Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Minotaur

De stripwereld in 2030 : quo vadis?

Recommended Posts

Als de Vlaamse stripmarkt in 2030 moet afhangen van 80plussers als Merho, Hec Leemans en Willy Linthout en 60plussers als tekenaars van Jommeke en Suske en Wiske, dan is die dood. Zo simpel is dat.

Deel dit bericht

Link naar bericht

2030? Het is eigen aan een interbellum dat het boeiende, experimentele kunst voortbrengt, maar het echte succes en de grote massa wordt os bereikt na de laatste bellum. We zullen dus een heel kleine, experimentele stripmarkt hebben die zal uitgroeien tot een nieuwe revival. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
42 minuten geleden, marioboon zei:

Als de Vlaamse stripmarkt in 2030 moet afhangen van 80plussers als Merho, Hec Leemans en Willy Linthout en 60plussers als tekenaars van Jommeke en Suske en Wiske, dan is die dood. Zo simpel is dat.

Bij Jommeke staat de nieuwe generatie al klaar ;)

En Merho staat open voor opvolgers. De vraag is alleen of die reeksen tegen dan nog genoeg gaan verkopen om daar professionele stripmakers op te zetten. De laatste 12 jaar zijn de verkoopcijfers van alle grote reeksen er behoorlijk op achteruitgegaan. Die trend zal zich de komende 12 jaar ongetwijfeld verder zetten. De vraag is alleen hoe vlug het zal gaan (wat mij betreft liefst niet voor 2040). Misschien dat pakweg Jommeke of Suske en Wiske zich dan gaan beperken tot één (hommage)album per jaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 hours ago, Metabaron said:

Zie het eerder als een familiestrip die door alle generaties gelezen wordt. Mijn kinderen lezen ze en mijn schoonvader koopt zelf ook nog steeds elke nieuwe release. Over verre of nabije toekomsten wil ik niet orakelen. Op 12 jaar kan er heel veel gebeuren. Bij vrienden en familie zie ik nog steeds dat er bij de meeste gezinnen strips in huis zijn. Niet iedereen is er in dezelfde mate als ik mee bezig, maar het wordt in mijn omgeving nog wel gekocht en gelezen.

goede zaak voor de strip in het algemeen! in mijn bijzijn lezen vrienden en familie geen strips (meer). Hopelijk zullen mijn kinderen in de toekomst mijn strips met net zoveel plezier lezen als ik.

Het is jammer dat ik t idee heb dat in Nederland strips vaak worden afgedaan als kinderlijk of iets voor nerds.

Ik meen eens gelezen te hebben op dit forum dat uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde striplezer van middelbare leeftijd is en vrij hoog opgeleid is.

Dat lijkt niet te stroken met het beschreven imago. 

Overigens geloof ik direct dat er vrij veel strips zijn die voornamelijk hoger opgeleiden zullen aanspreken met een gedegen interesse in politiek (o.a. XIII), economie (Largo Winch) en/of geschiedenis (er zijn talloze strips alleen al over de napoleontische tijd, wo1 en wo2).

gezien de verkoopcijfers van de twee eerstgenoemde reeksen lijkt dat aardig te kloppen dus met de resultaten uit dat onderzoek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
24 minuten geleden, Tom B zei:

Ahja? Wie? :) 

De dalende verkoop heeft ook met het gebrek aan verkoopspunten te maken en het feit dat kinderen (en dan vooral jongens) niet meer lezen. Daar moeten de 2 grote uitgeverijen serieus op focussen, imho.

Deel dit bericht

Link naar bericht
30 minuten geleden, Tom B zei:

En Merho staat open voor opvolgers. De vraag is alleen of die reeksen tegen dan nog genoeg gaan verkopen om daar professionele stripmakers op te zetten. De laatste 12 jaar zijn de verkoopcijfers van alle grote reeksen er behoorlijk op achteruitgegaan. Die trend zal zich de komende 12 jaar ongetwijfeld verder zetten. De vraag is alleen hoe vlug het zal gaan (wat mij betreft liefst niet voor 2040). Misschien dat pakweg Jommeke of Suske en Wiske zich dan gaan beperken tot één (hommage)album per jaar.

Moet het hier ook niet gaan over de professie zelf, Tom? Ik bedoel: hoe lang houdbaar is nog een medium dat bestaat uit stilstaande plaatjes? De jongste generatie leeft in een beeldenbombardement en is op een vergaander manier visueel geletterd dat wij ooit waren. Moeten tekenaars daar niet veel meer rekening mee gaan houden, met andere woorden hun eigen, gekende beeldtaal met alle kadertjes en verduidelijkende teksten durven loslaten?  

Is er misschien zelfs een (technologische) ontwikkeling denkbaar waarbij het medium transformeert naar iets dat tussen strip en film inzit?  

Deel dit bericht

Link naar bericht
18 minuten geleden, Vittorio zei:

Is er misschien zelfs een (technologische) ontwikkeling denkbaar waarbij het medium transformeert naar iets dat tussen strip en film inzit?  

Tekenfilms?

Deel dit bericht

Link naar bericht
27 minuten geleden, marioboon zei:

Ahja? Wie?

Sarina Nys.

(de andere huidige Jommeke-tekenaars gaan in 2030 overigens al zeventigers zijn)

Deel dit bericht

Link naar bericht
22 uren geleden, marioboon zei:

Hela! In 2030 ben ik 77!!!! (hoop ik)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 2/12/2018 om 07:47, sjaakie zei:

Lise op het monster eiland deel 15 zal dan verschijnen.

Aan mijn huidig tempo is dat zéér onwaarschijnlijk :D

Mijn voorspelling voor 2030 (en het zal vrij accuraat zijn, denk ik): alles zal nog altijd zijn zoals het nu is, maar nog een beetje slechter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
28 minuten geleden, marioboon zei:

Dat ene album dat ze getekend heeft een paar jaar geleden?

En ondertussen ook de voorleesboekjes van Jom en Fil. En daarvoor de gags in een of andere special. Je moet ergens mee beginnen, he.

Deel dit bericht

Link naar bericht
22 hours ago, Vittorio said:

21 hours ago, Tom B said:

Tekenfilms?

Tenzij je een hyperrealistische computeranimatie bedoelt zie ik niet in waarom je nu nog naar tekenfilms zou transformeren. In Amerika zijn de comics al een tijdje getransformeerd naar films. Dat of hyperrealistische games. Tekenfilms zijn in verhouding hiermee vrij saai. Net zoals strips.

Stripmakers en striplezers zijn één zaak, maar of er nog voldoende jong bloed in de striphandel zal gepompt worden is een andere en even belangrijke factor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Mask zei:

Tenzij je een hyperrealistische computeranimatie bedoelt zie ik niet in waarom je nu nog naar tekenfilms zou transformeren.

Tekenfilms zijn in verhouding hiermee vrij saai.

Is dit saai? Of dit? Ik heb die nochtans een pak liever dan die comic-filmadaptaties. Ghibli klopt Marvel op elk vlak wat dat betreft. En hoewel de Pixars van deze wereld knappe dingen maken, zijn ze niet noodzakelijk beter dan de Ghibli's, Eyeworks, ... zolang het verhaal maar goed zit is de methode minder belangrijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, marioboon zei:

Dat ene album dat ze getekend heeft een paar jaar geleden?

... dat meedogenloos werd neergesabeld door de critici...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Waarom gaat het hier nooit over Ilah, Eva Mouton of Niet nu Laura? Mouton was het 3de meest verkochte boek op de afgelopen boekenbeurs. 

Daar ligt de striptoekomst? Of beschouwen jullie dat niet als strip?

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Nooit meer diëten 5"  van Sandra Bekkari was het beste verkochte boek op de boekenbeurs.

Op nummer 4 stond "de Dikke Kakhiel" met '303 extreem domme grappen voor op de wc of in bad'

Daar ligt de toekomst.

763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfe

Deel dit bericht

Link naar bericht
53 minuten geleden, The Alderwood zei:

Waarom gaat het hier nooit over Ilah, Eva Mouton of Niet nu Laura? Mouton was het 3de meest verkochte boek op de afgelopen boekenbeurs. 

Daar ligt de striptoekomst? Of beschouwen jullie dat niet als strip?

Ilah is op een haar na 50 in 2030, daar ligt de toekomst niet. Van Mouton had ik nog nooit gehoord, ze zegt in interviews dat haar grote voorbeelden Craig Thompson en Chris Ware zijn en ze wil zichzelf geen striptekenaar noemen, maar iemand die 'schrijftekent'. Ik denk niet dat in die hoek de toekomst van de strip ligt, hoewel hiervoor ook in 2030 vast nog wel een markt is:

eva-s-gedacht-in-dsweekblad-07-09-2013.j

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind dat soort boeken vooral geweldig saai. Ik kan me voorstellen dat die eerste paar strips met enkel maar geleuter over dagelijkse beslommeringen verpakt in lelijke tekeningen nog als iets nieuws en hips ervaren werd. Maar nu mag dat genre stilletjes uitsterven wat mij betreft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Vittorio zei:

Ilah is op een haar na 50 in 2030, daar ligt de toekomst niet. 

Ik ben abuis, het is nog veel erger, ze is in 2030 op een haar na 60...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als het stripverhaal de laatste 10 jaar heeft stand gehouden ondanks alle alternatieven op ontspanningsvlak en vrijetijdsinvulling, waarom zou het dan de komende 10 jaar niet overleven?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen