Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (12)] achtercover 42 vs. achtercover 63


nobody

[Eerste Ronde (12)] achtercover 42 vs. achtercover 63  

63 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke achtercovercover vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 19-12-18 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee achtercovers vind jij de 'beste'? 


Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.
Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 
In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.
Dus ook de indiener mag zijn of haar backcover zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

A

 

422453933_6-biebel-stripboeken-5-stuks.j

 

Cinco

 

 

B

 

image.png.d2a50daf5b1d5da20abd2bfe4389b0

 

De achterkant van Bine (aka) Benoit-Olivier (aka) Bolle.  (al heeft de NL uitvoering een andere backcover).
esteban²

Link naar reactie
55 minuten geleden, Yncke zei:

 een stilleven dat veel lijkt te vertellen over de inhoud van de strip en er nog eens de voorgaande albums in weet te smokkelen ook.

 

 

 Dat moet zo te zien het komende album zijn dat erin wordt gesmokkeld. De latere achterkant met de voorgaande delen is weer minder charmant:

 

Verso_295264.jpg

 

Ik vind m wel leuk eigenlijk, hoewel ik bij dit soort perspectieven vaak ook het gevoel heb dat het spierballenvertoon is. Maar met A heb ik helemaal niks, dus..

 

 

Link naar reactie

Ik ben voor B gegaan. Op zich een leuke cover, maar wederom wat te braaf voor mij. Ik heb lang naar B zitten kijken om iets 'afwijkends' te vinden. Een blote mannen/vrouwen boekje naast de zaklamp, een zakje wiet tussen de onderbroeken in het nachtkastje, een bruine streep in die onderbroek. Helaas, zelfs beide kousen van het paar zijn er nog. 

 

 

 

Link naar reactie

Ik ben Biebel-fan, maar heb weinig met deze specifieke achterkant.  De achtercover van Bolle is een leuk perspectief van de kamer van het tienerpersonage.  En de manier waarop er andere of aankomende albums (alsook de boeken) in verwerkt zitten, dat is origineel.

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij nader inzien nog meer hou van de Nederlandstalige achtercover.  Ik was te laat om hem nog te vervangen :

image.thumb.png.7ef637845612590419bb8d91a2c48591.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

Kom op, echt waar? Ik ben geen tekenaar maar mij lijkt dit nou juist het soort afbeelding waarin je finaal onderuit kunt gaan.

Waarom? Of je vluchtpunt nu hoog of laag staat maakt niets uit. Ik zou zelf durven zeggen dat fouten bij een tekening als dit minder opvallen.

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Ik ben Biebel-fan, maar heb weinig met deze specifieke achterkant.  De achtercover van Bolle is een leuk perspectief van de kamer van het tienerpersonage.  En de manier waarop er andere of aankomende albums (alsook de boeken) in verwerkt zitten, dat is origineel.

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij nader inzien nog meer hou van de Nederlandstalige achtercover.  Ik was te laat om hem nog te vervangen :

image.thumb.png.7ef637845612590419bb8d91a2c48591.png

Die was een stuk beter geweest.

Link naar reactie
3 minuten geleden, esteban² zei:

 Er hier zo eventjes luchtig over doen alsof het allemaal niets is, dat strookt toch niet echt met de werkelijkheid.

Maar dat is niet moeilijker dan een kamer vanuit een ander standpunt. Ja, een gewoon frontaal zicht zal wat gemakkelijker zijn, omdat je dan maar één vluchtpunt hebt. Maar perspectief is perspectief, maakt niet uit waar je vluchtpunten liggen. En bij de tekening in kwestie is het vrij eenvoudig, omdat quasi ieder voorwerp dezelfde twee vluchtpunten gebruikt, want alles staat mooi loodrecht op elkaar, het zou een stuk moeilijker zijn indien alles in die kamer schots en scheef zou staan. Pas op, ik zeg niet dat het niet goed gedaan is, he. Steven kent zijn vak. Er zijn inderdaad heel wat tekenaars (ook professionelen) die niet durven beginnen aan zo'n vogelperspectief, gewoon omdat ze niet weten wat ze doen. Maar die maken dan ook fouten bij een doorsnee, standaard zicht.

Link naar reactie
9 hours ago, Tom B said:

En bij de tekening in kwestie is het vrij eenvoudig, omdat quasi ieder voorwerp dezelfde twee vluchtpunten gebruikt, want alles staat mooi loodrecht op elkaar, het zou een stuk moeilijker zijn indien alles in die kamer schots en scheef zou staan.

Als hij het zich gemakkelijk had willen maken, had hij daar een zitbal in plaats van zo'n curvige bureaustoel gezet. ;)

Link naar reactie
10 uren geleden, Tom B zei:

Pas op, ik zeg niet dat het niet goed gedaan is, he. Steven kent zijn vak. 

Toch is er iets raars aan de hand. Ik vind de vaste onderdelen overtuigend, de wanden, het bed, het bureau, de stoel etc, maar naarmate ik langer naar die tekening kijk krijg ik het gevoel dat de losse elementen - opengeslagen boek, stick, onderbroek, boek op nachtkastje - niet op hun plek liggen maar zweven, zoals in een ruimtecapsule. Blijkbaar zijn er toch valkuilen bij dit perspectief.

Link naar reactie
58 minuten geleden, Vittorio zei:

Toch is er iets raars aan de hand. Ik vind de vaste onderdelen overtuigend, de wanden, het bed, het bureau, de stoel etc, maar naarmate ik langer naar die tekening kijk krijg ik het gevoel dat de losse elementen - opengeslagen boek, stick, onderbroek, boek op nachtkastje - niet op hun plek liggen maar zweven, zoals in een ruimtecapsule. Blijkbaar zijn er toch valkuilen bij dit perspectief.

Ik heb dat gevoel niet, maar ik denk dat het door de inkleuring komt. Dat schaduwke dat er naast ligt.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

We weten allemaal wel, velen toch hier, min of meer hoe je zo'n tekening technisch gezien tot stand brengt. En daar kan je dan nogal koeltjes over doen. Maar we weten ook allemaal dat het heus zo simpel niet is dat tot een goed einde te brengen.

De vraag was vooral of je daar extra punten voor verdiende. Ik vind van niet. Zo'n simpele perspectiefoefening is gewoon de lijntjes volgen. Er zal ongetwijfeld een paar uur werk geweest zijn aan die tekening, maar iedere (technisch) opgeleide tekenaar kan dat. Ook mindere tekenaars. Die Sarah en Robin achtercover, dààr zou ik extra punten voor geven, want dat is iets wat veel moeilijker is om goed te doen, want daarbij kan je veel minder terugvallen op truukjes en regeltjes en moet je het veel meer hebben van talent.

Link naar reactie
8 minuten geleden, esteban² zei:

Je hebt gelijk wat de vergelijking met Sarah & Robin betreft. Maar mij ging het hier over hoe nadrukkelijk simplistisch je het doet lijken. En daar ben ik niet mee akkoord. ;)

Het is niet omdat er ergens veel werk aan is, dat het daarom ook moeilijk is.

Link naar reactie
23 uren geleden, esteban² zei:

Ik ben Biebel-fan, maar heb weinig met deze specifieke achterkant.  De achtercover van Bolle is een leuk perspectief van de kamer van het tienerpersonage.  En de manier waarop er andere of aankomende albums (alsook de boeken) in verwerkt zitten, dat is origineel.

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij nader inzien nog meer hou van de Nederlandstalige achtercover.  Ik was te laat om hem nog te vervangen :

image.thumb.png.7ef637845612590419bb8d91a2c48591.png

deze is goed!!

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, esteban² zei:

 Technisch goed zijn is óók een talent.

Neen, dat is kennis en ervaring en een goede opleiding. Geen talent.

Het enige wat ik wou zeggen is dat voor een tekenaar als Dupré een tekening als dit niet opvallend moeilijker is dan iets anders. En met de huidige hulpmiddelen al helemaal niet. Je kan een hulpraster afdrukken en daarop tekenen, je kan zo'n kamer in sketchup nabouwen en daarna zonder enige moeite vanuit alle hoeken tekenen. Alhoewel ik vermoed dat Steven zoiets niet doet.

Link naar reactie

Oneens. Het kan de combinatie van beide zijn. Wie daar absoluut geen aanleg of talent voor heeft, gaat met opleiding en ervaring tot op zekere hoogte beter worden, normaal gezien. Maar als dat inzicht echt ontbreekt, zal die blijven sukkelen en mogelijk door de mand vallen. Steven doet dat vermoedelijk zonder, dát is een talent. En dát is waar ik het in deze over heb.

 

mijn vader kan énorm goed technisch tekenen, nul opleiding. Mijn nonkel (tekenaar) kan zowat alles wat je kan bedenken op papier toveren. Van heel cartooneske dingen tot een realistisch portret van personen. Maar als het meer technisch is of er perspectieven aan te pas komen, lukt het niet. Dat loopt meestal fout. Hij kan dat gewoon niet. De tekenacademie ten spijt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Neen, dat is kennis en ervaring en een goede opleiding. Geen talent.

Zo kan je ook argumenteren dat anatomie, beweging, compositie, paginaopbouw... allemaal kennis en ervaring en opleiding zijn.

 

Nu, op zich maakt het ook helemaal geen verschil uit. Het is gewoon een goeie tekening én een goeie achtercover. Of ze nu moeilijk om te maken is of niet, doet er in feite niet toe.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

 

 

mijn vader kan énorm goed technisch tekenen, nul opleiding. Mijn nonkel (tekenaar) kan zowat alles wat je kan bedenken op papier toveren. Van heel cartooneske dingen tot een realistisch portret van personen. Maar als het meer technisch is of er perspectieven aan te pas komen, lukt het niet. Dat loopt meestal fout. Hij kan dat gewoon niet. De tekenacademie ten spijt.

Misschien kan hij inspiratie opdoen bij William Stout... Ik stuitte toevallig op zijn blog met de 18-delige reeks '18 Tips for Comic Book Artists by Jean “Moebius” Giraud'... Aflevering 3 gaat over perspectief, met veel voorbeelden uit het werk van Hermann:

 

HermBirdseye.jpg?zoom=1.5&fit=1060,479

 

http://www.williamstout.com/news/journal/?p=3826

 

Tips zijn niet wereldschokkend maar door de vele voorbeelden is de hele reeks een genot om te lezen. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Kristof Berte zei:

Zo kan je ook argumenteren dat anatomie, beweging, compositie, paginaopbouw... allemaal kennis en ervaring en opleiding zijn.

Mjah, Vandersteen had duidelijk talent, kon al die dingen die je hierboven opnoemt redelijk goed weergeven, maar correct perspectief tekenen kon hij niet. Wellicht omdat hij het nooit deftig had geleerd. Perspectief is veel meer dan compositie, beweging of paginaopbouw een technisch ding. Die andere dingen kan je ook deftig uitvoeren met een goed buikgevoel (talent dus). Anatomie zit er ergens tussenin. 

 

Die tekening van Hermann hierboven, daar krijgt hij al veel meer extra punten voor, omdat hij ook bewegende mensen en dieren in zijn perspectief heeft verwerkt.

Link naar reactie
7 uren geleden, Vittorio zei:

Misschien kan hij inspiratie opdoen bij William Stout... Ik stuitte toevallig op zijn blog met de 18-delige reeks '18 Tips for Comic Book Artists by Jean “Moebius” Giraud'... Aflevering 3 gaat over perspectief, met veel voorbeelden uit het werk van Hermann:

 

HermBirdseye.jpg?zoom=1.5&fit=1060,479

 

http://www.williamstout.com/news/journal/?p=3826

 

Tips zijn niet wereldschokkend maar door de vele voorbeelden is de hele reeks een genot om te lezen. 

De link alvast opgeslagen. Dat ga ik later eens beter bekijken. :)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...