Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Kool Thing

Strip Van De Dag

Recommended Posts

image.thumb.png.42c558f006b5bfa7debf6c0a98e70997.png

@marioboonMooie college, als echter Hubinon zijn eigen ( laatste) strip maakt ( La Mouette ) vind ik het

toch een stuk minder statisch en visueel een stuk aantrekkelijker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, marioboon zei:

Objectief is die Roodbaard-plaat niet saai

Dat haalt je de koekoek. Saai is immers een subjectief begrip. Toch geloof ik dat je je zozeer verliest in de toegepaste techniek dat je eenvoudig over het hoofd ziet wat toch  in een oogopslag is vast te stellen: dit is echt een hele saaie pagina

12 uren geleden, marioboon zei:

Ironisch genoeg is die 50-60 jaar oude pagina veel moderner en dynamischer in zijn "editing".

Och:

839956997_Screenshot2019-01-30at09_15_07.thumb.png.5549350e7ba727f668a6b69b335da2c3.png

Godzijdank zijn we een paar decennia verder dan dit:

9782205044539_pg.jpg

Vertel je je leerlingen dat  deze pagina stamt uit de tijd van de onderdrukkende regel dat er in strips veel te lezen moest zijn?  De klassieke Roodbaard is daar een van de ergste uitwassen van, het zijn veelal illustraties bij een verhaal, waarbij je als kijker (lezer van beelden) geen enkele inspanning hoeft te doen, ze leveren geen enkele bijdrage aan je visuele geletterdheid. 

Ik betwist verder niet de technische vakkundigheid van de tekenaar. Hubinon is vakman genoeg om zijn illustraties efficiënt in dienst te stellen van dat verhaal maar schiet duidelijk te kort als het gaat om het tekenen van gezichten en emoties (hij probeert die zwakte altijd op te vangen met het tekenen van rimpels, wat, als je erop gaat letten, een nogal zotte indruk maakt). 

11 uren geleden, lukoste zei:

Die Roodbaardplaat is geweldig.

Nee dus. Plebejische laagdravende zever, Lukoste. Krijg je commissie van Sherpa? :e012:

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, Vittorio zei:

Nee dus. Plebejische laagdravende zever, Lukoste. Krijg je commissie van Sherpa? :e012:

Ha, was dat maar waar!

Strips mogen m.i. best wat burgerlijk zijn (al botst dat wel ietwat met je opmerking dat er veel te lezen moest zijn). Voor hoogdravende zever heb ik mijn werk 😀

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 minuten geleden, Vittorio zei:

Dat haalt je de koekoek. Saai is immers een subjectief begrip. Toch geloof ik dat je je zozeer verliest in de toegepaste techniek dat je eenvoudig over het hoofd ziet wat toch  in een oogopslag is vast te stellen: dit is echt een hele saaie pagina

dus, ik toon met directe voorbeelden wààrom het geen saaie pagina is en jij zegt subjectief dat het een saaie pagina is... OK dan...dikke duim voor jou...

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 minuten geleden, marioboon zei:

dus, ik toon met directe voorbeelden wààrom het geen saaie pagina is en jij zegt subjectief dat het een saaie pagina is... OK dan...dikke duim voor jou...

Er staat nog iets onder deze ironische binnenkomer, meester. Zeg: 85% van mijn bijdrage.

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 uren geleden, marioboon zei:

De eerste plaat heeft 3 camerastandpunten die weinig actie tonen. Door de grid van 12 identieke prentjes wordt er ook niet gespeeld met de prenten. Het vertelritme wordt daardoor ook bewust heel traag. Er wordt op emotie gespeeld, maar de tekenaar is niet echt goed in het tekenen van emoties. Je krijgt ook niet echt een goed beeld van de emotie. Je moet in een strip altijd een beetje aan overacting doen in je expressies om te duidelijk genoeg te maken. Hier is dit té subtiel gedaan.

De tekenaar gebuikt filmtechnieken, maar vergeet dat een strip geen film is (een fout die wel meer moderne Amerikaanse tekenaars maken) en houden veel te lang hetzelfde camerastandpunt aan (uit luiheid of om de boel sneller te kunnen tekenen). Hij speelt niet met zijn camera maar laat de hele regie over aan het acteertalent van zijn personage (wat bij een strip ook in handen valt van de tekenaar)

Qua inkting is er ook weinig variatie in de lijnvoering of reliëf (waarmee ik bedoel dat je voorgrond en achtergrond in je inkting moet kunnen visualiseren.

De 100% over je analyse van de Berlin-plaat (ik vind dat je de plank nogal misslaat) laat ik graag aan anderen over. Koen? Waldorf? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, Vittorio zei:

De 100% over je analyse van de Berlin-plaat (ik vind dat je de plank nogal misslaat) laat ik graag aan anderen over. Koen? Waldorf? 

Mijn vermogen tot het analyseren van stripplaten en daar dan consistente teksten over te kakken is erg beperkt. Ik heb Berlin erg graag gelezen, en als iemand een kort essay kan plegen over grids, camerastandpunten en leessnelheid zal ik misschien instemmend knikken. Maar zelf zo'n dingen onder worden brengen? No sir. But thanks for asking. Ik heb ooit wel eens een eindwerkje gemaakt over een stripgerelateerd onderwerp, en niets haalt zo de fun uit het lezen als de dwang om het daarna te moeten analyseren. Ik ben geen analyst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, marioboon said:

Je bent duidelijk geweest met je voorbeelden maar je moet toch toegeven dat die Roodbaard-pagina hopeloos verouderd is. Niemand maakt nog strips op die manier.

Ik lees graag strips die zelfs zonder hele lappen tekst min of meer te volgen zijn ("don't tell, show"). Die verschillende standpunten in de Roodbaard-plaat brengen niets bij aan het verhaal en i.p.v. de personages het verhaal te laten doen, springt de tekenaar van standpunt naar standpunt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het beeld van een stripdocent die eerst uitlegt wat er allemaal niet deugt aan Berlin en vervolgens zijn leerlingen Roodbaard voorschotelt... Dat schoot me in het verkeerde keelgat, dat doet me te veel denken aan een streng kaderlid dat moderne kunst onderuit haalt en de loftrompet steekt voor de klassieke (ongevaarlijke/veilige) Sovjet-kunst.

Maar ik houd erover op, Willy gaf me gisteren De Peper en De Lach, de ingewijde weet wat dat betekent. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
32 minuten geleden, IvoVWS zei:

Je bent duidelijk geweest met je voorbeelden maar je moet toch toegeven dat die Roodbaard-pagina hopeloos verouderd is. Niemand maakt nog strips op die manier.

Ik lees graag strips die zelfs zonder hele lappen tekst min of meer te volgen zijn ("don't tell, show"). Die verschillende standpunten in de Roodbaard-plaat brengen niets bij aan het verhaal en i.p.v. de personages het verhaal te laten doen springt de tekenaar van standpunt naar standpunt.

Ja, hij is dan ook 50 jaar geleden getekend, natuurlijk. En wat nu vaak anders wordt gedaan is spelen met de paginaindeling. Maar dat is puur uiterlijke vorm. Maar de manier waarop ie de actie (in deze een saaie dialoog) in beeld brengt is meer modern dan die plaat van Berlin. 

En dat is puur techniek. Die techniek is nog altijd hetzelfde als vroeger.

Show don't tell, inderdaad. En de herhaling van tekst, de beschrijving wat er gebeurt op dat prentje, is out of date. Maar dat is niet wat er hier gebeurt. Dit is een moment van "niet-actie". En dan mag je niet nog es VISUEEL saaier maken dan wat er is. Maak je pagina interessant. 

Het ironische is dat hedendaagse comictekenaars (kijk maar es naar de comics geschreven door Bendis) in die momenten van "niet-actie" die momenten ook saai uittekenen. Ze kopiëren dan prentjes, vergroten wat of zoomen een beetje uit, maar that's it. Deels is dat ook uit tijdsgebrek omdat ze die 20 pagina's per maand moeten maken natuurlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar het is toch pure "filler"? De tekenaar is niet meer bezig met een verhaal te vertellen maar met zijn portfolio bij te werken. Die pagina van "Berlin" gaat een pak trager en ja statischer maar blijft wel bij de les.

En je kan echt wel mooie dingen doen met paginaindeling. Nobuhiro Watsuki, de auteur van "Rurouni Kenshin" doet dit, vind ik, heel erg goed. Door de panels anders te rangschikken en schuine standpunten in te nemen, voegt hij extra dynamiek toe. Ook Stjepan Šejić doet originele dingen met zijn pagina-indeling.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Deadly Class tpb 1 en 2 - Rick Remender, Wesley Craig

In Deadly Class komen we terecht in een school in San Francisco waar jongeren worden opgeleid tot moordenaar. Marcus is een dakloze Nicaraguaan die vanwege zijn talenten van de straat geplukt wordt en zo wat uit de toon valt tussen kinderen van maffiosi en dictators. Maar zoals op elke school vinden de buitenbeentjes elkaar. In deze eerste twee delen leren we de verschillende leerlingen kennen. De meesten zijn opgegroeid in gewelddadige omstandigheden, maar vooral de dagelijkse zorgen van elke scholier zijn hun deel: verliefdheid, eenzaamheid en vriendschap.

Graag gelezen. Ik bestel de rest ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De blauwe chalet (Servais): af en toe ben ik wel eens in de stemming om een dromerig/poëtisch/maak je 1 met dd natuur-verhaal te lezen. En dan is Servais de man bij uitstek om te voldoen aan die stemming. Puik!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zie Mij (Vives) : verhaal met een leuke insteek waarbij een meisje door het dragen van een sexy blouse ineens opgemerkt wordt het andere geslacht. Jammer maar helaas is de auteur in het midden van het boek uitverteld en heeft hij geen idee meer welke pointe aan het verhaal gegeven moet worden. Het contrast met het sterke 'Een Zus' is groot. Zwak.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Uit de bib Leve de Branding gelezen. Dat was een boek waar ik twijfelde om te kopen. Heel goed, Er zit geen verhaal in, enkel beelden over wat er zoal tijdens een vakantie aan zee kan gezien worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Ik René Tardi, krijgsgevangene in Stalag IIB, deel 3, Na de oorlog - Tardi

In dit derde deel is vader René terug uit Duitsland, en in 1946 wordt Jacques geboren. Om den brode blijft René in het leger, ondanks zijn status van vernederde en verslagen krijger. Bovendien trekt het gezin Tardi ook naar Duitsland, dat na de oorlog bezet werd door de geallieerden. Het verhaal verwatert: Tardi wisselt feiten uit de oorlog (vooral over de gruwelen van de nazi's) af met anekdotes uit zijn jonge leven. Hij haalt herinneringen op aan de verschillende huizen waar ze woonden, aan zijn grootouders en aan zijn ontluikende liefde voor de strip. Waar hij in de eerste twee delen zijn jongere zelve vaak tegenover zijn vader plaatste doet hij dat in dit derde deel veel minder. Het album is een amalgaam, maar Tardi weet hier en daar toch rake observaties op te werpen, en interessante weetjes mee te geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Krasse Knarren 5: goed, maar minder dan vorige delen dus stilaan tijd om te stoppen... en Caauet kan duidelijk niet goed katten tekenen dus dat laat hij beter voor wat het is in ‘t eventuele vervolg.

Deel dit bericht

Link naar bericht

is die van de krasse knarren heel nieuw of al een beetje oud? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
45 minuten geleden, Chia zei:

is die van de krasse knarren heel nieuw of al een beetje oud? 

nr 5 is van eind 2018.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: De vliegenier 3, De wet van de woestijn - Kraehn, Millien

De vliegenier is een spin-off van Tramp. We krijgen episodes te zien van het avontuurlijke leven van Josef, die we later zullen leren kennen als Tanguy-la-vie-dure. In dit derde deel wordt Josef, na een passage bij een vliegend circus, de collega van groten als Mermoz en De Saint-Exupéry bij de eerste ondernemingen die luchtpost verzorgen tussen Frankrijk en Afrika. Jammer genoeg put Kraehn te veel uit de literatuur van die twee grootheden en loopt zijn eigen hoofdpersonage wat langs de zijlijn in een halfslachtig plot. Het is moeilijk om verhalen te verzinnen die sterker zijn dan de realiteit in deze materie. De tekeningen zijn erg goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vol verbazing zag ik vandaag op Akim.nl deel 4 van de Regenboog Collectie staan. Dat betreft een deeltje uit de serie De Blauwbloezen. 

Nieuwsgierig eens verder terug gekeken, deel 3 betreft een Jomme. Ken ik niet.

Nu was 100 euro voor 1 strip toch al te veel voor mij, dus ik behoorde toch niet tot de doelgroep, maar als ik zo zie welke strips er in deze collectie verschijnen, dan vind ik dit persoonlijk wel heel veel geld voor een dergelijk niveau aan strips. 

Hopelijk denkt de doelgroep er anders over en vinden zij de uitgaven wel goed?

Deel dit bericht

Link naar bericht

De andere deeltjes zijn Longsome en the regiment. Deze 2 deeltjes vind ik wel aardig maar niet voor de prijs van 100 euro per stuk. Het vervelende is dat je verplicht per jaargang moet intekenen en niet per deeltje kan beslissen. In het verleden zijn dit soort verplichte winkelnering projecten meestal niet erg succesvol gebleken..

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zou mij kunnen voorstellen dat de inschrijvers meer kwaliteit hadden verwacht. Maar dan komt uiteraard de vraag voorbij, wat is kwaliteit? Dat is voor iedereen anders. 

Maar het zoveelste deel Blauwbloezen opnemen in een dergelijke collectie lijkt mij geen goede keuze.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Volgens mij is het lastige aan deze deal dat de intekenaars niet op voorhand weten wat ze gaan aanschaffen. Los van kwaliteit of smaak, 100 euro voor een surprisedeal lijkt mij een behoorlijke gok.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...