Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
esteban²

Let's Go Digital !

Recommended Posts

Dat is nu het nadeel van open-source en waardoor ik vind dat linux niet geschikt is voor grafisch werk en zelfs productiviteit in het algemeen indien je een beetje professioneel wil blijven. Bij Linux is namelijk zowat alles open-source.
Gratis is prachtig, maar als je het werk een beetje serieuzer neemt en zeker wanneer het je werk is zou ik toch voor commerciele software kiezen.
Maar dan wel zo veel mogelijk een alternatief zoeken voor de Adobe software, want die moet je elke maand opnieuw betalen.
Goede alternatieven voor Photoshop zijn: Affinity Photo, Pixelmator Pro (enkel Mac OS en iOS)
Voor illustratie en strips / cartoons is Clip Studio Paint fantastisch.
Alternatief voor Illustrator: Affinity designer en alternatief voor InDesign > Affinity Publisher.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Eerst een disclaimer: ik ga mensen niet op Linux proberen te duwen. Ik besef dat 't gebruiksgemak niet altijd optimaal is. (Al moet ik bekennen dat voor veel dingen waarvan ik vreesde dat 't problemen zou geven, blij verrast was dat dat niet zo was. Mijn Wacom tablet was zoiets: dat werkte out of the box.)

Maar ik ga 't wel verdedigen als ik niet akkoord ga met de opmerkingen. ;)

Tja, de terminal is de alaambak van Linux. Zelf vind ik het acceptabel om van gebruikers te verwachten dat ze kunnen lezen en typen. Ik ben altijd een beetje verbaasd van de grote weerzin van de terminal.

Linux is wel geschikt voor professioneel grafisch werk (David Revoy is daar een mooi voorbeeld van), alleen vraagt het research en kennis. Per slot van rekening hebben de meeste professionelen jaren en jaren en jaren ervaring op het platform van hun keuze, en die ervaring weer opbouwen op een nieuw platform kost tijd waarvoor het geduld er niet altijd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De terminal bij Linux is een zeer handige tool om dingen gedaan te krijgen zonder een softwareprogramma te moeten installeren.  Ik heb er persoonlijk geen problemen meer mee en gebruik het voor alles en nog wat.. Ik vind de opdrachten voor wat ik nodig heb op het internet.  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je van deze technische zaken houdt is Linux fantastisch, maar de meeste eindgebruikers willen hiermee niets te maken hebben.
Mensen willen gebruiksgemak. Daarom hebben fabrikanten net de command line vervangen door de Graphical User Interface.
Ik heb de terminal ook een tijdje gebruikt om de express keys van mijn Wacom tablet werkende te krijgen. Na een paar dagen zoekwerk en uren frustraties had ik dan eindelijk een paar toetsen aan de praat gekregen.
Superblij natuurlijk :)
De volgende keer dat ik mijn computer opstartte was Linux alles weer vergeten.

Op forums is er een goede ondersteuning en ik heb hier zeer dikwijls om hulp moeten vragen.
Wat me wel stoorde is dat voor het kleinste probleempje je  al snel wordt doorverwezen naar de terminal om één of andere code in te geven.
Later ontdek je dan dat er ergens een instelling is - indien het om een klein probleem gaat -  die een oplossing biedt.

Mijn ervaring is dat linux onnodig complex is voor eindgebruikers.
Er wordt een verkeerd beeld gecreëerd door al de positieve reviews omdat die meestal gemaakt worden door mensen die Linux fantastisch vinden. Maar dat zijn degene met de nodige technische kennis of die bereid zijn deze te leren.

Ik werk meer dan 20 jaar met Mac en wou linux eens proberen, maar bij Linux heb ik het gebruiksgemak van Mac OS niet (alsook vele andere zaken).
Ik heb alles dan maar verkocht en vervangen door een Mac Mini. Voor mijj was dat een verademing.

Deel dit bericht

Link naar bericht
22 hours ago, Illustrator Pascal said:

Mensen willen gebruiksgemak. Daarom hebben fabrikanten net de command line vervangen door de Graphical User Interface.

Wel. Eigenlijk is het juist omgekeerd, he. Die fabrikanten schrijven juist nougatbollen voor Linux. Geen GUI en geen command line. Dat je UX met wat die fabrikanten produceren niet optimaal is, heeft alles te maken met hun keuze om Linux niet te ondersteunen. Als iets Windows only is, accepteren mensen op Mac dat het niet werkt. Voor Linux zijn er vaak enthousiastelingen die tenminste het nog doen werken.

Native Linux dingen hebben vaak wel een GUI (of drie, vier), maar dingen met een closed source achtergrond zijn een heel ander paar mouwen. Linux daarop afrekenen vind ik altijd een beetje oneerlijk. Wacom biedt de tools niet aan, waarom wordt er dan niet op Wacom geschoten?

(En by the way:

2020-03-11_kubuntu1910-a-tablet-panel.gi

)

Deel dit bericht

Link naar bericht
35 minuten geleden, Yncke zei:

Wel. Eigenlijk is het juist omgekeerd, he. Die fabrikanten schrijven juist nougatbollen voor Linux. Geen GUI en geen command line. Dat je UX met wat die fabrikanten produceren niet optimaal is, heeft alles te maken met hun keuze om Linux niet te ondersteunen. Als iets Windows only is, accepteren mensen op Mac dat het niet werkt. Voor Linux zijn er vaak enthousiastelingen die tenminste het nog doen werken.

Met gebruiksgemak had ik het niet over het systeem, maar gewoon het feit dat ikoontjes nu eenmaal gemakkelijker zijn om mee te werken dan een code typen.

36 minuten geleden, Yncke zei:

Native Linux dingen hebben vaak wel een GUI (of drie, vier), maar dingen met een closed source achtergrond zijn een heel ander paar mouwen. Linux daarop afrekenen vind ik altijd een beetje oneerlijk. Wacom biedt de tools niet aan, waarom wordt er dan niet op Wacom geschoten?

Waarschijnlijk omdat het probleem zich enkel bij linux voordoet en mensen zich niet bewust zijn dat Wacom Linux niet ondersteund.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, Illustrator Pascal zei:

Maar dan wel zo veel mogelijk een alternatief zoeken voor de Adobe software, want die moet je elke maand opnieuw betalen.

Je kunt toch ook gewoon een oudere versie gebruiken? 

6 uren geleden, Yncke zei:

Tja, de terminal is de alaambak van Linux. Zelf vind ik het acceptabel om van gebruikers te verwachten dat ze kunnen lezen en typen. Ik ben altijd een beetje verbaasd van de grote weerzin van de terminal.

Ik denk dat dit een generatie dsingetje is. Oudere gebruikers zijn meer gewend aan het gebruik van terminals. De gebruiker die zijn opwachting maakte na de introductie van Windows '95 raakt nog altijd in paniek van lettertjes. :D Maar eerlijk... Als technische gebruiker vind ik Linux ook nodeloos ingewikkeld. Pascal heeft al het gelijk van de wereld wanneer hij voor het gemak van een Mac gaat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...