Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Het Plezante Cirkus 3 (Vandersteen): dit vind ik de betere gagreeks van Vandersteen. Ik weet niet zeker of S&W voor of na deze reeks geïntroduceerd zijn, maar Gust doet me enorm denken aan Sidonia en Bros aan Lambik. En in de kleuters zit ook heel wat S&W. ***

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

DE AVONTUREN VAN HERGE

 

door Stanislas Barthélémy (kortweg Stanislas) op een scenario van Jean-Luc Fromental en José-Louis Bocquet

 

Aangevulde uitgave van het in 1999 gepubliceerde album. Interessant voor de Hergé fans, voor de rest een vluchtig overzicht van zijn carriere.

De ontmoeting met Edgar Jacobs staat er ook in beschreven. Binnenkort ga ik de strip over de carriere van Jacobs lezen, en nagaan of er daar ook melding wordt gedaan van die ontmoeting.

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

Deel 9 van 'Magasin General' wordt sowieso het allerlaatste album. Het zal wel dikker worden dan de vorige acht albums. Ik kijk er nu al naar uit !

 

bwa, 10 is toch een mooi rond getal niet?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik ben er volop mee bezig, met het herontdekken van Urbanus.

 

En verder:

 

- De dagelijkse worsteling, integraal

Oog en Blik was al één van mijn favoriete uitgeverijen maar met de classics-collectie maken ze zich nog geliefder. Laat maar komen dus, die bundelingen.

Moest ik zelf een stripfiguur zijn, ik zou Emily als tegenspeelster willen.

 

- Aya uit Yopougon 1-6

Oorspronkelijk bedoeld als drieluik, en de eerste 3 albums zijn ook heel goed. Daarna worden nieuwe verhaallijnen geïntroduceerd, waarvan sommigen toch wat geforceerd zijn en op een overdaad aan toevalligheden berusten. Maar het blijft aangenaam om lezen.

De tekeningen zijn van het soort waar ik een zwak voor heb. Neem bijvoorbeeld de cover van deel 5, prachtig vind ik:

Couv_98840.jpg

 

Iemand de recepten al uitgeprobeerd die achteraan in de albums zijn opgenomen? :)

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik ben er volop mee bezig, met het herontdekken van Urbanus.

 

En verder:

 

- De dagelijkse worsteling, integraal

Oog en Blik was al één van mijn favoriete uitgeverijen maar met de classics-collectie maken ze zich nog geliefder. Laat maar komen dus, die bundelingen.

Moest ik zelf een stripfiguur zijn, ik zou Emily als tegenspeelster willen.

 

- Aya uit Yopougon 1-6

Oorspronkelijk bedoeld als drieluik, en de eerste 3 albums zijn ook heel goed. Daarna worden nieuwe verhaallijnen geïntroduceerd, waarvan sommigen toch wat geforceerd zijn en op een overdaad aan toevalligheden berusten. Maar het blijft aangenaam om lezen.

De tekeningen zijn van het soort waar ik een zwak voor heb. Neem bijvoorbeeld de cover van deel 5, prachtig vind ik:

Couv_98840.jpg

 

Iemand de recepten al uitgeprobeerd die achteraan in de albums zijn opgenomen? :)

 

awel, die verhaallijnen zijn volgens mijn vriendin helemaal niet te toevallig. Côte d'ivoire is gewoon zo'n land waarbij toevalligheden en ongelooflijke rol spelen. En aangezien mijn vriendin van dat land is, kan ik op je laatste vraag redelijk bevestigend antwoorden. De min of meer vegetarische versie, al hebben ze in dat land bizar weinig vegetarisch eten.

Link naar reactie

Gelezen: Blue Estate 1, 2 en 3

Deze drie boekjes vormen een verhaal dat sterk doet denken aan films van Guy Richie: Snatch en Lock, Stock land two smoking barrels. Een naïeve privédetective, een domme Italiaanse gangster, een gekke Russische gangster en een holywoodacteur op zijn retour lopen elkaar voor de voeten en merken niet dat iemand anders er met de poen vandoor is. Het verhaal en de dialogen zijn hilarisch, maar zoals wel vaker gebeurt in Amerikaanse comics werken verschillende tekenaars samen. En sommigen zijn echt niet goed genoeg.

 

Edelweiss 1 en 2: tekenaar Hugault tekent geweldige vliegtuigen en vrouwen met enorme loezen, enYann trekt het verhaal goed op gang in het tweede deel. Leuk.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Blue Estate 1, 2 en 3

Deze drie boekjes vormen een verhaal dat sterk doet denken aan films van Guy Richie: Snatch en Lock, Stock land two smoking barrels. Een naïeve privédetective, een domme Italiaanse gangster, een gekke Russische gangster en een holywoodacteur op zijn retour lopen elkaar voor de voeten en merken niet dat iemand anders er met de poen vandoor is. Het verhaal en de dialogen zijn hilarisch, maar zoals wel vaker gebeurt in Amerikaanse comics werken verschillende tekenaars samen. En sommigen zijn echt niet goed genoeg.

 

Edelweiss 1 en 2: tekenaar Hugault tekent geweldige vliegtuigen en vrouwen met enorme loezen, enYann trekt het verhaal goed op gang in het tweede deel. Leuk.

 

Deel 3 moet ik nog leeen, maar de eerste 2 vond ik geweldig. Ook de tekeningen. Welke vond jij minder?

Link naar reactie

het grote bedrog door Trillo en Mandrafina.

Heerlijk stripje. Smullen van begin tot einde. Ik hou best wel van de schrijfsels van Carlos Trillo (helaas veel te vroeg gestorven) maar dit is echt heel goed. Hij doorbreekt de vierde muur (een theaterterm voor wanneer je het publiek betrekt in je voorstelling), maar weet het in zo'n sfeer te verpakken dat het een meerwaarde is en geen flauw trucje. Het verhaal zelf is niet eens spitsvondig of origineel, maar het wordt op zo'n geweldige manier verteld, de sfeer zit juist, de karakters zitten juist, alles klopt.

 

De tekeningen zijn ook zeer sterk. Zwart wit maar erg expressief, duidelijk en sfeervol. Alles aan dit boek uit 1999 ademt de onderbuik van Latijns-Amerika uit. De passie, de grauwe sloppenwijken, de dictatoriale regimes, drank, ...

 

oh ja, voor de liefhebbers, er staan ook blote tetten in.

Link naar reactie

en vlak daarvoor had ik al zo'n Latijns-Amerikaans verhaal gelezen dat één van de betere was dat ik de laatste tijd las.

Muchacho door Lepage.

Schitterend boek. Absolute aanrader. Ik heb de integrale versie gekocht. kostte een paar centen, maar het is die centen meer dan waard. Tot op de laatste.

menselijk, homo-erotisch, actie, karakters die van het blad afspatten, mooi getekend. Goed boek.

 

Enige minpuntje vond ik de "toevalligheid" waarmee het hoofdfiguur de guerrillero's tegen het lijf loopt ... of zwemt. Dat vond ik net ietsjes té toevallig in een grote jungle. Maar los daar van is dit een grandioos meesterwerk. Een van de redenen om strips te lezen.

Link naar reactie

Ik ga dat eens nader bekijken.

 

Gelezen: De Gezellen van de Schemering (Bourgeon)

Het was zeer lang geleden dat ik dit gelezen had, maar onlangs kocht ik het eerste deel van deze reeks, een herlezing drong zich op.

Deze reeks speelt zich af in Frankrijk ten tijde van de Honderdjarige Oorlog, solaten, roversbenden, de pest en wilde dieren trekken een spoor van vernieling door het land. Een mysterieuze arme ridder en zijn twee gezellen, Mariotte en Anicet, dolen rond om strijd te voeren tegen 'de zwarte kracht'. In de eerste twee delen blijft die kracht iets vaag en sterk symbolisch. Bourgeon voert kobolden op en laat de grens tussen werkelijkheid en droom vervagen. In het derde deel laat hij de sagen en legenden achterwege om voluit voor een realistische benadering te kiezen. De symbolen uit de eerste twee delen worden concrete personen.

De Gezellen van de Schemering is een reeks die je tot over je oren in de middeleeuwen doopt: het religieuze, zowel katholiek als oudere volksgeloven, is op elke bladzijde aanwezig. Het is ook een wrede strip: brandstapels, verkrachtingen, lijfstraffen, dat waren ook de middeleeuwen. Voor deze reeks documenteerde Bourgeon zich zoals nooit iemand dat eerder deed. De tekeningen zijn dan ook adembenemend. Fantastische reeks die meerdere malen moet herlezen worden om alles te vatten.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Murena , 1-8 , Dargaud :

 

Eén woord : Fantastisch !!Ongelooflijk tekenwerk en Dufaux in bloedvorm.Dit staat in mijn persoonlijke top 10.

 

De drakenorde , 0-3 , Saga :

 

Een B-reeksje , die nooit echt boeit en matig tekenwerk levert.

 

Na de schorpioen en Murena te lezen , weet ik terug waarom ik zo verslind ben aan strips lezen/verzamelen.Het kan toch verdomd

aangenaam zijn zulke topreeksen te lezen.

Link naar reactie

Corian 1 (Ned) + Corian 2 en 3 (Fr) van Debruyne. Gisteren de twee Franse delen in Atlantis gekocht. Vond deel 1 altijd al iets hebben, vaak in mijn lessen geschiedenis gebruikt. Het tekenwerk van Jacques Debruyne is klassiek, klare lijn maar toch net dat tikkeltje minder statisch dan de meeste tekenaars uit het universum van Jacques Martin. Je kan wel heel duidelijk zien dat hij jarenlang assistent van Craenhals (De Koene Ridder, De 4) is geweest.

Tijd dus om EINDELIJK de twee andere delen van 'Corian' te lezen. Eind jaren tachtig verschenen die in het Frans bij Glénat. Tot gisteren wist ik niet beter dan dat er maar twee delen bestonden. Niet dus...

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Het vel van de beer , One-shot , Blloan :

 

Zidrou lapt het hem weer !Die man schrijft opnieuw een beklijvend verhaal en er staat al weer één aangekondigd voor binnenkort.

Op het eerste gezicht waren de tekeningen mijn ding niet , maar tijdens de lezing passen ze wonderwel bij het verhaal.

Een verrassend album , die je moet gelezen hebben.

Link naar reactie

black page. Niet slecht. Had er toch meer van verwacht. Goed geschreven, maar de plot werd wel erg vroeg aangegeven en vanaf dan verloor het een beetje zijn spanningsboog. Maar ik zou niet zo snel een oplossing kunnen bedenken om de plot wat meer te verbergen. Al bij al toch graag gelezen en er twee avonden van genoten.

 

Battlefields 2: Tankies. Leuk tussendoortje, maar voorlopig nog niet meer dan dat. Maar wel leuk.

Link naar reactie

Gelezen: Ik René Tardi, krijgsgevangene in Stalag IIB

In de jaren '30 ging René Tardi, vader van Jacques, als beroepsmilitair in dienst van het Franse leger. Frankrijk was nog niet bekomen van de verwoestingen van de Eerste Wereldoorlog, maar in zijn tankdivisie bereidde René zich al voor op een nieuw bezoek van de Teutoonse horden. In de meidagen van 1940 liepen de Duitsers het hopeloos verouderde Franse leger onder de voet, en vader Tardi zat de rest van de oorlog uit in een krijgsgevangenenkamp.

Veel jaren later vroeg Jacques zijn vader zijn herinneringen aan die tijd op te schrijven. Die bewerkte hij nog een kwarteeuw later tot een indrukwekkend boek.

Tardi presenteert zijn boek als een dialoog tussen hemzelf en zijn vader. Hij tekent zichzelf ook als jongere in korte broek die vanuit een pacifistische ingesteldheid zijn vader verweet ooit militair geweest te zijn. De Franse militairen die zoals Tardi gevangen zaten tijdens de oorlog werden na de oorlog vlug vergeten. Zij hadden verloren, ze waren geen verzetshelden geworden en ze hadden het toch ook niet zo erg gehad als de Joden en zigeuners die in de nazikampen massaal werden uitgeroeid. Toch kregen zij ook hun deel van de gruwel: de terreur van de kampbewakers, dwangarbeid, ziekte en ontberingen waren hun deel.

Tardi zet dat alles zeer treffend neer. De persoonlijke en cynische commentaar van zijn vader zorgt er voor dat het nooit zwaar te verteren wordt.

Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

De schorpioen 1 - 10 (en eens gebladerd door deel 0)

 

Dit is een goede, vlot lezend, mooi getekende avonturen strip. Door mijn gigantische leesachterstand was ik nooit verder dan deel 5 geraakt met het lezen van deze strip. Ik had ze wel allemaal ongelezen in mijn kast staan. De voorbije dagen heb ik deze reeks dus maar eens van het begin gelezen. De eerste delen en de latere delen zijn prachtig getekend. Maar ergens halverwege deze reeks, als De schorpioen Rome moet verlaten om een bepaald artifact te gaan zoeken, vind ik dat zowel de tekeningen als het verhaal wat minder worden. Sommige pagina's lijken een beetje haastwerk. En ook het verhaal is daar het minst interessant. Eens men terug in Rome is wordt het verhaal (en de tekeningen) weer veel beter.

 

Ook vind ik de dialogen hier en daar wat vreemd. De overgangen van de ene tekstballon naar de ander vind ik soms nogal abrupt/vreemd. Maar dat zou heel goed een vertaalkwestie kunnen zijn. Misschien zijn er door de vertaling wel wat details verloren gegaan.

 

Maar toch zou ik dit aanraden aan iedereen die van goede, spannende avonturen strips houdt. En dan nog eens met tekeningen van Marini.

Link naar reactie

Alleen 1 - 7

 

Ik had de eerste drie delen al eens gelezen, en die hadden genoeg indruk op mij gemaakt om deze reeks te blijven kopen. Maar nu heb ik de 7 delen* die al verschenen allemaal na mekaar gelezen. Amai wat een ervaring. Deze strip is zowel grappig, spannend en verontrustend. En zowel de dialogen, de personages en de tekeningen zijn van een heel hoog niveau.

 

Alleen heeft de naam een kinderstrip te zijn, maar ik vind toch dat de sfeer ,die in elk album dreigender wordt, voor kinderen misschien toch te eng is. Ofwel onderschat ik kinderen gewoon, dat kan natuurlijk ook. Alleen is bij het beste wat er momenteel verschijnt. Iedereen zou dit moeten lezen.

 

* weet iemand hoeveel delen deze reeks zou gaan tellen?

Link naar reactie

kruistocht - Dufaux/Xavier/Chagnaud.

 

Ik heb deel 1 en 2 uit de bib geleend. Interessant. Leuk om te lezen. Dufaux weet de spanning goed op te bouwen. Het enige minpuntje vind ik de schijn van "historische correctheid" die hij in het voorwoord postuleert, maar daarna toch weer met demonen en andere ziektes van isis aan de slag te gaan. Die combinatie is voor mij minder geslaagd, maar als ik dat opzij leg en het gewoon als een fantasy verhaal lees, is het best ok.

Link naar reactie
Gast Fromjscpower

Bouncer 8: to hell

Je hebt westernstrips en bouncer. Alles in Bouncer is over de top, het scenario, de personages, de tekeningen en daarom is het ook zo goed. Elke keer denk je, kan het nog harder en onsmakelijker? Ja dus.

****

Link naar reactie

Alleen 1 - 7

 

Ik had de eerste drie delen al eens gelezen, en die hadden genoeg indruk op mij gemaakt om deze reeks te blijven kopen. Maar nu heb ik de 7 delen* die al verschenen allemaal na mekaar gelezen. Amai wat een ervaring. Deze strip is zowel grappig, spannend en verontrustend. En zowel de dialogen, de personages en de tekeningen zijn van een heel hoog niveau.

 

Alleen heeft de naam een kinderstrip te zijn, maar ik vind toch dat de sfeer ,die in elk album dreigender wordt, voor kinderen misschien toch te eng is. Ofwel onderschat ik kinderen gewoon, dat kan natuurlijk ook. Alleen is bij het beste wat er momenteel verschijnt. Iedereen zou dit moeten lezen.

 

* weet iemand hoeveel delen deze reeks zou gaan tellen?

 

Zonder afbreuk te doen aan deze strip had ik bij deel 1 direct een déjà-vu, met name naar het boek "De Engelieren" van Stephen King: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_engelieren. Zou me niet verbazen als de auteurs hun verhaal daar toch wat op gebaseerd hebben.

 

Als je "Alleen" goed vond en eens lekker wil huiveren, is dat een aanrader dus.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...