Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Dat vroeg ik ook aan mijn stripboer, en zij zei dat het nog relatief mee viel (omdat ze er persoonlijk reclame voor maakte). Maar een verkoopstopper zal het inderdaad niet worden.

 

 

dat verbaasd me geenszins eigenlijk, dat het niet verkoopt. Ik loop er hoog mee op, vind het misschien wel de beste historische reeks in stripvorm, maar 't is idd niet licht verteerbaar.

Link naar reactie

Er zijn er maar weinigen die zich aan Het Bronzen Tijdperk wagen. Het verkoopt niet goed.

 

Dat had ik voor de lancering al voorspeld: de covers zijn gatlelijk en de reeks zal de eerste jaren niet afgewerkt worden.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelukkig dan maar dat het dikke boeken zijn.

 

Dat had ik voor de lancering al voorspeld: de covers zijn gatlelijk en de reeks zal de eerste jaren niet afgewerkt worden.

 

Ik ben het met je eens dat de covers weinig aantrekkelijk zijn, maar dat zijn de Amerikaanse comics ook niet en de tpb' s hiervan helemaal niet. Hoe weet je trouwens dat de reeks de eerste jaren niet afgewerkt zal worden?

Link naar reactie

De Amerikaanse bundels zijn stukken mooier qua cover.  (maar da's wellicht een kwestie van smaak)

Shanower is al sinds 1991 bezig aan Age of Bronze en debuteerde met de eerste comic in 1998.  Hij heeft nu 3 volumes afgewerkt en hij heeft er nog zeker een viertal gepland.  Het zal dus niet tijdens de eerstvolgende jaren afgewerkt geraken ;)

 

Dat, en hij is nu volop bezig aan zijn bewerking van de Oz-boeken.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Drie Christussen , one-shot ,Daedalus :

 

Na een kwartier gestopt , niks voor mij.Misschien te vroeg opgegeven...

 

Ik heb me er de eerste keer ook wat moeten doorworstelen, maar achteraf gezien vond ik dit eigenlijk wel héél knap gedaan. Dan nog eens herlezen, en het ging een heel stuk vlotter...

Link naar reactie

Dat doet hij ook al sedert midden jaren '80 ;)

 

Ja, maar niet met de huidige run he, hij brengt ons een boek op minder dan een jaar tijd momenteel. 5 van de 9 boeken verschenen en je kan ze ook los lezen.

Ik vind dat shanower gekloond moet worden, zodat hij aan beide projecten kan verderwerken. Hij is nog jong he en een doorzetter, hij zal het wel afwerken!

Link naar reactie

Net Dierenriem dl.3 gelezen en goed bevonden. Deel 1 vond ik niet echt goed, mogelijk dat het magische tintje mij op het laatst verraste, dl.2 kon mij ook goed bekoren, ik ben dan ook zeer benieuwd naar de rest van deze serie, gelukkig verschijnt dit zeer regelmatig!

 

Ook gelezen Kapitein Kreis dl. 1, hier verwachte ik niets van en dat was goed ingeschat, hoogstaand is dit zowel qua tekeningen als qua verhaal niet, toch betrapte ik mij erop dat ik bij het dichtslaan van het boek, mij wel vermaakt had en benieuwd was naar het vervolg. Dat zegt toch ook wat!!!

Link naar reactie

Angelus , integraal , Dupuis :

 

Deze strip zal in heel wat top tien lijstjes staan dit jaar.Giroud, één van mijn favoriete scenaristen, brengt een goed onderbouwd verhaal.

Homs is nu al één van de ontdekkingen dit jaar voor mij , een streling voor het oog zijn tekeningen.

Dikke aanrader !

Link naar reactie

cover-Angela.jpg

 

Angela

door Vatine, Pecqueur en Rabarot

 

Ik moest aan 4 HC's komen bij Silvester in Alkmaar en ben door het Ertussen draadje overstag gegaan om toch eens Angela aan te schaffen. Ik ben niet zo wild van de tekenkunsten van Vatine, hoewel ik Aquablue wel een hele toffe serie vind. En zelfs gisteren, bij het voor de zoveelste keer doorbladeren van het album, bekroop mij weer dat onaangename gevoel, dat gevoel dat mij meestal influistert dat ik een boek moet laten liggen.

 

Toch heb ik het meegenomen en thuis direct gelezen. Wat een heerlijke strip is dit! Een heel tof verhaal dat meer dan adequaat visueel wordt ondersteund door Vatine. Dat de tekeningen bij inspectie regelmatig onevenwichtig zijn, dat de figuren bijna nooit anatomisch correct zijn en dat het arceerwerk meer dan te wensen overlaat deden wederom, net als bij Aquablue, niets af aan de beleving van het verhaal. Bizar toch?

 

Zeer krachtig, opzichzelfstaand album. Goed uitgewerkte karakters in een soort van Coen brothers wraak verhaal. Ik heb ervan gesmuld.

Link naar reactie

Net Dierenriem dl.3 gelezen en goed bevonden. Deel 1 vond ik niet echt goed, mogelijk dat het magische tintje mij op het laatst verraste, dl.2 kon mij ook goed bekoren, ik ben dan ook zeer benieuwd naar de rest van deze serie, gelukkig verschijnt dit zeer regelmatig!

 

Deel 3 heb ik ook gelezen en is inderdaad een goed album, wat mij betreft de beste van de serie tot nu toe. Deel 1 vond ik dan weer beter dan deel 2, het einde is weliswaar verrassend maar hij sluit wat mij betreft beter aan bij de hoofdlijnen.

 

Verder Silas Corey: Het aquila-netwerk 1/2 gelezen, ik snap dat mensen hier enthousiast over zijn: een goed verhaal dat lekker weg leest.

Link naar reactie

KRONIEKEN VAN DE ZWARTE MAAN DEEL 1 T/M 10

 

Een reeks met ups en downs. Op z'n slechtst is het niet om aan te zien. Op z'n best is het zeer, zeer goed. Froideval heeft een ongebreidelde fantasie en dat stelt hij utigebreid tentoon in deze reeks waar hij ongeremd de mooist dingen ten tonele kan toveren en de meest bizarre gebeurtenissen. Ledroit had duidelijk een andere visie dan de scenarist en dat zorgt voor heel onevenwichtig tekenwerk. gelukkig zit Pontet wel veel meer op één lijn waardoor vanaf deel 6 de reeks opeens qua tekenwerk drastisch omhoog schiet. Sterker nog vanaf deel6 is het tekenwerk gewoon hartstikke goed en soms zelfs adembenemend mooi. De humor is even wennen maar ook dat wordt beter hoe verder de reeks vordert. tegen het einde merkte ik zelfs dat ik een paar keer hardop aan het schaterlachen was. Zoals die mop waar

de dwergen Wismerhill overreiden. "Oh nee we hebben onze klant verpletterd! Vreselijk!...Vooral omdat hij nog niet betaald had. Oooh wat afgrijslijk!" :lachuuh:

Wat mij wel nogal eens irriteerde is dat er veel teveel overbodige veldslagen in de reeks zitten. Af en toe had ik het idee dat het verhaal er alleen maar was om de veldslagen aan elkaar te knopen. Ook begin ik het zo onderhand irritant te vinden dat iedereen die dood gaat vervolgens weer tot leven wordt gebracht. Eén keer is goedkoop maar dat kan nog maar momenteel gebeurt het in zowat ieder album! Maar goed...dit terzijde, ik heb me hier voor het grootste gedeelte prima mee vermaakt dus ik zal niet al te hard zeuren. De uitgaven zelf zijn overigens zeer fatsoenlijk. De hardcovers zijn misschien voor tegenwoordige maatstaven wat summier maar als ik het vergelijk met een Casterman HC uit dezelfde tijd zie ik geen verschil in qualiteit.

 

Uitgebreidere mening hieronder:

 

Delen 1 & 2: Het teken van het Duister & De Stormwind van de Draak

Ronduit afschuwelijk! Het verhaal gaat helemaal nergens naartoe. Er wordt wat gerefereerd aan een voorspelling en het lot van Wismerhill maar daar wordt vervolgens niets mee gedaan. Het enige wat er ind e albums gebeurt is dat een zootje ongeregeld van de ene stad naar de andere trekt en er mot maakt. Het is een queeste zonder doel. De humor is ook veel teveel op de voorgrond aanwezig en vaak erg flauw. En de tekeningen zijn simpelweg niet om aan te zien zo lelijk. Zelfs in de tijd dat deze albums uitkwamen was deze stijl al ouderwets. Ledroit maakt er een ontzettend karikaturaal pulpreeksje van en daardoor gaat Froideval's visie totaal verloren. De inkleuring is mogelijk nog wel het ergst vaan allemaal met extreem felle kleuren waardoor de tekeningen pijn doen aan je ogen.

**

 

Deel 3: Het Teken van de Demonen

Het wordt al wat beter. Het album is voor het grootste gedeelte hetzelfde snore-fest als de delen 1 & 2 maar het eindigt vrij onverwacht op een nogal originele manier waardoor er eindelijk het eerste sprankje pit in de reeks komt. Helaas zijn de tekeningen wel nog steeds om te huilen.

**1/2

 

Deel 4: De Sissende Slangen

De reeks komt nu eindelijk goed op gang,. Wismerhill's queeste krijgt eindelijk het o zo broodnodige doel en het verhaal wordt eindelijk ook wat minder rechtlijnig wanneer we ook de andere kampen te zien krijgen. De personages krijgen eindelijk wat meer karakter. Er komt een serieus plot in het verhaal en je krijgt nu eindelijk het gevoel dat het ergens heen gaat. Het wordt zelfs behoorlijk spannend. In alle kampen begint er iets te broeien, onderlinge intriges komen aan de oppervlakte, meerdere partijen worden genadeloos gemanipuleerd en er wordt toegewerkt naar een cliffhanger van jewelste. Tegen het eind van dit deel wilde ik voor het eerst meteen verder lezen. (wat dan weer niet kon want deel 5 heb ik niet, veel dank aan Yncke voor de samenvatting) helaas is het tekenwerk niet verbeterd wat toch wel een domper zet op dit voor de rest behoorlijk goeie album.

***

 

Deel 6 & 7: De Duistere Kroon & Orkanen van Zwart Jade

Het eerste wat meteen opvalt is hoe ontzettend het tekenwerk vooruit is gegaan. In tegenstelling tot Ledroit kan Pontet wel Froideval's visie verwezenlijken. het ziet er gedetaileerde, realistischer en serieuzer uit. De delen 1 t/m  was qua tekeningen gefreubel in de marge. Nu wordt het echt professioneel. Ook de verhalen van beide albums zijn goed. De intriges en twisten gaan verder en het verhaal wordt steeds gecompliceerder terwijl de grenzen tussen goed en slecht vervagen.  Het verhaal krijgt nu heel duidelijk voorrang over spektakel waardoor het ook echt ergens heen gaat en er nauwelijks meer overbodige scenes in zitten. Er gebeurt meer per album en het wordt steeds spannender. Op dit punt zat ik er helemaal in.

***1/2

 

Deel 8 & 9: Het Zwaard van Gerechtigheid & Liederen van Ontkenning

Het hoogtepunt van de reeks tot nog toe. Pontet levert zijn beste werk af en de tekeningen zijn regelmatig adembenemend mooi. Froideval besteed nu eens eindelijk wat tijd aan de personages en daar blijken hele interessante personen tussen te zitten zoals Parsifal (wie had dat gedacht) De grens tussen goed en kwaad is nu helemaal vervaagt en als lezer heb je geen idee meer aan wiens kant je nu moet staan. Het is een boude en brilliante zet die zorgt voor geweldige scenes en verhaal ontwikkelingen. Alles wordt nog even ietsje gecompliceerder en er wordt nu echt toegewerkt naar een absolute climax. Ook de humor is in deze albums op zijn best.

****1/2

 

Deel 10: De Vernietigende Arend

Dit deel bestaat eigenlijk maar uit één ding: een veldslag. Hoewel veldslagen in fictie leuk zijn als ze goed gedaan zijn (en deze is goed gedaan) moeten ze niet te lang duren en deze duurt veeeeeel te lang. Daardoor werd ik helemaal uit het verhaal gerukt en had ik op een gegeven moment het idee dat ik naar een warhammer sessie zat te kijken in plaats van een stripboek aan het lezen was. Als je van dat soort dingen houdt is het leuk maar voor degenen die gewoon een goed verhaal willen is dit album doodsaai. Gelukkig eindigde het op een wel heel onverwachte manier die mij dan toch weer doet uitkijken naar het volgende album. Ook de tekeningen waren goed.

***

Al met al dus een reeks met diepe dalen en hoge toppen. Maar ik heb me er aardig waat uurtjes mee vermaakt en mijn eindreactie is toch positief.

 

Eindscore: ***1/2

 

(ik weet niet of dit een kloppend gemiddelde is maar mijn gedacht over de reeks is "goed" en in mijn ratingsysteem correspondeert dat met drie en een halve ster)

 

Veel dank aan Yncke, Nuwanda en de andere repers die mij dit aangeraden hebben. Over een paar weken ga ik de laatste 4 delen lezen. Zal daar ook zeker mijn gedacht over in deze draad posten.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Gelezen (nieuwe strips):

 

 

- Silas Corey 2 : Deel 1 was al een geslaagde verrassing ondanks de makke cover. Ook deel 2 heeft die afstandelijke James Bondachtige cover, maar wat een zalige strip is dit toch. Silas Corey is een beetje gebaseerd op die Engelse TV-adaptatie van Holmes maar dan met een scheut cynisme. Allary tekent op een heel hoog niveau, zeker in vergelijking met zijn vroeger werk. Topper ****

- De Legendariers 1+2 : totaal mijn ding niet. Schreeuwerige kleuren door mangafigurines, kinderlijke scenario’s,… heel erg Pokemon. Mijn zoon (9 jaar) en enkele klasgenootjes zijn er gek van. Opvallend stroef begin van deel 1, voor de rest leest dit wel goed weg. Reeks gekocht na Free Comic day **

- Re-mind 2 : Een toestel waarmee je de film net voor je dood kan opslaan en herbekijken. Fantastische pitch die helaas in deel 2 wat te haastig wordt uitgewerkt. Het mocht wat meer zijn **

- De vier hoeken van de wereld (Labiano) : ik heb het voor Labiano. Ook nu zijn zijn tekeningen uitstekend ondanks het feit dat ze wat commerciëler geworden zijn ( minder zware kinnenbakken en zo ), maar Labiano is (nog) geen scenarist. Het scenario mist echt een sterke eindredactie. Jammer. Die absolute topper zit nochtans in mans vingers. ***  

- Vertongen en Co 5 : De Fileclown: een deurencomedie in de file met een afsluitende achtervolging als toetje. Oh ja, iedereen is clown. Aardig idee maar zo oppervlakkig  **

- Marchand : De Onwaarschijnlijke reis/de geometrie van het toeval : Knap uitgangspunt ( iedere 5,7 jaar gebeurt er iets gewichtig met de hoofdfiguur ) dat hier verkloot werd door een totaal gebrek aan visie en scenario. Een aaneenschakeling van ongeloofwaardige sequenties, flauwe dialogen en ongelofelijk veel deus-ex-machina’s die smeken om een uitleg. Opvallend veel tekeningen in profiel. Decors zijn wel af. Ondanks de lovende recensies op pakweg bdgest, vind ik dit slecht. 0

- Rembrandt (Typ-ex) : Mijn kennis van Rembrandt kan je kwijt op 1 A4’tje. Ja, ik heb wat werken gezien én bewonderd in het echt ( Nachtwacht, zelfportretten in St-Petersburg,…) maar deze strip is me te onevenwichtig. Rembrandt is hier 100% een onaangenaam iemand. Nergens wordt dat beeld gecompenseerd door bv. de gratie van zijn werk. Dat maakte dat ik deze strip in 4 à 5 keer heb uitgelezen… wegens gewoon geen zin om nog verder te lezen. Typ-ex’ werk kan me wel bekoren. **

- Last Man 1: Eindelijk nog eens een goede Euromanga. Vives en co vertellen het klassiek verhaal van een ‘judotoernooi’ waar een schlemieltje, de stoere vreemdeling en de obligate schone, de jaloerse en de strebers de antipoden zijn. Het bevat alle ingrediënten van een klassiek sprookje, maar het is zo plezierig om te lezen dat deel 2 er voor mij heel rap mag aankomen. ***1/2  

- Niourk 1: Een verstripping van blijkbaar de moeder van alle postapocalyptische SF-boeken. Alles heb ik 10 keer eerder al gelezen, scherper en beter, maar ik heb het hier wel voor. Vatine op het zicht ook. Heel sterk tekenwerk met prachtige paginagrote platen bij het begin van elk hoofdstuk ***

- Valstrik op Zarkass 1: Opnieuw een SF van Wul, ook hier zijn tal van ideeën gebruikt door Mezieres, Arleston, Leo,… Tof getekend maar het scenario van Yann is me (opnieuw) te matig **

- De Lokroep van de Roots 2 : Fijn stripje over een meisje dat te vroeg geboren werd voor de periode waarin ze leeft. Na Haarlem zitten we nu in Nairobi. Aardig **1/2

- Het vervloekte kind: Miskijk je niet op de Baru-cover. De tekeningen binnenin zijn meer alla Reynes. (H)Eerlijk actieverhaal over een kind-zoekt-zijn-verleden op. Voor mij ( vooral grafisc h ) sterker dan themaverwante Angelus. ****

- Wisher 4 : nee, dit deel had niet meer gehoeven. Deel na deel zakte deze ooit veelbelovende reeks weg in de poel der vergetelheid *1/2

- Batman : jaar 1 : Hier keek ik echt naar uit. De beste Batman volgens velen. Ik vond de terugkeer van de Dark Knight absoluut de moeite ( behalve het slotdeel ). Deze year 1 kwam me echter heel gedateerd over, en is toch niet echt een b o m gebleken. Verwachtingen te hoog zeker? Mooi voor de fans, maar niet om fan te worden. Eens later herlezen. ***

- Karma Salsa 2 : ik lees dit B-stripje heel graag. Wat archie cash, wat zen, wat prison break. Heerlijke rauwe pulp. ***1/2

- Shelley 2: Waardige afsluiter van dit tweeluik. Een normale biografie eindigt plots enorm surreëel. Mooi. ***

- Pablo 2 : Dit levensverhaal van Picasso blijft enorm sterk zowel qua scenario als tekeningen. Zowel bij deel 1 en deel 2 had ik dit onderaan mijn leesstapeltje gelegd, maar al 2x ben ik er serieus door verrast geweest. Knap ***1/2

- Amoras2047: Heel goede spinoff met respect voor de karakters. Het verhaal moet nog beginnen, maar de schaakstukken zijn gezet en ze mogen gezien worden. Veelbelovend ***1/2

- Esteban 3 : Kijk, deze jeugdreeks verdiende absoluut een Amoras2047 behandeling. Topper ****

- De Kiekeboes 136: Schijnheilig bloed. Bloedeloos.. *1/2

- Spiegelingen 3 : ik houd niet van de tekeningen of beter gezegd de fotobewerkingen van Bajram, maar het scenario van Mangin is een topper. Balancerend tussen heel genant persoonlijk en een scheut paranonia + SF. Knap drieluik ***

- Magus 1->3 : Over de hele lijn net niet. **

- D: Lord Faureston: Goede start van deze vampierenthriller, maar vind de humoristische tekeningen wat vloeken bij de toon. Afwachten **1/2

- 100bullets 2 : dit blijft een aardige B-strip zoals Trillo er al zoveel heeft gemaakt. Fijn maar momenteel nog niet essentieel ***

- Het Orakel van de Maan: Slecht. Zo goed als Griffo was in Spiegelingen, zo inspiratieloos was hij hier. Je zou voor minder met zo’n scenario. 0

- De eekhoorn van Vel’d’Hiv: Mooi verhaal over een overdikte wielerpiste doorheen de tijd en de oorlog. Hierover kan je niet ontgoocheld zijn, maar ik wil graag eens iets anders lezen van Lax ***

- De Koning van de Apen 1 : Klassiek verhaal, maar heel mooi in beeld gebracht. Verrassing. ***   

 

 

Voor de rest nog serieus wat ‘oudjes’ herlezen waarvan ‘Een paar dagen samen” mij nog maar eens is bijgebleven.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ook ik las gisteren Angelus. Het tekenwerk vond ik in beide delen heel sterk en bijzonder rustgevend qua kleurgebruik.

Het scenario liet me met een dubbel gevoel achter. Deel 1 bijzonder intrigerend. In deel 2 werden nogal wat scenariolijnen heel plots afgehandeld.

Een lichte teleurstelling op het eind, maar een bevredigend boekje in zijn geheel.

Link naar reactie

In KT zijn recensies kwam ik de naam Baru tegen.

Zijn nieuwste strip is verschenen in het Frans (Canicule of iets.. )en ziet er goed uit , vertaling iemand ?

 

Ik heb dit gevraagd op FBook aan Casterman toen ze dit album promootten, maar het antwoord was duidelijk dat er geen nederlandse vertaling komt. Ik hoop dat Sherpa dit forum leest :)

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Een paar stappen naar het licht viel tegen (volgens KT ) , jammer had iets verwacht van deze reeks.

 

Ik ook, ik ook,... :(    Marchand is echt geen scenarist. Cosey komt met iets alla Saigon-Hanoi mooi weg, maar Marchand valt veel te licht uit. Als hij dan nog moet verklaren waarom dit en waarom dat, en zelfs dat niet duidelijk is. Het is een zo'n opeenstapeling van onwaarschijnlijkheden soms pas een album later verklaard met halfzachte uitleg... Als je vbn wil, roep je maar....  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik heb dit gevraagd op FBook aan Casterman toen ze dit album promootten, maar het antwoord was duidelijk dat er geen nederlandse vertaling komt. Ik hoop dat Sherpa dit forum leest :)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=405954582852922&set=a.287894104658971.65963.264867016961680&type=1&theater

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Als je ziet wat voor flutreeksjes bij Casterman lopen en dan weigeren ze een klasbak als Baru uit te brengen...

Wellicht omdat die klasbak onvoldoende verkoopt.

Link naar reactie

Gelezen: De kat van de rabbijn integraal

Deze reeks verscheen in een periode toen ik bijna geen strips kocht, en ik ben dan ook blij dat ik ze nu in één keer heb kunnen kopen.

In Algiers in de jaren 1930 woont een rabbijn met zijn kat, een papegaai en een knappe dochter. Op een dag eet de kat de papegaai op, waardoor de kat plots kan spreken. Met de rabbijn voert ze lange gesprekken over het Joodse geloof. Met haar scherpe inzichten stelt ze hem danig op de proef.

Het sterke punt van deze strip zijn de schitterende dialogen en de fantastische personages. De kat van de rabbijn is een echte praatstrip: de actie zit hem in het verbale vuurwerk. De tekeningen van Sfar zijn een beetje slordig en sommige plaatjes zijn ronduit belabberd, maar dat drukt de pret niet. De kat van de rabbijn is een heerlijke filosofische strip.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Thorgal: Wolvin 3

 

Deze spin-off is toch wel de minste. Wolvin verricht alleen maar heldendaden lijkt het wel. De ontwikkelingen rondom Aarica vind ik interessanter dan die van haar dochter. Tekeningen van Shurzenko lijken minder gedetailleerd en komen soms nogal haastig over.

**1/2

 

dang, nog slechter dan het eerste deel. dan moet het wel absolute bagger zijn. Ik heb het wel liggen, maar ben er nog niet toe geraakt om het te lezen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...