Ga naar inhoud

Het grote besteachtercovertoernooi


Yncke

Recommended Posts

Voorbij de Steen: Het spoor van Demer.

Dit is een achtercover die één geheel vormt met de voorpagina, waarop Demer te zien is die zwoegt in de sneeuw. Op de achtercover zien we zijn spoor. Op die manier komt de titel twee keer voor: één keer in woorden op de cover, en één keer op de achterzijde in beeld.

 

51.jpg

 

Koblenz: De wanhoop van een geest.

Een intrigerend beeld als toen ik de strip voor de eerste keer in mijn handen had, en nadat ik 'm gelezen had, voor mij een perfecte samenvatting.

 

52.jpg

Link naar reactie
10 uren geleden, Bonte zei:

Vind ik ook, de achterkaft dient duidelijk om de voorkaft te ondersteunen maar overstijgt die met verve al is die totaal niet geschikt als voorkaft.

 

Niet helemaal mee eens, met dat totaal ongeschikt. Wel onorthodox en gedurfd en zou het ook niet heel effectief zijn? Je wordt bijna gedwongen om met de beweging mee het album in te lopen/vliegen/zwemmen

 

 

 

 

 

ragebol.thumb.jpg.6a54b0cdbec4706340824a5cf9d3095d.jpg

Link naar reactie
11 uren geleden, Peter Motte zei:

👍🏻

Weet je, op basis van die ac dacht ik lange tijd dat EPJ op z'n minst technisch tekenaar was, en waarschijnlijk zelfs ingenieur, en dat Moritmer zijn ideaalbeeld was, dat wat hij zelf had willen worden: een degelijke professor.

Dat terwijl een oppervlakkige lezing de indruk wekt dat Blake het hoofdpersonage is, terwijl het in werkelijkheid eigenlijk Mortimer is: hij is het enige van het duo dat in de Valstrik optreedt, en ook in De 3 Formules van Prof. Sato is hij de belangrijkste gangmaker van het verhaal.

Maar toen las ik een biografie over EPJ, en hij bleek ... operazanger te zijn!

Zou daarom elk album van zijn navolgers min of meer een mislukking zijn? Omdat de schrijvers geen benul hebben van wat een goed libretto is?

 

Moet Thomas Blondelle dan niet eens een album schrijven?

Link naar reactie

Mag je ook iets van jezelf posten? Niet dat ik denk dat het enige kans maakt tegen al het moois dat hier al voorbijkwam (waarom eigenlijk nog een wedstrijd als die prachtige Sus en Wis al meedoet ?) maar ik toon graag eens deze voor-en achtercover en flappen -zonder tekst of titel- van ‘De Wraak van Bakamé’ zoals je die nooit kan zien zondere je boek te verneuken.

De wraak van Bakamé /  Jeroen Janssen & Pieter van Oudheusden, Oogachtend 2010

14E8E8D6-D1A8-4CB0-8AC5-60E24461B724.jpeg

Link naar reactie
Op 25/11/2018 om 08:02, Jeroen Janssen zei:

Mag je ook iets van jezelf posten? Niet dat ik denk dat het enige kans maakt tegen al het moois dat hier al voorbijkwam (waarom eigenlijk nog een wedstrijd als die prachtige Sus en Wis al meedoet ?) maar ik toon graag eens deze voor-en achtercover en flappen -zonder tekst of titel- van ‘De Wraak van Bakamé’ zoals je die nooit kan zien zondere je boek te verneuken.

De wraak van Bakamé /  Jeroen Janssen & Pieter van Oudheusden, Oogachtend 2010

14E8E8D6-D1A8-4CB0-8AC5-60E24461B724.jpeg

 

Op 1/11/2018 om 13:38, Yncke zei:

Hallo geachte Repers,

 

het blad begint te vallen, de winterkou kondigt zich aan op de wind. Met andere woorden, het wordt tijd om een nieuw toernooi te organiseren! Thema van dit jaar is dat stuk van de strip dat meestal op de salontafel ligt, dat stuk waar van de strip dat je toeslaat wanneer het verhaal ten einde is, dat stuk dat je in de winkel moet helpen overtuigen om de strip te kopen, dat stuk waar je als Westerse striplezer bij een manga denkt dat het verhaal begint:  de achtercover. De nationaliteit van de auteurs, de taal van de strip, het land van publicatie doen er niet toe. Maar het moet de gebruikte achterkant van een strip zijn die gepubliceerd werd. De inzending beslaat de volledige achtercover: tekeningen, tekst, barcodes, de hele santenkraam.

 

Het systeem is hetzelfde als vorig jaar: elke Reper kan tot twee achtercovers nomineren. Dit gebeurt door de afbeelding in deze thread te posten, liefst met een pleidooi waarom die inzending de absolute overwinnaar hoort te zijn, maar dat hoeft niet. Het staat je volledige vrij te kiezen waarom je die cover inzendt.

 

Alle inzendingen worden dan per twee tegenover elkaar gezet in een willekeurige volgorde, de verliezer valt af, de winnaar gaat naar de volgende ronde. Totdat de beste achtercover ongeslagen mag uitgeroepen worden tot de beste achtercover die ooit een strip sierde.

 

De bedoeling is dat op de 1e december het eerste duel gelanceerd kan worden, dus begin maar met nomineren! Aan 64 inzendingen wordt het nomineren gesloten.

 

Veel plezier!

Bonte, spock en Yncke

Prachtige tekening! 

Link naar reactie

@Jeroen Janssen: maar natuurlijk mag je je eigen werk insturen (graag zelfs, 't is een mooie inzending), maar zoals Spock quotet: tenzij er een uitgave geweest is zonder tekst op, zal het de versie met barcode en co zijn die in het toernooi deelneemt.

 

En met Jeroen Janssens inzending erbij zitten we aan 54 achtercovers. Wie nog zit te broeden op een derde deelname: het is het moment! Aan 64 sluiten we de inzendingen!

Link naar reactie

@Jeroen Janssen

Ik heb deze afbeelding gevonden. Mocht je een betere hebben, laat iets weten,

ook als je een begeleidende tekst hebt, want voorlopig is het dit: 

Mag je ook iets van jezelf posten? Niet dat ik denk dat het enige kans maakt tegen al het moois dat hier al voorbijkwam,...

De wraak van Bakamé /  Jeroen Janssen & Pieter van Oudheusden, Oogachtend 2010

 

901752387_de-wraak-van-bakam-ak.thumb.jpg.035c72cc1ce53894b6ed839ac6d3fb23.jpg

Link naar reactie

Bedankt @spock

Dus bij deze :

Mag je ook iets van jezelf posten? Niet dat ik denk dat het enige kans maakt tegen al het moois dat hier al voorbijkwam,...

De wraak van Bakamé /  Jeroen Janssen & Pieter van Oudheusden, Oogachtend 2010

 

Het is een van mijn lievelingscovers omdat ik in die tijd vaak een covertekening maakte die van voor-tot achterkant doorloopt. Op deze achterkant zie je de hyena Mpyisi, van tussen de Afrikaanse stoffen op de dorpsmarkt, ongerust spieden naar zijn vrouw Fleurette, en vooral, wat de haas Bakamé allemaal met haar van plan is (hetgeen op de voorkant van het boek afgebeeld staat, dus dezelfde scène vanuit een ander gezichtspunt ahw)

529340811_de-wraak-van-bakam-ak.thumb.jpg.cb1817cd543de21f2e4bfb7f509e9b88.jpg

 

Link naar reactie

Tekst aangepast.  Die andere afbeelding kan je natuurlijk posten in het draadje van het duel ;)

 

Dit is de 54ste inzending. Nog 10, dus. 

 

51 minuten geleden, Yncke zei:

En met Jeroen Janssens inzending erbij zitten we aan 54 achtercovers. Wie nog zit te broeden op een derde deelname: het is het moment! Aan 64 sluiten we de inzendingen!

 

Link naar reactie

 

typex.thumb.jpg.41d66417f3dfe6cae4dbcfea7d1641df.jpg

 

Nog een kloek boek naast dat van Jeroen en waarschijnlijk ook de enige achtercover met een gebruiksaanwijzing, ‘hoe een dergelijk kloek boekwerk aan te pakken?’ Dan ook nog leuke verkooppraatjes: ‘10 boeken voor de prijs van 1! Gratis extra’s! Waar wacht je nog op!’ Ook fijn is dat schaartje rond die rottige barcode.

Ook genomineerd omdat het voor mij op een haar het beste album van het jaar is, een meesterproef, als je na vijf jaar hard werken dit hebt gemaakt kun je toch wel met een gerust hart sterven.   

 

 

Link naar reactie

Als derde inzending een typische achterkant van de Dargaud-strips uit de jaren 70/80. Voor z’n looks gaat dit geen prijzen winnen, maar het mooie ervan was dat het je deed dromen van andere reeksen en striphelden die je nog niet kende. Bij Dupuis stonden zulke reeksoverzichten in die periode op de 4 à 6 laatste pagina’s van het binnenwerk. Zelfde effect.

 

 

DCD55874-AAA5-4AD9-9B11-D599E0ABD7F2.jpeg

Link naar reactie

Dit is de achtercover voor Boemerang, een hommagealbum van Suske en Wiske. De strip op zich is wat serieuzer dan de doorsnee Sus en Wis,  waardoor de klassieke evenwichtsoefening waarschijnlijk een beetje potsierlijk overgekomen zou zijn. Deze geloofwaardige variatie vind ik dan ook prachtig gevonden en uitgewerkt.

 

57.jpg

Link naar reactie

image.png.e2f54d8233acf8d36346f173e91c1444.png

De achterkant van "De Aanval" is de cover van "De Inval" en omgekeerd.  Je begint beide verhalen zoals gewoonlijk en de twee verhalen ontmoeten elkaar in 't midden.  Eens in't midden, boekje omdraaien en de gebeurtenissen van de andere kant lezen.  Geniaal! :)  Ik nomineer voor de duidelijkheid énkel bovenstaande.

Dit is "De Aanval":


image.thumb.png.43c407926a92689b0e5af88b402db5d9.png 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
On 11/24/2018 at 11:57 AM, Peter Motte said:

En deze

ec33eb52-2588-11e8-95e0-609231c6c430.jpg

De silhouten verwijzen naar de personages op de voorpagina, en geven op die manier een inhoudsopgave van het boek

eba28964-2588-11e8-9fe2-8d974f233fbd.jpg

Dan kies ik deze als mijn inzending, om ik de achterkant een aardig gevonden variant op een inhoudsopgave vind.

Maar ik kan mijn keuze nog veranderen, want ik heb gemerkt dat de achterkant van het eerste deel (Afdwalingen is eigenlijk een tweede deel) dezelfde grafische inhoudsopgave op de achterkant heeft.

 

Voor mijn tweede keuze twijfel ik tussen de eerste Arq en de eerste Capricornus.

De eerste Rork heeft meer herinneringen voor me, maar de achterkant ervan is minder grafisch gericht.

Link naar reactie
Op 3/11/2018 om 15:49, De gekke striplezer zei:

Het mooiste vind ik de achtercoverkanten van XIII Mystery: telkens dezelfde plaats, met telkens het hoofdpersonage van dat album, getekend door de tekenaar van dat album. Het is zowel heel symbolisch doordat die plaats toont dat de levens van de personages elkaar kruisen, als dat het een beeld heeft van wat in dat album kan worden verwacht. Het maakt mij niet veel uit welk album uit de reeks ik kies voor de beste achterkant.

 

435079131_1-xiii-mystery-de-mangoest.jpg

 

Op 21/11/2018 om 09:24, Metabaron zei:

 

Mijn twee inzendingen:

 

1. De achtercover van Isabel 3, De hekserij van Oom Hermes. Omwille van het prachtige tekenwerk van Will uiteraard, maar ook om een bijzonderheidje. Omdat dit derde deel als eerste in de reguliere albumreeks uitkwam en delen 1 en 2 pas veel later in die vorm verschenen, staat deel 3 hier als enige in het reeksoverzicht op de achterflap.

 

 

6988B05D-79AE-4313-8A92-9BD251477667.jpeg

 

2. De achtercovers van XIII Mystery, waarop je telkens het titelpersonage ziet passeren langs de verlichtingspaal waar XIII op de achtercovers van de hoofdreeks in een taxi stapt. Omdat elk deel van De XIII Mystery-reeks door een andere tekenaar werd getekend, is dit een fraaie reeks minikunstwerkjes geworden. Ik kies hier voor De Mangoest, getekend door Ralph Meyer.

 

 

16E8B3B2-36D1-4B33-8DF6-92C82E83D06E.jpeg

 

@Metabaron je tweede inzending zit al in het toernooi. 
Kan je een andere backcover indienen? 

Link naar reactie
16 hours ago, esteban² said:

De achterkant van "De Aanval" is de cover van "De Inval" en omgekeerd.  Je begint beide verhalen zoals gewoonlijk en de twee verhalen ontmoeten elkaar in 't midden.  Eens in't midden, boekje omdraaien en de gebeurtenissen van de andere kant lezen.  Geniaal! :)  Ik nomineer voor de duidelijkheid énkel bovenstaande.
 

Ik ben de eerste om je bij te treden dat de opzet van dit boek geniaal was, maar helaas voldoet het niet aan de regels (en ik geef toe, nu ik 't herlees, niet de beste van mijn zinnen :s) :

 

On 11/1/2018 at 1:38 PM, Yncke said:

Thema van dit jaar is dat stuk van de strip dat meestal op de salontafel ligt, dat stuk waar van de strip dat je toeslaat wanneer het verhaal ten einde is, dat stuk dat je in de winkel moet helpen overtuigen om de strip te komen, dat stuk waar je als Westerse striplezer bij een manga denkt dat het verhaal begint:  de achtercover.

Aangezien er aan beide kanten een verhaal begint, is 't geen achtercover...

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Dan kies ik deze als mijn inzending, om ik de achterkant een aardig gevonden variant op een inhoudsopgave vind.

Maar ik kan mijn keuze nog veranderen, want ik heb gemerkt dat de achterkant van het eerste deel (Afdwalingen is eigenlijk een tweede deel) dezelfde grafische inhoudsopgave op de achterkant heeft.

 

Voor mijn tweede keuze twijfel ik tussen de eerste Arq en de eerste Capricornus.

De eerste Rork heeft meer herinneringen voor me, maar de achterkant ervan is minder grafisch gericht.

Niet te lang wachten, we zijn bijna aan ons aantal. 
Als je deze nog verandert, laat het duidelijk weten. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...