Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen: Road to Oz

Dit is het vijfde boek in de reeks stripbewerkingen die Shanower en Young maken van de boeken van L. Frank Baum. Het boek is een kwart dunner dan de eerdere boeken, en ook het verhaal is wat dunner. De intrige valt kort samen te vatten. Dorothy loopt op een weg naar Oz en ontmoet de vreemdste wezens. Nu is de plot in de Oz-verhalen nooit het belangrijkste geweest. Vooral de vele nevenfiguren maken deze reeks de moeite, en ook in Road to Oz voert Baum enkele nieuwe charmante creaturen op. Het einde van het verhaal is maar zozo. Al bij al is dit deel minder goed dan de vier vorige, maar de fantastische tekeningen van Scottie Young maken dat het toch meer dan de moeite is.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Soms, als ik mijn zoveelste GN, puike genre strip of verantwoorde eurofantasy heb dichtgeslagen verlang ik weer naar een reeksje van vroegah. Afgelopen dagen gelezen: Maarten Milaan, wat is dat goed, de ruwe bolster zeer zachte pit piloot die met zijn wrakke vliegtuigje de meest vreemde avonturen beleeft. De strips zijn gevoelig en maatschappijkritisch zonder flauw of belerend te zijn. 

Link naar reactie

Gelezen: Road to Oz

Dit is het vijfde boek in de reeks stripbewerkingen die Shanower en Young maken van de boeken van L. Frank Baum. Het boek is een kwart dunner dan de eerdere boeken, en ook het verhaal is wat dunner. De intrige valt kort samen te vatten. Dorothy loopt op een weg naar Oz en ontmoet de vreemdste wezens. Nu is de plot in de Oz-verhalen nooit het belangrijkste geweest. Vooral de vele nevenfiguren maken deze reeks de moeite, en ook in Road to Oz voert Baum enkele nieuwe charmante creaturen op. Het einde van het verhaal is maar zozo. Al bij al is dit deel minder goed dan de vier vorige, maar de fantastische tekeningen van Scottie Young maken dat het toch meer dan de moeite is.

 

 

deels akkoord. Ja, het is dunner, het verhaal ook. En ja: het is ook het minste boek van de 14 (en tnt 5 stripbewerkingen). Dat het scenario in de Oz boeken ondergeschikt is, daar ben ik niet mee akkoord. Heel de geschiedenis, van the wizard, de profetie, het aanstellen van de 4 heksen en hun band met elkaar, de troonsopvolging door Ozma. Het verstoppen van de rechtmatige troonopvolger bij Mombi, enz, enz. Dat zijn toch allemaal zeer stevige scenariopijlers. Maar dat deel scenario mist: ja, dat is waar. het heet ook the road to oz en ik las het als een roadmovie. Het scenario is in dit deel duidelijk ondergeschikt aan wie onderweg ontmoet wordt. Maar één deel kon ik dit zeker smaken. Volgende keer wordt de verhaallijn weer opgepikt.

 

The emerald city of oz (het volgende deel dus) is misschien wel mijn favoriet van alle oz-boeken. 

Link naar reactie

Het Konvooi deel 2. Beroy en Kid Toussaint.

 

Wat... was dat? Ik ben nog nooit zo verloren gereden in een tweede deel van een tweeluik. Hier moet je écht deel 1 voor gelezen hebben om te weten waarover het gaat. Dit lijkt me eerder het "verdiepende" deel van 2 van de -kennelijk- hoofdpersonages, en dan nog vooral van 1 personage. 

 

Maar, het moet gezegd, 'k heb me nog niet eerder zo geërgerd aan het karakter van het hoofdpersonage. 

Link naar reactie
Gast Kontiki

En had je deel 1 effectief gelezen? Anders doet je klaagzang niet veel ter zake.

 

Het Konvooi deel 2. Beroy en Kid Toussaint.

 

Wat... was dat? Ik ben nog nooit zo verloren gereden in een tweede deel van een tweeluik. Hier moet je écht deel 1 voor gelezen hebben om te weten waarover het gaat. Dit lijkt me eerder het "verdiepende" deel van 2 van de -kennelijk- hoofdpersonages, en dan nog vooral van 1 personage. 

 

Maar, het moet gezegd, 'k heb me nog niet eerder zo geërgerd aan het karakter van het hoofdpersonage. 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ik begrijp je opmerkingen niet. Het is alsof je pas na de intermissie tijdens een filmvertoning binnen komt waaien om dan achteraf te zeuren dat je het niet helemaal snapte hoewel je nochtans de korte inhoud van de film vooraf hebt doorgenomen. :D

Link naar reactie

Ik begrijp je opmerkingen niet. Het is alsof je pas na de intermissie tijdens een filmvertoning binnen komt waaien om dan achteraf te zeuren dat je het niet helemaal snapte hoewel je nochtans de korte inhoud van de film vooraf hebt doorgenomen. :D

Ik ken het verhaal waarop dit tweeluik is gebaseerd. Zelfs redelijk goed.

 

Maar ik snap echt niet de relevantie van de grote flashback scene naar WW1 om de zelfmoord van de vader van dat hoofdpersonage te kaderen. En zo het amorele karakter van dat personage. Dat echt met de grootste oogkleppen ooit rondloopt en al flierefluitend de bezetting doorloopt.

 

En hoe die flierefluiter op 1 pagina tijd zijn hele denkwereld ziet veranderen zonder dat de lezer het ziet en dan volop in het verzet gaat, om redenen die je niet uit dit deel kunt halen.

 

Ik snap ook niet waarom de beschieting van het hoofdkwartier van de Gestapo op de Louisalaan werd getoond, tenzij om heel zijdelings de betrokkenheid van de grootste nevenpersonages te duiden.

 

Ik snap ook niet waarom, als op de flap zegt dat 3 personages elkaars leven kruisen op dat transport, het derde maar 4 prentjes van het hele 2de deel in beeld wordt gebracht. 

 

De bevrijding van het jodentransport is de reden van dit tweeluik. Het motief. En dat wordt in nog geen 4 pagina's aangehaald in deel 2. 

Dan ben je verhaaltechnisch echt niet goed bezig.

Link naar reactie

Oei, 'k heb hier ongewild een polemiek doen ontstaan omdat ik Daytripper een comic vind (allé mannen, dat is toch geen graphic novel... Een graphic novel bestaat gewoonweg niet. Het is een elitaire term die uitgevonden is om een ander publiek ook strips te gaan laten lezen)... en omdat ik het absoluut niet eens ben met dat dit zo'n fantastische strip is...

Invalshoek is orgineel en tekeningen zijn best ok, maar om dit nu zo'n topper te noemen... bah ja ieder zijn smaak hé. From Hell deed me ook niks (dan was Daytripper veel beter. Maar: ik heb From Hell al wel eens cadeau gegeven aan iemand waarvan ik wist dat die dat wel zou kunnen smaken, wat later ook bevestigd is).

 

Allé, case closed, next: Carmen Mc Callum 8, een échte graphic novel: leuke sf, middelmatige tekeningen. *** Wordt tijd dat de reeks afgerond wordt (nog 2 delen te gaan).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

 next: Carmen Mc Callum 8, een échte graphic novel: leuke sf, middelmatige tekeningen. *** Wordt tijd dat de reeks afgerond wordt (nog 2 delen te gaan).

2 delen? Wie heeft je dat wijs gemaakt? In het Frans zitten ze al aan deel 12 en er komt er nog minstens 1 bij.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Kontiki

Het verhaal van dat derde personage (de Duitse soldaat) komt grotendeels voor in deel 1. Veel andere zaken die je aanhaalt worden geintroduceerd en aangehaald in deel 1. Lees dat nou maar eerst een keer, dan zijn we van deze nutteloze discussie af.

Link naar reactie

Het verhaal van dat derde personage (de Duitse soldaat) komt grotendeels voor in deel 1. Veel andere zaken die je aanhaalt worden geintroduceerd en aangehaald in deel 1. Lees dat nou maar eerst een keer, dan zijn we van deze nutteloze discussie af.

Zonder nut maar niet zonder waarde, n'est-ce pas? :P

Link naar reactie

Vandaag vanuit de bibliotheek gelezen, Acriborea delen 1 t/m 3. Dit wordt een vijfdelige reeks bij Uitgeverij Silvester. Binnenkort verschijnt deel 4.

SF is altijd mijn ding, dus het is veelal al gauw goed wat er op dat gebied uitkomt.

Toch heb ik na 3 delen nog steeds twijfels bij deze serie.

Deze twijfel betreft niet de tekeningen, die zijn zeer mooi en gedetailleerd. De twijfel betreft wel het verhaal. Hoewel het verhaal na drie delen wel duidelijk is, had ik regelmatig de grootste moeite om de verschillende rassen, locaties, personages uit elkaar te halen. Dat werkt toch wel erg storend. 

Nergens in het verhaal wordt er iets toegelicht over wie, wat, waar. Dat zou in dit geval, naar mijn mening, geen overbodige luxe zijn.

Voorlopig staat deze serie bij mij nog even on hold om te kopen. Hebben jullie ervaringen met deze serie?

Link naar reactie

Over kwaliteit en smaak valt te twisten.

Tot op heden was ik nog niet zo overtuigd van de Collectie 1800 van Uitgeverij Daedalus.

Veelal zijn de tekeningen wel op niveau maar vind ik de verhalen maar niets.

Vandaag echter het tweeluik Ash gelezen. 

Dit tweeluik kon mij prima bekoren. Zeer mooie tekeningen en een verhaal dat mij wel aantrok. 

 

Het tweeluik Alain Quartermain ligt nog te wachten, destijds heb ik deel 1 al een keer gelezen en die beviel toen ook wel. Dus ik ben benieuwd. Morgen tweede pinksterdag, dus genoeg tijd om hier eens goed voor te gaan zitten. Tot later!

Link naar reactie

Beetje zelfde mening over de collectie 1800 , mooie uitgaves en aardige tekeningen maar weinig overtuigende verhalen.

 

Enfin , wat heb ik de laatste tijd gelezen :

 

Giacomo C. , nr.1-15 , Glénat :

Herlezen , blijft een heerlijke reeks.Griffo in topvorm met sommige delen subliem tekenwerk en Dufaux levert lichtvoetige scenario's die heel vlot lezen.Dikke aanrader deze serie.

 

Het Jacobs teken , one-shot , Daedalus :

Iets meer voor de Jacobs fanaten , aardig zo meer te weten te komen over de auteur.Een toch wat triestig levenseinde ,wist ik niet eens.

 

Angela ,one-shot , Silvester :

Herlezen , als westernliefhebber is dit een one-shot die de moeite waard is.Leest als een trein.

Binnenkort herlees ik eens Adios palomita en Wayne Redlake , ligt in de zelfde lijn.

 

Bernard Prince , nr.18 Onheil op de rivier , Lombard :

Eén van mijn favoriete helden vroeger (en nog altijd een beetje ).Zoon Yves brengt een degelijk verhaal en vader Hermann zijn tekeningen missen

diepgang en scherpte , maar er blijft nog genoeg over om te genieten.Beter dan verwacht !

Link naar reactie

Gelezen: 

 

De vier hoeken van de wereld - (Labiano) Luitenant Dupuy komt in 1913 van de Franse officierenschool en kiest er voor toe te treden tot de Meharisten, de afdeling van het Franse koloniale leger die in de Sahara opereert. Het is bij uitstek een eenheid voor militairen die weg willen uit Frankrijk en waar de sfeer wat losser is.

Labiano is bekend als tekenaar, en dit boek is het eerste waar hij het scenario zelf voor schreef. Dat merk je, jammer genoeg. Want op zich vind ik het historisch kader razend interessant. Ik was me totaal niet bewust van het bestaan van de Meharisten die op hun dromedarissen de Sahara ontdekten. Maar het verhaal sleept zich voor als een kameel die geen oase vindt in de woestijn. Labiano probeert een verhaal op poten te zetten over eigenzinnige mensen die hun eigen weg volgen. Over mensen die hun schepen verbranden om in de eindeloze uitgestrektheid van de woestijn hun geluk te vinden. De kampvuurgesprekken zijn stroef en gekunsteld, de personages komen niet tot leven. De tekenaar slaagt er met dit prachtig getekende boek niet in een echt verhaal te vertellen. 

 

De sage van Atlas en Axis - De Noorhonden

Een verrassende dierenstrip, deze Atlas en Axis. De twee honden vinden op een dag hun dorp verwoest door de Noorhonden, de Vikingen. Ze trekken naar het noorden om wraak te nemen. Hoewel het boek er met de heldere tekeningen en levendige kleuren uitziet als een kinderstrip is het dat niet. Daarvoor is het geweld te plastisch weergegeven (een stervend hondje met de darmen uit zijn buik, mijn dochter van negen vond het maar niets), en de algemene teneur te donker.

Toch zitten er ook geweldig grappige vondsten in het boek. De twee honden plassen vaak, en ze doen dat altijd met een poot omhoog. Ook de vijand die een hondendrol achterlaat om terrein af te bakenen vond ik zeer grappig. Het boek zit vol van dat soort grappen. Verrassende strip.

 

Ada in de jungle - Altan

Een strip uit de verre jaren tachtig, uit het tijdschrift Wordt Vervolgd. Ik vond hem op de rommelmarkt voor één euro. Koopje!

Het verhaal speelt aan het eind van de jaren dertig. Ada, een jonge vrouw moet naar Afrika op zoek naar haar neef voor een erfeniskwestie. De hele strip is een aaneenschakeling van onnozele situaties en gezwollen dialogen die zeer grappig zijn. Leuke zwart-wit tekeningen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Deze morgen dus Allen Quartermain (2-luik) gelezen. Het eerste deel vond ik destijds veelbelovend, helaas lost het tweede deel die belofte niet in. Die mijnen komen eigenlijk nergens terug in het verhaal en net als Kuifje maakt de hoofdrolspeler die arme domme inboorlingen bang door een maansverduistering op te roepen, yeh right :-/!!!

Mooie uitgaven, maar verder niet aan mij besteed, althans voor nu, ik blijf dit volgen vanuit de bibliotheek.

Link naar reactie

Gisteren en vandaag even een inhaalslag gemaakt met de nieuwste strips.

 

De Boeken van de Zieners 6 - Na het lezen van de SSZ recensie was ik hier een beetje huiverig voor maar ik heb de andere delen tenslotte ook al dus toch maar aangeschaft en 100% meegevallen. Ik heb de romans waar de reeks op is gebaseerd niet gelezen (ga wel binnenkort beginnen in een andere romanreeks van dezelfde schrijfster) dus hoe goeie adaptatie dit is kan ik niet zeggen maar als album vond ik 'm wonderwel geslaagd. Het is niet de beste fantasy die ik ooit gelezen heb maar het verhaal is onderhoudend, het tekenwerk oké en het leest goed weg. Meer hoeft dat soms niet te zijn.

***1/2

 

De Orde van de Drakenridders 10 - Deze reeks is nogal wisselend. Er zitten hele goeie albums tussen zoals deel 9 en hele slechte zoals deel 5. Deze bevindt zich gelukkig in de eerste categorie. Sterker nog dit is naar mijn mening het beste album tot nog toe in de reeks. Er komt eindelijk een beetje pit in deze reeks met een gewaagde verhaallijn en nu eens echt goed ontwikkelde personages in plaats van hopen vrouwelijk schoon met allemaal hetzelfde karakter zoals in sommige andere delen. Het verhaal is goed uitgewerkt en de tekeningen zijn erg mooi. Het enige wat ik jammer vind is dat ze wederom gebonden waren aan het one shot format. Dit verhaal had nog veel beter gewerkt als trilogie. Evengoed blijft dit een bovengemiddeld goed album. Hoop dat het laatste album ook zo goed is.

****

 

Marie der Draken 2 - Ook dit kon mij zeer smaken. Met het eerste deel had ik nogal wat moeite. het verhaal kwam maar met moeite vooruit en was simpelweg bizar en het tekenwerk trok nergens op. Dit deel is gelukkig een enorme stap voorwaarts. het verhaal wordt duidelijker, de dialogen worden beter, de personages zijn nu veel duidelijker en het tekenwerk neemt een hele sprong voorwaarts. Ik zie dit nog wel eens een bijzonder goeie reeks worden. Hoop dat het volgende deel vlug verschijnt.

***1/2

 

Amoras 1 - Ik begon hieraan met erg lage verwachtingen, een soort van for old time's sake. Maar dit blijkt nog gewoon ook als strips best goed te zijn. Hoewel het niet echt een volwassenen strip is heeft het zeker zo zijn donkerdere momenten. Dit deel functioneert vooral als introductie tot het concept en de personages en zet langzaam maar zeker het verhaal op. En dat verhaal meg er zeker wezen. Met de opbouw zit het helemaal goed en het werkt netjes toe naar een cliffhanger einde van jewelste. (denk The Killing cliffhanger einde) De dialogen zijn wat wisselvallig. Er zitten momenten in dat ik de hand herken van een meester maar op andere momenten kreeg ik het gevoel van een gemist kans. Ook het tekenwerk is niet altijd even goed. Die scene met het konijn was prachtig getekend maar Krimson vind ik dan weer veel te erg op een karikatuur lijken voor een wat meer volwassen strip. Evengoed heb ik hier erg van genoten. Het heeft hetzelfde avontuurlijke als de oudere S&W's maar is tegelijkertijd wel een stukje donkerder. Yup me likes. Me likes a lot.

***1/2

 

Verder nog een paar delen van De Kronieken van de Zwarte Maan op de kop getikt. De rest zal via Catawiki moeten. Mijn gedacht over deze reeks volgt binnenkort.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

De laatste weken gelezen.

 

Amoras 1

 

Amusante strip. Sneltreinvaart. Het verhaal moet wel nog wat op gang komen.

 

Tschai 1 - 8

 

Goede ouderwetse sf.zeer verbeeldingrijk maar dat is vooral de verdienste van vance. De tekeningen lijken soms wat slordig maar in vind dat ze bijdragen aan de ouderwetse sfeer van het verhaal. Goede reeks, zeker als je van old school sf houdt.

 

De onmoembaren (de 4 integrales)

 

Prachtige reeks vol cynisme, zwarte humor en gestoorde personages. De tekenstijl laat een vrolijke dupuis strip vermoeden maar het is toch wat anders. Dit is terecht een klassieker.

Link naar reactie
Gast Natte aap

de kraai 1 en 2 van Lax. Leuke strip noir. De plotwendingen en toevalligheden zijn in deel 2 wel net iets te ver gezocht, maar leuke pulpreeks en een toffe sfeer. 

Link naar reactie

Esteban 3, wat een prachtige strip, wat een geweldige tekeningen. De walvisvaarder ligt ingevroren in het ijs en de mannen riskeren lijf en leden om weer in de bewoonde wereld te geraken waar slechts nieuwe problemen op de loer liggen. Het karakter van van de kapitein wordt wat uitgediept. Wellicht dat in deel 4 het geluk de kleine indiaan en zijn walvisvarende vrinden eens wat gaat toelachen.....  

Link naar reactie

Esteban 3, wat een prachtige strip, wat een geweldige tekeningen. De walvisvaarder ligt ingevroren in het ijs en de mannen riskeren lijf en leden om weer in de bewoonde wereld te geraken waar slechts nieuwe problemen op de loer liggen. Het karakter van van de kapitein wordt wat uitgediept. Wellicht dat in deel 4 het geluk de kleine indiaan en zijn walvisvarende vrinden eens wat gaat toelachen.....  

helaas  ik heb net deel 5 in het Frans achter de kiezen, maar zonder veel te zeggen, er wordt niet veel toeglachen qua geluk

Link naar reactie

Azimut 1

 

In dit verhaal is men het noorden kwijt, erg vervelend voor de ontdekkingsreiziger die na een een lange reis vol ontberingen weer exact terug komt op het strand waar hij vandaan vertrok. Iedere bladzij bevat nieuwe raadseltjes en rare wezentjes: vogeluurwerken, een schone dame die kronen steelt, een Lewis Carol konijn dat goed is in rugmassages, het universum van Andrae en Lupano is eindeloos en absurd. Het is nog onduidelijk hoe (en of) alle verhaaldraadjes bij elkaar komen maar ik zie nu al uit naar deel 2 en deel 3, een must-read

 

http://jb-andreae.blogspot.nl/

Link naar reactie
Gast Natte aap

Deel 5 ? Dan loopt de nederlandse vertaling een stuk achter..... Wellicht dat in deeltje 10 de zon gaat schijnen voor esteban en co...

 

naar het schijnt zou esteban in deel 10 zijn been moeten afsnijden zonder verdoving, pekelen en opeten met een plastic lepeltje. Hij zou ook in de walvisprostitutie gedwngen worden om zijn schulden voor zijn largo winch collectie te kunnen betalen. Dus het ziet er niet naar uit dat het snel een vrolijke strip gaat worden.

Link naar reactie

naar het schijnt zou esteban in deel 10 zijn been moeten afsnijden zonder verdoving, pekelen en opeten met een plastic lepeltje. Hij zou ook in de walvisprostitutie gedwngen worden om zijn schulden voor zijn largo winch collectie te kunnen betalen. Dus het ziet er niet naar uit dat het snel een vrolijke strip gaat worden.

 

...of waarom de Natte Aap er ondanks torenhoge ambities niet in slaagt een scenario te verkopen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gisteren deel 2 van Het Bronzen tijdperk gelezen. Na deel 1 dacht ik nog, het is een introductiedeeltje, het komt wel goed. Maar ook het tweede deel kon mij absoluut niet overtuigen.

Ik zal hier mee stoppen.

 

???

ieder zijn meug natuurlijk, maar wat sprak je niet aan? wat verwachtte je dan wel?

Link naar reactie

Courtney Crumrin 3 "The Twilight Kingdom":

deel 3 boet niks in aan kwaliteit. Tekeningen van Ted Naifeh blijven mooi, verzorgd, zeer sprookjesachtig. En scenario is weer zo meeslepend dat je het in 1 ruk wil uitlezen (waarop ik me betrapte dat het ineens 0u30 was op een weekdag en ik er om 6u weer uit moest...).

*****

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Courtney_Crumrin

 

preview: http://www.comicbookresources.com/prev_img.php?pid=16182&cover=1 (let niet op de slechts kwaliteit van de preview. In het boek is alles haarscherp)

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...