kwestie.

Catawiki heeft ook zijn nut, maar ik zou me toch niet op mijn gemak voelen als ik daar iets zou kopen van meer dan 3000 euro. Er zijn gevallen genoeg te vinden in de zaagdraad, van wat als het fout gaat.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Catawiki wekt misschien de indruk de onderkant van de markt te bedienen doordat er zo veel veilingen zijn. Er zijn er gewoon te veel om vaak topstukken te hebben. Bovendien koop je topstukken volgens mij niet via online-veilingen, maar wil je die zién voor je beslist hoeveel je ervoor betaalt.

Dat is zeker waar - dessalniettemin kan ik het mij voorstellen dat ik de aankoop toch wel aan zou durven op basis van foto's (heb dat in het verleden zelf eens gedaan met een Escher litho die ik online kocht en (gelukkig) echt bleek te zijn).

Ook een werk dat je in het echt ziet kan een vervalsing zijn.

Een mooi voorbeeld van namaak dat zo goed was gedaan dat het bijna niet meer van echt te onderscheiden was is het werk van Geert Jan Jansen:

https://www.poltekst.nl/2016/02/08/zelfs-karel-appel-herkende-mijn-werk-als-het-zijne/

Mooie quote uit dit interview:
 

Is er nog veel vals werk van u in omloop?
 

“Ik denk dat er pas één procent is ontdekt. Op veilingen tref ik nog steeds schilderijen van mij aan. Hoe vaker iets van eigenaar wisselt, hoe echter het wordt hé? Er zijn ook wel een paar dingen in musea terechtgekomen. Ik kan voorbeelden noemen, maar dat doe ik natuurlijk niet.”

 

Link naar reactie

De top van de exclusieve veilingen bij Catawiki is catalogus vulling bij Maghen.

Kan je toch niet echt vergelijken.

 

En natuurlijk ben je nooit 100% zeker over de staat en de echtheid van iets maar bij zo'n veiling ben je toch al zeker dat de foto's echt van het lot zijn. Bij Catawiki kan je gewoon foto's van het net plukken en erop zetten.

 

Duurdere aankopen doe ik daar dan ook enkel als ik de verkoper ook ken

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
Op 11/12/2022 om 09:54, sanderg zei:

Toch vind ik De zaak Francis Blake nog wel iconisch maar dat was dan ook het eerste post Jacobs deel..

 

Er zijn nog wel andere post Jacobs albums die ik goed tot heel goed vind. Er zijn helaas ook (te) veel slechte delen (Dufaux.. kuch..) verschenen sindsdien.. 

 

De cover van het het laatste album is overigens gister op een DM veiling verkocht voor meer dan Eur 20k. Een volstrekt absurd bedrag vind ik..

Screenshot_2022-12-11-09-56-51-19_45e686c594768066ad9911d54d96f72b.jpg

 

Een koopje als je ziet dat een pagina uit dit verhaal zelfs 17.000 gaat 😉

 

https://www.danielmaghen-encheres.com/lot/121400/19703118-aubinantoine-aubin-blake-et-mosearch=&

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
Op 6/9/2022 om 15:04, Peter Motte zei:

De cover van Het gele teken is niet erg spectaculair, maar door de houding van de personages is suggereert hij de dramatische kracht van het verhaal:

 

th?id=OIP.HbZBg-RyKuTXN6Vf6xY9xwHaJv%26p

 

Vergelijk dat nu eens met die misbaksels van Acht uur in Berlijn

 

image.thumb.png.0fba60d8c47d2921a74df08a

 

 

Zonder de strip te hebben gelezen en zelfs niet te weten wie het tekende en schreef, dus als 'maagdelijke' stripliefhebber, ben ik niet geneigd het album ter hand te nemen afgaande op wat ik zie. Dat komt deels ook omdat ik meestal niet zo tevreden ben geweest met Jacobs' opvolgers en zo een beetje beducht voor een teleurstelling, wantrouwig ben geworden (enkele uitzonderingen daargelaten). Maar ook deze fronttekeningen als de presenteerblaadjes voor het verhaal nodigen me echt niet uit. Ik kan wat @Peter Motteschrijft wel beamen. Beide tekeningen hebben een interessante achtergrond en het kleurgebruik is ook knap. Maar daar houdt het wat op. De personages die rondkijken naar het gevaar op de eerste front? Ze  doen zeer houterig aan, amateuristisch zelf, alsof de schetser/tekenaar het beu was of zijn deadline moest halen en veel te vroeg is gestopt. De Berlijnse muur is zeer herkenbaar en dat decor voelt wel goed aan (gelukkig voor de lezers met weinig besef van geschiedenis krijgen ze de titel 😉). 

Maar er is meer.

Wanneer het de bedoeling was om op de eerste cover een ode te geven aan het front van ´Het gele teken´ dan zou ik zeggen: doe dat gewoon niet en probeer liever origineel te zijn, want die ode is mislukt onder meer door die houterigheid. Verzin beter zelf iets dat recht doet aan het album in plaats van uittentreuren te pogen verwijzen naar iets iconisch uit het verleden.

De tweede cover heeft wel een achtergrond die vragen oproept, maar die 'hollende Mortimer´ is me echt nietszeggend. Het is wel volgens de regels van de kunst getekend - een lopend mannetje-  maar nodigt dit slecht geklede mannetje (ooit was hij een geleerde en gentleman) je uit voor een spannend avontuur?  Mij alleszins niet. Wat heb je aan zo'n hollende held 'in het ijle´op een cover? Wat stelt het voor?. Vlucht hij of, holt hij naar iets of iemand? Als hij vlucht voor welk gevaar dan?  Want het enige wat je ziet is een lege gang en traphal. Als hij daarentegen naar iets of iemand loopt, wat interessant kan zijn, waarom dan op zijn minst op een of andere manier een compositie maken met een glimp? Over die gas(zuurstof)fles op de voorgrond en meetapparatuur (?) rechts kan ik kort zijn: die zijn gewoon spuuglelijk te noemen en misplaatst op een cover. Misschien speelt die apparatuur wel een rol in het verhaal maar dat maakt niet uit: het verbrodt enkel de tekening nog meer.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...