Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

Omdat ik er maar niet over uit gewonderd raak...

Bijgaand nog de cover van de zogenaamde 'Edition bibliophile' (HET IS ECHT WAAR, DIT IS GEEN GRAP) van de nieuwe B&M

 

Ik wil deze cover trouwens ook meteen (alvast) indienen als mijn inzending voor de verkiezing van de lelijkste cover aller tijden voor een (speciale versie van) een stripalbum. 

Heb ik reeds gewonnen? 😉 (kan me herinneren dat we altijd een dergelijke leuke verkiezing hadden aan het einde van het jaar (zij het dan met een positieve insteek: mooiste winkel, mooiste cover etc))

 

 

B&M lelijk_.jpg

Link naar reactie

Ik ken B&M alleen van de eerste albums. 

De nieuwe albums van de hand van nieuwe tekenaars heb ik nooit gelezen. 

Maar ik vind dit er echt niet uitzien.

Inderdaad geen goede tekeningen, dikke lijnen, expressieloze gezichten, verhoudingen enz..

Ik denk dat Jacobs zich omdraait in zijn graf.

 

Had dan andere personages bedacht en daar een verhaal van gemaakt. Denk niet dat het verkocht had geraakt of misschien ook wel. Maar dit is niet Jacobs waardig.

 

Is er iemand die dit wel mooi vind?

Smaken verschillen natuurlijk, realiseer ik mij.

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, cinco zei:

In de jaren '90 (!) maakte hij reeds een proefplaat.

 

Floch2.thumb.jpg.bb3dba49b58905bba884a61b0ddf3d54.jpg

Onderstaande pagina uit het uiteindelijke album is op de proefplaat gebaseerd.

afbeelding.png.302e42ab597c3085363bd264ed8a27b7.png

Een voorbeeld van een gezicht dat vereenvoudigd is ten opzichte van die proefplaat.

 

afbeelding.png.cc245c84026a0e2b28d5c17e34af8a5a.pngafbeelding.png.cad785281f8cf191e577003deb4c366d.png

 

 

Ongelofelijk hoeveel beter die oorspronkelijke proefplaat was... Normaal gaan iemands tekenkunsten er door nadere oefening en ervaring erop vooruit... In dit geval is het omgekeerd 

Link naar reactie
15 minuten geleden, sanderg zei:

Yes!! Dat was wel n hele snelle competitie dit jaar..

 

Maar goed - ik ben blij met de eeuwige roem die mij nu ten deel valt 😉

 

Ik verwacht wel iets van een standbeeld of zo? 😄

 

Ik heb hier wel een berg sand... 🤔

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ach, het is niet moeilijk om beter te doen. Ik denk dat Floc'h ook beter kan, maar op een of andere manier hebben ze aan een rare theorie vastgehouden door een soort oer-klarelijn-stijl te willen gebruiken, zoals in de K's van rond 1930.

 

Om nog dieper in de historie van stijlen voor beeldende vertellingen te gaan delven, zal het volgende verhaal aan de hand van een grotschilderij worden gebracht.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Simon Van Liemt had erg goed tekenwerk verricht voor die B&M hommage in de Kuifje-special.

Hij zou wel een goede keuze zijn om een volwaardig album te tekenen.

 

afbeelding.thumb.png.5743285e768f53537b5225af1ffaa473.png

 

Nooit gezien, en geen idee of het scenario goed is. Maar ik ben wel wat verrukt over de tekeningen. Blij ook eens een B en M te zien met wat anders dan robotgezichten en met een verzorgde scenevoering. Bekijk maar eens de expressies van de figuranten, hond incluis, de vrouw en Mortimer zelf. De hollende vrouw, de gestiek van haar handen, de boze fietser, enz. Het tempo in deze pagina doet wel vermoeden dat het een kortverhaal is, maar van het idee van een echt boeiend en intelligent scenario voor een lange strip met deze tekenstijl? Jongens, daar krijg ik het water van in de mond.😉 .

 

Maar ja, waarschijnlijk zijn dromen bedrog ... zoals altijd.😑

Link naar reactie

ik vind de versie van Floc'h best interessant. Nee, het is inderdaad geen Jacob's stijl maar waarom is B&M alleen maar goed als het door Jacobs-klonen wordt vervaardigd?

 

Floc'h is ultieme klare lijn zonder details en diepte. Net als het verhaal van Schuiten is het leuk om Blake en Mortimer in een ander perspectief te zien.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur geleden, sporoi zei:

 

Nooit gezien, en geen idee of het scenario goed is. Maar ik ben wel wat verrukt over de tekeningen. Blij ook eens een B en M te zien met wat anders dan robotgezichten en met een verzorgde scenevoering. Bekijk maar eens de expressies van de figuranten, hond incluis, de vrouw en Mortimer zelf. De hollende vrouw, de gestiek van haar handen, de boze fietser, enz. Het tempo in deze pagina doet wel vermoeden dat het een kortverhaal is, maar van het idee van een echt boeiend en intelligent scenario voor een lange strip met deze tekenstijl? Jongens, daar krijg ik het water van in de mond.😉 .

 

Maar ja, waarschijnlijk zijn dromen bedrog ... zoals altijd.😑

Mij doet deze pagina echt denken aan de B&M uit de tijd dat de verhalen nog van Jacobs zelf waren..

 

De wat oubollige tekenstijl is in dit kader echt perfect en, inderdaad wat Sporoi zegt, de personages en scenes ademen leven uit. Dat zie ik altijd graag bij strips. Alleen dan namelijk kan ik mij echt onderdompelen in de wereld die de makers hebben gecreëerd. Als het allemaal afstandelijk oogt (zoals bij Floc'h) dan gaat dat (voor mij) niet..

Link naar reactie
4 uren geleden, Rik zei:

ik vind de versie van Floc'h best interessant. Nee, het is inderdaad geen Jacob's stijl maar waarom is B&M alleen maar goed als het door Jacobs-klonen wordt vervaardigd?

 

Floc'h is ultieme klare lijn zonder details en diepte. Net als het verhaal van Schuiten is het leuk om Blake en Mortimer in een ander perspectief te zien.

 

 

Interessant? Misschien wel. Maar voor mij dan zeer interessant als een miskleun van Floc'h.

Ik probeer te verwoorden met een voorbeeld waarom deze 'ultieme klare lijn' versie van Floc'h (want het is natuurlijk een versie, een interpretatie of meer een poging van de man) zo slecht is.

De versimpeling bijvoorbeeld: ik voeg me bij de opmerkingen over bijvoorbeeld dat vliegtuig dat het gewoon verschrikkelijk klungelig oogt. Het is niet voldoende dat vliegtuig wat te versimpelen tot een paar essentiële lijnen om het tot een  interessant vliegtuig te maken dat eventueel mensen kunnen triggeren. Een vliegtuig dat me achteraf laat zeggen - goh, zo weinig detail en toch knap gedaan! - zo'n vliegtuig is moeilijker te creëren dan wat lijntjes versimpelen. Een vliegtuig stileren en toch een resultaat bekomen dat uitstraling geeft, het lijkt 'simpel' maar het is het niet. 

Hier zijn wat vliegtuigen van kunstenaars die toch wel wat hebben volgens mijn smaak. Maar natuurlijk, werkt zoiets in een strip? Dat blijft een open vraag. Als beeld aan de muur zijn hier wel mooie dingen tussen.

 

vliegtuigen2.thumb.jpeg.0efa2120b8e0c94fbe57162a58d9d21a.jpeg

 

vliegtuigen1.thumb.jpeg.d6c6fbf0a1c56eb33d2dfa665859482b.jpeg

 

(werken van Randy Twaddle, Andy Warhol, Keith Shakleton, Zdeněk Fryz, Wilhelm Sasnal, Erik Addison en Joaquín Falco Pujol.)

 

Vergelijk dit met het vliegtuig van Floc'h:

 

flo.png.9c60afc7131790ba3f854153074c3ad9.png

 

 

 

Dit werkt echt niet, noch in een strip, noch tegen de muur. Ik zie zoiets al op een vernissage met het publiek met zakken overrijpe tomaten. 😉

 

 

 

Link naar reactie

Over het werk van Floc'h is in dit topic al meer aandacht besteed dan aan welke andere Jacobs kloon dan ook.

Hij wijkt sterk af van al het andere werk in deze reeks en dat maakt het juist voor mij zo interessant. 

 

@sporoi

In vind het werk van Floc'h meer klare lijn dan al die kunstenaars/tekenaars waarvan jij de afbeeldingen laat zien.

@Peter Motte

De ultieme klare lijn is Nijntje van Paul Bruna en die werkt alleen maar met primaire kleuren net als Floc'h.

De oer klare lijn is Kuifje van voor 1940 en dat tekenwerk was ook vrij primitief, zeker ten opzichte van de hertekende Kuifje albums van na 1945.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...