Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen: Zilveren maan boven Providence

Dit tweeluik begint als een western: een zelfbewuste sheriff in een klein stadje is verbaasd als een ravissante roodharige vrouw uit de trein stapt. Ze komt de nalatenschap van een onlangs gestorven timmerman bekijken. Maar na dat leuke begin gaat het fout. Scenarist en tekenaar Hérenguel trekt een blik esotherie open, begint over kabbala en sleurt er zelfs de tempeliers bij. Het einde is volstrekt belachelijk. Europulp! Ziet er mooi uit, maar is het niet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Natte aap

SilasCorey1.jpg

 

Het Aquila-netwerk (Silas Corey, 1/2)

De dynamische tekeningen van Allary vergezellen Nurys intelligente thriller. Ondanks een gewichtig thema is deze strip niet gespeend van speelse knipoogjes. Ik ben benieuwd of deel 2 ons een perfect slot voorschotelt.

 

en zou deel 2 er al niet vrij snel aankomen? Ik dacht zoiets gelezen te hebben op de ssz?

Link naar reactie

Druiden 1 - 6

 

Best een toffe reeks. Opgebouwd als een rpg. De ene queste leidt tot de volgende. Alleen spijtig dat de schrijvers hun opzoekwerk en documentatie te veel tentoon willen spreiden, en dat staat soms in de weg van de leesbaarheid.

 

De tekeningen zijn statisch en soms wat slordig maar de mooie inkleuring maakt veel goed.

Link naar reactie

Ik René Tardi, krijgsgevangene in Stalag 2B

 

De vader van Jacques Tardi heeft in WO 2 bijna 5 jaar in gevangenschap gezeten. Hij heeft zijn verhaal in 3 schriften opgeschreven en nagelaten aan zijn zoon. Je moet van de tekeningen van Tardi houden. Maar met het verhaal is zeker niets mis. Geen klassieker als Mous maar wel heel erg goed.

****

Link naar reactie

parker: de grote slag.

 

De derde stripbewerking van een parker verhaal door Darwyn Cooke. En zoals altijd is het weer heel goed. In dit boek laat Parker zich overhalen om aan een heel gewaagd plan mee te werken. Een reeks die je zeker moet lezen.

 

 

Daredevil: wedergeboorte.

 

dit is een daredevil klassieker en ik snap wel waarom. Maar ik denk dat het beter is als je de andere daredevils door Miller ook gelezen hebt. Maar blijft toch een goede strip. Van de tekeningen van Mazzucchelli ben ik wel niet echt fan.

 

Thorgal - de jonge jaren: de drie zussen minkelsönn

 

Zeer mooi getekend en vakkundig gemaakt. alleen de keuze van Björn als slechterik van dienst vind ik wat minder.

Link naar reactie

Children of the sea 1-4

 

Waw. Beetje het eco verhaal van nausicaa, even avontuurlijker, beetje meer weirder, zweverig, maar dan in de zee.

Op een vegeven ogenblik verdwijnen langzaamaan alle vissen in de zee, in aquariums, ...

Het leven is gestart in zee, gaat het ook daar eindigen? Of kan de mens ngestraft alle bronnen blijven opgebruiken.

 

Het afsluitende deel verschijnt in juni, maar op basis van deze 4 bundels vij viz is dit een enorme aanrader.

Link naar reactie

Oh ja das waar ook even iets uitgebreider....vergeten.

 

Zo'n gebundeld boek hoe heet dat ???

 

Ik heb de 1e bundel gelezen en ik vind de verhalen onderling nogal van kwaliteit wisselen.

over het algemeen (ik heb nu 3 verhalen gelezen) vind ik er 1 ronduit slecht en de andere 2 zijn te pruimen.

Ik hou niet zo van American slang en daar staan de boekjes juist vol van, Ik vind het dan wat minder makkelijk te volgen en raak de weg een beetje kwijt.

Ik denk dat mijn school Engels eigenlijk niet toereikend genoeg is om dit goed op waarde te kunnen schatten. Ik heb het dan vooral over het slang gedeelte en het Nigga shit gebeuren en uitspraken.

Niet dat ik vies ben van ruwe taal maar gewoon omdat ik het niet helemaal snap en volg.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Oh ja das waar ook even iets uitgebreider....vergeten.

 

Zo'n gebundeld boek hoe heet dat ???

 

Ik heb de 1e bundel gelezen en ik vind de verhalen onderling nogal van kwaliteit wisselen.

over het algemeen (ik heb nu 3 verhalen gelezen) vind ik er 1 ronduit slecht en de andere 2 zijn te pruimen.

Ik hou niet zo van American slang en daar staan de boekjes juist vol van, Ik vind het dan wat minder makkelijk te volgen en raak de weg een beetje kwijt.

Ik denk dat mijn school Engels eigenlijk niet toereikend genoeg is om dit goed op waarde te kunnen schatten. Ik heb het dan vooral over het slang gedeelte en het Nigga shit gebeuren en uitspraken.

Niet dat ik vies ben van ruwe taal maar gewoon omdat ik het niet helemaal snap en volg.

 

Dat heet TPB :)

 

Ik begrijp je wel, als je slang Engels te vaak vertaald moet worden, dan is het minder leuk. Schakel misschien over op de nederlandse versie zoals beus aangeeft?

Link naar reactie

Gelezen vanuit de bibliotheek "Levenslijnen", de blauwe lijn (9 delen).

Twijfels hebben ervoor gezorgd dat ik deze serie niet gekocht heb en nu vanuit de bieb lees.

Achteraf kan gesteld worden dat mijn twijfels onterecht waren, ja, de kwaliteit van de tekeningen laat soms wel te wensen over, maar het verhaal is toch wel slim bedacht, ook het afsluitende deel stelt niet teleur, alles wordt netjes aan elkaar gekoppeld, er komt zelfs nog een levenslijn voorbij die wij nog niet konden! soms is het ook best verwarrend en moet je voor jezelf alle verhaallijnen weer even op rijtje zetten maar dat is ook wel weer erg leuk en nodigt zeker uit tot herlezing. Ik ga dit zeker nog een keer kopen!

Link naar reactie

 

 

Ik René Tardi, krijgsgevangene in Stalag 2B

 

De vader van Jacques Tardi heeft in WO 2 bijna 5 jaar in gevangenschap gezeten. Hij heeft zijn verhaal in 3 schriften opgeschreven en nagelaten aan zijn zoon. Je moet van de tekeningen van Tardi houden. Maar met het verhaal is zeker niets mis. Geen klassieker als Mous maar wel heel erg goed.

****

Ik heb hem toevallig gisteren aangeschaft. Inderdaad een mooi verhaal getekend in de mooie stijl van Tardi  :e005:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Gekocht en gelezen "Magus" van Saga. Het mooie van Saga is dat zij gelijk afgeronde verhalen op markt brengen. Hierdoor ben ik altijd zeer geintereseerd in hun uitgaven. Nu wil het feit dat ik niet altijd van mening ben dat het echt om afgeronde verhalen gaat. Destijds had ik dat al met de serie "Box" waar het zou gaan om een trilogie maar welke wel een erg open einde kende. Nu heb ik dat zelfde gevoel met "Magus", ook driedeligmaar volgens mij absoluut niet afgerond. Ik voel mij zodoende wederom bekocht, blijkbaar is afgerond bij Saga toch anders dan mijn defenitie van afgerond!!!

Ook staat er aan het eind van deel 2 dat het 3de deel de eerste cyclus wordt afgesloten, blijkbaar zou er dus nog wat moeten komen!!!

Heel vervelend dat dit dan wordt gebracht al een afgerond verhaal, ik zal voortaan beter gaan opletten bij Saga.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Gekocht en gelezen "Magus" van Saga. Het mooie van Saga is dat zij gelijk afgeronde verhalen op markt brengen. Hierdoor ben ik altijd zeer geintereseerd in hun uitgaven. Nu wil het feit dat ik niet altijd van mening ben dat het echt om afgeronde verhalen gaat. Destijds had ik dat al met de serie "Box" waar het zou gaan om een trilogie maar welke wel een erg open einde kende. Nu heb ik dat zelfde gevoel met "Magus", ook driedeligmaar volgens mij absoluut niet afgerond. Ik voel mij zodoende wederom bekocht, blijkbaar is afgerond bij Saga toch anders dan mijn defenitie van afgerond!!!

Ook staat er aan het eind van deel 2 dat het 3de deel de eerste cyclus wordt afgesloten, blijkbaar zou er dus nog wat moeten komen!!!

Heel vervelend dat dit dan wordt gebracht al een afgerond verhaal, ik zal voortaan beter gaan opletten bij Saga.

 

ok dan, maar hoe vond je het? 

:)

Link naar reactie

Gelezen: Revival 1 - You're among friends

In een klein dorpje in de VS komen enkele doden weer tot leven. Zombies? Ja en nee. Ze dwalen niet met een lege blik door de straten op zoek naar vers vlees, maar er wordt toch gehakt, gekerfd en geschoten.

Ik kreeg dit boekje cadeau. Ik koop zelf geen zombie-verhalen omdat ik daar niet van hou. En dit boekje doet me niet van idee veranderen. Het is allemaal zo grotesk.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

MX-22 deel 6: Dynastie de Wilde

 

Het 2e deel van de nieuwe tekenaar Frisco viel qua tekeningen best mee. Vooral achtergronden, gebouwen en stilstaande personages beheerst hij best goed.

Maar steeds dezelfde personen tekenen is toch een lastige klus voor hem.
Professor di Gotto ziet er soms uit alsof hij 75 is en dan lijkt hij weer 50. Op den duur gaat dat behoorlijk storen.

Schrijver Bartoll heeft best leuke ideeen maar ergens valt de uitwerking altijd wat tegen. Wellicht komt dat door al die locatie wijzigen. Daar kan je als lezer soms de draad door kwijtraken.

Parijs, Zurich, Venetie, New York, Britse Maagdeneilanden, Hong Kong, het klinkt allemaal mooi maar voor een verhaal van 48 bladzijdes is het wat veel.

 

**1/2

Link naar reactie

Duisternis 1: Ioen

 

Normaal koop ik zo weinig mogelijk hardcovers. De reden is puur van financiële aard. Voor een hc heb ik twee sc. Maar een hele enkele keer maak ik een uitzondering. En Duisternis was een uitzondering. Wat een geweldige strip. De tekeningen zijn prachtig, alleen Swolfs kan nog beter dit soort tekeningen maken. Het verhaal bevalt me ook zeer goed. Geen vreemde ontwikkelingen en het leest vlot weg. Fantast achting met kastelen en draken en een toekomstige grote krijger in de dop.

****1/2

Link naar reactie

Duisternis 1: Ioen

 

Normaal koop ik zo weinig mogelijk hardcovers. De reden is puur van financiële aard. Voor een hc heb ik twee sc. Maar een hele enkele keer maak ik een uitzondering. En Duisternis was een uitzondering. Wat een geweldige strip. De tekeningen zijn prachtig, alleen Swolfs kan nog beter dit soort tekeningen maken. Het verhaal bevalt me ook zeer goed. Geen vreemde ontwikkelingen en het leest vlot weg. Fantast achting met kastelen en draken en een toekomstige grote krijger in de dop.

****1/2

WOOOT! Nog een Duisternis liefhebber erbij! :P

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

de kronieken van de zwarte maan 1 - 13

 

Dit is echt een fantastiche serie. Vooral de eerste 4 boeken zijn ongelooflijk goed. Daarna wordt het verhaal soms wat te episch en lijkt het alsof sommige delen enkel dienen om een veldslag uit te beelden. Maar toch blijft dit een van de betere fantasy strips die ik al las. Het verhaal lijkt heel fel geinspireerd door zowel D&D en Warhammer. En dan bedoel ik niet de sfeer maar echt de regels; sommige spreuken of bepaalde eigenschappen van sommige wezens komen letterlijk uit de regels van D&D. En het feit dat allle oorlogen met gigantische legers worden uitgevochten, verraad dan weer een warhammer invloed. In de laatste twee delen veranderd de inkleuring, maar zodra je er aan gewend bent, blijft het er eigenlijk prachtig uitzien. Superreeks als je van over de top, epische high fantasy houdt.

 

Daredevil volume 3

 

Het derde deel van Mark Waid's Daredevil run. en het blijft op hetzelfde hoge niveau. Dit boek start met de spiderman, punisher, daredevil crossover en dat is een goed verhaal. Zelfs spiderman werkte niet op mijn zenuwen hier. Het enige minpunt is dat er op het eind van deze crossover geen echte veranderingen gebeurd zijn. In de volgende verhalen wordt het omega drive verhaal dan wel afgerond. Maar het beste verhaal in deze bundel is de date van Matt.  Daredevil door Mark Waid is zeker een aanrader.

 

Hawkeye 1 door Mat Fraction

 

Deze bundel vertelt over de dingen die hawkeye doet, als hij niet bij de avengers is. Dit levert prachtige, intelligent vertelde, noir-achtige misdaadverhalen op. En ze zijn dan ook nog eens goed in beeld gebracht. En dan hebben we het nog niet over de dialogen en karakter ontwikkeling gehad. Een aanrader. Het lijkt wel alsof marvel goed bezig is.

Link naar reactie

Dierenriem 1 & 2:

 

Bij de aankondiging van de deze reeks had ik enigszins twijfel. Aan de ene kant de opzet: twaalf sterrenbeelden met elk bepaalde eigenschappen die daaraan toegeschreven worden, daar moet een goed verhaal van te maken zijn. Aan de andere kant de promopaginas: dit is niet wat ik onder goed tekenwerk versta. Ligt dat aan de 'realistische' tekenstijl? Zoals Jigounov de stijl in de laatste XIII's gebruikt valt die toch goed te pruimen. De twijfel blijkt terecht: de opzet en verhalen zijn goed, de tekeningen zozo. De opzet wordt (voor zover mogelijk na twee albums) duidelijk: de hoofdpersoon heeft een bepaalde eigenschap die samenhangt met zijn sterrenbeeld en een hanger. Om de een of andere reden raakt hij hierdoor in de problemen waardoor hij besluit deze niet meer te gebruiken. De reeks lijkt een interessante serie te worden waarin elk album een stukje van de puzzel geeft. Daardoor zie ik nu al uit naar het volgende album, gelukkig is er steeds een andere tekenaar.

Link naar reactie

Gelezen:

The property - Rutu Modan: Mica gaat met haar hoogbejaarde grootmoeder naar Warshau om daar een appartement terug te vragen dat voor de oorlog aan de familie toebehoorde. Beetje bij beetje ontrafelt Modan de familiegeschiedenis en zien we dat de hele reis niet om een appartement gaat.

The property is wel een boeiende strip, maar er zijn toch ook wel wat tekortkomingen. De belangrijkste is dat alles verteld wordt, in plaats van het te tonen. Modan gebruikt zeer weinig flashbacks, maar kiest er voor de personages bladzijdenlange gesprekken te laten voeren. Dat is jammer. Ook besteedt Rutu Modan meer aandacht aan de reis in het heden dan aan de gebeurtenissen in de jaren ’30 en ’40. Dat is een keuze, natuurlijk, maar Modan vertelt afwisselend vanuit het standpunt van Mica en van haar grootmoeder. Dat haalt de spanning wat uit de zoektocht.

De tekenstijl van Modan is een soort klare lijn. Haar gezichten zijn zeer expressief, maar de lichaamshoudingen doen soms wat onnatuurlijk aan. Aan 25 euro niet echt een aanrader, jammer genoeg.

 

Canicule – Baru

De nieuwe Baru heb ik meteen in het Frans gekocht. Canicule is Frans voor hondsdagen, dagen dat je door de hitte geen poot wil verzetten. De strip is een bewerking van een roman van Vautrin (zie De stem van het volk van Tardi) en zoals wel vaker bij Baru onversneden noir.

De Amerikaanse gangster Cobb gaat zich na een hold-up verbergen op een afgelegen boerderij op het Franse platteland in de jaren ’70 of ’80. De boer is een gewelddadige dronkaard waar iedereen bang voor is, en al snel ontaardt het hele gebeuren in een nachtmerrie vol bloed. De drukkende, plakkerige hitte uit de titel hangt in de bladzijden en zelfs de nacht brengt geen verkoeling.

Ik hou erg van de stijl van Baru met zijn lelijke koppen en mooie Franse wagens. Het Frans is met een goed woordenboek wel te volgen. Zeer goed.

 

De Tempelier 1, De onthullingen van de ridder

Een FCBD-strip, een gegeven paard dus. Ik hou van historische strips, verhalen over de kleine man tussen de tandwielen van de geschiedenis. In de beste historische strips wordt een delicaat evenwicht bewaard tussen de grote gebeurtenissen en de kleine garnalen die meegesleurd werden door de maalstroom van de tijd. Maar in de tempelier gaat het niet over de kleine man. De auteurs wagen zich meteen aan Jaques De Molay, de laatste CEO van de Tempeliers, een kruising tussen paters en soldaten. Op zich is dat geen probleem, er is nu ook weer niet zoveel bekend over de beste man.  

Maar de scenarist propt zoveel grote geschiedenis in deze strip dat het verhaal er onder lijdt. We worden overdonderd door een stortvloed aan namen van Arabische krijgsheren, ridders, kloosterorden en Islamitische groeperingen dat zelfs ons historisch geïnteresseerde hoofd er van ging tollen. Nergens wordt de geschiedenis toegelicht, of een ruimer kader geschetst. De scenarist gaat er blijkbaar van uit dat we wel weten hoe die kruistocht verlopen is of waar Saint-Jean D’Acre ligt. Niet dus.

De intrige zelf is ook niet echt boeiend. Er zal iemand vermoord worden, maar we weten vrij vlug wie slachtoffer en moordenaar zullen zijn. Het toeval zorgt er voor dat de hoofdpersoon altijd overal bij is.

De tekeningen zijn naar mijn smaak wat flets ingekleurd, de teksten staan vol verkeerd gesplitste woorden. Geen goede zet van de uitgever om net deze strip als uithangbordje te gebruiken op FCBD.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: De ideale man - Daniel Clowes

In De ideale man (Mr Perfect in het Engels) zit een man in een bar te wachten op een blind date. Als de vrouw eindelijk aankomt geeft Clowes ons een inkijk in de gedachten van de man, in plaats van in het gesprek. De personages van Clowes zijn altijd losers, ze zitten gevangen in hun eigen angsten en wanen. Clowes overdrijft al die kleinmenselijke kantjes tot enorme proporties, en het resultaat is zeer grappig. Niet het soort humor dat iedereen tranen met tuiten doet lachen, maar ik hou hier wel van. De ideale man eindigt opvallend optimistisch. Misschien wordt Clowes nog mild met de jaren.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Aquablue 13: ik heb hier veel goeds over gelezen, maar kan dat toch niet echt bijvallen. Dit album is enkel een inleiding voor een nieuw avontuur: enkel mysteries dus, geen enkele ontknoping. Tekeningen: veel fotorealisme, niet mijn ding. En de Star Wars-scene is nu niet echt origineel te noemen. **1/2

 

Onthoofde Arenden 15: nog geen sleet op de reeks. ****

 

Death Note 1-12 (in 6 volumes "Black Edition"): hier moet je echt wel je aandacht bijhouden. Een jongen vind een nota-boek op straat. Die blijkt van een "God van de Doden" te zijn. Als je er een naam inschrijft dan sterft die persoon. De jongen gebruikt het boek om een betere wereld te scheppen. Er zijn dan voor-en tegenstanders van hem. Gans het verhaal is een intelligente thriller in het spel tussen Light (de jongen) en de tegenstander(s) en beetje bij beetje kom je meer en meer te weten over de werking van het nota-boek. Sommige plotwendingen zijn zeer onverwacht.

Aanrader, maar het is wel geen strip die ik 2x zal lezen denk ik. ****

 

Monster 1-6: ik heb nu een derde achter de kiezen en het verveelt me absoluut nog niet. Hier verklap ik niks over: dit is een must-read! Voor twijfelaars aan manga en het uiterlijk van de boekjes: niet twijfelen! De reeks telt 18 delen en is volledig verkrijgbaar.Tot hiertoe een dikke *****

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Asgard 1+2

5 kleine Vikings gaan op jacht naar de Midgardslang, maar al snel draait de jacht uit op een strijd om te overleven. Een simpel cliché gegeven, maar uitstekend uitgewerkt. Een aanrader en afgerond verhaal.

 

De Killer 11

De James Bond vd Derde Wereld is zijn nieuwe taakomschrijving, maar zo simpel ligt het natuurlijk niet. Ik had niet verwacht dat ik deze serie na 11 delen nog steeds graag zou lezen, maar kijk, toch is het zo.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Amoras:

Ik zal hier waarschijnlijk vloeken in de kerk als ik zeg dat deze strip een goed idee is met een slechte uitvoering. Het taalgebruik probeert wat populair bij de jongenrencultuur aan te sluten, maar faalt daar vaak in (welke niet-communist heeft het nu nog over een "kameraad"?). Ook is de belettering vreselijk storend. Het expliciete geweld komt geforceerd over (vooral die dolk-scene) en laat zien hoe de strip tevergeefs worstelt met het dilemma tussen de klassieke serie en een eigentijdse versie. Gelukkig zijn er ook positieve dingen te melden: het tekenwerk is dynamisch en ik heb het gevoel dat de hoofdiguren voor het eerst echt acteren. Maar door de vale inkleuring komen de tekeningen slecht uit de verf. Jammer.

 

De sage van Atlas & Axis

Ik ben het hier niet met Krimson eens. Ik vond dit wel erg leuk. Sprankelende tekeningen en inkleuring met veel verhaalllijnen. Het deed me verlangen naar strips van vroeger. Het album ziet er beter in het echt uit dan de tekeningen online op de site van de Stripspeciaalzaak. Ik kijk uit naar het vervolg!

Link naar reactie
Gast Natte aap

batman - the dark knight returns. Frank Millermet pijn en moeite, hangen en wurgen uitgelezen. Ik kan perfect begrijpen waarom dit een belangrijk stripboek was in de amerikaanse stripcultuur. Wat Miller hier doet is inderdaad in zijn tijdsgeest gezien nogal vernieuwend. Maar ik vond het een ongelooflijk saai boek. Ik heb het meermaals weggelegd en mezelf toch gedwongen om dit "meesterwerk" toch nog maar eens een kans te geven.Millers rechtse ideeën en kritiek op het "softe" socialistische gedachtengoed is wel heel erg duidelijk en niet subtiel in het boek mee gegeven. Maar zelfs die ondoordachte, gemakkelijkheidskritiek was niet wat me tegenstak. Dat was gewoon gratuit en helaas eigen aan het meer "serieuzere" werk van Miller, iets waar je door moet kunnen kijken en toch van een boek moet kunnen genieten. Een overload aan tekst en veel te kleine tekeningskes daarentegen gaf me telkens weer een degout om er aan te beginnen. En zelfs dan niet eens zo geweldig getekend.Toen ik daarnet even op wikipedia ging kijken wanneer het album gemaakt is, las ik volgende kritische reactie waar ik me wel voor een groot deel in kan vinden.

"The stories are convoluted, difficult to follow and crammed with far too much text. The drawings offer a grotesquely muscle-bound Batman and Superman, not the lovable champions of old." "If this book is meant for kids, I doubt that they will be pleased. If it is aimed at adults, they are not the sort I want to drink with."[7] (Mordecai Richler)

en iets verderop zegt Nicolas Slayton

"[t]here is no central plot to the comic, leaving only a forced fight scene between Superman and Batman as an out of place climax to the story." "Gone are the traits that define Batman," also citing "misuse of the central character."

en dat vond ik ook zeker niet overdreven. Het gevecht was an sich niet slecht gevonden, en hij doet met het karakter van superman een poging om weer een linkse invalshoek te geven (of een sneer naar het patriotische geheimdoenerij), maar het kwam geforceerd over. Al was de uitkomst van het gevecht wel weer interessant, dat dan weer wel.Dus kort samengevat. Het is een vernieuwend, experimenteel werk dat de comciswereld voor een stuk veranderd heeft. Maar ik vond het buiten die historische waarde niet echt leuk om te lezen.Dark_knight_returns.jpg
Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...