Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

4 uren geleden, Rik zei:

Over het werk van Floc'h is in dit topic al meer aandacht besteed dan aan welke andere Jacobs kloon dan ook.

Hij wijkt sterk af van al het andere werk in deze reeks en dat maakt het juist voor mij zo interessant. 

 

@sporoi

In vind het werk van Floc'h meer klare lijn dan al die kunstenaars/tekenaars waarvan jij de afbeeldingen laat zien.

 

 

Ja, maar die klare lijn  interesseert me eigenlijk geen zier, of het nu die poging van Floc'h is of van een andere tekenaar. Ik wil gewoon, omdat er nu eenmaal toch vervolgen op de markt komen, een gedegen avontuur van B en M lezen: goede tekeningen die op zijn minst expressies tonen, waarvan de verhoudingen kloppen,die een zekere dynamiek vertonen. Een sterk scenario met suspense die me kan verwonderen en me laat meeslepen. Maar, omdat het toch een vervolg betreft van een oude en eerbiedwaardige reeks,  zouden er op zijn minst voldoende tot veel raaklijnen moeten zijn met deze oude serie. Het wordt wel geprobeerd, maar dat falen toch ...Ideaal zou zijn dat ik de indruk kan hebben dat het door een zeer talentvolle kloon van Jacobs zou kunnen bedacht en getekend zijn. Een 'kloon' van Jacobs: ik bedoel daarmee iemand (scenarist en/of tekenaar/inkleurder) die het niveau van het talent van de man bezit. Niet om de man klakkeloos te kopiëren, maar om iets te creëren dat de vergelijking met het oer-materiaal kan doorstaan en er respect voor heeft. 

  

Ik ben niet, zoals sommigen misschien zouden kunnen denken, een voorstander van een kloon van een Blake en Mortimer avontuur te lezen, want welke kloon dan? Jacobs evolueerde steeds, hij zoog van alles uit zijn potlood die deed verrassen, soms minder, soms meer. Hij had het op met verhalen in een andere setting maar veelal vanuit een parallelle wereldbeeld of in een exotische setting: oorlogshorror in de woestijnen, Egyptische magie tegen geldwolven, demonische geleerden en dictaturen in een Londense en een science-fictionsetting, een dreiging van overrompeling van de Westerse wereld door weermanipulatie, dan weer een klassieker schurkenverhaal of een Japanse horrordrama. Ik vind niet alles even goed, qua scenario en soms ook qua tekeningen, maar ook de mindere verhalen blijven me boeiend om te herlezen.  Ik hou ook van het wereldbeeld van Jacobs: zijn gentlemen op de bres voor waardigheid en vrijheid, het slechte in al zijn verschijningen in zijn verhalen. Deze verhalen hadden raaklijnen met zijn hedendaagse wereld, maar hij vertaalde dit in zeer aparte parallelle werelden.  Zijn acteurs waren leden van een imaginaire Britse of Franse high-society, waar de omgangsvormen met zwier en beschaafd waren. ´Blake en Mortimer, gentlemen first class'.  

 

Als een vervolg dan toch bestaat probeer ik het wel eens. Maar wat kreeg ik? Een melig uitgewerkt verleden met liefdesleven van Mortimer waarvan ik het plot niet heb uitgelezen en de rest al vergeten, iets met lichaamsverwisselingen, een rechtstreekse IJzeren-gordijn-verhaal die wel iets had maar waar ik afhaakte op de tekeningen en eigenlijk ook op het onjacobiaanse benoemen van de communisten van Stalin. Verder belachelijk aandoende trucjes om de toch niet volledig dode Mongoolse keizer van het eerste verhaal terug tot leven te wekken, en andere zaken die ik nog niet heb willen lezen na al die rommel. 

'De zaak van Francis Blake' is eigenlijk een meer getrouwe stijlkloon van een vroegere Jacobs, en is wel leuk om te lezen omdat het gedegen is. Maar juist omdat het grotendeels een stijlkloon is, een soort copy/paste, is het maar middelmatig.

 

Ik heb dat al aangegeven in de Guust Flater topic: waar is talent die met de materie Jacobs (of Guust Flater) echt iets kan aanvangen?  Geen kloon maken ten behoeve van puristen, in een bevroren setting van een tijd die al lang voorbij is terwijl  vanaf de jaren 80 tot nu zoveel gebeurd is. Waarschijnlijk had Jacobs er wel iets mee kunnen aanvangen en een deel van zijn science fiction zien bewaarheid worden. Het heden levert zoveel stof, maar in plaats parkeert de serie zich ergens op de 50-parkeerstrook. In onze  wereld gebeurt er heden ten dage genoeg zaken dat een echt talentvol scenarist kan distilleren naar een Jacobsiaanse setting in een wereld die op de onze lijkt, maar toch heel anders is. Werk genoeg voor onze gentlemen in zo'n wereld zou ik zeggen. Maar dan heb je een (weer eens) talentvol scenarist nodig die voldoende gefascineerd is door de oer-serie om iets te distilleren dat er in de voetsporen kan treden, maar toch een unieke stempel heeft. Een scenarist of scenariste met ... (censuur) .Vergeten we ook de vrouw niet, waarvan ik graag eens een echte integratie zou willen zien weggelegd.

 

De hele B en M circus lijkt er me op gericht om al jaren kassa te maken van  een succesvolle en kwalitatieve serie van de jaren 40 tot en met 70. Geef die nostalgici maar wat meer van hetzelfde concept, zij proberen het toch door het te kopen! Melk het uit met mindere scenario's en meestal minder kwalitatieve tekeningen uit de koker van een zich snel aflossende horde van 'vaklui' die een in hun ogen oubollige serie uitentreuren moeten rekken. Deze vaklui zetten er dan hun inspiratieloze ideetjes in die soms thuishoren in stationromannetjes . Met talent heeft dit jarenlange circusnummer niets meer te maken.

 

(Maar ondertussen kennen velen mijn visie).

 

Link naar reactie
13 uren geleden, sporoi zei:

 

 

Interessant? Misschien wel. Maar voor mij dan zeer interessant als een miskleun van Floc'h.

Ik probeer te verwoorden met een voorbeeld waarom deze 'ultieme klare lijn' versie van Floc'h (want het is natuurlijk een versie, een interpretatie of meer een poging van de man) zo slecht is.

De versimpeling bijvoorbeeld: ik voeg me bij de opmerkingen over bijvoorbeeld dat vliegtuig dat het gewoon verschrikkelijk klungelig oogt. Het is niet voldoende dat vliegtuig wat te versimpelen tot een paar essentiële lijnen om het tot een  interessant vliegtuig te maken dat eventueel mensen kunnen triggeren. Een vliegtuig dat me achteraf laat zeggen - goh, zo weinig detail en toch knap gedaan! - zo'n vliegtuig is moeilijker te creëren dan wat lijntjes versimpelen. Een vliegtuig stileren en toch een resultaat bekomen dat uitstraling geeft, het lijkt 'simpel' maar het is het niet. 

Hier zijn wat vliegtuigen van kunstenaars die toch wel wat hebben volgens mijn smaak. Maar natuurlijk, werkt zoiets in een strip? Dat blijft een open vraag. Als beeld aan de muur zijn hier wel mooie dingen tussen.

 

vliegtuigen2.thumb.jpeg.0efa2120b8e0c94fbe57162a58d9d21a.jpeg

 

vliegtuigen1.thumb.jpeg.d6c6fbf0a1c56eb33d2dfa665859482b.jpeg

 

(werken van Randy Twaddle, Andy Warhol, Keith Shakleton, Zdeněk Fryz, Wilhelm Sasnal, Erik Addison en Joaquín Falco Pujol.)

 

Vergelijk dit met het vliegtuig van Floc'h:

 

flo.png.9c60afc7131790ba3f854153074c3ad9.png

 

 

 

Dit werkt echt niet, noch in een strip, noch tegen de muur. Ik zie zoiets al op een vernissage met het publiek met zakken overrijpe tomaten. 😉

 

 

 

 

12 uren geleden, Rik zei:

 

@sporoi

In vind het werk van Floc'h meer klare lijn dan al die kunstenaars/tekenaars waarvan jij de afbeeldingen laat zien.

 

Nog een PS voor jou Rik; ik had het even over de klare lijn, maar de getoonde werken hebben er niets mee te maken.  Ik had het meer over dat 'vliegtuig'  in die strippagina van Floc'h als voorbeeld voor zijn erbarmelijke tekenstijl die hij  gebruikte. Zijn poging tot een vereenvoudiging naar iets ... eh waardeloos, om het maar zacht te benoemen. 

Link naar reactie
17 uren geleden, sanderg zei:

, inderdaad wat Sporoi zegt, de personages en scenes ademen leven uit.

 

Da's eigenlijk het sterke punt van Jacobs: echte klarelijnstijl is eigenlijk nogal stijf en deftig, maar bij Jacobs is dat helemaal niet het geval. B&M zijn heren, Olrik is ook een heer (categorie gentleman-bandiet). Maar toch is het nooit tegennatuurlijk of met bezemstelen in de rug.

Link naar reactie
1 minuut geleden, sporoi zei:

 

 

Nog een PS voor jou Rik; ik had het nergens over de klare lijn, en ook de getoonde werken hebben er niets mee te maken.  Ik had het over dat 'vliegtuig'  in die strippagina van Floc'h als voorbeeld voor zijn erbarmelijke tekenstijl die hij  gebruikte. Zijn poging tot een vereenvoudiging naar iets ... eh waardeloos, om het maar zacht te benoemen. 

@sporoi Ach, dit is gewoon een kwestie van smaak en die van ons verschilt nogal zo te lezen. Gelukkig is de Reep ruimdenkend en mogen we allebei onze eigen smaak ventileren 😊

 

P.S Sporoi - Je hebt het over tekenstijl tegen iemand die Hein de Kort in zijn kast heeft staan..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
12 uren geleden, Rik zei:

 

@Peter Motte

De ultieme klare lijn is Nijntje van Paul Bruna en die werkt alleen maar met primaire kleuren net als Floc'h.

De oer klare lijn is Kuifje van voor 1940 en dat tekenwerk was ook vrij primitief, zeker ten opzichte van de hertekende Kuifje albums van na 1945.

 

Precies, de oer-klarelijn is zelfs zonder kleuren. En inderdaad werd het allemaal hertekend. Behalve Sovjet, omdat Hergé daar niet aan wou beginnen. Hij wou trouwens Congo en Amerika eigenlijk evenmin doen.

 

Nijntje: de ultieme klare lijn is dus voor kleuters, incl. de primaire kleuren.

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Rik zei:

@sporoi Ach, dit is gewoon een kwestie van smaak en die van ons verschilt nogal zo te lezen. Gelukkig is de Reep ruimdenkend en mogen we allebei onze eigen smaak ventileren 😊

 

P.S Sporoi - Je hebt het over tekenstijl tegen iemand die Hein de Kort in zijn kast heeft staan..

 

Zolang de discussies gevoerd worden tussen heren en dames van stand blijft het leuk op deze gentlemen (gentlewomen) Reep.😉 🤝. Zelfs  gentlemen-schurken hebben hier hun stek!  🙂

Link naar reactie
1 uur geleden, sporoi zei:

 

Zolang de discussies gevoerd worden tussen heren en dames van stand blijft het leuk op deze gentlemen (gentlewomen) Reep.😉 🤝. Zelfs  gentlemen-schurken hebben hier hun stek!  🙂

Los van de discussie; Aan het eind van de dag zijn strips nog steeds boeken met plaatjes waar helaas steeds minder belangstelling voor is.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
8 uren geleden, sporoi zei:

De hele B en M circus lijkt er me op gericht om al jaren kassa te maken van  een succesvolle en kwalitatieve serie van de jaren 40 tot en met 70. Geef die nostalgici maar wat meer van hetzelfde concept, zij proberen het toch door het te kopen! Melk het uit met mindere scenario's en meestal minder kwalitatieve tekeningen uit de koker van een zich snel aflossende horde van 'vaklui' die een in hun ogen oubollige serie uitentreuren moeten rekken. Deze vaklui zetten er dan hun inspiratieloze ideetjes in die soms thuishoren in stationromannetjes . Met talent heeft dit jarenlange circusnummer niets meer te maken

 

 

Dat is gecharcheerd, maar dat is inderdaad het probleem: Jacobs schreef sf in een eigentijdse setting, en dat hebben ze laten vallen voor verhalen die zich volgens een of andere pipo van marketing/management rond de jaren 1950 moeten afspelen.

Overigens heeft J maar één detectiveverhaal geschreven (Halssnoer), omdat hij te veel problemen had gekregen door De Valstrik. Er is dus helemaal geen reden om detectives/spionages te maken voor B&M, behalve als er een sf-element zou inzitten.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Rik zei:

 

Strips waren in beginsel bedoeld voor kinderen. Misschien zegt dat wel veel over ons Repers.

 

Dat denk ik soms ook, maar kleuters zijn analfabeet.

(is deze B&M soms een ultieme afrekening van de uitgever met striplezers?)

Link naar reactie
19 uren geleden, sporoi zei:

 Jacobs evolueerde steeds, hij zoog van alles uit zijn potlood die deed verrassen, soms minder, soms meer. Hij had het op met verhalen in een andere setting maar veelal vanuit een parallelle wereldbeeld of in een exotische setting: oorlogshorror in de woestijnen, Egyptische magie tegen geldwolven, demonische geleerden en dictaturen in een Londense en een science-fictionsetting, een dreiging van overrompeling van de Westerse wereld door weermanipulatie, dan weer een klassieker schurkenverhaal of een Japanse horrordrama. Ik vind niet alles even goed, qua scenario en soms ook qua tekeningen, maar ook de mindere verhalen blijven me boeiend om te herlezen.  Ik hou ook van het wereldbeeld van Jacobs: zijn gentlemen op de bres voor waardigheid en vrijheid, het slechte in al zijn verschijningen in zijn verhalen. Deze verhalen hadden raaklijnen met zijn hedendaagse wereld, maar hij vertaalde dit in zeer aparte parallelle werelden.  Zijn acteurs waren leden van een imaginaire Britse of Franse high-society, waar de omgangsvormen met zwier en beschaafd waren. ´Blake en Mortimer, gentlemen first class'.  

 

 

 

Dit is echt de spijker op de kop wat mij betreft en precies wat mij zo aanspreekt in de serie... 

 

Dat de helden echte gentlemen zijn is misschien vrij ouderwets maar ergens is dat juist heden ten dage welhaast verfrissend. Vergelijk het met James Bond- dat was in de eerste delen nog wel een Engelse gentleman maar in de huidige delen is het veel meer een (Amerikaanse) actieheld geworden. Dat vind ik het grootste gebrek aan die nieuwe Bond films...

 

Van de nieuwe delen van B&M zijn niet alle delen geslaagd (de Dufaux delen vind ik echt vreselijk bijvoorbeeld) maar de sfeer is soms nog wel goed getroffen en de beide heren blijven gentlemen gelukkig..

 

O.a. "de staf van Plutarchus", "de erfenis van William S", "de zaak Francis Blake" en "Bericht uit het verleden" heb ik met veel plezier gelezen..

 

 

 

 

 

juillard-blake-mortimer-2s45.jpg

Link naar reactie

Ik had vooraf mijn bedenkingen, maar na het lezen vond ik het toch een geslaagd album. De gestileerde tekenstijl en heftig doorgevoerd kleurgebruik is niet de wat ik graag zou willen zien. Maar bij De laatste Farao had ik veel moeite met het te sterk doorgevoerd naturalisme.

 

image.thumb.png.acf454179d10ef46a653bb0c39e6c293.png

 

Ik heb het vermoeden dat Floc’h met een interpretatie van Pop art kunstenaar Roy Lichtensteins blowups (contouren en onverzadigde kleurvlakken) voor een artistieke vormgeving met enkele verwijzingen naar de beeldende kunst (titel, Edward Hopper, Andy Warhol en Piet Mondriaan) en culturele hotspots (Metropolitan Museum, kunstenaarswijk Greenwich Village en Broadway) koos. Het album leest vlot en als je over het (voor)oordeel heenstapt is het een heel leuk album.

 

image.thumb.png.1e9db938f430ab98a6a347593d79daca.png

 

Stilering, vereenvoudiging van de vormgeving of artistieke interpretaties kunnen overigens veel verder gaan, zoals TNT en Amérique (Jochen Gerner, L'ampoule, 2002) een bewerking van een strip waarbij de pagina’s zwart gemaakt zijn en met uit de restvormen uitgespaarde symbolen zijn aangebracht.

 

image.thumb.png.46b1f178c73351362ce2dedd3a8171f5.png

Link naar reactie
Op 11/11/2023 om 12:46, hemweg zei:

Heeft iemand het boek ook daadwerkelijk gelezen? Is het scenario de moeite waard?

Ik ben ook benieuwd of iemand hem heeft gelezen.

Ben best wel benieuwd naar het verhaal.

het is nogal makkelijk om op iets af te geven terwijl je het niet gezien/gelezen hebt.

Dit gebeurd nogal eens bij films.

Mensen geven zelfs al commentaar Voordat een film uitkomt.

Knap.

Ik heb het overigens niet over het tekenwerk want ik heb het album in handen gehad en het(nog) niet gekocht.

Dit terwijl ik eigenlijk het meeste wel gekocht heb.

Dit was toch niet echt mijn ding,

En dus.... de twijfel.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Willem zei:

Ben best wel benieuwd naar het verhaal.

Het boek leest erg snel. Het verhaal is leuk, maar zeer dun. De nadruk ligt bij dit boek op de kunstzinnige opvattingen van Floc'h. Ik ben lichtjes positief over dit album, maar kan me voorstellen dat veel mensen hier zwaar teleurgesteld in zijn. Het is geen klassieke B&M, maar sterk vereenvoudigd of gestileerd. Dat neemt niet weg dat het niet te lezen is. Kamagurka is toch ook heel leuk om te lezen?

Link naar reactie
5 uren geleden, HJMG zei:

Klare lijn uitgepuurd door Floc'h, lijkt meer op de Pop-art van Roy Lichtenstein.

De pers in Frankrijk is ook meer positief, dan de lezers in het algemeen

 

Boh, ja, de pers... Daar zitten altijd mensen tussen voor wie "alternatief" synoniem is met "beter" i.p.v. met "anders".

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...