Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen: Rob & Kwab - Vip, Viper, Vipst

Rob en Kwab is een reeks die altijd bij de tijd geweest is. Als je de albums van Franquin leest ademen die de jaren '50 waarin ze gemaakt zijn. De albums van Fournier rieken naar patchouli en in die van Tome en Janry vind ik mijn eigen jeugdjaren terug. New York! Khoudistan! Moskou! Australië! Mijn favoriete albums balanceerden op de dunne lijn tussen humor en avontuur en ik lees die nog graag. De laatste R&K's die ik kocht waren de eerste twee van na Tome & Janry. Ik weet geeneens de titels uit het hoofd, ik herinner me alleen dat ze niet goed waren.

De nieuwste Rob & KWab kan er wel weer mee door. Het is geen grand cru, maar de tekeningen kunnen er mee door, en het verhaal is vermakelijk. Nog altijd is de reeks bij de tijd. De financiële crisis sijpelt door, er zijn smartphones en computers. Alleen ben ik nu niet meer bij de tijd. Ik stuit op de grenzen van Robbedoes, zoals ook de verschillende auteurs zich uiteindelijk gevangen voelden door die kleurloze figuur. Ik zit hier niet meer op te wachten, het boeit me niet meer. Maar ik neem akte van het feit dat het huidige auteursduo mijn jeugdheld goed opgevangen heeft.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Rob & Kwab - Vip, Viper, Vipst

Ik stuit op de grenzen van Robbedoes, zoals ook de verschillende auteurs zich uiteindelijk gevangen voelden door die kleurloze figuur. Ik zit hier niet meer op te wachten, het boeit me niet meer. Maar ik neem akte van het feit dat het huidige auteursduo mijn jeugdheld goed opgevangen heeft.

 

Eigenlijk is dat ook mijn aanvoelen.

Het verhaal is niet slecht (beter als het vorige) maar (net als het vorige) het einde is te snel, te afgerafeld .

Link naar reactie

Nikopol: Lady in Blue en Koude Evenaar

Opnieuw zeer sterk. Zo sterk dat ik een beetje schrik had dat het slotalbum tegen zou vallen, maar dat is dus absoluut niet het geval. Een beetje minder dan de eerste twee, dat wel, maar zeker een waardige afsluiter van een schitterend drieluik. Van Bilal moet ik meer zien te lezen.

 

Ook nog gelezen: Na de Nacht, ook een goede strip.

Dan moet je de jacht en de falangisten van de zwarte orde van bilal zeker eens proberen.

Link naar reactie

Het voorbije weekend enorm genoten van de eerste albums van Axel Moonshine ( thx Spirit... ). Ongelofelijk hoe tijdloos deze albums nog steeds zijn ( nochtans al meer dan 30 jaar oud )

Groot gelijk, Kool Thing ! Is inderdaad een zalige reeks ! Ik ben al jaren fan ! Hopelijk komt het langverwachte vervolg er alsnog... en liefst niet alleen in een 'online'-versie.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
Gast lucky luke

De helse meute deel 3, Medusa

 

Deel 1 was nog wel aardig,daarna bergafwaarts,gelukkig zijn het maar 4 delen.Zal de laatste waarschijnlijk nog wel aanschaffen om de serie compleet te hebben.

Mochten er meerdere delen van verschijnen was ik accuut gestopt.

Link naar reactie

Gelezen, Lanfeust Odessy delen 3 en 4.

Ik dacht eigenlijk dat dit weer een tweeluik zou worden maar het verhaal was nog niet af.

Op zich had ik wel wat Lanfeust vermoeidheid toen ik er aan begon, maar ik kan niet anders zeggen dat ik er zo weer helemaal midden in zat.

Zowel het verhaal als de tekeningen pakten mij wederom weer en ik heb dus wederom genoten.

Kom maar op met deel 5!!!!!!

Link naar reactie

Vanmorgen gelezen, "De Trilogie van het Kwaad" uitgeverij Casterman.

Eigenlijk weet ik niet helemaal waarom ik dit heb aangeschaft, ik ben namelijk niet zo van detectives!

Blijkbaar waren de tekeningen dusdanig mooi dat ik toch wel nieuwsgierig was en voor een prijs van 7 euro kan dat mooi als vuller erbij.

Zoals gezegd waren de tekeningen dus zeer mooi, het verhaal mocht er wat mij betreft ook wel zijn.

Soms was het verhaal best luguber.

 

Al met al geen "must have" maar gewoon lekker voor tussendoor!

Link naar reactie

Gelezen: Souvenirs de l'empire de l'atome

Paul is een schrijver van SF-verhalen. Hij heeft telepatisch contact met Zarth Arn, een man die 121.000 jaar in de toekomst op een verre planeet woont. Zarth Arn vertelt zijn intergalactische oorlogsverhalen aan Paul. Maar er zijn anderen die ook geïnteresseerd zijn in het contact tussen Paul en Zarth Arn.

Souvenirs de l'empire de l'atome is een hommage aan de sf-verhalen van de jaren '50. Het hele boek is doordrongen van de esthetiek van Expo '58, waar een deel van de actie zich ook afspeelt (de pijl van de burgerlijke bouwkunde!, het atomium, de kabelbaan). De tekeningen roepen met zwierige lijnen en het geweldige kleurgebruik het optimisme van dat tijdperk op. Ook Andre Franquin maakt zijn opwachting in een cameo.

Het beste van 2013.

 

atome_2.jpg

 

souvenirs_de_lempire_de_latome_image2.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Voor Retep: ik heb ook een stukje gelezen in C'était la Nationale 7. Het is geen strip (en dus hoort hij hier niet), maar het bevat wel plaatjes die door een striptekenaar getekend zijn, en het is uitgegeven door een stripuitgeverij. In wezen is dit een reisgids om op zoek te gaan naar de RN7, de weg langswaar miljoenen reizigers vanaf de jaren '30 tot de jaren '70 naar het zuiden van Frankrijk reden. De weg stond symbool voor de vakantie, maar was tegelijk het decor van danteske files en verschrikkelijke ongevallen, van vrachtwagens die zich klem reden in de smalle straatjes van la douce France. Vooral de vele foto's van maken het wel de moeite, en wie zelf het traject (of een deel) wil rijden vindt het vast handig om op zoek te gaan naar de overblijfselen van de Franse Route 66. Voor mijn vader zijn dat concrete herinneringen, mijn grootmoeder (!) reed in die verre jaren '60 al naar de Bourgogne met een Anglia. Zonder snelweg, zonder GPS.

Ik ga niet het hele boek uitlezen, daarvoor is het teveel een opsomming van wat je waar nog kan zien, maar als reis zie ik het al helemaal zitten.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Natte aap

ik heb al een paar keer de site bekeken en die eerste planches bevallen me wel moet ik zeggen. Die tekenstijl is echt nog van de kinderboekjes die ik van mijn ouders overkreeg. Die planten op de achtergrond ademen die hele sfeer uit, die getekende stad met de kleuren zo van ver er op gesmeten en niet binnen de lijntjes is wel heel kenmerkend.

 

Is het verhaal ook echt zo goed waldorf? Want ik ga in April eens een paar daagjes naar een Franstalige plek op vakantie (zij het de ardennen of godbetert Frankrijk zelve) en dan wou ik hem daar eens gaan zoeken. (of bestaat er een franstalige postorder als bookdepo waar je zonder verzendkosten kan bestellen?)

Link naar reactie
Gast Natte aap

het voronov complot - blake and mortimer

 

Het spionagesfeertje was nog wel vrij redelijk uitgewerkt, maar ik had toch het gevoel dat ik iets miste. Was het de voortschrijdende stompzinnigheid van olrik? Een avonturenverhaal is maar zo goed als de slechterik. In dit geval was het goed dat ze toch nog die Voronov opgeduikeld hebben, want die Olrik is toch maar een dwaas. Daar zou zelfs mijn oma van 88 met haar looprekje nog geen schrik van hebben.

 

Van Hamme heeft er wel wat meer snelheid dan de originele albums van jacobs in gestoken, maar toch blijft het steeds wel een serieuze boterham om door te slikken, zo'n stripje over die twee samenwonende mannen met een verkleedfetish.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Souvenirs is een geweldig boek. Heb ik je op dat vlak ooit teleurgesteld?

Ik heb het gewoon in De Poort gekocht.

da's waar, buiten die landrover van jou, heb je me nog nooit teleurgesteld :)

Link naar reactie

Gelezen: Souvenirs de l'empire de l'atome

Paul is een schrijver van SF-verhalen. Hij heeft telepatisch contact met Zarth Arn, een man die 121.000 jaar in de toekomst op een verre planeet woont. Zarth Arn vertelt zijn intergalactische oorlogsverhalen aan Paul. Maar er zijn anderen die ook geïnteresseerd zijn in het contact tussen Paul en Zarth Arn.

Souvenirs de l'empire de l'atome is een hommage aan de sf-verhalen van de jaren '50. Het hele boek is doordrongen van de esthetiek van Expo '58, waar een deel van de actie zich ook afspeelt (de pijl van de burgerlijke bouwkunde!, het atomium, de kabelbaan). De tekeningen roepen met zwierige lijnen en het geweldige kleurgebruik het optimisme van dat tijdperk op. Ook Andre Franquin maakt zijn opwachting in een cameo.

Het beste van 2013.

 

atome_2.jpg

 

souvenirs_de_lempire_de_latome_image2.jpg

Ziet er bijzonder interessant uit!

Link naar reactie

Voor Retep: ik heb ook een stukje gelezen in C'était la Nationale 7. Het is geen strip (en dus hoort hij hier niet), maar het bevat wel plaatjes die door een striptekenaar getekend zijn, en het is uitgegeven door een stripuitgeverij. In wezen is dit een reisgids om op zoek te gaan naar de RN7, de weg langswaar miljoenen reizigers vanaf de jaren '30 tot de jaren '70 naar het zuiden van Frankrijk reden. De weg stond symbool voor de vakantie, maar was tegelijk het decor van danteske files en verschrikkelijke ongevallen, van vrachtwagens die zich klem reden in de smalle straatjes van la douce France. Vooral de vele foto's van maken het wel de moeite, en wie zelf het traject (of een deel) wil rijden vindt het vast handig om op zoek te gaan naar de overblijfselen van de Franse Route 66. Voor mijn vader zijn dat concrete herinneringen, mijn grootmoeder (!) reed in die verre jaren '60 al naar de Bourgogne met een Anglia. Zonder snelweg, zonder GPS.

Ik ga niet het hele boek uitlezen, daarvoor is het teveel een opsomming van wat je waar nog kan zien, maar als reis zie ik het al helemaal zitten.

 

Dank, een leuk boek dus voor de wat meer geografisch ingestelden onder ons. Een Ford Anglia, dat waren serieus mooie wagentjes, ik heb ze in GB en Ierland nog wel eens zien rijden !

Link naar reactie

De Aasgieren ook altijd wat minder gevonden (vorig jaar nog herlezen )vooral naar het einde toe voel je dat ze er geen zin meer in hadden.

Daarentegen vind ik Ster van de woestijn subliem (voor mij één van de beste strips van de laatste 15 jaar ).Zeker lezen !

Link naar reactie

Dufaux rammelde een standaard vampierenverhaaltje af: Een groep machtige mensen die al eeuwenlang leven en regeren en plots moeten sterven dankzij één van hen. We hebben het al duizend keer gehoord, gelezen of gezien. Dat Marini vervolgens ook nog de karakterkoppen stal uit De Schorpioen helpt niet.

 

Aasgieren is wel verschenen voor zoiets als "Zang van de Vampiers" en is "De Schorpioen" ook niet later opgestart dan Aasgieren?

M.a.w. volgens mij heeft Marini in De Schorpioen de karakterkoppen van Aasgieren gebruikt en niet andersom.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Thorgal De Jonge Jaren 1: dit was weer echt goed. Die nevenreeksen zijn toch wel de moeite hoor. ***1/2

 

Orde van de Drakenridders 10: ik heb het hier wel mee gehad. Een draak, de veill en ridders die hem moeten doden. Hoeveel verhalen kan je daar nog rond verzinnen zonder in herhaling te vallen? En de tekeningen+inkleuring vond ik ook maar matig ditmaal. M.a.w. I quit en er zijn geen sterren voor dit deel.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Gast Natte aap

De jonge jaren van Thorgal - de drie zussen minkelsson.

 

Saai overbodig album. De allereerste keer in mijn leven dat ik een Thorgal niet in 1 keer uitlas. Drie pogingen had ik nodig. Wat een slap gezaag zeg. Past helemaal bij wolvin 1. Ook al zo'n saai boekske. Mogen we een andere scenarist aub? Ik was vroeger fan van Yann, maar wat hij de laatste tijd uitbraakt, hoef ik toch niet.

Link naar reactie

De jonge jaren van Thorgal - de drie zussen minkelsson.

 

Saai overbodig album. De allereerste keer in mijn leven dat ik een Thorgal niet in 1 keer uitlas. Drie pogingen had ik nodig. Wat een slap gezaag zeg. Past helemaal bij wolvin 1. Ook al zo'n saai boekske. Mogen we een andere scenarist aub? Ik was vroeger fan van Yann, maar wat hij de laatste tijd uitbraakt, hoef ik toch niet.

 

Album is nochthans overwegend positief ontvangen Natte aap... Waren de leesomstandigheden wel in orde? :rolleyes:

Link naar reactie
Gast Natte aap

Album is nochthans overwegend positief ontvangen Natte aap... Waren de leesomstandigheden wel in orde? :rolleyes:

 

Ik vrees dat ik je niet zo goed kan volgen Olsimar. Wil je nu zeggen dat omdat de massa (nu ja, die zeven mensen die nog strips kopen) het goed vinden, ik dat ook goed zou moeten vinden? Ik begrijp dat uit je woordje "nochtans (met extra 'h')" maar misschien vergis ik me wel. Ik ben er van overtuigd dat er nog wel meer mensen dit ofwel een saai album vonden ofwel niet eens meer gekocht omdat de voorgaande albums van Thorgal ook al niet al te best meer waren. (de zwaardboot viel dan eigenlijk nog best mee)

 

Wat die leesomstandigheden betreft, dat zou wel kunnen. Ik had mijn bril niet op, had die nacht het licht niet aangestoken en was vergeten het album uit de plastic te halen, zou het misschien daar aan gelegen hebben, denk je?

Link naar reactie

Gisteren ook deel 1 van De Aasgieren gelezen, net zoals Stuvio was ik een beetje teleurgesteld (ik had het al gekocht voor ik zijn oordeel las). Maar zopas las ik deel 2, en dat was toch al een flink stuk beter. Bovendien werd er al opvallend veel helderheid verschaft. Al bij al nog wel een leuk tussendoortje.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...