Ga naar inhoud

Gilles de Geus


eriktex

Recommended Posts

2 uren geleden, sanderg zei:

Loopgravenoorlog is ook hier erg bekend.. en Charley's war doet het volgens mij ook wel goed (zeer terecht overigens- wat n geweldige strip is dat!)

Strips van Tardi. Wellicht bekend bij een grote groep stripliefhebbers. Wat wordt hier bedoeld met het  grote publiek?

Link naar reactie
2 hours ago, sanderg said:

Goede vraag..

 

Het 'grote publiek' (in de omvang van Netflix kijkend publiek bijvoorbeeld) leest in Nederland sowieso geen strips meer... 

Tjah, dat is toch ergens een culturele keuze. Daar kan je over blijven klagen.

 

Hier heb je in elke Carrefour een afdeling strips met alle labels van Standaard Uitgeverij, Daedalus, Uitgeverij L en Dark Dragon. Ga je 30 km verder de taalgrens over, dan vind je een afdeling ter grootte van een stripwinkel in een Cora.

De echte reden is dan waarschijnlijk dat met een productie van 5000+ albums per jaar, er totaal geen interesse meer gaat zijn om Nederlandse strips te vertalen. Je krijgt dan van die rare effecten zoals Du Caju en zijn Nederlandstalige scenarist die een strip rechtstreeks in het Frans maken, waarna die vertaald moet worden. In hun geval door iemand die muisen niet goed kan spellen. Dagen van Zand is ook een Franstalige strip uitgegeven in Frankrijk. Het is het talent van Aimée dat haar naar daar heeft gebracht met het opbouwen van een goed netwerk via oa. Zidrou en Dargaud.

Storm zag je vroeger wel nog eens in de bakken. Maar die serie is ondertussen zo tenenkrullend slecht geworden dat die ambassadeur ook voorgoed verdwenen is.

 

 

 

Link naar reactie

Overigens- het is de vraag of de populariteit van een Nederlandse of Vlaamse strip in het buitenland (lees: Frankrijk) afhankelijk is van bijvoorbeeld een tijdsetting. Een reeks als Franka bijvoorbeeld vind ik beter dan pak m beet de laatste twee delen van Undertaker..

 

Kan niet aan de onbekende setting liggen want Franka speelt zich af in het heden. Ook het tekenwerk lijkt me dik in orde (Kuijpers heb ik toch wel erg hoog zitten ).

 

Desalniettemin is Franka nauwelijks bekend in Frankrijk volgens mij..

Was Kuijpers nou een Fransoos geweest dan zou dat volgens mij heel anders zijn geweest (en zouden zijn platen ook meteen een stuk duurder zijn- ter vergelijking- voor de aankomende Meyer expo bij Maghen mag je al snel 8k neerleggen voor een Undertaker plaat.. een mooie Franka plaat heb je al voor onder de 1k)

 

Geen idee waar dit m nou in zit.. enige verklaring is mijn vooringenomenheid over het Franse chauvinisme 🙂

Link naar reactie

Niet echt. Het is zelf contacten leggen en blijven duwen. Aimee De jong kan dat, anderen zouden dat ook kunnen. Ik denk wel dat je Meyer zijn platen in zwart-wit moet bekijken. Die zijn van Rosinski Niveau.  Toegegeven, Kuipers zit ook op dat niveau naar tekenwerk toe, maar zijn recente scenario’s missen punch en zijn te Hollands. 

 

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Ambreville zei:

Niet echt. Het is zelf contacten leggen en blijven duwen. Aimee De jong kan dat, anderen zouden dat ook kunnen. Ik denk wel dat je Meyer zijn platen in zwart-wit moet bekijken. Die zijn van Rosinski Niveau.  Toegegeven, Kuipers zit ook op dat niveau naar tekenwerk toe, maar zijn recente scenario’s missen punch en zijn te Hollands. 

Je hebt zeker een punt maar ook de oudere albums van Franka hebben nooit potten gebroken in Frankrijk...

 

Wat betreft Aimee- ze is weliswaar goed aan de weg aan t timmeren maar is nog lang niet op t niveau Meyer.. 

 

Meyer is overigens absoluut een toptekenaar. Desalniettemin vind ik de prijzen voor zijn werk niet zonder meer gerechtvaardigd. Undertaker begon goed maar heeft mijns inziens al behoorlijk aan kwaliteit ingeboet.

 

Prijzen die (ruim) tot in de 10k gaan voor origineel werk vind ik enkel gerechtvaardigd bij werk dat al decennia aan de top staat / stond..

 

Ik heb t idee dat de prijzen nu bijkans kunstmatig worden opgeklopt..

 

Maar goed.. wie ben ik 🙂

Link naar reactie

Dat is Maghen zijn heel bedrijfsmodel. Eerst sluit een exclusiviteit af met de tekenaar van een reeks met stijgende populariteit. Als het kan mag die zelfs geen dedicaces meer doen. Als de kraan lang genoeg dicht heeft gestaan breng je een beperkt aantal tekeningen naar een veiling waarvan je de schatters controlleert. Die halen dan hoge prijzen, wat je als richtlijnen kan gebruiken voor de verkoopsexpo die volgt.

 

 

 

Link naar reactie
18 uren geleden, Ambreville zei:

Dat is Maghen zijn heel bedrijfsmodel. Eerst sluit een exclusiviteit af met de tekenaar van een reeks met stijgende populariteit. Als het kan mag die zelfs geen dedicaces meer doen. Als de kraan lang genoeg dicht heeft gestaan breng je een beperkt aantal tekeningen naar een veiling waarvan je de schatters controlleert. Die halen dan hoge prijzen, wat je als richtlijnen kan gebruiken voor de verkoopsexpo die volgt.

Toch wel een raar principe..

 

de prijzen die op een veiling worden betaald zijn in de regel een stuk hoger (omdat het dan ook vaak om een enkel exemplaar gaat) dan wat er voor wordt betaald in een galerie bij een verkoop expo... Volgens mij leidt dit principe tot structureel te hoge prijzen waardoor veel werk effectief onverkocht blijft.. (is al regelmatig het geval volgens mij)

Link naar reactie
  • 9 months later...
  • 1 month later...

Als groot Gilles de Geus fan heb ik de website GillesdeGeus.nl opgestart. Bedoeling is om alle informatie omtrent Gilles de Geus te verzamelen. Momenteel nog Work In Progress, maar het eerste artikel over het eerste album kan je alvast lezen: https://www.gillesdegeus.nl/de-struikrover/ 

 

Alle suggesties en feedback is welkom!

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie
1 uur terug, Straffe Recensent zei:

Als groot Gilles de Geus fan heb ik de website GillesdeGeus.nl opgestart. Bedoeling is om alle informatie omtrent Gilles de Geus te verzamelen. Momenteel nog Work In Progress, maar het eerste artikel over het eerste album kan je alvast lezen: https://www.gillesdegeus.nl/de-struikrover/ 

 

Alle suggesties en feedback is welkom!

 

Een verzorgde en duidelijke website.

Is het in orde met reglementeringen en rechten en dergelijke?

Link naar reactie
9 minuten geleden, cinco zei:

 

Een verzorgde en duidelijke website.

Is het in orde met reglementeringen en rechten en dergelijke?

Daar heb ik zelf niet zoveel kaas van gegeten. Denk je dat ik in de problemen zou kunnen komen?

 

Baseer me voornamelijk op deze uitzondering van het auteursrecht: "Citaten uit een werk: de reproductie van een fragment van een werk, bedoeld voor kritiek of onderwijs, is toegestaan, zoals om een recent verschenen boek te bespreken of om een uittreksel van een artikel in een wetenschappelijk werk over te nemen."

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie
19 minuten geleden, Straffe Recensent zei:

Daar heb ik zelf niet zoveel kaas van gegeten. Denk je dat ik in de problemen zou kunnen komen?

 

 

Best checken, want je gebruikt de naam van de reeks als naam voor de website.

Dus zeker al ergens op de homepage van de website duidelijk maken dat het niet om een officiële website van Gilles de Geus gaat.

Misschien kan je ook Hanco Kolk contacteren om te vragen of het ok is dat je die reeksnaam gebruikt.

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Straffe Recensent zei:

Als groot Gilles de Geus fan heb ik de website GillesdeGeus.nl opgestart. Bedoeling is om alle informatie omtrent Gilles de Geus te verzamelen. Momenteel nog Work In Progress, maar het eerste artikel over het eerste album kan je alvast lezen: https://www.gillesdegeus.nl/de-struikrover/ 

 

Alle suggesties en feedback is welkom!

Leuke site! Goed gedaan

Eeuwig zonde dat er geen nieuwe albums meer komen...

Link naar reactie

Wat vonden jullie eigenlijk van de eerste gags opgenomen in het nulde album De Struikrover? Bepaalde anekdotes die het vermelden waard zijn?

 

6 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Ja, mooie site zonder franjes die afleiden.

Ik raad aan de teksten nog eens na te lezen op wat kleine foutjes.

Dank je wel, nog eens nagelezen en er inderdaad enkele fouten uitgehaald. Iets te snel willen zijn.

 

5 uren geleden, sanderg zei:

Leuke site! Goed gedaan

Eeuwig zonde dat er geen nieuwe albums meer komen...

Volledig akkoord, een van de allerbeste Nederandstalige stripreeksen. Vooral ook zo sneu omdat het zo dichtbij was met de crowdfunding.

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie
12 uren geleden, Straffe Recensent zei:

Wat vonden jullie eigenlijk van de eerste gags opgenomen in het nulde album De Struikrover? Bepaalde anekdotes die het vermelden waard zijn?

 

 

Lang geleden dat ik dit album las... Van wat ik me herinner is het wel echt n "beginnersalbum" met grappen van wisselende kwaliteit...

 

De samenwerking met De Wit indertijd was een gouden greep 

Link naar reactie
  • 4 months later...

De Gilles integraal krijgt een Duitse vertaling! De drie boken zullen onder de titel "Gilles, der Gauner" bij Panini Comics verschijnen (eerder bekend voor zijn superhelden an andere franchise comics). (Bron: ALFONZ magazine 01/23)

 

Geweldig nieuws, is deze voor mij toch de misschien beste Nederlandse stripreeks ooit. In het Duits was tot nu alleen een album bij Arboris verschenen. Ook Hanco's Robbedoes verschijnt dit jaar in de "Spirou Spezial"-reeks bij Carlsen Comics.  

Link naar reactie
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...