Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Koen

Rosinski

Recommended Posts

Wat een job, strip-censureerder:

links origineel, rechts uit uitgaves van Cinebook-UK:

dxlbww.png

2eda0lu.png

5yrqye.png

ezh9jn.png

2irw1a9.jpg

Etc., etc.

Kort door de bocht: al een beetje Brexit merkbaar in Thorgal...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tsss tsss ...

Lang geleden was er in Italië een schilder die de opdracht kreeg alle naughty bits op schilderijen en fresco's over te schilderen met bladeren en dergelijke. Zijn bijnaam was "de broekenmaker". Ik ben z'n naam vergeten. Dat zal wel het een of ander onuitspreekbaars in het Italiaans zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat een job, strip-censureerder:

links origineel, rechts uit uitgaves van Cinebook-UK:

dxlbww.png

2eda0lu.png

5yrqye.png

ezh9jn.png

Etc., etc.

Kort door de bocht: al een beetje Brexit merkbaar in Thorgal...

Ik wist dat ze nogal draconisch waren in filmkeuring en filmcensuur, maar dit is vrij belachelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

denk niet dat het aan de Engelsen ligt, maar aan de Engelstalige markt voor Cinebook = de USA met de $$$.

daar is bloot of zelfs suggestief naakt verboten = zie ook covers/albums van Konvooi, Namibie, etc.

Deel dit bericht

Link naar bericht

denk niet dat het aan de Engelsen ligt, maar aan de Engelstalige markt voor Cinebook = de USA met de $$$.

daar is bloot of zelfs suggestief naakt verboten = zie ook covers/albums van Konvooi, Namibie, etc.

Ik weet niet zeker hoe het zit voor strips, maar voor films/dvd is het in de USA allemaal toegelaten, als het te erg is krijgt het een R-rating. In de UK mag het simpelweg niet als de filmkeuring neen zegt.

Ik heb recent ook de Humanoids (USA) versie van Millenium gekocht, daar is niks in gecensureerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Op een engels strip forum heeft men het dan ook over Censorbook ipv Cinebook

LOL, echter inderdaad triest maar waar! Ook Lucky Luke wordt door "Censorbook" flink gecensureerd: alle rookscènes zijn en worden verwijderd/hertekend.

Evenals bij Thorgal vind ik dat respectloos naar de makers van de series. En zo zullen er wel meer scenes in andere stripreeksen gecensureerd worden.

Zoals hier al aangeroerd zal e.e.a. wel om commerciële reden zijn: de potentiële puriteinse Amerikaanse afzetmarkt, en ook de UK wordt steeds puriteinser.

Geen idee welke juridische stappen mogelijk zijn tegen deze toch wel Iraanse toestanden. 

Los van die censuur is de chronologie van de albumuitgiftes van eigenlijk alle Frans/Belgische series door Cinebook-UK een chaos. Uitgifte van Integrales

had voor hen een mogelijkheid geweest om een inhaalslag te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bedoel je die waar Thorgal zijn geheugen verliest? Het was wel een vreemde draai om een nieuwe (de vierde of zo) verhaallijn te creeren.

Langs de andere kant was het wel verfrissend dat Thorgal eens een beetje stout werd en Kriss van Valnor is een verademing in die reeks.

Nee....ik bedoelde de recente delen, zo rondom deel 33.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Daar ga ik wel van uit. Op Thorgal.com staal nog steeds deze planning: 

auegjd.jpg

Bedankt voor deze - en eerdere - informatie! Zo te zien moet er dit jaar dus nog wat verschijnen, da's mooi.

Vanochtend nog 's de eerste 2 delen van Kriss van Valnor herlezen. Kan er nog steeds niet de vinger op leggen wat me er aan dwars zit, misschien het "vertel me over je jeugd" gedeelte waarbij ik in de veronderstelling ben dat Freya machtig genoeg zou moeten zijn om dat al te weten?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vanochtend nog 's de eerste 2 delen van Kriss van Valnor herlezen. Kan er nog steeds niet de vinger op leggen wat me er aan dwars zit, misschien het "vertel me over je jeugd" gedeelte

Was ze bij haar psy?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Was ze bij haar psy?

Vervolg op deel 28 uit de hoofdreeks. Zonder in details te treden, Kriss krijgt onder voorwaarden een herkansing van Viking-godin Freya.

Vanaf deel 3 is ze weer aardig de oude...

Hier Kriss nog vredig dromend over Thorgal:

2djno8n.png© Rosinski.

@Ariadne. Freya met vraag in deel 1, plaat 6 (uit mijn Duitse HC): https://postimg.org/image/islgrm5rr/

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nee....ik bedoelde de recente delen, zo rondom deel 33.

Het is in 34, ik heb die (en 33) vandaag pas gelezen. Tsja, het zal wel zijn midlife crisis zijn zeker ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zeer goed initiatief en niet te vergelijken met censureren van naakt. 

Neen, toch niet. Tijdens de 19e eeuw rookte men veel. Net zoals nu en de afgelopen 20e eeuw.

Roken aan bod laten komen in strips geeft een aspect van de tijdsgeest en gewoontes weer.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Eerste deel van Kriss van Valnor in hardcover uit 2010 overal uitverkocht. Zou dit dan eindelijk de tweede druk zijn... 

kb52x3.jpg

uitverkocht maar misschien staat-ie ergens nog gewoon in de bakken?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen