Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (10)] achtercover 27 vs. achtercover 2


Bonte

Welke achtercover vind jij de 'beste'?  

64 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke achtercover vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 17-12-18 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee achtercovers vind jij de 'beste'? 


Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.
Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 
In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.
Dus ook de indiener mag zijn of haar backcover zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

A

 

321312044_achterkantguust.jpg.2cf49b1bca

 

Ik heb gewoonweg achterkanten gekozen die me amuseren. Eerst had ik er een van Premolaar gekozen, maar die viel af vanwege een taalfout in een tekstballon.

Dit is een achterkant van een album van Guust. Bij elk nieuwe album of elke heruitgave in de originele reeks stond weer een andere tekening op de achterkant. Die waren allemaal even leuk. Ik heb deze gekozen. (van een album uit de eerste chronologische reeks, omdat ik de originele niet had)

 

cartoonesk

 

B

 

2.jpg.6e555e9096d126255cfaa974f15e2190.j

 

De achtercover van Suske en Wiske hoort er wat mij betreft sowieso bij. Ik heb weinig met de reeks, maar de toren is iconisch genoeg voor een deelname.

 

Anthony

Link naar reactie

Guust, zonder twijfel. 

 

A. is weer een van de talloze bewijzen dat madame Dupuis in haar hoogtijdagen altijd en overal het mooiste achterste had. 

 

B. haalt het niet bij zijn voorgangers waar zo veel meer op te beleven valt. De lezer wordt nog toegesproken, er is overzichtelijk aantal (nog niet melige) titels en een vooruitblik ('In voorbereiding'), een verwijzing naar een buitenreeks en een heel andere reeks en die vervelende deus ex machina (Jerom) is gelukkig nog helemaal afwezig. (hoewel hij op onderstaand beeld helaas wel 'in voorbereiding' is ☹️ ). Anyway, dit is nog eens een serieus kandidaat voor een toernooi:

 

74f90efa-6bb5-441e-9951-0db413523fc2.jpg

 

Link naar reactie

Moeilijk, moeilijk. Ik dacht dat het iconische S&W elke tegenstander moeiteloos naar huis ging spelen, maar dat is hier toch wel iets anders uitgedraaid. Vorige toernooien in gedachten houdend, weten we ook wel dat we hier met veel Guust-fans zitten, die heeft dus sowieso een streepje voor.

 

Had het de toren van Paul Geerts geweest, ik had blindelings voor S&W gekozen. Maar nu twijfel ik ... Die Guust is gewoon heel leuk. Ik laat het nog wat bezinken. ;)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

B gekozen. Ik had t idee dat dit al de gedoodverfde winnaar zou zijn- maar hij staat op achterstand?! Als dat zo blijft zou dat voor mij al de verrassing van het toernooi zijn. A is overigens ook heel mooi hoor maat (bij) lange na niet zo iconisch als B. 

De S&W backcover brengt me terug naar mijn kindertijd.. Vroeger S&W verslonden.. Nu vind ik er niks meer aan.
Toch bijzonder eigenlijk.. Asterix en Kuifje vond ik als kind leuk en nu nog steeds. 

S&W is toch wel echt een kinderstrip..

Link naar reactie
27 minuten geleden, sanderg zei:

B gekozen. Ik had t idee dat dit al de gedoodverfde winnaar zou zijn- maar hij staat op achterstand?! Als dat zo blijft zou dat voor mij al de verrassing van het toernooi zijn. A is overigens ook heel mooi hoor maat (bij) lange na niet zo iconisch als B. 

De S&W backcover brengt me terug naar mijn kindertijd.. Vroeger S&W verslonden.. Nu vind ik er niks meer aan.
Toch bijzonder eigenlijk.. Asterix en Kuifje vond ik als kind leuk en nu nog steeds. 

S&W is toch wel echt een kinderstrip..

Dat si omdat er in het begin al aangegeven werd dat S&W zou gaan winnen. Nu stemt iedereen anders ;)

Link naar reactie
1 uur geleden, Kristof Berte zei:

Godmiljaar. In de eerste ronde de gedoodverfde winnaar (B) tegen wat mij betreft de mooiste achtercover tot nu toe (A).

Een wat ongelukkige 1e ronde. Ik heb al heel veel zwakke achterkanten gezien, maar dee twee vind ik allebei erg sterk. 

 

Mijn keuze is voor het monument  van de toren.

 

 

Link naar reactie

 

3 uren geleden, Bart 01 zei:

B is dan wel de meest herkenbare van de twee (tout court van het hele toernooi), maar er staan zoveel titels op elkaar gedrukt dat ze letterlijk onleesbaar zijn. Ook de grote witte ruimte en het feit dat die barcode overgaat in dat witte vlak stoort me.  

Al die titels zijn natuurlijk wel een issue als je die op een achterkant kwijt moet kunnen.

 

Dat ligt ook een beetje aan de inzender; een oudere achterkant ziet er in dat opzicht wat beter uit. Maar dat zal er waarschijnlijk ook aan liggen dat het jeugdsentiment gehalte dan veel groter is.  

 

SW achterkant.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

 A is overigens ook heel mooi hoor maat (bij) lange na niet zo iconisch als B. 

 

Is het niet een misverstand dat dit toernooi het meest iconische achterplat moet opleveren als winnaar, dat is toch nergens aangegeven? In de correcte betekenis van 'iconisch'  is deze S&S beslist iconisch, zoals het achterplat van Blake en Mortimer dat ook is 😁 Maar die bracht ik in omdat er een doordachte compositie in zit.

 

Louter op een iconisch achterplat stemmen omdat ie nu eenmaal iconisch is, lijkt me niet juist. De Vengaboys hadden met Boom Boom Boom Boom een absoluut iconische jaren-negentig-hit die mij goeie herinneringen oplevert aan de dansvloer, maar geen haar op mijn hoofd die erover piekert die Euro dance drek nog een keer af te spelen...

Link naar reactie
2 minuten geleden, Vittorio zei:

Is het niet een misverstand dat dit toernooi het meest iconische achterplat moet opleveren als winnaar, dat is toch nergens aangegeven? 😁

 

Inderdaad, er wordt gevraagd welke je de beste achtercover vindt. Ik dacht eigenlijk dat we de mooiste zochten, wat nog iets anders is. In dit geval vind ik A de mooiste en B de beste omdat het beter zijn functie van achtercover vervult. Ik was in eerste instantie van plan om voor A te stemmen, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik twijfel. Uiteindelijk is A gewoon een leuke illustratie die verder helemaal niets vertelt over het bijhorende album of de rest van de reeks. Stel dat je de reeks 'Guust' niet kent, en je ziet die achtercover, zou je dat dan iets zinnigs leren over de reeks?  Zou je een album met vrolijke gags over een kantoorhulpje verwachten?

Dus ja, als we voor beste moeten kiezen, ga ik voor B moeten gaan (ook al doet dat geel pijn aan mijn ogen).

Link naar reactie

Mij lijkt dat een deugdelijke argumentatie, Tom. Rest in dit geval wel het probleem dat de toernooi-kandidaat veel betere voorlopers heeft (zie ook de bijdrage van Tweety met dat fijne 'in vier kleuren' en 'in twee kleuren', dat laatste vond ik als kind zéér geheimzinnig, ik zag die tweekleurenalbums nooit ergens). In feite wordt er nu gestemd op een lelijke, zoveelste 'remake' in plaats van op het origineel, dat is toch vreemd niet?

8 minuten geleden, Tom B zei:

 

 

Dus ja, als we voor beste moeten kiezen, ga ik voor B moeten gaan (ook al doet dat geel pijn aan mijn ogen).

Je zult het zwaar hebben dezer dagen met al die gele hesjes op straat...

Link naar reactie
7 minuten geleden, Vittorio zei:

 In feite wordt er nu gestemd op een lelijke, zoveelste 'remake' in plaats van op het origineel, dat is toch vreemd niet?

Bwah, de remakes kwamen er pas toen de personages hertekend werden. Deze achtercover werd ontworpen (zou dat ontwerp van Vandersteen zelf zijn?) om een héééél lange lijst met albums te kunnen plaatsen. Ik vind de vroegere versie die hierboven getoond wordt iets te leeg om mooier te zijn dan de latere versie waarop we stemmen.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Tom B zei:

Inderdaad, er wordt gevraagd welke je de beste achtercover vindt. Ik dacht eigenlijk dat we de mooiste zochten, wat nog iets anders is. In dit geval vind ik A de mooiste en B de beste omdat het beter zijn functie van achtercover vervult. Ik was in eerste instantie van plan om voor A te stemmen, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik twijfel. Uiteindelijk is A gewoon een leuke illustratie die verder helemaal niets vertelt over het bijhorende album of de rest van de reeks. Stel dat je de reeks 'Guust' niet kent, en je ziet die achtercover, zou je dat dan iets zinnigs leren over de reeks?  Zou je een album met vrolijke gags over een kantoorhulpje verwachten?

Dus ja, als we voor beste moeten kiezen, ga ik voor B moeten gaan (ook al doet dat geel pijn aan mijn ogen).

 

Ik twijfel nu toch aan de houdbaarheid van je argumentatie. 'Mooi' is inderdaad iets anders dan 'beste', maar 'beste' is een loos begrip als niet van tevoren is overeengekomen wat de portee daarvan is. Zonder verder te willen muggenziften: in de toernooireglementen staat nergens dat de beste achterkant iets moet vertellen over de inhoud van het boek.

Link naar reactie

Iedereen kan 'beste' invullen zoals hij of zij dat zelf wenst, perfect toch? ;) Soms kies ik simpelweg de mooiste, soms neemt nostalgie de bovenhand, soms bekijk ik het meer van de functionele kant. Dat kan ronde per ronde verschillen, al naar gelang welke covers er staan. Dat maakt het ook leuk. En verder moet het vooral niet te serieus worden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
14 minuten geleden, esteban² zei:

 En verder moet het vooral niet te serieus worden.

Ja zeg en nu had ik bijna de achterkant van De Glunderende Gluurder geplaatst maar dat is wel erg flauw (en lelijk gedaan ook).

 

Mooie parodieën op de iconische toren, iemand? 

 

Zelf vind ik die van John Bakker erg leuk, op de achterkant van De Keizerkraker, ook omdat hij ook een knipoog maakt naar de iconische (gaan we weer) scène in Once upon a time in the west:

 

e61c6b00-cadd-012d-1038-0050569428b1.jpg 

Link naar reactie
2 minuten geleden, esteban² zei:

Dit blijft mijn favoriete versie van de toren-achterkant.  Bedek je  ogen, Tom. ;) 

Altijd een minder versie gevonden. Die zwarte letters helemaal bovenaan (ipv bijvoorbeeld wit of rood) , die lijst die niet helemaal in het gele vlak past...

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Iedereen kan 'beste' invullen zoals hij of zij dat zelf wenst, perfect toch? ;) Soms kies ik simpelweg de mooiste, soms neemt nostalgie de bovenhand, soms bekijk ik het meer van de functionele kant. Dat kan ronde per ronde verschillen, al naar gelang welke covers er staan. Dat maakt het ook leuk. En verder moet het vooral niet te serieus worden.

Precies. Iedereen maakt iedere keer z'n eigen keuze op basis van z'n eigen argumenten. Noem het Beste, Mooiste, Meest Iconische , uiteindelijk is het gewoon de Meest populaire.

Link naar reactie
8 hours ago, Vittorio said:

Is het niet een misverstand dat dit toernooi het meest iconische achterplat moet opleveren als winnaar, dat is toch nergens aangegeven? In de correcte betekenis van 'iconisch'  is deze S&S beslist iconisch, zoals het achterplat van Blake en Mortimer dat ook is 😁 Maar die bracht ik in omdat er een doordachte compositie in zit.

 

Louter op een iconisch achterplat stemmen omdat ie nu eenmaal iconisch is, lijkt me niet juist. De Vengaboys hadden met Boom Boom Boom Boom een absoluut iconische jaren-negentig-hit die mij goeie herinneringen oplevert aan de dansvloer, maar geen haar op mijn hoofd die erover piekert die Euro dance drek nog een keer af te spelen...

dat de backcover iconisch is zal volgens mij  niemand hier betwisten. de vraag is dan vervolgens- wat maakt die cover eigenlijk zo iconisch? misschien wel iets dat deze backcover als (een van de) "beste" zou duiden? 

 

mogelijk vinden veel mensen m mooi getekend of vinden ze de compositie knap/ origineel? Ik heb in elk geval nog niet gezien volgens mij dat mensen m lelijk vonden (n oordeel dat een backcover de kop kan kosten in dit toernooi 😉

afijn! ik heb dit soort discussies gemist 😁 goed dat er weer n toernooi is!

 

 

ook de terugkerende discussie over of t nu gaat om de mooiste of de beste laait weer op 😆

Link naar reactie
11 uren geleden, sanderg zei:

dat de backcover iconisch is zal volgens mij  niemand hier betwisten. de vraag is dan vervolgens- wat maakt die cover eigenlijk zo iconisch? misschien wel iets dat deze backcover als (een van de) "beste" zou duiden? 

 

mogelijk vinden veel mensen m mooi getekend of vinden ze de compositie knap/ origineel? 

 

 

Niemand heeft zich daar nog over uit gelaten, het gaat vooral over jeugdsentiment, inkting en 'het geel doet pijn aan de ogen'. Dus wat er nu precies mooi is aan die toren? Ik vind m in elk geval ongemakkelijk ogen. Dat Lambik Sidonia op de schouder neemt, wil ik geloven. Maar dat Wiske op het iele schoudertje van Suske zit? Ze lijkt daar alleen maar geplaatst om de toren recht te houden. 

Link naar reactie

Het duel was spannend gisteren. Nu nog steeds!

Ik heb (uiteraard) voor A gekozen. 

De Guust-achterkant heeft oorspronkelijk een tekstje erin staan. Zoals hier :

 

guust achterkant biljart.jpg

 

Ik herinner me die originele achterkanten vooral van de Gaston-verzameling van mijn tante. Dat waren veelal eerste drukken dus met verschillende achterkanten. Ik ben pas in de jaren tachtig begonnen met strips verzamelen. Mijn meeste Guust-albums in de oorspronkelijke reeks hadden de sneeuwballenlawine-achterkant. (had ik ook kunnen kiezen. iconisch!)

Link naar reactie
4 minuten geleden, cartoonesk zei:

(kon niet eerder reageren)

Bedankt voor de foto. Ik kon hem niet vinden op google. Ik had wel bij mijn begintekst gezet dat mijn afbeelding van de eerste chronologische reeks kwam dus niet van de oorspronkelijke.

Je wordt niettemin een beroemdheid, zoals het er nu naar uitziet versla je met je inzending de toren, niet zomaar de toren maar De Toren. En dat al in de eerste ronde...  

Link naar reactie
12 uren geleden, sanderg zei:

dat de backcover iconisch is zal volgens mij  niemand hier betwisten. de vraag is dan vervolgens- wat maakt die cover eigenlijk zo iconisch? misschien wel iets dat deze backcover als (een van de) "beste" zou duiden? 

Het is natuurlijk een achter cover die iedereen tijdens z'n jeugd talloze keren heeft gezien, omdat hij op alle S&W albums staat.

 

Ook is die toren een manier om figuren te tonen die op heel manieren te gebruiken is en toch herkenbaar blijft.. Zoiets als "Make America Great Again", waarbij America door tig dingen vervangen kan worden, bv "Make de Reep Great Again"

Link naar reactie
40 minuten geleden, Tweetie zei:

Het is natuurlijk een achter cover die iedereen tijdens z'n jeugd talloze keren heeft gezien, omdat hij op alle S&W albums staat.

 

'Mooi' speelt dus geen rol. Wiske had ook gewoon op beide schouders van Suske kunnen zitten (logischer en geloofwaardiger) waarna de toren bovenaan weliswaar het beeld uit dondert, maar dat maakt niet uit. Als je dit niet kloppende beeld immers maar lang genoeg, jarenlang, herhaalt op de achterkant van een succesreeks, wordt het hoe dan ook iconisch. 

 

Als je goed kijkt, zie je trouwens dat Wiske niet op de schouder van Suske zit, maar met haar zitvlak achter het armpje van Suske zweeft.

 

Ander zwak punt van deze toren dat hier nog niet is opgemerkt: omdat Schanulleke al tegen een rode achtergrond zwiert krijgt ze niet ook een rood, maar een heel raar, groen jurkje met (ogen dicht, Tom!) gele vlekken. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...