Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

4 uren geleden, Peter Motte zei:

Ja, dat is beter, maar we mogen nog altijd de prijs, het rekeningnummer en de naam van de rechthebbende niet kennen, en daar keek ik zo naar uit. 😟

 

Tututut. 😋     (Als je me wilt ondersteunen, dan is het een andere zaak natuurlijk. PM me dan 😉)

Link naar reactie
  • 1 month later...

Er schijnt nog een tijd lang correspondentie te zijn geweest, tussen Edgar Jacobs en de markante Jacques Martin.

Zover ik weet zijn deze brieven nooit geopenbaard, lijkt me wel interessant de opvattingen te lezen van de " Gerard Reve " van de strips ( Martin ) tussen de " Marten Toonder " van de strips ( Jacobs )

 

Hoe zou de toon zijn geweest?, en zagen ze elkander als collega's ( beiden afkomstig uit de Herge stal ) of als concurrenten, het is algemeen bekend dat Raymond Leblanc, Martin verzocht in de stijl

van Jacob's Blake en Mortimer te werken.

.

De eerste vijf verhalen van Lefranc waren minstens zo goed en kwalitatief als Blake en Mortimer, met de "vlammenzee" als uitschieter.

 

Link naar reactie

Het verbaast me totaal niets dat ze met elkaar hebben gecorrespondeerd. Ze werkten voor hetzelfde bedrijf, deden allebei klare lijn, en zullen wel dezelfde artistieke problemen hebben gehad.

Het meest raadselachtige in je bericht is dat je ze met Gerard Reve en Maarten Toonder vergelijkt. Snap ik niets van.

Link naar reactie
5 uren geleden, Peter Motte zei:

Het verbaast me totaal niets dat ze met elkaar hebben gecorrespondeerd. Ze werkten voor hetzelfde bedrijf, deden allebei klare lijn, en zullen wel dezelfde artistieke problemen hebben gehad.

Het meest raadselachtige in je bericht is dat je ze met Gerard Reve en Maarten Toonder vergelijkt. Snap ik niets van.

 

Jacques Martin was natuurlijk van de herenliefde, praktiserend of niet, een plaatsgenoot heeft een exclusieve

tekening van Martin met een bachanaal van heren waarop geen dame te zien is, wel Alex met zijn goede

vriend, verder had Martin moeite met het voorschrijven van Lablanc.

Martin had ook belangstelling voor het bovennatuurlijke, het angstwekkende en het apocalyptische.

Jacobs was meer een heer van stand, degelijk, en meer een man van ratio, eigenlijk zoals de karakters van

Blake en Mortimer ook zijn.

Zie jij dit Jacobs doen ?, Het verbranden van zijn eigen originelen, Reve wel,  eeeh ik bedoel Martin wel.

Angouleme 1975.

image.thumb.png.f5e161cec9d8583ef6d075bf0365b27a.png

 

Link naar reactie
46 minuten geleden, bouncer zei:

 

Jacques Martin was natuurlijk van de herenliefde, praktiserend of niet, een plaatsgenoot heeft een exclusieve

tekening van Martin met een bachanaal van heren waarop geen dame te zien is, wel Alex met zijn goede

vriend, verder had Martin moeite met het voorschrijven van Lablanc.

Martin had ook belangstelling voor het bovennatuurlijke, het angstwekkende en het apocalyptische.

Jacobs was meer een heer van stand, degelijk, en meer een man van ratio, eigenlijk zoals de karakters van

Blake en Mortimer ook zijn.

Zie jij dit Jacobs doen ?, Het verbranden van zijn eigen originelen, Reve wel,  eeeh ik bedoel Martin wel.

Angouleme 1975.

image.thumb.png.f5e161cec9d8583ef6d075bf0365b27a.png

 

Coole foto.  Staan daar nog bekenden op?  Ik meen Morris te herkennen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Ik heb deze week De Doemdromer gelezen, de biografie van Jacobs. Heel mooi getekend door een tekenaar die zich duidelijk uitleeft als hij decors kan tekenen (gebouwen en stadszichten vooral. Brussel is bijna een hoofdpersonage in deze strip. En ik heb het eventjes geteld; het huis waar Jacobs in de tweede helft van zijn leven woonde komt 47 keer volledig in beeld)

Maar deze tekeningen verdienen een veel beter scenario. Dit is gewoon een opeenstapeling van anekdotes die heel vaak nergens heen leiden. En je moet als lezer al enige voorkennis hebben over de man Jacobs, anders begrijp je soms langs geen kanten waarover het gaat, zeker als ze beginnen met vage toespelingen te maken over de albums waaraan hij werk.

Er zit bvb een scene in het album waarin het oudere koppel Jacobs samen met een ander ouder koppel in wat een fotostudio lijkt een foto maakt van de twee dames die een flauwgevallen jacobs dragen. Nergens wordt uitgelegd waarom. Je moet als lezer zelf maar weten dat Jacobs die foto's gebruikte als referentie bij het tekenen.

En dan die houterige dialogen! Zijn vrouw denkt bij het koken: "als dessert heb ik 'n kriekentaart gemaakt waar hij zo dol op is". Niemand denkt dat soort dingen.

Op diezelfde pagina doe Jacobs iets raars met een doorzichtig(?) prentje van een boom die hij verschuift over een tekeningen en denkt hij " overtrekken is zo nuttig om een beeld te tekenen omdat het zo'n strakke kadrering toelaat..."  Euh, wat??

Nog steeds op diezelfde pagina begint alles met een tekstblok waarin gezegd wordt dat Jacobs bezig is aan de decoupage van Mortimer in Tokyo. En het eindigt met Jacobs die na de maaltijd zegt verder te gaan werken aan de decoupage van Sato. Sato hoe? Sato wie?

Twee anekdotes verder belt meneer Duchateau vanuit de burelen van Kuifje Jacobs en stelt voor dat Jacobs een assistent zou nemen. Duchateau zegt dat hij op zoek zal gaan naar een assistent om Jacobs te helpen. Jacobs bedankt Duchateau voor de waardevolle steun. Duchateau sluit af met : reken op mij. Maar daar wordt verder niets meer over gezegd. Kwam die assistent er? Of niet, en zo niet, waarom niet? Wie zal het zeggen. De scenarist van De Doemdromer in ieder geval niet.

 

Maar dus wel mooi getekend.

Link naar reactie
  • 2 months later...

In dit bericht van stripspeciaalzaak.be wordt gesproken over een nieuw deel in de reeks van de hand van Sente en Juillard dat, als ik het goed begrijp, dan deze maand uit zou komen. Lijkt me (inmiddels) onjuist of mis ik iets?
 

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/blake-en-mortimer-new-york-najaar-2023

Dat buiten de reeks deel van Floc'h ziet er overigens wat mij betreft uit alsof het door een (goed tekenend, dat wel ) kind van 10 is getekend.. Absoluut niet B&M waardig. De eerste recensie die ik ervan voorbij heb zien komen was overigens ook vernietigend..

Link naar reactie

Het lijkt alsof ze "Kuifje in New York" in de stijl van de jaren dertig wilden doen, maar dat niet konden doen, maar wel voor een B&M

 

Voor zover ik in de boekhandel heb gezien, is het niet in de stijl die we hadden verwacht op basis van deze voorpublicatie:

 

Floch2.thumb.jpg.733e6c8e201006bd6b1b8d4f000f42f5.jpg

Link naar reactie
21 minuten geleden, Peter Motte zei:

Het lijkt alsof ze "Kuifje in New York" in de stijl van de jaren dertig wilden doen, maar dat niet konden doen, maar wel voor een B&M

 

Voor zover ik in de boekhandel heb gezien, is het niet in de stijl die we hadden verwacht op basis van deze voorpublicatie:

 

Floch2.thumb.jpg.733e6c8e201006bd6b1b8d4f000f42f5.jpg

Deze plaat had ik inderdaad ook reeds ergens gezien op het internet. Helaas lijkt dit inderdaad niet van het soort te zijn dat het uiteindelijk is geworden... 


Bijgaand nog wat erbarmelijke voorbeelden van het tekenwerk in het uiteindelijke album.. Het is echt een (slechte) grap.. is er nou niemand bij die uitgeverij die dacht: "wat is dit is godsnaam voor broddelwerk en waarom zouden we een monument als B&M dit aandoen?"

 

362966542_695699429238491_7221857417376611100_n.jpg

362999511_695703895904711_1169814970419645557_n.jpg

Link naar reactie

Op de afbeeldingen zie je het niet. Maar als je het album in real life vasthebt, valt het geweldig op.

De vakjes zijn ook veel te groot. Daarom dacht ik aan die oude Kuifje-versies. Op zich heb ik niks tegen grote vakjes. UCC Dolores heeft dat bijv. ook. Maar daar staat ook iets op. Terwijl in die B&M valt vooral op dat er niets op staat.

Link naar reactie

Misschien hebben ze gedacht: die liefhebbers van B&M willen ouderwetse strips. Die zullen vallen voor iets knulligs zoals een B&M in de stijl van Kuifje in 1930.

Maar dit zal het eerste album zijn dat ik aan mij voorbij laat gaan, en dan bestaat de kans dat ik met de hele verzameling stop.

En de reeks dus stopzet.

En je weet wat dat wil zeggen (emoji naar keuze).

Link naar reactie
4 hours ago, sanderg said:

Deze plaat had ik inderdaad ook reeds ergens gezien op het internet. Helaas lijkt dit inderdaad niet van het soort te zijn dat het uiteindelijk is geworden... 


Bijgaand nog wat erbarmelijke voorbeelden van het tekenwerk in het uiteindelijke album.. Het is echt een (slechte) grap.. is er nou niemand bij die uitgeverij die dacht: "wat is dit is godsnaam voor broddelwerk en waarom zouden we een monument als B&M dit aandoen?"

 

362966542_695699429238491_7221857417376611100_n.jpg

362999511_695703895904711_1169814970419645557_n.jpg

Op ssz.be vinden ze dat album 'Traag maar bloedmooi': "De tekeningen die een prachtige uitgepuurde klare lijn brengen, vragen een mentale aanpassing van de lezer die vertrouwd was met de reeks. Die tekeningen zijn minder gedetailleerd en groter uitgevoerd. De eenvoud komt de zeggingskracht geregeld ten goede."

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/besprekingen/traag-maar-bloedmooi

Link naar reactie

Voor de Nederlandse lettering is gemakzuchtig gekozen voor een digitale letter die wel net zo vet is als de lijnvoering van Floc'h (waar ik persoonlijk nooit een fan van was), maar nog minder leesbaar dan de Franse handlettering.

 

De teksten van de eerste 7 pagina's preview geven ook weinig hoop. Of het moet aan de vertaling liggen.

"Een pen is dodelijker dan een zwaard", staat die uitdrukking net zo fout in het Franse origineel?

 

Edit: nee, het ligt inderdaad aan de vertaler. En schijnbaar aan de absentie van een Nederlandstalige eindredactie.

Schermafbeelding2023-11-08om20_39_05.png.4eaa246ff3541766d7bf27a4e84d882a.png

Link naar reactie

Wacht, het valt beter uit te leggen als je er een ganse pagina bijneemt.

In het eerste vak is de lucht felroze.

In het tweede vak heb je een pikzwarte achtergrond.

In het derde vak is het buiten de ramen van de taxi lichtgeel.

En in het vierde vak zit je met een bloedrode lucht.

Groot gelijk dat ze zich in het vijfde vak het hotel binnenhaasten na zo een wirwar van kleuren.

afbeelding.png.9276a27246b80112669b6652e1a9bffd.png

Link naar reactie
5 uren geleden, lukoste zei:

Op ssz.be vinden ze dat album 'Traag maar bloedmooi': "De tekeningen die een prachtige uitgepuurde klare lijn brengen, vragen een mentale aanpassing van de lezer die vertrouwd was met de reeks. Die tekeningen zijn minder gedetailleerd en groter uitgevoerd. De eenvoud komt de zeggingskracht geregeld ten goede."

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/besprekingen/traag-maar-bloedmooi

 

Och,  ieder zijn hobby.  Deze man, me geen onbekende, uit een studentikoze stad, leeft zich al jaren uit met massa stukjes her en der op het net en op facebook te posten over alles en nog wat. Vol enthousiasme, dat wel, maar al bij al met weinig gedegenheid (mijn mening dan wel). 

 

Dat er hier toch een paar reacties zijn op zijn artikeltje zal hem echter wel plezier doen.  Maar het is een brug te ver om te schrijven "ssz vindt". 

 

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

Wacht, het valt beter uit te leggen als je er een ganse pagina bijneemt.

In het eerste vak is de lucht felroze.

In het tweede vak heb je een pikzwarte achtergrond.

In het derde vak is het buiten de ramen van de taxi lichtgeel.

En in het vierde vak zit je met een bloedrode lucht.

Groot gelijk dat ze zich in het vijfde vak het hotel binnenhaasten na zo een wirwar van kleuren.

afbeelding.png.9276a27246b80112669b6652e1a9bffd.png

Echt een afzichtelijke pagina dit in alle opzichten.  Enkel het plaatje linksonder is redelijk acceptabel.. kom op zeg.. dit is toch niet b&m waardig?!

 

Die (slecht getekende) kop van die chauffeur doet me trouwens denken aan die maffe pop chauffeur uit de film total recall :-) (de Verhoeven versie wel te verstaan)

Link naar reactie
10 uren geleden, cinco zei:

Wacht, het valt beter uit te leggen als je er een ganse pagina bijneemt.

In het eerste vak is de lucht felroze.

In het tweede vak heb je een pikzwarte achtergrond.

In het derde vak is het buiten de ramen van de taxi lichtgeel.

En in het vierde vak zit je met een bloedrode lucht.

Groot gelijk dat ze zich in het vijfde vak het hotel binnenhaasten na zo een wirwar van kleuren.

afbeelding.png.9276a27246b80112669b6652e1a9bffd.png

 

B&M goes punk.

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

Echt een afzichtelijke pagina dit in alle opzichten.  Enkel het plaatje linksonder is redelijk acceptabel.. kom op zeg.. dit is toch niet b&m waardig?!

 

Die (slecht getekende) kop van die chauffeur doet me trouwens denken aan die maffe pop chauffeur uit de film total recall :-) (de Verhoeven versie wel te verstaan)

 

Heb je die vliegtuigen gezien?

Link naar reactie
1 uur geleden, sanderg zei:

Echt een afzichtelijke pagina dit in alle opzichten.  Enkel het plaatje linksonder is redelijk acceptabel.. kom op zeg.. dit is toch niet b&m waardig?!

 

Zouden ze opzettelijk zoiets lelijk hebben laten maken om te tonen dat de rest beter is?

Link naar reactie

Alleen al het mandje op de fiets...

detaillering waar nodig, maar alles “ademt” nog (als u begrijpt wat ik bedoel)

en in de achtergronden ook het gepaste detailniveau.

 

het is geen blake en Morris 😉

Morris kon wel bijvoorbeeld “rare kleuren” gebruiken om het geheel te versterken.

 

maar ik baseerde dit alles op het zien van 2a3 plaatjes.

eerst een  album een kans geven (lees het eerst).

voor dat ik een echte mening vorm.

 

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
11 minuten geleden, Air zei:

Het heeft mij in ieder geval mij albums doen pakken..

het werk.

vergelijk en ik huiver een beetje.

 

Deze plaat uit de sarcofagen van het 6de continent.

 

 

3FD29A8B-15FA-4972-888E-09CE375A736F.jpeg

Dit is prachtig! Voor zo'n schitterend getekend album (Juillard is mijns inziens een van de beste Europese striptekenaars die er zijn) mag je mij 's nachts wakker maken (als het een nieuw album is wel te verstaan 😉

 

De vergelijking met dit soort werk trekt het nieuwe album mijns inziens echt het belachelijke in 

Link naar reactie

Er is meer mis met B&M in NY dan het gebrek aan schaduw. Toen ik het album in de boekhandel doorbladerde, belandde ik op een pagina waar een hand een lucifersboekje vasthoudt. Die hand is gewoon slécht getekend. Er is geen diepte doordat het zo slecht getekend is. Daar ga ik geen 17 euro voor betalen.

Eigenlijk is er met B&M in NY mis wat ik al jaren vind dat er mis is aan de nieuwe B&M's: Jacobs maakte sf die zich afspeelde in de tijd dat de albums werden gemaakt. De navolgers hebben de albums altijd in het verleden gezet, en zowat de helft van de verhalen is niet eens sf.

B&M in NY lijkt daarvan de culminatie: de stijl gooit ons zowat honderd jaar terug in de tijd, toen Hergé pas begon met zijn Kuifje, in een stijl die hij zelf afkeurde, want hij heeft die vroege albums voortdurend (laten) herwerken. Het is de complete aberratie van een management dat denkt dat fans van B&M die reeks lezen omdat ze ouderwetse boeken willen die zich in de jaren 1950 en 1960 afspelen. Ze staan er geen moment bij stil dat ze wel eens liefhebbers zouden kunnen zijn omdat Jacobs helemaal niet ouderwets was, maar de ontwikkelingen op de voet volgde. Tot nu toe kon het management die illusie volhouden, omdat de albums van redelijk goed tot erg goed gingen, en de liefhebbers ze daardoor konden aanvaarden. Maar deze keer valt de uitgave volledig door de mand.

Link naar reactie
8 uren geleden, Peter Motte zei:

Daar ga ik geen 17 euro voor betalen.

 

 

😉 Hardcover ook nog.

 

image.jpg

 

Ik bedoel dat de oude albums, in afschrijf bakken in bibliotheken, en op rommelmarkten bijna worden weggegeven. Deze voor €1,00 dus.

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...