Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Kool Thing

Strip Van De Dag

Recommended Posts

Gelezen: Eeuwig 1913 - Marcel Ruijters

Eeuwig 1913 is het vervolg op de vorige twee boeken van Ruijters: Het 9de eiland en Pola. In dit boek vinden we Pola terug op het vasteland, waar de tijd is stilgezet op 1913. Pola komt aan de kost als trambestuurder, en in haar vrije tijd heeft ze poëtische ambities en gaat ze om kunstenaars uit de avant-garde. 

Ruijters heeft een erg maf universum gecreëerd. Het verhaal van Pola stuitert alle kanten op zoals een oude avonturenstrip. Ze ontmoet vreemde snuiters, en moet het hoofd bieden aan allerlei beproevingen. Er zijn spionnen en censuur. Verraad schuilt om elke hoek maar onder de 'avonturenstrip' komen er ook erg hedendaagse zaken aan bod zoals superrijken die de macht hebben, een stijgende zeespiegel of de gevoeligheid voor gender. 

Ondanks de weinig alledaagse inhoud leest dit boek wel prettig weg: Ruijters voegt dan ook genoeg humor toe. Soms doet het aan Nero denken: de van de pot gerukte personages en de vreemde gebeurtenissen zijn hier erg vanzelfsprekend. De vette penseeltrekken van Ruijters vind ik erg mooi.

Graphicnovel_Eeuwig_1913_inside1.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 5/5/2020 om 13:53, Vittorio zei:

En slimme uitgevers kiezen ervoor het vroege werk als laatste te bundelen.

Dat dat niet/amper gebeurt, snap ik niet.

☝️Dit dus. ik kan de Belgen die na het eerste deel afhaken geen ongelijk geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Comanche integraal 3 (Sherpa); De sheriffs - Greg, Hermann

Stripuitgevers richten zich de laatste jaren op de nostalgische oudere striplezer met fraaie uitgaves van oud materiaal. Van de reeks Comanche gaf Sherpa tot nu toe drie bundelingen op groot formaat uit. Er volgt nog één deel, en dan zullen de tien albums die Hermann in de jaren '70 van deze western maakte in hun volle glorie te herlezen zijn. 

Comanche is voor mij jeugdsentiment: ik haalde de albums als kind in de jaren '80 uit de gemeentelijke bibliotheek in Lotenhulle (zoek maar op, het bestaat), maar zelf kocht ik ze maar tweedehands toen ik al voorbij de dertig was. Toen bleek ook dat de collectie van de bib onvolledig was: het album De Sheriffs las ik nooit. 

In dit derde deel zijn drie albums opgenomen: De opstand, Duivelsvinger en De sheriffs. De opstand vind ik zelf een minder album: de indianenalbums in deze reeks liggen me minder. Ik heb het meer voor de verhalen waarin het over oude revolverhelden gaan die hun biotoop zien verdwijnen door de oprukkende moderniteit: treinen, prikkeldraad, dameshoeden en gouverneurs. Red Dust, en veel van de nevenfiguren, hebben het moeilijk met de meer geordende manier van leven die de beschaving meebrengt. Het wilde westen loopt op zijn einde in deze reeks.

De western is een genre dat slechts traag veroudert. De dialogen zijn niet echt eigentijds, maar Comanche laat zich nog goed herlezen na 45 jaar. Maar het grote formaat van de boeken toont vooral wat voor geweldige tekenaar Hermann was op het toppunt van zijn kunnen. Erg graag herlezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Waldorf zei:

Gelezen: Comanche integraal 3 (Sherpa); De sheriffs - Greg, Hermann

Stripuitgevers richten zich de laatste jaren op de nostalgische oudere striplezer met fraaie uitgaves van oud materiaal. Van de reeks Comanche gaf Sherpa tot nu toe drie bundelingen op groot formaat uit. Er volgt nog één deel, en dan zullen de tien albums die Hermann in de jaren '70 van deze western maakte in hun volle glorie te herlezen zijn. 

Comanche is voor mij jeugdsentiment: ik haalde de albums als kind in de jaren '80 uit de gemeentelijke bibliotheek in Lotenhulle (zoek maar op, het bestaat), maar zelf kocht ik ze maar tweedehands toen ik al voorbij de dertig was. Toen bleek ook dat de collectie van de bib onvolledig was: het album De Sheriffs las ik nooit. 

In dit derde deel zijn drie albums opgenomen: De opstand, Duivelsvinger en De sheriffs. De opstand vind ik zelf een minder album: de indianenalbums in deze reeks liggen me minder. Ik heb het meer voor de verhalen waarin het over oude revolverhelden gaan die hun biotoop zien verdwijnen door de oprukkende moderniteit: treinen, prikkeldraad, dameshoeden en gouverneurs. Red Dust, en veel van de nevenfiguren, hebben het moeilijk met de meer geordende manier van leven die de beschaving meebrengt. Het wilde westen loopt op zijn einde in deze reeks.

De western is een genre dat slechts traag veroudert. De dialogen zijn niet echt eigentijds, maar Comanche laat zich nog goed herlezen na 45 jaar. Maar het grote formaat van de boeken toont vooral wat voor geweldige tekenaar Hermann was op het toppunt van zijn kunnen. Erg graag herlezen.

2.

Heb sindsdien nog nummers 11, 12 en 13 herlezen. Toch ook helemaal niets mis mee ondanks het vertrek van Hermann.

Deel dit bericht

Link naar bericht

images?q=tbn:ANd9GcQn3jPRg0XuY5x6nT9iHEf

Ik heb de roman niet gelezen, maar ik was zeer verrast door het verhaal. Een paar plotwendingen zijn niet altijd even realistisch maar overall is het een sterk verhaal. Het leest als een trein en is super getekend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Boris Valeo zei:

Ik heb de roman niet gelezen

De manier waarop ie na de intro voorbij komt... Geweldig.

reieExijedsi223234343.thumb.jpg.aba18d094bc5e831ca819260971f9903.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Het verhaal van de Goscinny's - De geboorte van een Galliër (Catel)

René Goscinny is een van de grote namen van de Europese strip. Als scenarist tilde hij Lucky Luke naar een hoger niveau, hij stond aan de wieg van Pilote en maakte met Asterix één van de best verkochte strips van Europa. In dit boek vertelt zijn dochter Anne het levensverhaal van René Goscinny aan tekenares Catel Muller. Dat levensverhaal is veelbewogen: Goscinny's grootouders kwamen uit Polen naar Frankrijk, gevlucht voor het antisemitisme. René bracht zelf zijn jeugd door in Argentinië en woonde ook jarenlang in de Verenigde Staten waar hij de geboorte van Mad magazine van dichtbij meemaakte. Voor het succes van Asterix zag Goscinny zwarte sneeuw want scenaristen werden in die tijd niet voor vol aanzien, hij trouwde erg laat (hij was er 42) en kreeg één dochter. Toen die negen was stierf René Goscinny in een dokterskabinet aan een hartaanval. 

Tekenares Catel legt zijn al lang toe op biografieën van interessante vrouwen. Dat ze nu voor het eerst over een man vertelt komt doordat Anne Goscinny aandrong om deze strip te maken, en doordat een deel van het boek is opgehangen aan de herinneringen van Anne aan haar vader. Maar een boeiend leven levert niet noodzakelijk een boeiende biografie op. Catel wisselt haar vertelperspectief tussen René en Anne. De stukken waarin Anne over haar vader vertelt aan Catel zijn wel informatief, maar dat is Wikipedia ook. In de stukken over René fietsen we door de eerste 35 jaar van zijn leven, maar veel nieuws levert het niet op. Eigenlijk staat in deze strip zo goed als niets dat ik nog niet wist over Goscinny, en dat is toch jammer. Over de conflicten tussen scenaristen, tekenaars en uitgevers die in de jaren '50 botsten over de rechten op personages bij voorbeeld gaat het slechts zeer kort. Zowel in tekeningen als in verhaal vind ik dit boek te sec.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zang der Runen 1 en 2, zeer goed. 

Aanrader, tekeningen en scenario. 

Ik kijk naar het vervolg, eerste cyclus is afgerond nu. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

De Kinderen van de Wind 1 tm 5 aan het herlezen. Al vele malen gelezen. Dit blijft tijdloos goed. 

Jammer dat Bourgeon met de vervolgen een andere koers is gaan varen. Delen 6 en 7 zijn  een stuk minder. Aan deel 8 ben ik maar niet begonnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Virus van Patrick Cornelis: 

Virus_Integraal.jpg

Lekker pulp boekje over zombies, aliens en de mens. Inter-planetair fantasy verhaal met in de hoofdrol Patrick Cornelis zelf 😁😁😁 

Moet het nog gezegd worden dat deze man kan tekenen👌 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Extases (Tripp)

Geen enkel aspect van het menselijk bestaan is tegelijk zo banaal en tot de verbeelding sprekend als seks. Iedereen doet het, maar bijna niemand praat er graag over. Tekenaar Tripp vertelt er wel graag over, zo blijkt uit deze autobiografische strip over zijn eigen seksleven. Hij vertelt over zijn grote nieuwsgierigheid naar seks, en de vele ontdekkingen die daar op volgden. Er komt nogal wat variatie aan bod: seks met mannen (als hetero), seks met prostituees (als man in een relatie) tot groepsseks. Tripp is heel open over schuldgevoelens die op sommige van die zaken volgen, maar vooral over het plezier dat hij zijn hele leven lang beleefd heeft aan seks. 

Tripp is een goede verteller: als hij weg gaat van de tot de verbeelding sprekende aspecten van seks en overstapt op het banale blijf je wel lezen. Hij houdt je bij de les met humor zonder dat het 'nudge nudge, wink wink' wordt. 

De tekeningen laten ook al niets aan de verbeelding over. Net zoals in Magasin General geven de figuren in dit boek je het gevoel dat ze echt zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...