Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (5)] achtercover 7 vs. achtercover 53


Yncke

Welke achtercover vind jij de 'beste'?  

62 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke achtercover vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 12-12-18 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee achtercovers vind jij de 'beste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar backcover zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

jommeke.jpg.5ffea5acd3dd080361c320fb20b3

 

Al googelend naar een achtercover kwam ik deze achterkant van Jommeke tegen. Ik denk niet dat ik dat deze versie ooit eerder had gezien. Toch zeker niet in het echt.

 

Tom B

 

 

B

 

FDAE061D-D273-4BD5-AA38-3BDA9FB51A6C.jpe

 

Mijn 2de inzending: achterkant van Krasse Knarren deel 4. Andere tekening en tekst op elk deel. 

 

SPeeDy

Link naar reactie
41 minuten geleden, esteban² zei:

Wat ik in Krasse Knarren zie is een voor mij veel te Hollands klinkende vertaling. Dat maakt dat ik met nog meer zekerheid voor Jommeke kies.

Hier en daar is die inderdaad vrij hard. ‘Leur petit pavillon de merde’ vertalen in ‘Hun kutwoning’… waar ‘Hun schijtbungalow’ misschien meer voor de hand ligt.

 

Anderzijds is het ook een beetje een non-argument, een Vlaamse vertaling zal te Vlaams klinken, een Engelse te Engels. Grafische consistentie is gewoon geen partij voor de kracht van jeugdsentiment, zullen we het daarop houden?  

Link naar reactie
23 minuten geleden, Tom B zei:

Voor mij geen sentiment of nostalgie, want ik kende beide achtercovers niet. Maar A is gewoon heel mooi (de tekening, de kleuren, de personages die zich allemaal mooi voorstellen), terwijl ik dat van die bruine en gele vlekken van B niet kan zeggen.

Ik ga voor de actieve bruine en gele vlakken bij B en niet voor de statische bruine ouderdomsvlekken van A..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
20 minuten geleden, Tom B zei:

Voor mij geen sentiment of nostalgie, want ik kende beide achtercovers niet. Maar A is gewoon heel mooi (de tekening, de kleuren, de personages die zich allemaal mooi voorstellen), terwijl ik dat van die bruine en gele vlekken van B niet kan zeggen.

Tenzij je je baseert op die eerste, vlekkerige slechte scan van B kan ik je kritiek niet goed plaatsen, Tom. 

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Ik denk het ook niet.

Maar even zonder gekheid: ik kan m niet zo snel terugvinden maar ik herinner me een achterflap van jouw hand die in de basis op de Kapoentjes-Jommeke van hierboven lijkt, maar waarbij het kader bestaat uit tientallen condooms. Best gewaagd, die had in dit toernooi geen slecht figuur geslagen. 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Vittorio zei:

Maar even zonder gekheid: ik kan m niet zo snel terugvinden maar ik herinner me een achterflap van jouw hand die in de basis op de Kapoentjes-Jommeke van hierboven lijkt, maar waarbij het kader bestaat uit tientallen condooms. Best gewaagd, die had in dit toernooi geen slecht figuur geslagen. 

Dit bedoel je? Veel werk aan gehad. Inderdaad heel klassiek van opzet, tot je heel goed kijkt. Maar het geheel wordt een beetje teniet gedaan door de opname van sommige niet al te geslaagde covers. Ik denk niet dat het ver zou geraakt zijn.

achtercover.jpg

Link naar reactie

2 totaal verschillende tegenover elkaar.

 

Jommeke: eigenlijk niet zo heel speciaal, alle hoofdfiguren en dan de albums. Net zoals bij Nero en andere Suskes en Wiskes. Herbruikbaar op volgende albums. 

Dit is dus een zeer klassieke achterkaft. Goed, maar ook niet meer dan dar. Het is dus eerder een nostalgische keuze als er op A gestemd wordt lijkt me.

 

Dit terwijl voor B de moeite is gedaan om het album ook te promoten via de achterkaft. En dit elk album opnieuw te doen. Je neemt dat vast, je ziet die achterkaft en die intrigeert en haalt je mee over om het boek te kopen. Veel origineler. 

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
44 minuten geleden, SPeeDy zei:

2 totaal verschillende tegenover elkaar.

 

Jommeke: eigenlijk niet zo heel speciaal, alle hoofdfiguren en dan de albums. Net zoals bij Nero en andere Suskes en Wiskes. Herbruikbaar op volgende albums. 

Dit is dus een zeer klassieke achterkaft. Goed, maar ook niet meer dan dar. Het is dus eerder een nostalgische keuze als er op A gestemd wordt lijkt me.

 

Dit terwijl voor B de moeite is gedaan om het album ook te promoten via de achterkaft. En dit elk album opnieuw te doen. Je neemt dat vast, je ziet die achterkaft en die intrigeert en haalt je mee over om het boek te kopen. Veel origineler. 

 

 

De voorcover dient om het boek te verkopen. De achtercover dient om wat reclame te maken voor de rest van de reeks (toch zeker bij langlopende reeksen). In die zin zijn klassieke covers als die van Jommeke of S&W of R&K ideaal: de hoofdpersonages worden voorgesteld en je ziet meteen dat er nog andere albums bestaan met dezelfde personages. Helder en overzichtelijk. En ja, herbruikbaar, want bij een reeks waarvan er vijf per jaar gemaakt worden is er natuurlijk geen tijd/zin maar om iedere keer met iets nieuws op de proppen te komen. Desondanks is deze cover van Jommeke niet zo vaak opnieuw gebruikt maar helaas vlug vervangen door mindere versies. Jammer.

Link naar reactie

Ik vind deze Jommekes-backcover niet zo geslaagd omdat de figuren in de rand blijven steken, ze komen niet los van de achtergrond. Ook de wolk is te vol en te immens. Wel leuk vind ik de typische elementen uit de Kempische natuur: een berk, de naaldbomen, wat bloemetjes. en vooral de mooie inkleuring maakt alles sfeervol.

Link naar reactie
  • Yncke locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...