Ga naar inhoud

De stripwereld in 2030 : quo vadis?


Minotaur

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
53 minuten geleden, The Alderwood zei:

Waarom gaat het hier nooit over Ilah, Eva Mouton of Niet nu Laura? Mouton was het 3de meest verkochte boek op de afgelopen boekenbeurs. 

Daar ligt de striptoekomst? Of beschouwen jullie dat niet als strip?

Ilah is op een haar na 50 in 2030, daar ligt de toekomst niet. Van Mouton had ik nog nooit gehoord, ze zegt in interviews dat haar grote voorbeelden Craig Thompson en Chris Ware zijn en ze wil zichzelf geen striptekenaar noemen, maar iemand die 'schrijftekent'. Ik denk niet dat in die hoek de toekomst van de strip ligt, hoewel hiervoor ook in 2030 vast nog wel een markt is:

 

eva-s-gedacht-in-dsweekblad-07-09-2013.j

Link naar reactie

Ik vind dat soort boeken vooral geweldig saai. Ik kan me voorstellen dat die eerste paar strips met enkel maar geleuter over dagelijkse beslommeringen verpakt in lelijke tekeningen nog als iets nieuws en hips ervaren werd. Maar nu mag dat genre stilletjes uitsterven wat mij betreft.

Link naar reactie
5 minuten geleden, cinco zei:

Als het stripverhaal de laatste 10 jaar heeft stand gehouden ondanks alle alternatieven op ontspanningsvlak en vrijetijdsinvulling, waarom zou het dan de komende 10 jaar niet overleven?

 

Omdat het niet zozeer standhoud, als eerder langzaam maar zeker achteruit kabbelt (enkele uitzonderingen niet meegerekend).

Link naar reactie

Die uitzonderingen gebruiken om spinoffs te maken of verhalen door andere tekenaars en schrijvers, is hopelijk een initiatief dat vruchten afwerpt op lange termijn.

Ik heb in de jaren '90 ook Soda leren kennen omdat ik de Robbedoezen van Tome&Janry zo goed vond.

Speciale projecten rond bekende reeksen kunnen voor sommigen een leidraad zijn naar ander werk van de makers.

Alleen jammer dat de back-catalogue van auteurs en reeksen steeds moeilijker en moeilijker (op papier) verkrijgbaar is.

 

Link naar reactie
Op 18/12/2018 om 16:26, cinco zei:

Als het stripverhaal de laatste 10 jaar heeft stand gehouden ondanks alle alternatieven op ontspanningsvlak en vrijetijdsinvulling, waarom zou het dan de komende 10 jaar niet overleven?

 

Omdat de liefhebbers gemiddeld  alleen maar ouder worden. Er is te weinig nieuwe instroom. Het aantal verzamelaars zal dus gaan afnemen waardoor het uitbrengen van nieuwe strips steeds lastiger gaat worden voor uitgevers...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 uren geleden, Rik zei:

Omdat de liefhebbers gemiddeld  alleen maar ouder worden. Er is te weinig nieuwe instroom. Het aantal verzamelaars zal dus gaan afnemen waardoor het uitbrengen van nieuwe strips steeds lastiger gaat worden voor uitgevers...

Stripverzamelaars zijn sowieso een verwaarloosbare groep (ook al denkt dit forum daar graag anders over). Striplezers, dat is de groep die je als uitgever mee moet krijgen.

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Stripverzamelaars zijn sowieso een verwaarloosbare groep (ook al denkt dit forum daar graag anders over). Striplezers, dat is de groep die je als uitgever mee moet krijgen.

Daar heb je inderdaad gelijk in Tom, echter het zijn de verzamelaars die het voor een uitgever van Nederlandstalige uitgaven nog interessant maken om iets uit te geven.

Als de verzamelaars op zijn hebben we in de toekomst alleen nog maar de goedverkopende reeksen zoals Kiekeboe en Suske en Wiske. Dit leidt tot een behoorlijke verschraling van de markt.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur geleden, Tom B zei:

Goh, verzamelaars zijn de redenen dat (kleine) uitgevers allerlei luxes en integrale en heruitgaves uitbrengen. Leuk voor de winkeliers, maar of de lezers daar veel aan hebben...

De vraag is of er in 2030 nog veel te lezen is voor de lezers..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 minuten geleden, Bonte zei:

Is het niet zo dat de markt nog even groot is maar met meer aanbod en lagere oplages?

De grotere diversiteit van het aanbod kan niet verhullen dat het totale volume van de markt kleiner geworden is. Dus ja er is meer aanbod maar het totaal aantal verkochte strips blijft dalen.

 

 

 

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 4 years later...

Hebben we ondertussen al een beter beeld hoe 2030 er voor de stripwereld gaat uitzien?

 

afbeelding.thumb.png.3fbdf20390ccf848d78e8935fa581d0d.png

 

En hoe zit het met de tot nu gemaakte inschattingen?

 

 

Op 3/12/2018 om 13:25, TDPB zei:

Bij Jommeke staat de nieuwe generatie al klaar ;)

En Merho staat open voor opvolgers.

 

Deze vooruitblik van 2018 blijkt 5 jaar later alvast helemaal on schedule te zitten.

 

Op 4/12/2018 om 11:43, Zwendel zei:

Gedaan met Kuifje lezen en naar Jaques Vermeire kijken!

 

Of lezen, want de meest onverwachte integrale box was er daadwerkelijk gekomen. :e010:

 

3340585.thumb.jpg.ce11597dcba532042cbcdc91baa6a3ba.jpg

 

jacques-vermeire-box-met-7-albums.thumb.png.09ddbed36a0d6dead6ffd8c61b033312.png

 

Link naar reactie
  • 6 months later...
Op 4/12/2018 om 11:45, Kristof Berte zei:

Aan mijn huidig tempo is dat zéér onwaarschijnlijk :D

 

Mijn voorspelling voor 2030 (en het zal vrij accuraat zijn, denk ik): alles zal nog altijd zijn zoals het nu is, maar nog een beetje slechter.

Dan maar jommekes lezen 😁👍

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...