Ga naar inhoud

FACTS 2019


Puberaaltje

Recommended Posts

Zaterdag geweest, toffe dag gehad! Wel erg druk 's morgens in de zaal met standhouders, in de namiddag kon je beter ademen

 

Paar verbeterpunten:

- onduidelijk bij opening waar tickets artist hall gekocht moesten worden wegens eerste maal split van de ticketstand tussen een Europese en een comic stand (en was dus eerst naar de verkeerde gegaan links, dan helemaal rond en hij was dus gewoon recht voor mijn neus bij binnenkomst...)

- prints (en dus tickets) voor Moore & Rodriguez waren er niet om 9u => EB heeft dan weinig zin... Als de auteurs pas later komen zou op z'n minst de ticketverkoop toch al moeten kunnen, dan kan je tenminste ook nog even de beurs bezoeken tussen 9 en 10u en nu was het gewoon wachten in de rij. 

- kleine schermutseling bij Moore die vakkundig werd opgelost door Shakeitupguy (die gans de dag in de weer was. Chapeau!). Probleem was eigenlijk dat Moore slechts een tiental potloodtekeningen bij had voor verkoop (en op voorhand geen commissies deed).  Die EB heeft daardoor toch nog nut gehad... Maar had organisatorisch op voorhand opgelost kunnen worden lijkt me door betere afspraken met Moore hoe dat aangepakt zou worden.

- 50 tickets voor Rodriguez was wel erg veel gezien de tijd die hij in de tekeningen stak. Hij heeft het gedaan en dus veel fans gelukkig gemaakt, maar de rij was onmenselijk lang (ik heb iemand gesproken die 3u30 in de rij had gestaan...). 

 

Wat wel opviel is dat de Europese tekenaars veel minder te doen hadden. Ik zag een aantal dédi-jagers 2 of 3x aanschuiven bij zelfde tekenaar omdat het helemaal niet druk was. Dat is niet goed voor dit gedeelte van FACTS 😞

 

Opmerkelijk: de lange rij gans de dag bij Yehuda & Devir. Webcomic die nu geprint is. Sprak mij totaal niet aan, maar een jongeren/adolescenten publiek duidelijk wel. Fijn om te zien dat het stripmedium dus wel degelijk jongeren nog kan aanspreken, maar die auteurs spelen dus duidelijk in op de behoeften/gewoontes van de andere generatie. Digitaal gecombineerd met print. Gat in de markt dus, zolang je het goed/juist aanpakt?

 

Qua prijzen: parking nu 10€ ipv 5€ vorig jaar, fotoprint op A5 ipv A4 => dus toch weer wat extra geldgewin...

 

 

 

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
4 minuten geleden, SPeeDy zei:

Opmerkelijk: de lange rij gans de dag bij Yehuda & Devir. Webcomic die nu geprint is.

 

Dat was toch gewoonweg ongelooflijk. Die veegden naar populariteit toe zowel de vaste BD-waarden als comics waarden van tafel. Prachtig toch.

Ik ben nog aan het dromen van mijn dedi software die voor je regelt waar je moet zijn zodat je kan gaan shoppen en het festival kan meemaken.  Nu sluiten we ons als stripliefhebbers te lang op in een saaie rij terwijl er buiten een prachtig festival ligt te ontdekken.

 

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Ambreville zei:

Nu sluiten we ons als stripliefhebbers te lang op in een saaie rij terwijl er buiten een prachtig festival ligt te ontdekken.

klopt. Heb ik met plezier gedaan voor Terry Moore en Gabe Rodriguez, maar.... ik mis het rondlopen, ontdekken, praten met andere artiesten....
 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
16 hours ago, SPeeDy said:

Zaterdag geweest, toffe dag gehad! Wel erg druk 's morgens in de zaal met standhouders, in de namiddag kon je beter ademen

 

Paar verbeterpunten:

- onduidelijk bij opening waar tickets artist hall gekocht moesten worden wegens eerste maal split van de ticketstand tussen een Europese en een comic stand (en was dus eerst naar de verkeerde gegaan links, dan helemaal rond en hij was dus gewoon recht voor mijn neus bij binnenkomst...)

- prints (en dus tickets) voor Moore & Rodriguez waren er niet om 9u => EB heeft dan weinig zin... Als de auteurs pas later komen zou op z'n minst de ticketverkoop toch al moeten kunnen, dan kan je tenminste ook nog even de beurs bezoeken tussen 9 en 10u en nu was het gewoon wachten in de rij. 

- kleine schermutseling bij Moore die vakkundig werd opgelost door Shakeitupguy (die gans de dag in de weer was. Chapeau!). Probleem was eigenlijk dat Moore slechts een tiental potloodtekeningen bij had voor verkoop (en op voorhand geen commissies deed).  Die EB heeft daardoor toch nog nut gehad... Maar had organisatorisch op voorhand opgelost kunnen worden lijkt me door betere afspraken met Moore hoe dat aangepakt zou worden.

- 50 tickets voor Rodriguez was wel erg veel gezien de tijd die hij in de tekeningen stak. Hij heeft het gedaan en dus veel fans gelukkig gemaakt, maar de rij was onmenselijk lang (ik heb iemand gesproken die 3u30 in de rij had gestaan...). 

 

Wat wel opviel is dat de Europese tekenaars veel minder te doen hadden. Ik zag een aantal dédi-jagers 2 of 3x aanschuiven bij zelfde tekenaar omdat het helemaal niet druk was. Dat is niet goed voor dit gedeelte van FACTS 😞

 

Opmerkelijk: de lange rij gans de dag bij Yehuda & Devir. Webcomic die nu geprint is. Sprak mij totaal niet aan, maar een jongeren/adolescenten publiek duidelijk wel. Fijn om te zien dat het stripmedium dus wel degelijk jongeren nog kan aanspreken, maar die auteurs spelen dus duidelijk in op de behoeften/gewoontes van de andere generatie. Digitaal gecombineerd met print. Gat in de markt dus, zolang je het goed/juist aanpakt?

 

Qua prijzen: parking nu 10€ ipv 5€ vorig jaar, fotoprint op A5 ipv A4 => dus toch weer wat extra geldgewin...

 

 

Speedy, bedankt voor oplijsting verbeterpunten.


- je bent niet de enige die een rondje liep. Dit terwijl duidelijk op panelen stond dat de ene stand comics & prints waren en de andere bookshop. Maar ik kan geloven dat dit niet gelezen werd als men haastig zoekt waar de stand is. Het had mij wellicht ook overkomen als bezoeker.


- Terry Moore : we gingen er ook vanuit dat hij veel meer dan 10 tekeningen ging mee hebben en zagen we daar geen problemen rond. Normaal zijn dat er tussen de 20&30 maar na NYCC had hij de tijd niet meer op er meer bij te doen. Hij heeft zelf zijn diner's avonds laten vallen om nog enkele tekeningen te maken voor de zondagochtend.


- Prints : klopt: bedoeling was uiteraard om die prints om 9u te hebben maar kregen we pas om 10u van de tekenaar die ze had meegenomen naar zijn hotel om ze te signeren. Doen we de volgende keer zeker anders.  Maar op de zondag, lagen ze er wel dus die Priority kopers hadden dan wel geluk want hij deed er toen maar 30.


- 50 stuks voor Rodriguez? Klopt, vonden wij ook maar hij stond er echt op om voor velen een tekening maken. Voor de zondag zijn we blij dat we dat aantal naar 30 hebben kunnen duwen zodat hij iets relaxter was met meer gesprekken met de fans.


- Stripgedeelte : de tekenaars waren de ganse dag steeds aan het tekenen en inderdaard soms meerder malen. Blijft een moeilijke dat stripgedeelte.

 

- De Devirs : inderdaad zalig om een heel anders publiek in grote getale te zien. Bovendien een heel jong publiek dat zonder pinken 30€ neerlegt voor hun boek waar er honderden werden van verkocht en zondagmiddag al uitverkocht waren.

 

Link naar reactie
Op 20/10/2019 om 23:28, Ambreville zei:

Dat was toch gewoonweg ongelooflijk. Die veegden naar populariteit toe zowel de vaste BD-waarden als comics waarden van tafel. Prachtig toch.

 

De "Europese" striptekenaars hebben niks meers te zoeken op beurzen als FACTS, vrees ik. Margreet De Heer is tot eenzelfde soort conclusie gekomen; comic-cons zijn niet de redding van de strip.

De webcomic-tekenaars daarentegen... of de tekenaars die kort op de bal zitten met de pop culture en meme-culture die doen reuze-zaken.

In Frankrijk zie je dat ook met een MAargaux Motin of Maliki... wiens rijen ik in Angoulême heb gezien.

Moest je een Randowis of een Owlturd of een Sarah's Scribbles kunnen overtuigen, daar komt ook heel wat volk op af. Gegarandeerd!! Gasten die 100.000den dollars met Kickstarters kunnen ophalen... dat kan je niet bevatten... Dat zijn tekenaars die de 10.000den jonge bezoekers die in de grote hal rondlopen ook interesseren en kennen. 

Link naar reactie
7 hours ago, marioboon said:

 

De "Europese" striptekenaars hebben niks meers te zoeken op beurzen als FACTS, vrees ik. Margreet De Heer is tot eenzelfde soort conclusie gekomen; comic-cons zijn niet de redding van de strip.

De webcomic-tekenaars daarentegen... of de tekenaars die kort op de bal zitten met de pop culture en meme-culture die doen reuze-zaken.

In Frankrijk zie je dat ook met een MAargaux Motin of Maliki... wiens rijen ik in Angoulême heb gezien.

Moest je een Randowis of een Owlturd of een Sarah's Scribbles kunnen overtuigen, daar komt ook heel wat volk op af. Gegarandeerd!! Gasten die 100.000den dollars met Kickstarters kunnen ophalen... dat kan je niet bevatten... Dat zijn tekenaars die de 10.000den jonge bezoekers die in de grote hal rondlopen ook interesseren en kennen. 

Als ik onderweg van Creators Zone naar toilet liep en de AA hal passeerde, viel me ook al het enorme contrast op... enorm lange rij bij de Israeli's, paar mensjes bij de andere tekenaars. Het stel zal goeie zaken gedaan hebben! Mario, hier nog een interessant linkje over de most funded strip/comic projekten op Kickstarter... https://www.kickstarter.com/discover/categories/comics?sort=most_funded

Link naar reactie
7 hours ago, marioboon said:

De webcomic-tekenaars daarentegen...

Het zou echt tof zijn mocht dat een richting zijn die F.A.C.T.S. insloeg. Hopen echt goede webcomics out there. *kuch* Gunnerkrigg Court *kuch* Girl Genius *kuch* XKCD *kuch* *kuch*

 

Los daarvan: het was weer een fijne F.A.C.T.S. Ja, lang in de rij moeten staan, maar de mensen van de Artist Alley kennende zijn ze zich daar nu al over aan het buigen, en komt dat wel goed volgend jaar. :) 

Link naar reactie
2 uren geleden, Gerb-Art zei:

Als ik onderweg van Creators Zone naar toilet liep en de AA hal passeerde, viel me ook al het enorme contrast op... enorm lange rij bij de Israeli's, paar mensjes bij de andere tekenaars. Het stel zal goeie zaken gedaan hebben! Mario, hier nog een interessant linkje over de most funded strip/comic projekten op Kickstarter... https://www.kickstarter.com/discover/categories/comics?sort=most_funded

Ja, ik heb in mijn lessen daar ook al over gesproken. Het is gewoon waanzinnig die bedragen. Op Ulele heb je ook die Franse tekenares die ook een paar honderdduizend euro heeft opgehaald (ik ben nu haar naam effe kwijt) Het dichtste dat je hier hebt is Kenny Rubenis.

 

1 uur geleden, Yncke zei:

Het zou echt tof zijn mocht dat een richting zijn die F.A.C.T.S. insloeg. Hopen echt goede webcomics out there. *kuch* Gunnerkrigg Court *kuch* Girl Genius *kuch* XKCD *kuch* *kuch*

 

Los daarvan: het was weer een fijne F.A.C.T.S. Ja, lang in de rij moeten staan, maar de mensen van de Artist Alley kennende zijn ze zich daar nu al over aan het buigen, en komt dat wel goed volgend jaar. :) 

 

Ik zie het niet meer goed komen zolang de AA in hun eigen halletje weggestopt zit waar het grote volk van de grote hal zelfs niet passeert. Er is geen overlap in interesse tussen de aanschuivers voor de acteurs en de striptekenaars.

We zaten beter daar waar ze nu op het einde vd grote hal eten en drinken.

Het is enkel dankzij Stefaan dat er nog zoveel moeite voor striptekenaars wordt gedaan, waarbij hulde.

Link naar reactie
4 minutes ago, marioboon said:

Ja, ik heb in mijn lessen daar ook al over gesproken. Het is gewoon waanzinnig die bedragen. Op Ulele heb je ook die Franse tekenares die ook een paar honderdduizend euro heeft opgehaald (ik ben nu haar naam effe kwijt) Het dichtste dat je hier hebt is Kenny Rubenis.

 

 

Check deze kickstarter van Loish dan!! Bijna 400.000 opgehaald. Daaaaaamn!!!! Ok, belasting trekt er een leuke hap uit, maar dan kun je nog steeds wel even vooruit! 😉

. Waanzinnig! Met een gigantische fanbase is dat mogelijk.

Link naar reactie

Ja. Loish was ik vergeten, ik heb dat boek (maar dat was zijzelf niet, maar haar uitgever, toch)? En je had nog een andere Nederlandse illustratrice die ook zo heel veel heeft opgehaald.

 

Op Instagram heb je zo een heel aantal van die illustrators met een gigantische fanbase (ze tekenen wel vaak dezelfde eenheidsworst, maar alla).

Dat is het woord: "fanbase"... Wat is de fanbase van mij en mijn betere collega's op FACTS? 50 man...

Link naar reactie
On 10/30/2019 at 2:27 AM, Tweetie said:

Vandezelfde verkoper :-p

https://www.ebay.com/itm/LOCKE-KEY-GABRIEL-RODRIGUEZ-JAY-FOTOS-EUROPEAN-SIGNED-PRINT-EXCLUSIVE-50-RARE/382871341764?hash=item5924e90ac4:g:MMUAAOSwhvpdrxS2

 

Tja, het moet één van die 80 kopers geweest zijn en een serieus centje wil bijverdienen.  Hij heeft nog wat prints van FACTS te koop aangeboden. Voor die prijs gaat dat niet verkocht worden of door die ene internationale verzamelaar die net dit ene stuk ontbreekt. 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...