Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Yncke

Het grote besteachtercovertoernooi

Recommended Posts

Maar aangezien De Rode Ridder de eerste strip die ik écht heb beginnen verzamelen, en waar ik nog steeds hele goeie herinneringen aan heb, mag deze ook niet ontbreken. Simpel en duidelijk.

193614241_1-de-rode-ridder-de-maagdenbur

Deel dit bericht

Link naar bericht

Moet 'ns wat achterflappen nakijken. Ik weet niet of dit nu nog het geval is, maar vroeger hadden alle Urbanussen een andere foto met Urbanus en Linthout op de achterflap, dikwijls erg grappig.

Zeer in het geheugen liggend is natuurlijk S&W, De Blauwbloezen en Astérix. Yoko vond ik vroeger ook altijd tof met de albums als Thumbnail. En Jommeke & Nero met al die personages errond.

Saaiste achterflap moet zowat Piet Pienter en Bert Bibber zijn.

Op zich wel raar dat vooral langlopende en zeer gekende reeksen ineens opdoemen, one-shots en korte reeksen blijven blijkbaar niet erg in het geheugen hangen wat de achterkant betreft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Chia said:

ik snap het niet dat niemand nog de achterkantccover van urbanus heeft gezegd, want zij maken altijd een nieuwe foto en grappig!

Wat houdt je tegen er eentje (of twee) te nomineren? O:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 2/11/2018 om 22:08, blacktiger zei:

Even tussen de lijnen door, de achtercovers van Doomsday waren dan ook zo goed dat drie verschillende uitgevers er hun tanden op stukbeten. 

Het heette Doomsday niet voor niets 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, blacktiger zei:

Ik heb de reeks aangekocht, vond ze ondanks de verschillende uitgevers toch heel goed uitgewerkt. 

Bedankt!

En misschien komt er ooit wel een 4de uitgever!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op ‎5‎/‎11‎/‎2018 om 12:59, SPeeDy zei:

Moet 'ns wat achterflappen nakijken. Ik weet niet of dit nu nog het geval is, maar vroeger hadden alle Urbanussen een andere foto met Urbanus en Linthout op de achterflap, dikwijls erg grappig.

Graag.  Wou hem zelf naar voor schuiven, maar mijn verzameling zit nog in verhuisdozen, dus kan hem zelf niet nomineren.  Gooi jij er dan een Urbanus tussen? :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Suske en Wiske" werd reeds vermeld, net als "De Rode Ridder".  Klassiek, nostalgisch, iconisch,...  Maar ook de achtercovers van de andere Vandersteen-reeksen vertrokken van hetzelfde basisidee.  Niet alleen de voorkant maar ook de achterkant was direct herkenbaar.

1225918617_Achterkant-Willy.thumb.JPG.02bdeb4aabc5c92883dc3e97f8c7a11e.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar nu over naar mijn twee nominaties:

Suske en Wiske (Willy Vandersteen) - achtercover van de oude ongekleurde albums.  Allicht minder bekend dan de "achterkant met de toren" maar toch minstens even iconisch met de twee familieportretten.

1311108718_Achterkant-SuskeenWiske.thumb.jpg.af873b20879b9128cc2e407a330d6731.jpg

De Gezellen van de Schemering (deel 3) - De laatste zang van de Malaterres (François Bourgeon)

Hier vormen voorkant, achterkant en rug één doorlopende tekening.  Het is eigenlijk een boek met twee voorkanten.  Vergelijk het met de Beatles-single "Penny Lane/Strawberry Fields Forever".  Die had ook twee A-kanten (en geen B-kant).

175150526_Achterkant-GezellenvandeSchemeringb.thumb.jpg.382732964a02fd4c61ea0ead885d9883.jpg1394137644_Achterkant-GezellenvandeSchemeringa.thumb.jpg.a674ad7fff3f2bd8c8651023a88b2455.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Enkel de achterkant wordt opgenomen in de selectie. In de draadjes post dan iedereen wat-ie wil, natuurlijk ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, spock zei:

31 achtercovers ingediend. 
Er moeten er dus nog enkele bij. 

Wat is enkele? Bij veelvouden van 2 kun je een knock-out toernooi houden. Dus of 32 of 64 covers.....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik dien er dit week-end nog wel eentje in. Maar ben nog aan het twijfelen welke en dan nog een scan vinden...

Eventueel kunnen we er ook 3 per persoon indienen.

En we wachten ook nog steeds op een kaft van Urbanus 🙂

Komaan Willy

Geen idee wie er zal winnen maar ik denk dat de Vandersteen reeksen hoog zouden kunnen eindigen.

Hebben heel lang dezelfde achterflappen behouden en zijn daardoor zo herkenbaar.

Welke zijn er nu eigenlijk al genomineerd  van de Vandersteen reeks want voor mij moeten de Rode Ridder en Robert en Bertrand er zeker ook in.

En de Franka achtercovers zijn ook soms mooier dan de voorcovers, maar ook elk nummer een andere tekening dus minder iconisch

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik moet mijn twee ook nog scannen. Er valt wel een mouw aan te passen. (Waar blijven die comics en manga, mensen? :) )

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minuten geleden, Yncke zei:

Ik moet mijn twee ook nog scannen. Er valt wel een mouw aan te passen. (Waar blijven die comics en manga, mensen? :) )

Comics hebben reclame vanachter. Manga heeft de cover daar.

zondag eens wat zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minutes ago, Ambreville said:

Manga heeft de cover daar.

On 11/1/2018 at 1:38 PM, Yncke said:

[...] , dat stuk waar je als Westerse striplezer bij een manga denkt dat het verhaal begint:  de achtercover.

;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Yncke bedoelt natuurlijk comic bundels en HC's. Die hebben vaak heel mooie achterkanten. 
(maar ik heb me bewust tot europese strips beperkt) ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 uren geleden, Rik zei:

Wat is enkele? Bij veelvouden van 2 kun je een knock-out toernooi houden. Dus of 32 of 64 covers.....

We hebben altijd toernooien gehouden met 64. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 11/8/2018 at 12:04 AM, Theodoor said:

"Suske en Wiske" werd reeds vermeld, net als "De Rode Ridder".  Klassiek, nostalgisch, iconisch,...  Maar ook de achtercovers van de andere Vandersteen-reeksen vertrokken van hetzelfde basisidee.  Niet alleen de voorkant maar ook de achterkant was direct herkenbaar.

1225918617_Achterkant-Willy.thumb.JPG.02bdeb4aabc5c92883dc3e97f8c7a11e.JPG

Het is vooral als je ze allemaal samen ziet dat ze indruk maken. Los is toch wat anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht

En niet enkel omdat Nero uiteraard niet mag ontbreken: deze vind ik toch echt wel een aantrekkelijke backcover die zowel herkenning oproept als uitnodigt naar andere verhalen van Nero.

image.thumb.png.e0059e5295620c67064273703a0f5dee.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.