Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Grand Prix 1-3 (Marvano)

Matig. Je moet - als leek - bijna een boekhouding bijhouden van alle racers en bij welk team ze rijden. Het leest gewoon niet vlot. Daarna ben ik begonnen met De Eeuwige Oorlog te herlezen, wat een contrast!

 

Grand Prix schetst vooral een tijdperk. De halfbakken intriges zijn er inderdaad bij de haren bijgesleurd, maar als inkijk in de racerij uit de jaren '30 vond ik het wel verdienstelijk. Het snelheidsrecordrecord van Caracciola uit '38 staat overigens nog altijd.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Grand Prix 1-3 (Marvano)

Matig. Je moet - als leek - bijna een boekhouding bijhouden van alle racers en bij welk team ze rijden. Het leest gewoon niet vlot. Daarna ben ik begonnen met De Eeuwige Oorlog te herlezen, wat een contrast!

Grand Prix schetst vooral een tijdperk. De halfbakken intriges zijn er inderdaad bij de haren bijgesleurd, maar als inkijk in de racerij uit de jaren '30 vond ik het wel verdienstelijk. Het snelheidsrecordrecord van Caracciola uit '38 staat overigens nog altijd.

 

Ik lees maar één autostrip :e005:

AutoreportagesMargot4.jpg

Link naar reactie

Tettengek !

 

Bij de weg, Delvaux zat in Angouleme naast Marin autotjes te tekenen. Het viel me op dat Marin ongeloofelijk veel moeite (gommen, lineaaltje) had om een simpel Fiatje te tekenen terwijl Delvaux de ene na de andere klassieker uit zijn potloodje wist te toveren.

 

Ik was bijzonder gecharmeerd door de auto-dedi's die je postte vanuit Angouleme. Die Delvaux heeft een boek geïllustreerd over de Route Nationale 7. http://www.paquet.li...-la-nationale-7

 

Edit: Delvaux heeft dit blijkbaar niet geïllustreerd. Dubois heeft geschreven en geïllustreerd.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik was bijzonder gecharmeerd door de auto-dedi's die je postte vanuit Angouleme. Die Delvaux heeft een boek geïllustreerd over de Route Nationale 7. http://www.paquet.li...-la-nationale-7

 

Hé die had ik niet gezien. Ik heb de hele reeks van Jacques Gipard gekocht: vier delen die elk afspelen op een route national (N6, N7). Stel je niet te veel voor van de scenario's: klassiek gegeven van journalist met idioot hulpje. Verder wisselt Jacques nogal eens van meisje. Ik kon met mijn slechte steenkolenfrans die verhalen heel goed volgen dus dat zegt al veel over de compexiteit van de plots....Zo'n man verdient een betere scenarist.

 

Maar: the car is the star. Massa's mooie autotjes, camionetten, vrachtwagens, mooie publicité's murales en grappige decors.

 

ps de Gipard HCs zijn 13 euro per stuk !

Link naar reactie

mm, ja, ja toch wel. Ik vond de nieuwe Robbedoes heel goed. Vermakelijk hoe Kwabb. even het Geheim van de Eenhoornscene naspeelde. Ik blijf de tekenstijl te wisselvallig vinden, maar mijn zegen hebben ze alvast.

 

PS Pakken eerbetonen aan Franquin ( de typische Guust-papegaaitjes ) en ook wel aan Tome/Janry.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Hé die had ik niet gezien. Ik heb de hele reeks van Jacques Gipard gekocht: vier delen die elk afspelen op een route national (N6, N7). Stel je niet te veel voor van de scenario's: klassiek gegeven van journalist met idioot hulpje. Verder wisselt Jacques nogal eens van meisje. Ik kon met mijn slechte steenkolenfrans die verhalen heel goed volgen dus dat zegt al veel over de compexiteit van de plots....Zo'n man verdient een betere scenarist.

 

Maar: the car is the star. Massa's mooie autotjes, camionetten, vrachtwagens, mooie publicité's murales en grappige decors.

 

ps de Gipard HCs zijn 13 euro per stuk !

 

Ik heb twee Gipards en dat boek over de RN6 besteld. Voor de autootjes.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Even wat bijval!!!

 

De Khan, dat is inderdaad een aanrader, eigenlijk krijg ik gelijk weer zin om deze strip weer eens te herlezen.

 

Heb mij eigenlijk nooit zo beseft dat het tekenwerk van de strip door Houot was gedaan.

 

Helaba... ook ik ben een fan van het eerste uur van het werk van André Houot. Samen met Gert hebben we een overzichtsinterview aan hem gewijd in Brabant Strip Magazine n° 190 !

'De Khan' is inderdaad een heel goede reeks ! Zwaar onderschat net zoals wel meer van de albums van Houot (Kroniek van de Nacht der Tijden, Septentryon en het drieluik De Plaag.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

De jonge jaren van Thorgal 1: De 3 zussen Minkelsson

Voordat ik dit album kocht was ik vrij sceptisch. De jonge jaren van Roodbaard en Blueberry behoren niet bepaald tot het hoogtepunt van deze reeksen.

En ik was bang dat we oneindig zouden doorgaan op Thorgal zijn jeugd. Maar ik geef toe dat mijn twijfel onterecht zijn. De tekeningen van Shurzhenko zijn gewoon goed en Yann vertelt een vlot lopend verhaal. Een van de beste Thorgal verhalen van de laatste jaren.

****

Ben Hur 4: Golgotha

Niet zo goed als het 3e album maar het is volgens mij de eerste keer dat iemand zo nauwkeurig de gang van Jezus beschrijft en dat vind ik van grote klasse van Mitton. Hij durft en doet het wel. Blijkt ook dat we in een tolerante samenleving wonen. Prima tekeningen maar het verhaal was aan de langdradige kant. Maar dat ligt niet aan Mitton.. Mooi afgerond verhaal.

***1/2

 

Insiders Genesis 2: Salsa Colombiana

Dat niet elke spin-off een succes is bewijst deze reeks. 1e deel was al matig en dit is niet veel beter. Flinterdun verhaal met tekeningen die er niet bij horen. Laat je niet verleiden door de cover want die is door Garreta getekend, de tekenaar van de hoofdreeks. Naja groeit op in een guerilla kamp, ouders overlijden binnen 2 bladzijdes, ze vlucht, duikt 10 jaar later op in een teainingskamp en moet dan een opdracht uitoeren. Dat is het.

*

Link naar reactie

Jeruzalem (Delisle)

Een boek om letterlijk en figuurlijk kapot te lezen. Letterlijk omdat het dik papier waarop het gedrukt is echt niet handig is. Figuurlijk omdat het zoals steeds een heel boeiend reisverslag is geworden. Met deze keer ook vrouw en kinderen erbij. Afgaande op bepaalde fragmenten waarbij die kinderen je doen glimlachen, kijk ik al uit naar de vertaling van zijn volgende strip.

Link naar reactie

Gelezen: De Schorpioen 10

Eindelijk, na tien albums waarin de Schorpioen tientallen krijgsmonniken heeft doorboord, met talloze vrouwen heeft gevogeld en heelder marathons heeft gelopen over de daken van Rome weet hij wie zijn vader is. Van mij mogen ze er nu mee ophouden. Marini moest maar eens iets anders gaan tekenen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Verre Werelden 1-5 gelezen. Is nu afgerond en het is Léo gelukt om het verhaal rond te breien. Ik ben een Léo-fan maar vind dit niet zijn sterkste werk. Het verhaal is wel onderhoudend, vreemde wezens, kolonisatie, goed en kwaad, politiek, het zit er allemaal in. Maar het is wat vergezocht allemaal en de episodes hangen een beetje als los zand bij elkaar. Tekenwerk van Icar is ruim voldoende maar zijn personages blijven toch wat houterig overkomen.

Link naar reactie

kogaratsu: het gezicht van het kwaad. Eerst even meegeven dat ik een ongelooflijke fan van de reeks ben. Prachtige tekeningen, poetische verhalen, feodale japanse samoerais en ronins, wat wil een mens nog meer? Goede verhalen verdomme, dat wil ik. Dit laatste deel was toch echt wel een vreselijke afzuip. Nog steeds zeer goed getekend, maar het verhaal trok op geen geisha bal. Jongens toch, als ik eens goed van miserie wil huilen, denk ik in het vervolg wel aan de kwaliteit van dit album dan dat ik weeral een halve ajuin in mijn ogen uitpers.

 

Maar de vorige delen, ja, die waren echt goed. vroeger was alles beter :)

Link naar reactie

Whaligoë. Yann en Augustin.

 

Virginie Augustin is serieus gegroeid in haar tekeningen (net zoals bij de tekenaar van Belladonna, btw) maar het verhaal van Yann is te... luchtig... net als de pagina's, er zit te weinig vlees aan van wat toch wel een boeiende invalshoek met interessante personages zou kunnen zijn. Ik vind het formaat ook te groot voor de tekeningen

 

Zoals het nu uit ziet is dit eigenlijk een oneshot van 44 pagina's (commercieel) uitgerekt over 2 delen en dat haat ik.

Link naar reactie

kogaratsu: het gezicht van het kwaad. Eerst even meegeven dat ik een ongelooflijke fan van de reeks ben. Prachtige tekeningen, poetische verhalen, feodale japanse samoerais en ronins, wat wil een mens nog meer? Goede verhalen verdomme, dat wil ik. Dit laatste deel was toch echt wel een vreselijke afzuip. Nog steeds zeer goed getekend, maar het verhaal trok op geen geisha bal. Jongens toch, als ik eens goed van miserie wil huilen, denk ik in het vervolg wel aan de kwaliteit van dit album dan dat ik weeral een halve ajuin in mijn ogen uitpers.

 

Maar de vorige delen, ja, die waren echt goed. vroeger was alles beter :)

Die reeks staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Nog geen enkel deel van gelezen of in mijn bezit.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Whaligoë. Yann en Augustin.

 

Virginie Augustin is serieus gegroeid in haar tekeningen (net zoals bij de tekenaar van Belladonna, btw) maar het verhaal van Yann is te... luchtig... net als de pagina's, er zit te weinig vlees aan van wat toch wel een boeiende invalshoek met interessante personages zou kunnen zijn. Ik vind het formaat ook te groot voor de tekeningen

 

Zoals het nu uit ziet is dit eigenlijk een oneshot van 44 pagina's (commercieel) uitgerekt over 2 delen en dat haat ik.

Ik vond het zonder meer een afknapper, maar misschien ben ik te veel verwend geweest met Alim.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Asgard 1&2 gelezen. Ik had deel 1 al eens vluchtig gelezen en was niet speciaal onder de indruk. Nu bij de afsluiting van het tweeluik eens goed gaan zitten voor deze vikingsaga en ik moet zeggen dat ik zwaar heb genoten. Goed getekend, sterk verhaal, juiste mix van spanning en sentiment. Aanrader! Als je nog twijfelt lees ook of eerst de aanstekelijke besprekingen op de SSZ-site.

Link naar reactie

Eveneens gelezen :

 

Asgard nr.1-2 , Dargaud : Vlot en goed verhaal , wat met twee talenten als Meyer/Dorison te verwachten was.Benieuwd naar het volgend project van Ralph.Dikke aanrader !

 

Collectie 1800: Allan Quatermain nr.1-2 en 20.000 eeuwen onder zee ,nr.1-2 , Daedalus :Wat uitgave,sfeerinkleuring en tekeningen betreft valt dit wel mee , maar de scenario's zijn zo matig en kunnen amper boeien.Dat is bijna voor alle uitgaves tot nu toe.(tot nu toe kon de 'De Ouden' me nog wat boeien )

Link naar reactie

Whaligoë. Yann en Augustin.

 

Virginie Augustin is serieus gegroeid in haar tekeningen (net zoals bij de tekenaar van Belladonna, btw) maar het verhaal van Yann is te... luchtig... net als de pagina's, er zit te weinig vlees aan van wat toch wel een boeiende invalshoek met interessante personages zou kunnen zijn. Ik vind het formaat ook te groot voor de tekeningen

 

Zoals het nu uit ziet is dit eigenlijk een oneshot van 44 pagina's (commercieel) uitgerekt over 2 delen en dat haat ik.

Ik vond het zonder meer een afknapper, maar misschien ben ik te veel verwend geweest met Alim.

 

Ook gelezen en moet zeggen dat ik het zeker de moeite waard vind en uitkijk naar het slotdeel. Verhaal boeide mij voldoende en mix van humor/mystiek/horror/romantiek etc. is voor mij in balans.

Link naar reactie

Die reeks staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Nog geen enkel deel van gelezen of in mijn bezit.

 

persoonlijk vind ik dit écht de moeite. Een van de betere Euro-strips. Niet twijfelen, koop Kogaratsu maar :D

Link naar reactie

De paarden van de wind deel 1.

 

Amai, zeer goed. Ik kan niet wachten om aan deel 2 te beginnen. Morgen, rustig, mijn vriendin op bezoek bij haar zus, een bodempje talisker en paarden van de wind deel 2. Spijtig dat er nog een hele werkdag tussen zit :)

Link naar reactie

Gelezen: Jacques Gipar 3 - Une 2CV pour Luciano

Jacques Gipar is een journalist die, zoals Kuifje, weinig kopij inlevert. In plaats daarvan snort hij langs Franse Routes Nationales in de jaren '50. Meer dan voldoende motivatie voor mij. De scenario's leveren geen diepgravende psychologische inzichten of scherpe maatschappijkritiek, maar zijn voldoende als kapstok voor de zwierige tekeningen van Simca Arondes of Citroën 2CV. Leuk.

 

Bruss. - Brussels in shorts

Tien kortverhalen die zich allemaal in Brussel afspelen, een plek waar ik zelden kom. De auteurs zijn allemaal jonge Europeanen die onze hoofdstad neerzetten als een pruttelende smeltkroes en een bizar architecturaal experiment. Zeer goed.

 

Bowen 1 -De hoogste mens

Koop dit niet. Het zuigt.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Nikopol: Lady in Blue en Koude Evenaar

Opnieuw zeer sterk. Zo sterk dat ik een beetje schrik had dat het slotalbum tegen zou vallen, maar dat is dus absoluut niet het geval. Een beetje minder dan de eerste twee, dat wel, maar zeker een waardige afsluiter van een schitterend drieluik. Van Bilal moet ik meer zien te lezen.

 

Ook nog gelezen: Na de Nacht, ook een goede strip.

Link naar reactie

De paarden van de wind deel 1.

 

Amai, zeer goed. Ik kan niet wachten om aan deel 2 te beginnen. Morgen, rustig, mijn vriendin op bezoek bij haar zus, een bodempje talisker en paarden van de wind deel 2. Spijtig dat er nog een hele werkdag tussen zit :)

 

de waarde van de pind izz e goe boekzzzke. d'wiskie iz ook e goe boezzzke.

 

kortom, van beiden, intens genoten. Aanraders.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...