Ga naar inhoud

Let's Go Digital !


esteban²

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
Gast Kameraad Mauser

Guust en Zwartkijken werden hoofdzakelijk met pen geïnkt. Wel eentje dat vrij soepel was waardoor het de karakteristieken van een penseel verkreeg.

Die Guust met digitaal penseel is niet slecht. Het Zwartkijken-monstertje mist de rafeligheid die je met een pen wel kan verkrijgen. n ook met penseel, als je een ietwat droge lijn hebt, tenminste.

Link naar reactie

Geen probleem hoor, je deed niet lullig. ;)

 

Maar ik ben het niet eens.  Het punt is dat de lijnen die getrokken worden met deze brushes de 'look' hebben van Franquin-lijnen.  De korrel, de kant, de uitlijning, het begin en eindpunt, etc.  En dat is ook effectief zo.  Dat kan je zien in de video waar ze de Guust tekenen.  Uiteraard gaat niemand met de ballen verstand van tekenen nu plots een Franquin kunnen toveren.  Maar het gaat hem om de virtuele penseel en wat ze op dat vlak klaar gespeeld hebben.

De juiste digitale brush vinden is verdomd moeilijk.  Het is niet voor niets dat veel hedendaagse (digitale) tekenaars hun eigen brushes ontwikkeld hebben en die (niet zelden tegen betaling) dan ook erg gewild zijn.  Dat moet je echt liggen, zo'n brush.  Je moet er een klik mee hebben.  Een beetje zoals Yncke zegt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ik combineer klassiek tekenen met digitaal. Voor komische illustraties doe ik dat met pen en papier, voor het inkleuren digitaal.
Realistische illustraties begin ik slechts af en toe in potlood, maar dikwijls ook gewoon volledig digitaal.
Voor beide technieken heb je talent, kennis en ervaring nodig.
Het voorbeeld in bijlage heb ik onlangs getekend in Clip studio paint. Volledig digitaal. En voor alle duidelijkheid: het is een tekening gestart van een leeg canvas, geen bewerkte foto.
Met digitaal tekenen kan je heel ver gaan. Je moet er wel veel tijd aan besteden om het onder de knie te krijgen.
 

Darth vader by Pascal Agotha.jpg

Link naar reactie
9 uren geleden, esteban² zei:

Nice one.  Het is inderdaad wel zo dat je bij digitaal tekenen eindeloos kan bezig blijven, zonder het te verkloten.  Minder ideaal voor mensen die nooit tevreden zijn. ;)  Welk toestel gebruik je?

Ik ben een paar maanden geleden overgeschakeld naar een Mac mini met een Wacom Cintiq 16.
Ik werk sinds 1998 met Mac en heb tussen 2017 en 2019 met een PC machine gewerkt. Dit viel erg tegen.
Ook verschillende jaren met een Cintiq HD 24 inch gewerkt, maar dat was eigenlijk overkill.
PC en 24 inch Wacom verkocht en vervangen door Mac mini met 16 inch Wacom. Een verademing :)

Link naar reactie

Voor mij was de Cintiq 24 HD te groot als scherm. Het is met 30 kg. meer een tekentafel en goed indien je uitsluitend tekent.
Omdat ik meer doe dan tekenen alleen en de Cintiq 24 ook als hoofdscherm gebruikte, moest ik hem regelmatig van stand veranderen. Dat stoorde mij. En ik had ook maar beperkt plaats. Nu heb ik een Cintiq 16 om te tekenen en een gewoon scherm voor de rest. Dat werkt beter voor mij.
Maar de Cintiq 24 HD blijft natuurlijk een indrukwekkend tekenscherm.

Link naar reactie

Ik heb een zo goed als ongebruikte en dus eigenlijk nog nagelnieuwe Cintiq 24 HD (1ste gen) staan.  Omstandigheden maken dat ik er amper gebruik kon van maken.  Verder niets. :)  Ik zou hem misschien beter verkopen, maar dat verlies doet pijn aan mijn hartje én in de portemonnee. 😛 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Krita heb ik ooit gebruikt, maar ik ben er na zo'n jaar mee gestopt vanwege allerlei technische problemen, maar dat kwam dan waarschijnlijk weer omdat ik het op een Linux systeem gebruikte. Een advies voor andere illustrators: gebruik geen Linux voor creatieve toepassingen, je bespaart jezelf veel technische problemen.

Link naar reactie

Krita heeft naar mijn gevoel een serieuze sprong in kwaliteit gemaakt de laatste jaren. De eerste keer dat ik 't probeerde (was op een Windows) was er niets mee aan te vangen en heb ik 't ook opgegeven. Werkt voor mij nu mooi op Debian 10, in ieder geval.

 

Boaf, ik heb Per'Bat deel 4 vanop Linux aangeleverd, was niet meer of minder moeilijk dan vanop Windows. 't Probleem lijkt mij vooral dat de open source tools heel variabel zijn in hoeverre ze ondersteuning van CMYK en andere colour management aanbieden. :(

Link naar reactie

Dat is niet het enige probleem met Linux.
Ik heb tussen 20177 en 2019 met Linux Mint gewerkt en dat systeem was onstabiel en liep regelmatig vast. Oplossingen waren erg technisch en ik hield me uiteindelijk meer met het oplossen van deze problemen bezig dan met het productieve gedeelte.
Verder zijn ook niet alle drivers beschikbaar die je voor Windows en Mac OS hebt. Heb je bv. een geavanceerde scanner met fantastische software, dan moet je dit vervangen met een pruts scan programmaatje dat je scanner reduceert tot een instap scanner.
Een teken tablet? Dat werkt, maar je superhandige functietoetsen kan je niet meer gebruiken want de software bestaat niet voor linux. Er zijn wel truukjes voor, maar dan ben je weer heel technisch bezig met de zogenaamde 'terminal'  waar , naar mijn mening, geen enkele eindgebruiker mee mag te maken krijgen.
Linux was voor mij een serieuze teleurstelling en ik ben terug overgeschakeld naar Mac OS. Dat werkt en zo hoort het ook.

Link naar reactie

Dat is nu het nadeel van open-source en waardoor ik vind dat linux niet geschikt is voor grafisch werk en zelfs productiviteit in het algemeen indien je een beetje professioneel wil blijven. Bij Linux is namelijk zowat alles open-source.
Gratis is prachtig, maar als je het werk een beetje serieuzer neemt en zeker wanneer het je werk is zou ik toch voor commerciele software kiezen.
Maar dan wel zo veel mogelijk een alternatief zoeken voor de Adobe software, want die moet je elke maand opnieuw betalen.
Goede alternatieven voor Photoshop zijn: Affinity Photo, Pixelmator Pro (enkel Mac OS en iOS)
Voor illustratie en strips / cartoons is Clip Studio Paint fantastisch.
Alternatief voor Illustrator: Affinity designer en alternatief voor InDesign > Affinity Publisher.

Link naar reactie

Eerst een disclaimer: ik ga mensen niet op Linux proberen te duwen. Ik besef dat 't gebruiksgemak niet altijd optimaal is. (Al moet ik bekennen dat voor veel dingen waarvan ik vreesde dat 't problemen zou geven, blij verrast was dat dat niet zo was. Mijn Wacom tablet was zoiets: dat werkte out of the box.)

Maar ik ga 't wel verdedigen als ik niet akkoord ga met de opmerkingen. ;)

 

Tja, de terminal is de alaambak van Linux. Zelf vind ik het acceptabel om van gebruikers te verwachten dat ze kunnen lezen en typen. Ik ben altijd een beetje verbaasd van de grote weerzin van de terminal.

 

Linux is wel geschikt voor professioneel grafisch werk (David Revoy is daar een mooi voorbeeld van), alleen vraagt het research en kennis. Per slot van rekening hebben de meeste professionelen jaren en jaren en jaren ervaring op het platform van hun keuze, en die ervaring weer opbouwen op een nieuw platform kost tijd waarvoor het geduld er niet altijd is.

Link naar reactie

De terminal bij Linux is een zeer handige tool om dingen gedaan te krijgen zonder een softwareprogramma te moeten installeren.  Ik heb er persoonlijk geen problemen meer mee en gebruik het voor alles en nog wat.. Ik vind de opdrachten voor wat ik nodig heb op het internet.  

Link naar reactie

Als je van deze technische zaken houdt is Linux fantastisch, maar de meeste eindgebruikers willen hiermee niets te maken hebben.
Mensen willen gebruiksgemak. Daarom hebben fabrikanten net de command line vervangen door de Graphical User Interface.
Ik heb de terminal ook een tijdje gebruikt om de express keys van mijn Wacom tablet werkende te krijgen. Na een paar dagen zoekwerk en uren frustraties had ik dan eindelijk een paar toetsen aan de praat gekregen.
Superblij natuurlijk :)
De volgende keer dat ik mijn computer opstartte was Linux alles weer vergeten.

Op forums is er een goede ondersteuning en ik heb hier zeer dikwijls om hulp moeten vragen.
Wat me wel stoorde is dat voor het kleinste probleempje je  al snel wordt doorverwezen naar de terminal om één of andere code in te geven.
Later ontdek je dan dat er ergens een instelling is - indien het om een klein probleem gaat -  die een oplossing biedt.

Mijn ervaring is dat linux onnodig complex is voor eindgebruikers.
Er wordt een verkeerd beeld gecreëerd door al de positieve reviews omdat die meestal gemaakt worden door mensen die Linux fantastisch vinden. Maar dat zijn degene met de nodige technische kennis of die bereid zijn deze te leren.

Ik werk meer dan 20 jaar met Mac en wou linux eens proberen, maar bij Linux heb ik het gebruiksgemak van Mac OS niet (alsook vele andere zaken).
Ik heb alles dan maar verkocht en vervangen door een Mac Mini. Voor mijj was dat een verademing.

Link naar reactie
22 hours ago, Illustrator Pascal said:

Mensen willen gebruiksgemak. Daarom hebben fabrikanten net de command line vervangen door de Graphical User Interface.

Wel. Eigenlijk is het juist omgekeerd, he. Die fabrikanten schrijven juist nougatbollen voor Linux. Geen GUI en geen command line. Dat je UX met wat die fabrikanten produceren niet optimaal is, heeft alles te maken met hun keuze om Linux niet te ondersteunen. Als iets Windows only is, accepteren mensen op Mac dat het niet werkt. Voor Linux zijn er vaak enthousiastelingen die tenminste het nog doen werken.

 

Native Linux dingen hebben vaak wel een GUI (of drie, vier), maar dingen met een closed source achtergrond zijn een heel ander paar mouwen. Linux daarop afrekenen vind ik altijd een beetje oneerlijk. Wacom biedt de tools niet aan, waarom wordt er dan niet op Wacom geschoten?

 

(En by the way:

2020-03-11_kubuntu1910-a-tablet-panel.gi

)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...