Ga naar inhoud

Waar zou men nieuwe stripwinkes kunnen starten?


marioboon

Recommended Posts

Ik woon in de stad. Aan mij heeft die potentiële baanwinkel/stripmekka/triestige betonnen doos/... alvast geen klant. Ik ga vooral niet in een auto stappen om naar een steenweg te rijden om een beetje in de file te gaan staan om stripjes te gaan kopen, dat zou de ideale manier zijn om alle pret uit die activiteit te zuigen.

 

Steenwegwinkels zijn trouwens in de regel onzin. Voor doe-het-zelf, meubels en auto's kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar voor de rest kunnen we die hele handel beter slopen. :D

Link naar reactie
58 minuten geleden, SPeeDy zei:

Strips verkopen in de file. Geweldig idee! Met zo’n bak rond de nek als de boule de berlin en ijspralinesverkopers 😋

OO, maar dat doen ze echt hoor! Hier in mijn streek verkochten ze met zo'n bak aan hun nek indertijd (een drietal jaar geleden) een stripblad aan auto's die voor het rood licht stonden. Ik denk dat dat blad het een viertal nummers volgehouden heeft. Uiteraard zwart wit, pagina grapjes. Niks echt goed in dat blad.

Link naar reactie
On 11/7/2018 at 6:09 PM, Mask said:

Ik zou eerder denken aan een gemakkelijk te bereiken centraal gelegen plaats ergens buiten een stadskern of dicht bij een afrit van de autostrade. Met voldoende parking dichtbij. En dan een voldoende grote winkel met een zeer uitgebreid aanbod. Open, klaar, uitnodigend, waar een stripliefhebber met gemak een halve dag kan in rondkijken.

Een beetje zoals BD-World in Waver dus. Stripsupermarkt waar je enkele uren kan doorbrengen, aan de rand van de stad vlakbij de autostrade. Spijtig dat het enkel Frans is....

Link naar reactie

Vilvoorde lijkt mij een toffe locatie voor een stripwinkel. Mooi tussen Brussel en Mechelen in, waardoor je zowel Frans-, Nederlands- als Engelstalige strips kan aanbieden. Het stadscentrum herleeft de laatste tijd met kleine, gezellige winkeltjes en een ssz hoort daar wat mij betreft ook bij.

 

Een centrale ligging is natuurlijk een must maar geen garantie... Wanneer je de bekende winkels bekijkt die blijven overleven, heeft dat volgens mij vooral te maken met het feit dat zij elk een unieke visie hebben. WEC en De Poort vullen mekaar op die manier bijvoorbeeld mooi aan.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Willem zei:

Is er ergens een overzicht van alle stripboeken winkels in Nederland en in Belgie?

Ik kan het niet echt vinden.

 

Volgens mij staat er een overzicht op stripspeciaalzaak.be, in ieder geval de winkels die bijdragen aan die website. Dan heb je zeker 90% te pakken gok ik.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
4 minuten geleden, eriktex zei:

Volgens mij staat er een overzicht op stripspeciaalzaak.be, in ieder geval de winkels die bijdragen aan die website. Dan heb je zeker 90% te pakken gok ik.

Dankjewel voor het reageren maar als ik dat bekijk zie ik 26 winkels in Belgie en 20 winkels in Nederland?

Of kijk ik nu verkeerd,

Ik zie bv Silvester en Neta stuff er niet bij staan, beiden uit Den Bosch.

Wat betreft Belgie kan ik het niet zeggen maat de lijst lijkt me wat aan de magere kant.

Of is het van mijn kant uit de hoop dat er meer is?

Valt me een beetje tegen.

 

Link naar reactie

Wellicht is het handig om in een aparte topic een lijst voor beide landen te maken, dan kan iedereen aanvullen. Per land lijkt me gerangschikt op plaats het handigste, dus in Nederland Alkmaar, Almere, Amsterdam enz. Wel graag echte stripspeciaalzaken, want de Bruna in Nederland heeft ook wel strips maar enkel de hele populaire in softcover.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
16 uren geleden, eriktex zei:

Wellicht is het handig om in een aparte topic een lijst voor beide landen te maken, dan kan iedereen aanvullen. Per land lijkt me gerangschikt op plaats het handigste, dus in Nederland Alkmaar, Almere, Amsterdam enz. Wel graag echte stripspeciaalzaken, want de Bruna in Nederland heeft ook wel strips maar enkel de hele populaire in softcover.

Hier zie ik daar ook wel hardcovers liggen. 

Link naar reactie
  • 1 month later...
52 minutes ago, JPAR said:

Dat klopt. Kwam ik altijd. Hij is met pensioen gegaan.

prima kerel vond ik t altijd- erg fijne winkel ook. mooi dat hij tot t einde toe de winkel heeft kunnen behouden en niet op de fles is gegaan

 

Ik kreeg destijds van hem nog wel s wat promomateriaal van de nieuwe thorgal en Largo albums kado. zo had ik op mn studentenkamer de kartonnen thorgalbak staan waarin t meest recente album van toen werd aangeboden in de winkel - daarin stond dan de gehele serie 🙂 ook had ik n largo winch tas.. erg geinig allemaal. toen droomde ik al over n collectie originelen.. destijds kostte die in vergelijking met nu een schijntje.. helaas had ik er destijds als arme student geen geld voor.. met die promo spulletjes was ik daarom al heel blij! 

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

prima kerel vond ik t altijd- erg fijne winkel ook. mooi dat hij tot t einde toe de winkel heeft kunnen behouden en niet op de fles is gegaan

 

Ik kreeg destijds van hem nog wel s wat promomateriaal van de nieuwe thorgal en Largo albums kado. zo had ik op mn studentenkamer de kartonnen thorgalbak staan waarin t meest recente album van toen werd aangeboden in de winkel - daarin stond dan de gehele serie 🙂 ook had ik n largo winch tas.. erg geinig allemaal. toen droomde ik al over n collectie originelen.. destijds kostte die in vergelijking met nu een schijntje.. helaas had ik er destijds als arme student geen geld voor.. met die promo spulletjes was ik daarom al heel blij! 

Het is ook een erg fijne vent. Spreek hem af en toe nog wel eens. Heeft wel een moeilijke tijd achter de rug door gezondheid van beide.

Link naar reactie
38 minutes ago, JPAR said:

Het is ook een erg fijne vent. Spreek hem af en toe nog wel eens. Heeft wel een moeilijke tijd achter de rug door gezondheid van beide.

wat leuk! mijn naam zegt m vast niets maar mocht je m weer s zien doe m dan maar de groeten van n vroegere klant 🙂 hij was destijds nog heel enthousiast dat ik De Chninkel bij m bestelde weet ik.. 

Link naar reactie
14 uren geleden, sanderg zei:

wat leuk! mijn naam zegt m vast niets maar mocht je m weer s zien doe m dan maar de groeten van n vroegere klant 🙂 hij was destijds nog heel enthousiast dat ik De Chninkel bij m bestelde weet ik.. 

Als ik Casper zie zal ik zeggen dat we het over hem gehad hebben. Maar het is al een tijdje geleden dat ik hem gezien heb dus weet niet wanneer :)

Link naar reactie

image.png.fd3dc73e3e605a15d146737d224177bd.png

 

Mijn oude "snoepwinkel ", uit de Haarlemmerstraat, Amsterdam.

Als 10/11 jarig jochie kocht ik hier elke week wat van mijn gading ( o.a Comics ), in mijn beleving

struinde ik hier uren de winkel af.

De verkoper/eigenaar was niet altijd even vriendelijk, maar gedoogde mij aangezien ik iedere zaterdag

wel iets kocht, winkel bestaat al lang niet meer, zijn er nog repers die deze winkel herkennen?

 

@Konincks@Kobus misschien.

 

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, bouncer zei:

image.png.fd3dc73e3e605a15d146737d224177bd.png

 

Mijn oude "snoepwinkel ", uit de Haarlemmerstraat, Amsterdam.

De verkoper/eigenaar was niet altijd even vriendelijk, maar gedoogde mij aangezien ik iedere zaterdag

wel iets kocht, winkel bestaat al lang niet meer, zijn er nog repers die deze winkel herkennen?

 

@Konincks@Kobus misschien.

 

 

Beetje veraf voor ons Vlamingen maar kwam de stripinfokrant "De Zaak Zonnebloem" (15-tal nummers halverwege de jaren '80) daar niet vandaan?  Die raakten wel tot bij ons.  Heb nog enkele van die kranten liggen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Er was in de jaren 90 nog een stripwinkel in Leeuwarden, vlak bij de Lektuurhal op de Kelders. Je had daar die stripwinkel, een platenzaak en een coffeeshop naast elkaar. Mijn zus werkte destijds in een kledinzaak op de kelders. Als ik uit school kwam en richting het station liep deed ik vaak een rondje langs de stripwinkels. Mijn zus is me wel eens gevolgd omdat ze dacht dat ik naar die coffeeshop ging... gelukkig ging ik toch elke keer de stripwinkel binnen volgens haar.

de Lektuurhal zat ook in Sneek. Volgens mij waren beide eigenaren broers. 

Link naar reactie
43 minuten geleden, linthout zei:

De uitbaters van stripwinkels in Nederland waren bijna allemaal nors in die tijd. 

Ik zou meteen in mijn wieken moeten zijn geschoten als een Vlaming dat over 'onze' stripwinkeliers beweerd. Maar je hebt wel gelijk vrees ik. Er waren veel mannen die je het gevoel gaven dat ze liever geen klanten in hun winkel hadden. Vraag is wel: waren ze bij de oprichting van hun zaak al zo? Of zijn ze in de loop der tijd door hun klanten verzuurd? 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Vittorio zei:

Ik zou meteen in mijn wieken moeten zijn geschoten als een Vlaming dat over 'onze' stripwinkeliers beweerd. Maar je hebt wel gelijk vrees ik. Er waren veel mannen die je het gevoel gaven dat ze liever geen klanten in hun winkel hadden. Vraag is wel: waren ze bij de oprichting van hun zaak al zo? Of zijn ze in de loop der tijd door hun klanten verzuurd? 

Het is in elk geval veranderd. Tegenwoordig heb ik dat gevoel niet meer. Ook in Belgie is het sterk verbeterd. Vroeger had je in Antwerpen 'Den Dikken Michel'. Die schold iedereen uit en gooide constant klanten buiten. In de Mekanik en den Beo waren ze altijd vriendelijk. En nu nog. De beste uitbaters zijn de mensen in Gent van Worlds' End en van De Poort. Natuurlijk: de tijden zijn veranderd. Vroeger ging het vooral over de handel in oudere strips. De uitbaters kregen dan iets binnen dat ze amper kenden en ze hadden altijd het gevoel dat ze te goedkoop waren... Nu gaat het vooral over de (dalende) handel in nieuwe strips. Er zijn minder klanten, dus ze kunnen die best goed verzorgen...

Link naar reactie

In Utrecht zat een strip- en bladenhandel waar een vrouw de scepter zwaaide, ik kwam daar graag in mijn studententijd. Ze had altijd zo'n uitstraling van 'Och arme, kom binnen, hier brandt de kachel en er zijn nieuwe boekjes gearriveerd'. Een heerlijk warm bad, zo'n stripmoeke, precies wat de gevoelige lezer nodig heeft. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Robertkees zei:

Er was in de jaren 90 nog een stripwinkel in Leeuwarden, vlak bij de Lektuurhal op de Kelders. Je had daar die stripwinkel, een platenzaak en een coffeeshop naast elkaar. Mijn zus werkte destijds in een kledinzaak op de kelders. Als ik uit school kwam en richting het station liep deed ik vaak een rondje langs de stripwinkels. Mijn zus is me wel eens gevolgd omdat ze dacht dat ik naar die coffeeshop ging... gelukkig ging ik toch elke keer de stripwinkel binnen volgens haar.

de Lektuurhal zat ook in Sneek. Volgens mij waren beide eigenaren broers. 

Die stripwinkel was De Rat. Hij heeft daar jaren gezeten voordat hij verhuisde naar het pand tegenover La Venetia.

Gerard zijn broer had inderdaad de Lektuurhal in Sneek.

 

Er heeft nog een stripwinkel in Leeuwarden gezeten, op Klein Schavernek. Maar die is al heel lang weg. Ik kwam daar als tiener, hielp hem ook geregeld. Hij heeft ook altijd op de markt gestaan.

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

In Utrecht zat een strip- en bladenhandel waar een vrouw de scepter zwaaide, ik kwam daar graag in mijn studententijd. Ze had altijd zo'n uitstraling van 'Och arme, kom binnen, hier brandt de kachel en er zijn nieuwe boekjes gearriveerd'. Een heerlijk warm bad, zo'n stripmoeke, precies wat de gevoelige lezer nodig heeft. 

Die is er nog steeds. De winkel is wel helemaal anders. Piet Snot is helemaal gestopt met strips hoorde ik laatst. Richt zich alleen nog op toeristen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...