Ga naar inhoud

Stripdagen 2019 - Dutch Comic Con


dutch lines

Recommended Posts

Hij zegt ware dingen, maar ook enige vreemde dingen.

 

"Ik heb het neergezet, maar wil het niet uitbouwen".....nou, ik vond het niet echt geweldig wat het stripschap heeft neergezet of toegevoegd aan de Comic con.......en dat is heeeeeeel zacht uitgedrukt.

Zijn teleurstelling over de stripwereld, dat ze er niet ingesprongen zijn, begrijp ik wel. Totaal geen enkele verandering of vooruitgang lijkt eruit te komen.

 

Hij verwacht een bescheiden inbreng qua strips in Maart, ik had niet anders verwacht, het stripschap blijft steeds hetzelfde (bijna niks) doen. Geen grote uitgevers, geen nieuwe/internationale tekenaars, geen promoties.......het is elke beurs steeds dezelfde voorspelbaarheid.

Maar goed dat er een Comic Con bij is om de dag een beetje te varieren. 

 

Vaak is het leuk om iedereen weer even te spreken en een beetje rond te snuffelen, maar ernaar uitkijken is er niet meer bij.

 

 

 

 

Link naar reactie

Hij zegt ook de veertigers met de kleinere uitgeverijen niet mee te hebben kunnen krijgen. Maar om welke reden dat dan niet is gelukt wordt niet gezegd. Sowieso is de organisatie  achter de Stripdagen onzichtbaar, ze zouden een groot voorbeeld kunnen nemen aan de organisatoren van de stripbeurs in Eindhoven (voorheen Veldhoven). Het strischap moet eerst maar eens bepalen voor welke doelgroep ze een beurs willen organiseren, daarna wat die doelgroep van hen verwacht en tenslotte een plan opstellen hoe dat te realiseren.

Link naar reactie

In mijn optiek moet het stripschap een stripbeurs organiseren aan andere organisaties en zich met andere dingen bezig gaan houden, die de mensen van het stripschap wel liggen. Het is toch wel duidelijk dat deze vereniging niet meer in staat is om zoiets te organiseren. Wie er ook op de plek van directeur gaan zitten er zit geen visie of idee achter. Misschien is het na vijftig jaar ook wel genoeg geweest? Een leuke beurs organiseren is niet hun ding. 

Link naar reactie
10 uren geleden, Theoak zei:

Hij zegt ook de veertigers met de kleinere uitgeverijen niet mee te hebben kunnen krijgen. Maar om welke reden dat dan niet is gelukt wordt niet gezegd. Sowieso is de organisatie  achter de Stripdagen onzichtbaar, ze zouden een groot voorbeeld kunnen nemen aan de organisatoren van de stripbeurs in Eindhoven (voorheen Veldhoven). Het strischap moet eerst maar eens bepalen voor welke doelgroep ze een beurs willen organiseren, daarna wat die doelgroep van hen verwacht en tenslotte een plan opstellen hoe dat te realiseren.

De reden dat ik er met Windmill Comics niet van de partij ben, is puur een centenkwestie. Als small-press uitgeverij konden we bij de Stripdagen op de vorige locaties een stand huren voor minder dan 100 euro en was het parkeren gratis. In Utrecht werd dat inclusief parkeerkosten het viervoudige en dat verdienen we vrijwel zeker niet terug.

 

We hebben in het verleden ook FACTS en andere cons  een paar keer gedaan, maar aangezien op deze cons zeker 95% van de bezoekers niet voor strips of comics komt en er van die 5% die daar wel voor komt hooguit 1% enige belangstelling heeft voor small-press, verzuip je als small-press in het geheel.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

 

5 uren geleden, fazerco zei:

 Dat lees ik elk jaar. Waarom posten jullie hier nog?

Nostalgie. De Stripdagen zijn de eerste stripbeurs die ik ooit bezocht heb. En in die tijd was het iets bijzonders. 

 

Het zou het stripevent van Nederland moeten zijn, maar is in de loop van de jaren wat afgegleden. 

Organisatie is wat minimaal, er moet kennelijk een beurs georganiseerd worden, maar het mag niet al te veel moeite of geld kosten. 

Link naar reactie
9 uren geleden, tuinmantvkijken zei:

pfffff........het stelt eigenlijk niet veel meer voor......met deze middelen of vooruitzichten is het eigenlijk ondoenlijk om nog wat serieus te organiseren.

Het is bijna nog een zegen dat easyfairs met het stripschap in zee gaat, want alleen zouden stripdagen onhaalbaar zijn in deze setting.

 

Je moet je ook nog afvragen of (dit soort) verenigingen van deze tijd zijn. Ook vakbonden, omroeporganisaties, politieke partijen etc. etc. zien ledenaantallen, betrekking en beleving bij een vereniging teruglopen.

 

Het organiseren van een (grote) beurs moet eigenlijk door commercieel slimme "liefhebbers" gebeuren, die veel passie erin steken en ook "slim" naar commerciele mogelijkheden zoeken.

  

Link naar reactie
3 uren geleden, Lecram zei:

Het organiseren van een (grote) beurs moet eigenlijk door commercieel slimme "liefhebbers" gebeuren, die veel passie erin steken en ook "slim" naar commerciele mogelijkheden zoeken.

Helemaal mee eens. Op de een of andere manier is het enthousiasme van de organisators altijd aan een beurs af te zien.

Link naar reactie

(Na het lezen van de .pdf)

Sexy? Ok, idee...... huur een aantal (bloed)mooie vrouwelijke én mannelijke modellen, hijs ze in een 'strip' outfit (dus geen superhero/comic, die zitten in overvloed in de andere hallen) dus Roodhaar, Storm, January Jones, Elsje, Natasja etc etc. en laat ze de hele dag in de Stripdagen hal staan, of er buiten, liefst dan ook nog in een 3D setting met wat props enzo. , of rondlopen op de beurs en 'Stripdagen flyers' uitdelend.....

Dus niet een oud Suske en Wiske pak waar iemand in rondloopt, maar real amazing sexy goodlooking peeps waar iedereen mee op de foto kan en wil. (wellicht kopen ze dan ook nog wat strips op de koop toe..)

Als dat geen bezoekers aantrekt.. !

Link naar reactie
17 uren geleden, Tweetie zei:

 

Nostalgie. De Stripdagen zijn de eerste stripbeurs die ik ooit bezocht heb. En in die tijd was het iets bijzonders. 

 

Het zou het stripevent van Nederland moeten zijn, maar is in de loop van de jaren wat afgegleden. 

Organisatie is wat minimaal, er moet kennelijk een beurs georganiseerd worden, maar het mag niet al te veel moeite of geld kosten. 

Vergis je niet, er zit heel wat moeite in zo'n beurs. In 'mijn' tijd (zeg maar de jaren Houten) zette we toch met een relatief kleine club een aardig evenement voor duizenden bezoekers op touw. Daarvoor deden we behoorlijk wat moeite, maar op den duur zit je wel aan het maximum haalbare.  Dat is later nog opgerekt door extra mensen in te schakelen, maar dan nog. In zo'n geval moet je keuzes maken.

En zo onderhand is het wellicht de keuze of het met de mensen die ze kunnen krijgen nog wel haalbaar is zo'n evenement te organiseren of in welke mate. Maar daar spreekt men in het artikel ook al over. Desondanks moet men uitkijken dat het niet teveel word uitgekleed.

Link naar reactie

Ik sluit mij aan bij Lecram. Tijden zijn nou eenmaal veranderd en ik zie ook dat clubjes en verenigingen etc steeds meer iets zijn uit het verleden. Het is gewoon een feit dat er gewoon geen nieuw bloed van onderen komt of veel te weinig. Mensen voelen zich niet meer geroepen om zich aan te sluiten bij een club of vereniging.

En wat mij ook opvalt is dat het stripschop nauwelijks visie heeft of eens buiten de bekende weg durft te kijken. Het is een oude mannenclub zonder echt een blik vooruit. Het is toch duidelijk: Het organiseren van beursjes en evenementen moeten ze niet meer doen. Hier doen ze niemand een plezier mee. Inclusief hunzelf niet. Als je alles zo leest en hoort. Het lijkt mij dat deze club mensen zich beter met andere stripachtige zaken bezig moeten houden. Misschien dat er daar nog wat winst valt te halen.

Soms is iets echt op en gewoon voltooid verleden tijd.
Resultaten uit het verleden bieden nou eenmaal geen garantie voor de toekomst.

Link naar reactie
Op 14-1-2019 om 09:12, Lecram zei:

pfffff........het stelt eigenlijk niet veel meer voor......met deze middelen of vooruitzichten is het eigenlijk ondoenlijk om nog wat serieus te organiseren.

Het is bijna nog een zegen dat easyfairs met het stripschap in zee gaat, want alleen zouden stripdagen onhaalbaar zijn in deze setting.

 

Je moet je ook nog afvragen of (dit soort) verenigingen van deze tijd zijn. Ook vakbonden, omroeporganisaties, politieke partijen etc. etc. zien ledenaantallen, betrekking en beleving bij een vereniging teruglopen.

 

Het organiseren van een (grote) beurs moet eigenlijk door commercieel slimme "liefhebbers" gebeuren, die veel passie erin steken en ook "slim" naar commerciele mogelijkheden zoeken.

  

Ah... maar Lecram is zo'n commercieel slimme liefhebber!

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
21 uren geleden, Gerb-Art zei:

(Na het lezen van de .pdf)

Sexy? Ok, idee...... huur een aantal (bloed)mooie vrouwelijke én mannelijke modellen, hijs ze in een 'strip' outfit (dus geen superhero/comic, die zitten in overvloed in de andere hallen) dus Roodhaar, Storm, January Jones, Elsje, Natasja etc etc. en laat ze de hele dag in de Stripdagen hal staan, of er buiten, liefst dan ook nog in een 3D setting met wat props enzo. , of rondlopen op de beurs en 'Stripdagen flyers' uitdelend.....

Dus niet een oud Suske en Wiske pak waar iemand in rondloopt, maar real amazing sexy goodlooking peeps waar iedereen mee op de foto kan en wil. (wellicht kopen ze dan ook nog wat strips op de koop toe..)

Als dat geen bezoekers aantrekt.. !

Heb ik vorig jaar geprobeerd met twee dames in comic sexy jurkjes: https://comicsexyfashion.com/ maar wat blijkt: mag niet van easyfairs want je mag niet flyeren.... 😳.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Op 15/1/2019 om 11:27, eriktex zei:

Heb ik vorig jaar geprobeerd met twee dames in comic sexy jurkjes: https://comicsexyfashion.com/ maar wat blijkt: mag niet van easyfairs want je mag niet flyeren.... 😳.

zooo flauw!!!
En als ik cosplayers inhuur die dan ook flyers uitdelen, dan mag dat niet?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Dutch Comic Con heeft in ieder geval een leuk gastenlijstje qua comics:

- Howard Chaykin 

- Daniele Acuna

- Bernard Chang

Ik weet niet of er inmiddels een festialdirectuer voor de Stripdagen is, maar er is in ieder geval iemand goed bezig. 

 

 

Dat zijn de gasten van de DCC, en niet de stripdagen. Maar je kan er wel heen natuurlijk. 

Link naar reactie

Wat mij een beetje beangstigt is dat er (waarschijnlijk) mooie comic namen worden aangekondigd, maar nog werkelijk niet 1 internationale stripnaam.

Nog niks gezien van DDB, Daedalus, Hum, Arboris, L, Silvester of een andere uitgeverij.

Misschien komt het nog? De Nederlanders zullen er bijna allemaal wel zijn bij Eppo mag ik aannemen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Lecram zei:

De Nederlanders zullen er bijna allemaal wel zijn bij Eppo mag ik aannemen.

 

Klopt, dit heeft Rob van Bavel onlangs bevestigd in deze interessante podcast:

 

https://stripjournaal.com/2019/01/19/lang-leve-het-stripblad/

 

Ook zullen er tekenaars van Donald Duck aanwezig zijn.

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Ik heb vernomen dat diverse uitgevers weer afhaken.

Wel las ik ergens dat Hein de Kort komt signeren bij Sherpa evenals Ype Driessen.

Leuk, maar of dit nou echte trekkers zijn... vraag ik me af.

 

En de Eppo-stal en stand kunnen we toch wel dromen en uittekenen. 
Romano, Fred de Heij, Dick Heins, Eric Heuvel, Martin Lodewijk, Ger Apeldoorn, Gerben Valkema..... Gaaaaap!

De lui die op iedere beurs zitten. Hiervoor hoef je niet perse naar Utrecht lijkt me.

 

Link naar reactie

Podcast beluisterd,                              1 van die mannen die bevriend is met ton schuringa weet veel meer dan die zegt ,dat is wel erggg duidelijk .                              interviewer vraagt ook niet echt door vind ik .                                      na heel veel bla bla zegt ie half half dat het een centen kwestie is met dcc   .                                                Rob van Bavel zit er gewoon keurig namens zijn blad eppo en is pro print 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...