Ga naar inhoud

Het grote besteachtercovertoernooi


Yncke

Recommended Posts

Hallo geachte Repers,

 

het blad begint te vallen, de winterkou kondigt zich aan op de wind. Met andere woorden, het wordt tijd om een nieuw toernooi te organiseren! Thema van dit jaar is dat stuk van de strip dat meestal op de salontafel ligt, dat stuk waar van de strip dat je toeslaat wanneer het verhaal ten einde is, dat stuk dat je in de winkel moet helpen overtuigen om de strip te komen, dat stuk waar je als Westerse striplezer bij een manga denkt dat het verhaal begint:  de achtercover. De nationaliteit van de auteurs, de taal van de strip, het land van publicatie doen er niet toe. Maar het moet de gebruikte achterkant van een strip zijn die gepubliceerd werd. De inzending beslaat de volledige achtercover: tekeningen, tekst, barcodes, de hele santenkraam.

 

Het systeem is hetzelfde als vorig jaar: elke Reper kan tot twee achtercovers nomineren. Dit gebeurt door de afbeelding in deze thread te posten, liefst met een pleidooi waarom die inzending de absolute overwinnaar hoort te zijn, maar dat hoeft niet. Het staat je volledige vrij te kiezen waarom je die cover inzendt.

 

Alle inzendingen worden dan per twee tegenover elkaar gezet in een willekeurige volgorde, de verliezer valt af, de winnaar gaat naar de volgende ronde. Totdat de beste achtercover ongeslagen mag uitgeroepen worden tot de beste achtercover die ooit een strip sierde.

 

De bedoeling is dat op de 1e december het eerste duel gelanceerd kan worden, dus begin maar met nomineren! Aan 64 inzendingen wordt het nomineren gesloten.

 

Veel plezier!

Bonte, spock en Yncke

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic

Als kind was ik groot fan van Yoko Tsuno, ik was er zelfs een klein beetje verliefd op, denk ik. Ik vond de achtercovers zoals die verschenen vanaf album 8 het mooist, Yoko stond er namelijk twee keer op, één keer in Japanse klederdracht, en één keer in een Vineaans ruimtepak.
En ik vind die achtercover nog steeds de mooiste, ook al waren het bij voorgaande albums (1ste druk) echte cover tekeningen. 

 

Verso_493.thumb.jpg.bb136788944518bced320696b498a6ba.jpg

 

Link naar reactie

Yes!!!! Ik hoopte al vurig op een nieuw toernooi! Inderdaad is het wel een beetje jammer dat de achtercover van Sus en Wis bij voorbaat een gedoodverfde winnaar lijkt... Dessalniettemin laat ik mij niet uit het veld slaan en dien ik bij deze mijn nominaties in.


Deze Kuifje achtercover is echt pure nostalgie voor mij.  Overigens is deze Zuid-Afrikaanse variant de beste afbeelding die ik zo 123 kon vinden. De taal in kwestie is dus puur toeval en dient wat mij betreft niet te worden meegenomen in de beoordeling.

Ik denk dat ik persoonlijk deze backcover nog hoger waardeer dan de Sus en Wis

 

De Asterix backcover is uiteraard ook een hele beroemde (en mooie vind ik). Wel jammer van die streepjescode..
 

kuifjeback.jpg

Asterix back cover.jpg

Link naar reactie

Mijn keuzes: De Blauwbloezen en Sam. 

 

Sam - De backcover van Sam weet de geest van de reeks perfect te vatten. In de achtergrond zitten ook tal van leuke details zoals Jan Bosschaert ze graag tekent.  Het contrast tussen de rode sportwagen en de blauwe achtergrond, met de slingerende weg, werkt perfect.   

 

Blauwbloezen - Een  lijst van titels, met daaronder een grote tekening. De backcover voor de Blauwbloezen heeft een eenvoudige opzet maar  is toch efficient.  Leuk ook dat de personages wenken naar de lezer, zo wordt de "4de muur" doorbroken. 

sam.jpg

blauwbloezen.jpg

Link naar reactie
8 minuten geleden, pudifar zei:

Blauwbloezen - Een  lijst van titels, met daaronder een grote tekening. De backcover voor de Blauwbloezen heeft een eenvoudige opzet maar  is toch efficient.  Leuk ook dat de personages wenken naar de lezer, zo wordt de "4de muur" doorbroken.

 

De Blauwbloezen hebben heel veel verschillende achtercovers gehad. Altijd met een tekstballon zo te zien.

198cc088-0e95-11e4-8f3d-13b0096e6ffa.jpg

 

1c81c9fa-0e95-11e4-8b1b-985e63ddd8cf.jpg

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, linthout zei:

Sanderg : Inderdaad is het wel een beetje jammer dat de achtercover van Sus en Wis bij voorbaat een gedoodverfde winnaar lijkt...

 

Bwah, als ze niet de beste, maar wel de mooiste achtercover willen zoeken kan dat nog alle kanten uitgaan.

Link naar reactie
24 minuten geleden, linthout zei:

Natuurlijk! Maar ik denk dat Sus en Wis en Kuifje aan de top zullen staan... Dat zijn legendarische covers, nietwaar...

Wel ingekleurd door iemand die blijkbaar niet goed vertrouwd was met de reeks (groen schanulleke, blauw hemdje voor Suske, rood voor Jerom?)

Link naar reactie

image.php?i=284152

14-18: Los van de titellijst en af toe een kleurschakering heeft iedere album dezelfde achtercover. De prent maakt gewoon indruk.

 

image.php?i=332370

Soda: Hoe kan je door deze combinatie van tekst en prent géén zin krijgen om de reeks te lezen?

 

 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
2 hours ago, linthout said:

Sanderg : Inderdaad is het wel een beetje jammer dat de achtercover van Sus en Wis bij voorbaat een gedoodverfde winnaar lijkt...

 

Het was voor te lachen, hé jongen! Humor, weet je wel...

als nuchtere Ollander heb ik wellicht minder humor dan de gemiddelde Vlaming 😉

 

allez... ik denk toch zeker dat de Sus en Wis backcover zeeeer hoge ogen zal gooien in dit toernooi

Link naar reactie
5 minuten geleden, Rik zei:

34714-2-De-helse-formule-1984.jpg

705657-2-Syvsoveren-1986.jpg

Ik kreeg geen commentaar meer toegevoegd. Daarom quote ik mijn eigen post en nomineer mijzelf voor de meest originele wijze om commentaar te geven :cheerf2:

De bovenste backcover is van de Huurling simpelweg omdat het werk van Segrelle niet mag ontbreken in dit toernooi.

De onderste backcover is van de Deense uitgave van " de zevenslaper" van Agent 327. Door de opbouw een van de meest originele backcovers die ik ben tegengekomen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Maar ik moet toegeven dat ik niet neutraal ben want ik kijk er elke dag op :-)

En de tekening op zich is mooier dan de gehele cover met tekst

En lichtjes gedateerd waarschijnlijk voor jongere lezers

Maar voor mij puur jeugdsentiment

 

Comanche Album.jpg

 

Pure jaren 70 qua kleuren en foto's :-)

Maar blijft iconisch voor mij

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
6 uren geleden, Anthony zei:

Leuk initiatief!
 

De achtercover van Suske en Wiske hoort er wat mij betreft sowieso bij. Ik heb weinig met de reeks, maar de toren is iconisch genoeg voor een deelname.

42616.jpg

Zeker niet de mooiste voor mij

Maar ik denk niet dat er voor vlamingen een meer gekende achtercover bestaat.

Iconisch is hier zeker het juiste woord

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
10 hours ago, Mzee said:

Maar ik moet toegeven dat ik niet neutraal ben want ik kijk er elke dag op 🙂

En de tekening op zich is mooier dan de gehele cover met tekst

En lichtjes gedateerd waarschijnlijk voor jongere lezers

Maar voor mij puur jeugdsentiment

 

Comanche Album.jpg

 

Pure jaren 70 qua kleuren en foto's 🙂

Maar blijft iconisch voor mij

heel mooi- maar idd- t doet me wel wat denken aan n abba videoclip  🙂

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

@Tom B Het is me niet helemaal duidelijk, vrees ik. Zijn de kapoentjes en de Lucky Luke je inzending?

Jommeke bedoel je, niet de kapoentjes.

Goh, dat was niet echt de bedoeling, alhoewel het wel twee mooie covers zijn. Als ik iets beters tegenkom laat ik het weten, ja mag er ondertussen een inzending van maken ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...