Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (23)] achtercover 28 vs. achtercover 50


Yncke

Welke achtercover vind jij de 'beste'?  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke achtercover vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 30-12-18 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee achtercovers vind jij de 'beste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar backcover zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

1553294628_achterkantrobinhoed.jpg.a8753

 

Deze achterkant kwam me eigenlijk meteen in gedachten. Bij Lombard was het een tijd een gewoonte de foto van de auteur/auteurs op de achterkant te plaatsen. Dat is een beetje saai maar Turk en De Groot hebben dat heel leuk opgelost op deze achterkant van een album van Robin Hoed.

 

cartoonesk

 

 

B

 

50.jpg.ba6ef22d8ef1f1a515926cb57bfb26c7.

 

Maar mijn tweede nominatie is deze Jerry Spring (Golden Creek) van Jijé :

 

Vittorio

Link naar reactie

Daar gaan we weer. Voor A gekozen.

B is de betere tekening. Heel sfeervol en duidelijk het gevoel van lonesome cowboys, far away from home.

A echter past volledig in de licht absurde humor van Turk en De Groot. Het geeft info mee over de tekenaar, de strips, de verschenen albums en het volgende album. Informatie die je een beetje verwacht op de achtercover van een strip. Zeker in de jaren 70 of 80 toen Spirou, Tintin, Charlie en Pilote samen een ongezien hoge uitstoot van hoog-getalenteerde tekenaars strips lieten publiceren. 

Ondanks alle informatie blijft de focus toch op de twee hoofdpersonnages. Mijn persoonlijke favorieten daar, de Teutoonse Ridders, zouden hier ook niet misstaan hebben.

 

 

 

Link naar reactie

Voor B gekozen hoewel de keuze moeilijk was. Het lelijke rood van de fotolijst bij A heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om voor B te gaan. En, zoals Ambreville ook al zei, de Teutoonse ridders hadden eigenlijk niet mogen ontbreken😢

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Madame Dupuis had in die jaren het mooiste achterwerk, schreef ik al eens. Jijé viel nog eens extra op met de tekstloze achterkanten van die vroege Jerry Spring-deeltjes, een springlevend pleidooi tegen de barcode 😑

 

e9ac5e80-3152-012d-f8f0-0050569439b1.jpg

 

 

 

14adc370-bae8-012b-3466-0050569428b1.jpg

 

a050bbd0-1136-012f-b17f-0050569439b1.jpg

 

Deze Golden Creek is trouwens echt tekstloos, zelfs geen gegevens van de uitgever, helemaal niets dat afleidt:

 

02.JPG

Link naar reactie

Moeilijk, heel moeilijk. Voor schoonheid en sfeer gaat de keuze onbetwistbaar naar B.

Maar Turk en De Groot streken tegen de haren in: met een omgekeerde geplaatste foto van zichzelf haalden ze de serieux van de biografie neer. maar ook de keuze van de zwarte cover ( voor- en achterkant ) maakte hun strips ( Robin Hoed, Clifton en Leonardo ) opvallend tussen het overige aanbod. 

A dus voor mij ( maar wel met heel veel spijt om de veel mooiere B te moeten achterlaten ).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...