Ga naar inhoud

Het grote besteachtercovertoernooi


Yncke

Recommended Posts

Het mooiste vind ik de achtercoverkanten van XIII Mystery: telkens dezelfde plaats, met telkens het hoofdpersonage van dat album, getekend door de tekenaar van dat album. Het is zowel heel symbolisch doordat die plaats toont dat de levens van de personages elkaar kruisen, als dat het een beeld heeft van wat in dat album kan worden verwacht. Het maakt mij niet veel uit welk album uit de reeks ik kies voor de beste achterkant.

 

435079131_1-xiii-mystery-de-mangoest.jpg

--------------------------

Niets staat in de weg! :cheerf2:

Link naar reactie

Van de week kwam Robert van der Kroft op Facebook met onderstaande achterkant aan. Hij vertelde erbij over het maakproces.
 

Quote

Eerder deze week kwam het album 'Bad Boys' ter sprake, deel 12 uit de serie Sjors en Sjimmie. Een mooie aanleiding de eerste druk van dat album weer eens tevoorschijn te halen. Want op de achterkant van die eerste druk waren de tot dan verkrijgbare andere albums uit de serie te zien. Maar dat moest natuurlijk wel iets heel speciaals worden.. Lang voor Photoshop bestond kwam daar heel wat bij kijken. Eerst foto's maken van de voorafgaande 11 albums, laten afdrukken, uitknippen. Wilbert Plijnaar (scenarist van de Wiroja's, makers van de strip) had een serie spuitbussen, waar eerst het wikkel van afgeweekt moest worden. Daarna de foto's van de albums er netjes omheen plakken. In de foto-studio een decor bouwen, muurtje vies maken, en de spuitbussen zo plaatsen zodat alle albums goed in beeld kwamen. Daar weer een nieuwe foto van maken. Waarboven de lay-out-man van de uitgeverij later de tekst fotografisch liet inmonteren.
Jammer genoeg werd de foto niet gebruikt bij de herdrukken, waar op de achterkant alle nieuwere delen ook vermeld moesten worden. Wat die eerste druk nu extra bijzonder maakt..

 

Daarom nomineer ik deze achterkant. Niet persé omdat hij de mooiste/beste is, maar omdat hij een interessante 'making-of' heeft. 

sjors-en-sjimmie.jpg

Link naar reactie

Exterminator 17 (Bilal/Dionnet)

Dramatische achtercover die ik zelfs beter vind dan de voorkant. In het verhaal zelf werd die ook gebruikt als splashpagina. Geen tirlantijntjes, maar enkel Exterminator 17 die dreigend door de deur stapt, het verhaal uit. En wie zou hem in godsnaam tegen houden?

 

 

0CEE8D4F-1E05-444D-B01C-4DE6470A4C72.jpeg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Blueberry (Charlier/Giraud)

De mijn van Prosit & Het spook van de Goudmijn - de Sherpa luxe

 

Ik hou vooral van de warme kleuren en de sfeer die de verticale tekening uitstraalt, geflankeerd door een wervende tekst die je zin geeft om onmiddellijk dit verhaal en de tekeningen te ontdekken. 

 

 

05C7F9F3-E013-4081-98CC-53155B455196.jpeg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik heb gewoonweg achterkanten gekozen die me amuseren. Eerst had ik er een van Premolaar gekozen, maar die viel af vanwege een taalfout in een tekstballon.

 

Dit is een achterkant van een album van Guust. Bij elk nieuwe album of elke heruitgave in de originele reeks stond weer een andere tekening op de achterkant. Die waren allemaal even leuk. Ik heb deze gekozen. (van een album uit de eerste chronologische reeks, omdat ik de originele niet had)

 

 

achterkant guust.jpg

Link naar reactie

Moet 'ns wat achterflappen nakijken. Ik weet niet of dit nu nog het geval is, maar vroeger hadden alle Urbanussen een andere foto met Urbanus en Linthout op de achterflap, dikwijls erg grappig.

Zeer in het geheugen liggend is natuurlijk S&W, De Blauwbloezen en Astérix. Yoko vond ik vroeger ook altijd tof met de albums als Thumbnail. En Jommeke & Nero met al die personages errond.

Saaiste achterflap moet zowat Piet Pienter en Bert Bibber zijn.

 

Op zich wel raar dat vooral langlopende en zeer gekende reeksen ineens opdoemen, one-shots en korte reeksen blijven blijkbaar niet erg in het geheugen hangen wat de achterkant betreft.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Op ‎5‎/‎11‎/‎2018 om 12:59, SPeeDy zei:

Moet 'ns wat achterflappen nakijken. Ik weet niet of dit nu nog het geval is, maar vroeger hadden alle Urbanussen een andere foto met Urbanus en Linthout op de achterflap, dikwijls erg grappig.

Graag.  Wou hem zelf naar voor schuiven, maar mijn verzameling zit nog in verhuisdozen, dus kan hem zelf niet nomineren.  Gooi jij er dan een Urbanus tussen? :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

"Suske en Wiske" werd reeds vermeld, net als "De Rode Ridder".  Klassiek, nostalgisch, iconisch,...  Maar ook de achtercovers van de andere Vandersteen-reeksen vertrokken van hetzelfde basisidee.  Niet alleen de voorkant maar ook de achterkant was direct herkenbaar.

1225918617_Achterkant-Willy.thumb.JPG.02bdeb4aabc5c92883dc3e97f8c7a11e.JPG

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Maar nu over naar mijn twee nominaties:

 

Suske en Wiske (Willy Vandersteen) - achtercover van de oude ongekleurde albums.  Allicht minder bekend dan de "achterkant met de toren" maar toch minstens even iconisch met de twee familieportretten.

 

1311108718_Achterkant-SuskeenWiske.thumb.jpg.af873b20879b9128cc2e407a330d6731.jpg

 

De Gezellen van de Schemering (deel 3) - De laatste zang van de Malaterres (François Bourgeon)

Hier vormen voorkant, achterkant en rug één doorlopende tekening.  Het is eigenlijk een boek met twee voorkanten.  Vergelijk het met de Beatles-single "Penny Lane/Strawberry Fields Forever".  Die had ook twee A-kanten (en geen B-kant).

 

175150526_Achterkant-GezellenvandeSchemeringb.thumb.jpg.382732964a02fd4c61ea0ead885d9883.jpg1394137644_Achterkant-GezellenvandeSchemeringa.thumb.jpg.a674ad7fff3f2bd8c8651023a88b2455.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Ik dien er dit week-end nog wel eentje in. Maar ben nog aan het twijfelen welke en dan nog een scan vinden...

Eventueel kunnen we er ook 3 per persoon indienen.

 

En we wachten ook nog steeds op een kaft van Urbanus 🙂

Komaan Willy

 

Geen idee wie er zal winnen maar ik denk dat de Vandersteen reeksen hoog zouden kunnen eindigen.

Hebben heel lang dezelfde achterflappen behouden en zijn daardoor zo herkenbaar.

Welke zijn er nu eigenlijk al genomineerd  van de Vandersteen reeks want voor mij moeten de Rode Ridder en Robert en Bertrand er zeker ook in.

 

En de Franka achtercovers zijn ook soms mooier dan de voorcovers, maar ook elk nummer een andere tekening dus minder iconisch

 

 

 

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
On 11/8/2018 at 12:04 AM, Theodoor said:

"Suske en Wiske" werd reeds vermeld, net als "De Rode Ridder".  Klassiek, nostalgisch, iconisch,...  Maar ook de achtercovers van de andere Vandersteen-reeksen vertrokken van hetzelfde basisidee.  Niet alleen de voorkant maar ook de achterkant was direct herkenbaar.

1225918617_Achterkant-Willy.thumb.JPG.02bdeb4aabc5c92883dc3e97f8c7a11e.JPG

Het is vooral als je ze allemaal samen ziet dat ze indruk maken. Los is toch wat anders.

Link naar reactie
On 11/13/2018 at 5:20 AM, Tuizentfloot said:

En niet enkel omdat Nero uiteraard niet mag ontbreken: deze vind ik toch echt wel een aantrekkelijke backcover die zowel herkenning oproept als uitnodigt naar andere verhalen van Nero.

 

image.thumb.png.e0059e5295620c67064273703a0f5dee.png

Ik heb daar als kind vaak naar gekeken om te weten welke verhalen ik had, en welke ik nog ontbrak. 

Link naar reactie
On 11/5/2018 at 1:05 PM, Yncke said:

Wat houdt je tegen er eentje (of twee) te nomineren? O:-)

Nu niks meer, even moeten gaan zoeken waar ze lagen. Ik ga voor de eerste.

 

85EA28C2-A53B-4E90-8293-2F87649EC433.jpeg

 

Trouwens een druk van 1983... dus dit jaar 35 jaar Urbanus-strips! Dat moet gevierd worden met verkiezing tot beste achterkant! 😄

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...