Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (12)] achtercover 50 vs. achtercover 10


nobody

[Tweede Ronde (12)] achtercover 50 vs. achtercover 10  

68 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke achtercover vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 20-01-19 at 07:00

Recommended Posts

Tweede ronde.

 

Welke van deze twee achtercovers vind jij de 'beste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar backcover zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

50.jpg.ba6ef22d8ef1f1a515926cb57bfb26c7.

 

Maar mijn tweede nominatie is deze Jerry Spring (Golden Creek) van Jijé :

 

Vittorio

 

 

 

B

 

10.jpg.15e95f2ead8665012d768bc7e177c118.

 

Dit is ook een klassieker:

 

Tom B

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, sanderg zei:

ik ga bij deze toch voor de sfeer van A. B is ook prachtig maar ik snap -net als iemand voor mij reeds opmerkte- niet waarom ze die nerven in t hout zo groot moesten maken.. nu is t duidelijk dat er gewoon n foto van n niet in planken verdeeld stuk hout op de achtergrond is geplakt. dat had toch eenvoudig beter gekund..

Vreemd hoe dat werkt. Tientallen jaren geen oog voor gehad en dan... Iemand maakt er een opmerking over en dat iconisch tafereeltje is nooit meer hetzelfde.

 

Je wordt bedankt, Tom. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

Ik ga toch voor B. Het is een knap gevonden tekening die veel vertelt over het personage en de toon van de strip.

Eens, het beeld vertelt alles en is zo sterk dat er geen tekst bij nodig is. Dat lijkt mij het hoogste streven voor een tekenaar. Daarom is het zo jammer dat B ontsierd wordt door een lel van een Duitse tekst en niet deze backcover (van De Postkoets, uit 1969)  de genomineerde is:

 

1999433955_Screenshot2019-01-13at12_41_26.thumb.png.f68c5965f20cf8a997d02dc1ac6fc5de.png

 

Dan hadden er twee kandidaten tegenover elkaar gestaan, zonder tekst die afleidt van de, voor de western, archetypische beelden: de bespiegelende sfeer bij het kampvuur bij Jerry Spring tegenover de spanning van het duel (en in dit geval de humoristische twist) bij Lucky Luke.

 

 

 

 

Link naar reactie

Jamaar, op een achtercover hoort tekst te staan.

 

Moeilijke keuze. A is een prachtige tekening, maar bij de vorige ronde stoorde me dat het zwart niet overal even zwart is. Dat paard is bijvoorbeeld duidelijk véél zwarter (omdat de inkleurder een goeie laag bruin onder dat zwart heeft gelegd én omdat de drukker zuinig was met de zwarte inkt). Laat ik dus maar voor B kiezen. Dat blijft een klassieker.

Link naar reactie
On 1/13/2019 at 9:29 AM, sanderg said:

ik ga bij deze toch voor de sfeer van A. B is ook prachtig maar ik snap -net als iemand voor mij reeds opmerkte- niet waarom ze die nerven in t hout zo groot moesten maken.. nu is t duidelijk dat er gewoon n foto van n niet in planken verdeeld stuk hout op de achtergrond is geplakt. dat had toch eenvoudig beter gekund..

Ik vind net dat die foto van die plank de tekening alleen maar beter maakt. Het relativeert een en ander, en als lezer word je eraan herinnerd dat het allemaal fictie is. Een beetje Berthold Brecht en het verfremdungseffekt zo je wil.

Het past wat mij betreft ook in de lijn van de eigenzinnige inkleuringen die Morris in Lucky Luke bezigt.

Link naar reactie
Op 13/1/2019 om 09:29, sanderg zei:

maar ik snap -net als iemand voor mij reeds opmerkte- niet waarom ze die nerven in t hout zo groot moesten maken.. nu is t duidelijk dat er gewoon n foto van n niet in planken verdeeld stuk hout op de achtergrond is geplakt. dat had toch eenvoudig beter gekund..

Dat is een logische verderzetting van de vorige LL achtercover (die overigens ook héél goed is - misschien zelfs beter)

 

3a803c70-9e2a-11e7-88ef-30f1c15f67e2.jpg

 

 

 

 

Link naar reactie

Wat dan weer een minder logische verderzetting was van deze achtercover (die een enkeling te geel zal vinden...):

 

ea669216-8f17-11e5-892c-80e2e5542241.jpg

 

Er klopt trouwens iets niet in de genomineerde achtercover. De schaduw is trager dan Lucky Luke, met andere woorden: de schaduw bevindt zich een fractie eerder in de tijd en moet nog naar zijn pistool grijpen op het moment dat Lucky Luke hem al heeft neergeschoten. Vraag is hoe de hoed van de schaduw dan al in de lucht kan vliegen?

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Yncke zei:

Ik niet, eigenlijk. Dit is een duellerende cowboy van dertien in het dozijn, terwijl die met de schaduw meteen het verhaal vertelt.

Volledig met je eens. 

 

15 minuten geleden, Ambreville zei:

De hoed gaat omhoog als Luke trekt. Bij de schaduw is die nog omhoog aan het gaan, bij Luke is die al aan het vallen. #noprize

Precies. Luke trekt, zijn hoed gaat omhoog. De schaduw heeft nog niet getrokken, dus zijn hoed kan nog niet omhoog gaan. 

Link naar reactie

En nog wat extra's om over na te denken 🤔

 

Quote

Actually Lucky Luke's "shooting faster than his shadow" isn't very impressive. Because the light does need a really, really short time to travel the distance between him and the ground, it would be impressive if the shadow could shoot as fast as Lucky Luke.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...