Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

Rosinski

Recommended Posts

Op 28/8/2018 om 16:42, Kobus zei:

Voor mij ook.
Mooie afsluiter van een reeks voor mij.

Ik was de draad al heel lang kwijt en zat er eigenlijk op te wachten tot er een eind aan kwam.

Ditto. Ben vrij laat begonnen met verzamelen der Thorgal reeks, na eerst deel 9 met Kriss de Valnor gelezen te hebben.

Maar achteraf heeft deze saga voor mij een te hoog gehalte aan kaboutertjes, elfjes, dwergen, pratende slangen, etc. gekregen, plus dat de personages Louve, Aniël en Jolan mij totaal niet aanspreken. De delen met Kriss vind ik het interessants. Mocht zij alsnog in haar eigen spin-off sneuvelen, haak ik sowieso af.

Heb de hoofdreeks nog niet compleet (in de hogere nummers); begin daar ook niet meer aan, plus geen interesse in spin-off Louve. 

Voor nu afsluiten dus met Kriss de Valnor #8 en Thorgal #36.

Off-topic:

Recent interview met ex Thorgal scenarist Jean VanHamme (Franstalig): https://www.ligneclaire.info/van-hamme-simon-75173.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 hours ago, bammar said:

En toch zijn er 400000(vierhonderdduizend) per jaar die  Thorgal kopen. Mag voor mij doorgaan tot .....(zo lang ik strips verzamel zal ik er van blijven genieten)

Ik denk dat het hier vooral ook om de oudere Van Hamme delen gaat.. er zijn natuurlijk nog steeds zat mensen die de reeks nu pas ontdekken (ik wou dat ik er daar een van was 😉 Afijn- ik heb dat moment al beleefd 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, sanderg zei:

Ik denk dat het hier vooral ook om de oudere Van Hamme delen gaat.. er zijn natuurlijk nog steeds zat mensen die de reeks nu pas ontdekken (ik wou dat ik er daar een van was 😉 Afijn- ik heb dat moment al beleefd 

Dan moet je in de SSZ toch eens binnenspringen om de stapel te bekijken bij uitgave van een nieuwe Thorgal 

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 minutes ago, bammar said:

Dan moet je in de SSZ toch eens binnenspringen om de stapel te bekijken bij uitgave van een nieuwe Thorgal 

Maar dat zijn er toch vast geen 400.000...

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Chia zei:

ik heb nog geen thorgal moet ik nog ontdekken. waarbij begin ik? gewoon aan het begin? 

Beginnen bij het begin, en stoppen ongeveer halverwege.

Deel dit bericht

Link naar bericht
33 minuten geleden, sanderg zei:

Maar dat zijn er toch vast geen 400.000...

400.000 is de totale verkoop in alle talen(wat enorm veel is). In het Nederlands is het ook een van de verkooptoppers. Ik ben bijna zeker dat bij uitgave het nieuwe album op nr.1 komt in de verkoopcijfers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
45 minutes ago, lukoste said:

Ik heb de reeks gelezen tot Van Hamme ermee is gestopt. Heb het steeds zijn minste werk gevonden. Is het enige van hem dat ik niet meer heb.

Het fantasy-gehalte moet je inderdaad liggen.. Ik vind zelf dat er altijd op een goede manier mee is omgegaan door Van Hamme. Ondanks de fantasy/ scifi inslag bleef de reeks op de een of andere manier voor mij toch altijd een soort van geloofwaardigheid behouden. Dat werd anders toen Sente de schrijver werd. Hij dreef de fantasy naar mijn idee veel te ver door waardoor de reeks ernstig aan kwaliteit inboette.

XIII en Largo zijn ook topseries maar op de een of andere manier hebben beide reeksen mij persoonlijk toch altijd minder kunnen bekoren dan Thorgal. Dat heeft zeker ook te maken met het tekenwerk. Rosinski is en blijft voor mij (tot en met deel 18 van de Thorgal reeks) één van de beste, zo niet de beste realistische striptekenaar ooit.

Bijgaande voorbeelden zijn wat mij betreft sprekend. Ik ken geen enkele tekenaar die zo goed licht-donker effecten in zijn werk kan creeeren als Rosinski. Hermann was er in zijn vroegere werk ook goed in (Schemerwoude t/m deel 10 bijvoorbeeld), maar bij hem schortte het wat mij betreft dan vaak weer aan de anatomie van de personages.

Rosinski was ook daar echt een meester in.

Suggesties van beweging/ decoupage/ perspectief e.d. - ook allemaal perfect in het oude Rosinski werk. Ik blijf daarvan genieten... Het is jammer dat zijn werk in de albumweergaven eigenlijk veel details verliezen. De luxe Pegasus uitgaven zijn wat dat betreft eigenlijk de beste.. De nieuwe Franse zwart-wit uitgaven heb ik niet gelezen

9782873930394_pg.jpg

thorgal_5_1.jpg

e25ea2de-d57c-499c-98b9-bc18ab7f8c7a_570.Jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Chia zei:

ik heb nog geen thorgal moet ik nog ontdekken. waarbij begin ik? gewoon aan het begin?

Deel 9 "De Boogschutters" is eigenlijk voldoende. De ander albums halen dit niveau bij lange na niet, helaas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Chia zei:

Ik zou alle opmerkingen negeren en kijken naar de verkoopcijfers. Die zeggen genoeg. Gewoon aan het begin starten en vooral genieten. Veel plezier!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, sanderg zei:

Het fantasy-gehalte moet je inderdaad liggen.. Ik vind zelf dat er altijd op een goede manier mee is omgegaan door Van Hamme. Ondanks de fantasy/ scifi inslag bleef de reeks op de een of andere manier voor mij toch altijd een soort van geloofwaardigheid behouden. Dat werd anders toen Sente de schrijver werd. Hij dreef de fantasy naar mijn idee veel te ver door waardoor de reeks ernstig aan kwaliteit inboette.

XIII en Largo zijn ook topseries maar op de een of andere manier hebben beide reeksen mij persoonlijk toch altijd minder kunnen bekoren dan Thorgal. Dat heeft zeker ook te maken met het tekenwerk. Rosinski is en blijft voor mij (tot en met deel 18 van de Thorgal reeks) één van de beste, zo niet de beste realistische striptekenaar ooit.

Bijgaande voorbeelden zijn wat mij betreft sprekend. Ik ken geen enkele tekenaar die zo goed licht-donker effecten in zijn werk kan creeeren als Rosinski. Hermann was er in zijn vroegere werk ook goed in (Schemerwoude t/m deel 10 bijvoorbeeld), maar bij hem schortte het wat mij betreft dan vaak weer aan de anatomie van de personages.

Rosinski was ook daar echt een meester in.

Suggesties van beweging/ decoupage/ perspectief e.d. - ook allemaal perfect in het oude Rosinski werk. Ik blijf daarvan genieten... Het is jammer dat zijn werk in de albumweergaven eigenlijk veel details verliezen. De luxe Pegasus uitgaven zijn wat dat betreft eigenlijk de beste.. De nieuwe Franse zwart-wit uitgaven heb ik niet gelezen

9782873930394_pg.jpg

thorgal_5_1.jpg

e25ea2de-d57c-499c-98b9-bc18ab7f8c7a_570.Jpeg

Dat is inderdaad prachtig, maar als ik toch een puntje kritiek mag geven:

Ik stoor mij aan de volgens mijn bescheiden mening overbodigheid van dat uitroepteken en vraagteken in de tweede prent. En aan die beenbeweging in die laatste prent. Ik denk dat het Hermann was die ooit zei dat goede tekenaars dat niet nodig hebben 😉 (of hij zei het iets minder straf, maar kan het niet terugvinden op ssz.be). Ik heb er ooit een topic over willen starten maar durfde niet vanwege de mogelijke overvloed aan negative reacties. Bonnet kan er ook wat van in De Piraten van Barataria, terwijl zijn tekeningen dat niet behoeven.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind dat Thorgal een verbazingwekkend rechte rug houdt wanneer hij vooroverbuigt.

Mierenneukerij natuurlijk want dat die man kan tekenen staat als een paal boven water. (Ondanks dat het mij echt niet kan aanspreken.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Chia zei:

Begin bij nummer 1 en houdt op als je het niet meer leuk vindt. 

Het is nog steeds een van de beste reeksen van de laatste jaren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Van de zijreeksen zou ik hoogstens Kriss van Valnor bekijken. Wolvin is iets te fairy-achtig, de jonge jaren is in hetzelfde bedje ziek als Solo. Het is een prequel waarvan je weet waar die moet eindigen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De zoveelste raadgever in het rijtje: Begin bij NR 1 uit de hoofdreeks en blijf die gewoon lezen zolang je 't kan smaken. ;) Je zal zelf wel ontdekken of het al dan niet goed blijft volgens jou. Sowieso zijn de spin-off verhalen pas véél later aan de orde en eigenlijk niet eens nodig. Eerder een leuke optie / extra.

Dat filmpje waarin de man z'n laatste cover schilderde, vond ik toch 'mooi' om te zien. Het einde van een tijdperk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Eerste Thorgal die ik las was 'De Schaduwen voorbij' in de Kuifje albums van mijn vader.. 

Ik had daarvoor al eens een album in handen gehad (Stad van de verloren god), maar dat sprake me niet zo aan.. (ik zat toen nog in mijn kinderlijke stripsfase en las graag Sjors en Sjimmie, Donald Duck, dat soort spul...)

Van de Kuifje weekbladen vond ik de meeste strips dan ook niet interessant- realistisch getekende strips lagen me (nog) niet op dat moment.. Las wel eens een Robin Hoed van Turk in Kuifje en vond dat dan nog wel ok..

Om de een of andere reden las ik toen toch de (volgens mij) tweede sessie van dit vervolgverhaal van Thorgal. Ik snapte er weinig van, maar het triggerde me wel. Het tekenwerk was schitterend en het verhaal was spannend. Ik zocht daarna de Kuifje op waarin het eerste deel stond van het verhaal en las het verhaal (nadat ik ook de overige delen had gevonden in de stapel) in één ruk uit. Het was fantastisch! Nog altijd vind ik dit het beste deel uit de reeks

Daarna was ik 'hooked' en heb ik in sneltreinvaart alle albums gekocht. Vreemd genoeg herinner ik me dat de verkoper me toen nog zei dat ik bofte dat de Qa delen weer voorradig waren. Die zouden destijds (eind jaren 90, begin 2000) al lang niet meer te krijgen zijn geweest in albumvorm...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toeval is 1 van de reeksen die ik niet weg zal doen. Ook de latere delen en de nevenreeksen zijn prima te lezen en echt niet minder dan het gemiddelde album uit de hoofdreeks!

Rosinski is een hele goede tekenaar, maar de beste realistische tekenaar vraag ik me af. Bourgeon is er bijvoorbeeld ook nog. En Segrelles kan toch ook wel goed mensen tekenen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
58 minutes ago, Theoak said:

Toeval is 1 van de reeksen die ik niet weg zal doen. Ook de latere delen en de nevenreeksen zijn prima te lezen en echt niet minder dan het gemiddelde album uit de hoofdreeks!

Rosinski is een hele goede tekenaar, maar de beste realistische tekenaar vraag ik me af. Bourgeon is er bijvoorbeeld ook nog. En Segrelles kan toch ook wel goed mensen tekenen. 

segrelles tekent wassen beelden 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht

Thorgal een van de beste stripreeksen van de Europese strip, één van de grote reeksen, die de strip ook smoel hebben gegeven.

Het is altijd stoer om topreeksen af te zeiken ("zo, kijk mij eens" gezeur), maar het niveau van de minste delen ligt nog ver ver ver boven wat er gemiddeld wordt uitgegeven. Ook de nevenreeksen zijn verkooptoppers en terecht, prima vermaak (vooral Kriss).

Rosinski een geweldige tekenaar, al is het met de jaren best wat minder geworden. En van Hamme is natuurlijk ook een hele hele grote.

Je kan je inderdaad wel afvragen of de serie niet mooi afgesloten had kunnen worden, maar net als iedereen moeten ook uitgevers, stripmakers, inkleurders, stripwinkeliers, verdeler, drukkers etc. leven en geld verdienen en als ze meer rendement halen uit een nummer 37 i.p.v. een nieuwe reeks, wie zijn wij dan om dat te veroordelen.......wie op de Reep laat zijn inkomen vallen om aan iets nieuws te beginnen?

Zolang het overgrote deel van de verzamelaars de nieuwste Thorgal op zijn stapeltje legt om af te rekenen.....prima.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen