Ga naar inhoud

Uitreiking Bronzen Adhemar aan Jeroen Janssen vrijdag 23/11


Recommended Posts

Quote

 

In september won Jeroen Janssen tijdens het Brusselse Stripfeest de Bronzen Adhemar, de belangrijkste Vlaamse stripprijs.


Op 23 november krijgt hij het felbegeerde bronzen beeldje overhandigd in de Warande. Dat is meteen ook de opening van ‘Jeroen Janssen. De Zoon van Kuifje.’, een tentoonstelling die het werk van deze ‘slow journalist’ in twee grote stukken toont: Doel, waar hij lange gesprekken voerde met de mensen die er hardnekkig bleven wonen en Rwanda, waar hij verbleef tijdens de oorlog.

 

praktisch
uitreiking + opening: vrijdag 23 november om 20 uur
expo: van 24 november 2018 tot 15 januari 2019
de Warande, Luifelzaal
gratis

 

 Meer info

 

 

img11374_06.jpg

covererwonennogmensen.jpg

Link naar reactie

Grote onthulling vandaag in Gazet van Antwerpen waar geen DNA-test aan te pas moest komen

Quote

Jeroen Janssen is “de bastaardzoon van Kuifje”

Sfeer van verdwenen stripfestival keert even terug met uitreiking Bronzen Adhemar
Vandaag om 02:00doorWouter Adriaensen



TURNHOUT - Gentenaar Jeroen Janssen ontvangt vrijdagavond in de Warande de Bronzen Adhemar, de belangrijkste Vlaamse prijs voor een stripauteur. Hij opent er die avond ook zijn gratis te bezoeken overzichtsexpo. Turnhout probeert zich opnieuw te profileren als stripstad.

“Als Kuifje een zoon had gehad, dan heette hij Jeroen Janssen”, klinkt het in de aankondiging van de overzichtstentoonstelling met werk van de jongste winnaar van de Bronzen Adhemar. Hij is dan misschien niet even beroemd als de avontuurlijke reporter, Janssen is ook globetrotter en journalist, zij het dan met een tekenstift in plaats van de schrijfmachine in de aanslag. Zijn voornaamste reisdoelen: het door de genocide verwonde Afrikaanse land Rwanda en het in zijn voortbestaan bedreigde Vlaamse polderdorp Doel. 
“Bezoekers van de expo kunnen door een straat in Doel wandelen en door de vensters van de huizen kijken naar mijn tekeningen en schetsboeken”, vertelt Janssen. “Ook Rwanda wordt bijna levensecht opgeroepen. Ik ben er zelf van geschrokken. Op de tentoonstelling zijn ook verschillende objecten te zien die ik onderweg verzamelde.” 
Nu de expo vorm krijgt, vermindert ook de stress voor de plechtige prijsuitreiking morgenavond. “Ik ben vooral benieuwd naar de reacties op de tentoonstelling.” 
Verhalen van winkels
De “traagste journalist van Europa”, zoals de tekenaar zichzelf omschrijft, haalde de voorbije weken de banden met Turnhout ook op andere manieren strakker aan. “Samen met Lies Van Gasse tekende ik de verhalen op van de eigenaars van winkels met een lange geschiedenis. Die zijn vanaf midden december te zien in de Story Box, een voormalig winkelpand in de Warandestraat. Daarnaast geef ik twee colleges aan de Stripgids Academie op de nieuwe kunstencampus. Ik was hier uiteraard al vaker geweest voor het stripfestival maar nu begin ik wel echt mijn weg te kennen (lacht).” 
Ook in de nieuwe Stripgids wordt ruimschoots aandacht besteed aan Janssen. 
Stripschatten
Tijdens dit openingsweekend van De zoon van Kuifje zijn in de architectenwoning van Jozef Schellekens voor het laatst Kempense stripschatten te bezichtigen, ook al gratis. De gouden tijden van de Stripgidsdagen en het Stripgids Festival behoren dan misschien tot het verleden, dit weekend doet Strip Turnhout er nog eens alles aan om de hoofdstad van de Kempen opnieuw op de kaart te zetten als de Vlaamse stripstad. De voorbije jaren dongen andere gemeentes zoals Middelkerke en Temse steeds nadrukkelijker naar die titel. 
Strip Turnhout geeft vandaag opnieuw Stripgids uit, organiseert voor de tweede keer een stripcursus aan de kunstacademie en onderzoekt het Vlaams striperfgoed.
Jeroen Janssen, de zoon van Kuifje is vanaf zaterdag en nog tot 15 januari 2019 gratis te bezichtigen in de Luifelzaal van de Warande. Stripgids 4 is onder meer te koop bij Standaard Boekhandel en bij stripzaak Tistjen Dop in de Patersstraat.




www.stripgids.org

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

De tentoonstelling blijft nog te bezichtigen tot 15 januari 2019, en vrijdag komt daar ook nog een storybox bij in de Warandestraat, tegenover de Warande.

Een volgende keer meer daarover.

Maar intussen nog iets anders, voor de liefhebbers.

Van Turnhout naar Gent

(en ook voor mij iets dichter bij huis)

 

Donderdagnamiddag 13 december kan je aansluiten bij een boekenclub, waar we met Barbara Rottiers, een kleine lezerskring, onder het genot van koffie en koekjes praten over "Er wonen nog mensen / Tekenen van leven in Doel)

Het boek gelezen hebben is niet verplicht maar ik zou het toch wel aanraden. Wie inschrijft in de boekenclub krijgt 10% korting op de boekenstand van het Paard van Troje in de Vooruit
https://www.festivalgelijkheid.be/programma/boekenclub-jeroen-janssen

 

covererwonennogmensen.jpg

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
1 uur terug, Jeroen Janssen zei:

Ik ben er zondag voor de laatste keer geweest met de mensen van Bibliotheek Evergem. Voor wie de expo in de Warande te Turnhout nog niet zag, wees er snel bij. Vandaag gaat het laatste weekend in. Sfeerbeelden: https://www.evergem.be/bezoek-tentoonstelling-de-zoon-van-kuifje

 

Ik vraag me toch af wie je moeder is als Kuifje je vader is 🤔 Verwekt in 1963, in dat jaar zat Kuifje in elk geval werkeloos thuis, dus tijd genoeg voor een pretje. Maar met wie toch?  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...