Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Kool Thing

Strip Van De Dag

Recommended Posts

Gelezen: Rusty Brown - Chris Ware

350 bladzijden stripgoud, bevolkt door de meest miserabele figuren die je kan bedenken. Verschoning, figuren die enkel Ware kan bedenken. Als Rusty Brown aan het begin van dit boek naar de lagere school gaat in Omaha, Nebraska, is dat een echo van Ware's eigen schoolgaande jeugd in de jaren '70. Enkele van de figuren die Rusty's pad op school kruisen worden in de rest van het boek gefileerd, met kille precisie en grafische virtuositeit. Er is de bullebak van de school, die zijn moeder verliest en voor de rest van zijn dagen niet meer in staat is tot een normaal liefdesleven. Of de zwarte lerares op de erg witte school wiens geheim je pas erg laat ontdekt. De personages van Ware zijn allemaal neuroten: er is iets fout gegaan in hun leven, en dat dragen ze tot het einde van dat leven mee. 

Ware is een grafische krachtpatser: zijn platen zijn minutieus opgebouwd uit perfect vierkante hokjes, grote en kleine door elkaar, maar met een erg natuurlijke flow om te lezen. Prachtig boek.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Franka 24 - Roofmoord (Henk Kuijpers)

Op de Canarische Eilanden onderzoekt Franka een zaak die teruggaat naar de Tweede Wereldoorlog. Zoals gewoonlijk laat een scenario van Kuijpers zich niet samenvatten in enkele maar waar hij vroeger al eens de pedalen en de aandacht van de lezer verloor in een onontwarbaar kluwen is deze Franka goed te volgen. Onze favoriete rosse beperkt zich voor een groot deel tot het voorlezen van gebeurtenissen uit de jaren 1940, maar dit is weer een goed te genieten album. Prima tekeningen, voor de liefhebbers van de specifieke stijl van Kuijpers.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Tremen (Pim Bos)

Tremen is weirde shit, maar van de goede soort. 46 bladzijden zonder tekst, zonder herkenningspunt ook. Want het onwezenlijke decor en de  vreemde figuren in Tremen zijn vreemd en helemaal opgetrokken uit grijstinten. Maar Pim Bos levert wel een leesbaar verhaal af. Waarom de zaken gebeuren weet de lezer niet, maar ze zijn logisch. Bovendien zit er zwarte humor in dit boek, die erg spaarzaam wordt uitgedeeld. Waarschijnlijk is dit iets voor de mensen die liefhebber zijn van Moebius. Zeer goed.

2776_P10.jpg?v=1566407053

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Penelope (Judith Vanistendael)

Penelope is een chirurg die met Artsen zonder grenzen in Syrië de nood van de burgerslachtoffers probeert te lenigen. Op haar operatietafel krijgt ze de aan flarden gereten lichamen van kinderen voor zich. Thuis gaat het leven voor haar man en dochter gewoon door. Als Penelope terugkeert van een missie heeft ze moeite om zich terug in te passen in het leven hier. Ook heeft ze meer moeite om de gruwel van de oorlog los te laten. 

Vanistendael heeft voor dit verhaal de Odyssee van Homeros als insteek gekozen. Met dat verschil dat Penelope niet thuisblijft. Maar die insteek is niet erg belangrijk. Dit is vooral een verhaal over mensen: een dokter die bovenal haar werk goed probeert te doen, met gevaar voor eigen leven. Haar moeder die doodsangsten uitstaat bij het besef dat haar dochter elke dag zelf het slachtoffer kan worden. Echtgenoot en dochter die zo goed en kwaad als het kan hun leven voortzetten met een afwezige vrouw en moeder. Dit is Vanistendael op haar best. Zeer goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: De kat van de rabbijn 8 - Amandelmandje (Sfar)

Sfar heeft zijn tweede adem gevonden in deze praatstrip. Na de eerste vijf delen was het enkele jaren stil, maar sinds 2015 zijn vier nieuwe delen verschenen. In dit deel krijgt de schoonzoon van de rabbijn, die ook rabbijn is, bezoek van een verloofd stel van wie de vrouw joodse wil worden. Dat is mogelijk, maar dan moet ze wel de 638 wetten kennen en volgen. Haar joodse toekomstige is zelf minder strikt in de leer.

Dit achtste deel is meteen één van de leukere van de reeks: Sfar gaat zich weer te buiten aan boeiende en geestige gesprekken tussen de brutale kat, de bezadigde oude rabbijn, de strenge jonge rabbijn en de vrouw die zich wil bekeren voor de liefde. Uitstekend.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Savaga 4 - Esmeralda (Yann, Meynet)

Na het eerste drieluik zijn Yann en Meynet begonnen aan nieuwe avonturen van Felix Savage in het keizerrijk Mexico van de Franse marionet Maximiliaan. De jonge Esmeralda wordt door de militaire oversten in een erg streng klooster geplaatst, en Savage lijkt zich daar bij neer te leggen. Hij vertrekt op nieuwe, gevaarlijke missies. Hij stelt zich steeds brutaler en bloeddorstiger op in de vreemde neo-koloniale oorlog.

Het scenario richt zich enerzijds op de belevenissen van Esmeralda in het naargeestige weeshuis en anderzijds op de bloederige missie van Savage. Yann moet een nieuw drieluik beginnen, en dus zet hij de pionnen weer op, maar het verhaal mist focus. Bovenal schetst hij een grimmige oorlog in een land ver van Frankrijk, waar Fransen en Franse koloniale soldaten zij aan zij vechten tegen Mexicanen, die zelf ook de nazaten van kolonisatoren zijn. Meynet schildert de prachtigste gruweltaferelen, hoe vreemd dat ook mag klinken. Hopelijk brengt het volgende deel wat samenhang. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 7/10/2019 om 16:47, Waldorf zei:

350 bladzijden stripgoud, bevolkt door de meest miserabele figuren die je kan bedenken. Verschoning, figuren die enkel Ware kan bedenken. Als Rusty Brown aan het begin van dit boek naar de lagere school gaat in Omaha, Nebraska, is dat een echo van Ware's eigen schoolgaande jeugd in de jaren '70. Enkele van de figuren die Rusty's pad op school kruisen worden in de rest van het boek gefileerd, met kille precisie en grafische virtuositeit. Er is de bullebak van de school, die zijn moeder verliest en voor de rest van zijn dagen niet meer in staat is tot een normaal liefdesleven. Of de zwarte lerares op de erg witte school wiens geheim je pas erg laat ontdekt. De personages van Ware zijn allemaal neuroten: er is iets fout gegaan in hun leven, en dat dragen ze tot het einde van dat leven mee. 

Ware is een grafische krachtpatser: zijn platen zijn minutieus opgebouwd uit perfect vierkante hokjes, grote en kleine door elkaar, maar met een erg natuurlijke flow om te lezen. Prachtig boek.

Ben er ook aan bezig. Is goed, maar die lettering zeg. Kon het echt niet kleiner?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ze moesten er een vergrootglas bijgeven.

En voor sommige plaatjes zelfs een microscoop

Deel dit bericht

Link naar bericht

Daedalus kwam met een voordeelpakketje van Horacio van Alba, drie delen voor 37 euro. 

Ik kan niet anders zeggen, heerlijk genoten van deze strip, een aanrader.

91826D38-0E9A-4FCF-B0AB-EDADE8E5F7EE.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 7/10/2019 om 16:47, Waldorf zei:

Oh, hier kijk ik ook erg naar uit ... 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hij ligt al sinds verschijnen op m'n bureau, maar ik stel het uit. I'm a pleasure delayer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ivan Petrus Adriaenssens - Elsie en Mairi:

deze lag al een hele tijd (2,5 jaar, schande...) op mijn leesstapel en nu eindelijk eens rustig tijd voor gemaakt. Tussen de hoop strips die wel goed zijn maar waar ik toch niks over post in deze topic, is deze nu wel echt de moeite waard om iets over te posten.

De tekeningen zijn niet echt mijn ding (onwezenlijk grote ogen en neuzen bv.) maar ze zijn wel ok (vooral detail van de huizen bv. is erg knap). Maar het verhaal grijpt je echt naar de keel: enkele verpleegsters in WOI die naar het front trekken om gewonden te verzorgen en daar erg ver in gaan met gevaar op eigen leven. Oorlogsstrips laat ik meestal links liggen, maar deze is wel erg sterk verteld. Ook het achtergronddossier is zeker de moeite om je tijd voor te nemen.

De laatste Braedy vond ik ook al zo sterk trouwens! Dikke pluim!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wachten op Bojangles - Chabbert, Maurel, naar een roman van Bourdeaut

In Wachten op Bojangles danst een koppel op Mr. Bojangles, een nummer dat we vooral kennen en graag horen in de versie van Nina Simone. Ze lijken werkelijk los van de wereld, alle aardse beslommeringen gaan aan hen voorbij. Maar boven hun geluk hangt een erg zwarte wolk. 

Het aardigste aan Wachten op Bojangles zijn ontegensprekelijk de tekeningen: die ademen de onbezorgde sfeer waarin het stel in het begin danst: levendige kleuren, sierlijke lijnen en een algehele lichtheid. Het verhaal laat zich erg vlot lezen, ondanks de erg donkere thematiek. En dat vond ik dan weer het minpunt: nadat alles gebeurd is vraag je je af hoe dat zo ver kon komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een godverdomse klootzak 1, Isabel - Loisel, Pont

Het is 1972. Max is een jonge man die in een negorij in het Amazonegebied op zoek gaat naar zijn vader die hij nooit heeft gekend. Hij weet geeneens hoe de man heet. Hij heeft twee foto's, en op één er van staat zijn vader. Maar welk van de twee het is weet Max niet. Het woud met zijn kleine nederzettingen dat eerst nog ontspannen oogt krijgt erg vlug de allures van het wilde westen.

Het eerste deel van een reeks moet zin geven om verder te lezen, en reken maar dat Loisel slaagt in zijn missie. Een handvol interessante personages, een origineel decor en de vlotte tekeningen van Pont doen me reikhalzend uitkijken naar deel 2. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Slangengod 2 - De Tempel van de kraaiengod : het eerste deel vond ik zeker niet boven de middelmaat komen. Gelukkig pakken de personages iets meer in dit tweede deel waardoor ik dit al bij al graag gelezen heb. Zeker geen topper maar ok voor de liefhebbers van vikingstrips.

Ira Dei 3 : één van de zeldzame reeksen die sterker lijkt te worden met elk deel. Wat niet vaak voorkomt. Uitstekend derde deel met een geslaagde combinatie van geweld, intriges en een verdere karakteruitbouw van de hoofdpersonages.

De derde zoon van Rome (deel 1 en 2) : reeks waarbij minder bekende historische figuren opgevoerd worden tegen de achtergrond van de dreiging van de zogenaamde derde zoon van Rome. Een beweging die de vernietiging van Rome voorop stelt. Als liefhebber van Romeinenstrips vond ik deze ok, maar er zit te weinig 'dash' in de verhalen om echt pakkend te zijn.

De Ridder (deel 1 + 2) : gagreeks. In het eerste deel is er een nogal groot niveauverschil tussen de verschillende gags (zeker na de hilarische broodautomaat gag in het begin). Het tweede deel is veel constanter. De beste gags vind ik die waarin de moderne technologie en referenties uitgespeeld worden binnen de middeleeuwse setting. Alles bij elkaar heel aangenaam verrast van deze reeks. Een grappige aanrader.  

Onklopbaar deel 1 : goed gevonden deze gag reeks. Veelal grappig en clever. Alleen jammer dat deze enkel in HC uitgebracht wordt. Volgende delen laat ik aan mij voorbijgaan.

Jylland deel 2 : iets minder dan het sterke eerste deel, maar toch nog steeds zeer graag gelezen. Dit blijf ik volgen.

Driftwereld deel 1: mijn favoriete Belgische tekenaar heeft een nieuwe reeks! De verwachtingen na het fantastische apostata waren hooggespannen. Ik lees in veel recensies dat Broeder blijkbaar nogal vaak de neiging heeft om te veel te vertellen. Wel ik vind dat helemaal niet erg! Zowel in Voorbij De Steen als Apostata vond ik deze zijsprongen en veelheid aan personages net heel fijn. Het vraagt wat van de lezer, maar je krijgt er wat voor terug. Broeders geeft trouwens zelf toe dat zijn verhaal mee vorm krijgt tijdens het tekenen.

Voorlopig is Driftwereld zijn 'makkelijkste' reeks om te volgen, of misschien doseert Broeders gewoon meer natuurlijk. De voorgestelde personages zijn in elk geval dik geslaagd evenals de wereld die vormgegeven wordt. We krijgen een spannend verhaal dat eindigt met een mooie clifhanger. Het lijkt duidelijk dat we nog maar het topje van de sluier meegemaakt hebben. En dan die tekeningen natuurlijk: mooi is een understatement. Ik kijk al uit naar deel 2!

Suster En Wiebke - Het dertigersdipje : het is duidelijk dat Suster En Wiebke al veel meegemaakt hebben op hun dertigste en dat vooral Wiebke er vroeg aan begonnen is. Als mede dertiger die de vermaledijde veertig alsmaar korter ziet naderen is dit toch een bescheiden feestje van herkenning. Ik ben nooit een grote suske en wiske fan geweest, dus de vele verwijzingen naar de originele reeks zijn waarschijnlijk (te) vaak aan mij voorbij gegaan. Maar dit drukt het leesplezier toch niet. Fijn (en grappig) om te zien hoe striphelden op pensioen ook ten prooi vallen aan de gewone dingen des mensen. Met veel plezier gelezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 23/10/2019 om 09:25, Waakwater zei:

Hij ligt al sinds verschijnen op m'n bureau, maar ik stel het uit. I'm a pleasure delayer. 

Uw vrouw zal tevreden zijn! 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, linthout zei:

Uw vrouw zal tevreden zijn! 🙂

Dat is niet zeker. Hij is haar plezier misschien al enkele jaren aan het uitstellen. :ph34r:

Deel dit bericht

Link naar bericht

The Regiment - Het verhaal van de SAS - Boek 3 (Brugeas, Legrain)

The regiment poogt het ongelooflijke verhaal van de SAS tijdens de Tweede Wereldoorlog te vertellen. Dat is erg ambitieus, en ook een beetje onbegonnen werk. Want de SAS bestond uit honderden mannen die allemaal wel iets bijzonder hebben meegemaakt, maar daar valt niet noodzakelijk een interessante strip uit te puren. In dit derde boek verzandt het hele verhaal: we krijgen weer plaatjes van aanvallen tegen vliegvelden, en van bedenkelijk kijkende mannen tegen een zanderige achtergrond. Er wordt vermeld dat Stirling, de aanvoerder van SAS, gevangen genomen wordt, maar over de wonderbaarlijke ontsnapping van Mike Sadler wordt met geen woord gerept. De tekeningen zijn prima, maar vreemd genoeg lijkt geen enkele van de historische figuren in de strip op de vele foto's die van hen bestaan. Het is een fascinerende geschiedenis, maar deze strip doet de mannen van SAS geen recht.

Deel dit bericht

Link naar bericht

SUPER MICKEY (Pieter De Poortere)

Ik hou enorm van de tekenstijl en de typische zwarte humor van De Poortere.  Zijn Mickey en Pluto is leuk om te lezen maar richt zich vooral op veel jongere bengels dan mezelf. Na het lezen heb ik vooral zin om het in de handen van mijn mijn zesjarig nichtje te stoppen want zij zal hier véél meer van genieten.    Zoals Veto op zijn blog aanhaalt zou dit als democratisch geprijsde softcover moeten worden aangeboden om beter zijn doelpubliek te bereiken.

super-mickey.jpg?1573585495

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Koen zei:

Ik hou enorm van de tekenstijl en de typische zwarte humor van De Poortere.  Zijn Mickey en Pluto is leuk om te lezen maar richt zich vooral op veel jongere bengels dan mezelf. Na het lezen heb ik vooral zin om het in de handen van mijn mijn zesjarig nichtje te stoppen want zij zal hier véél meer van genieten.    Zoals Veto op zijn blog aanhaalt zou dit als democratisch geprijsde softcover moeten worden aangeboden om beter zijn doelpubliek te bereiken.

Eens. Het is een fantastische tekenaar maar deze strip word verkocht aan de verkeerde doelgroep. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar binnen zijn doelgroep is het een auteur van wereldformaat?

Ik zie het alvast graag gebeuren. Benieuwd naar dit album.

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 uren geleden, Koen zei:

SUPER MICKEY (Pieter De Poortere)

super-mickey.jpg?1573585495

Die reeks is volgens mij niet meteen bedoeld voor kinderen. Ik vind dat tekstloze strips zeer moeilijk te volgen zijn. En dan zeker deze. Je moet er echt wel je gedachten bij houden. EN dat een heel boek lang! Volgens mij kan een zesjarige hier totaal geen touw aan vastknopen. Bewijs me het tegendeel zou ik zeggen!

Deel dit bericht

Link naar bericht

image.thumb.jpeg.198bf2a17219d6e9b351da7a5fbfdde8.jpeg

Extases #1 (JeanLouis Tripp)

JeanLouis Tripp liet me minstens 2 uur gekluisterd in de zetel zitten genieten van deze eerste dikke aflevering strippagina’s over zijn seksuele leven. Hierin zien we natuurlijk veel pagina’s vol seks en al dan niet realiteit geworden seksuele fantasieën. We krijgen prachtige afbeeldingen van naakte lichamen en vrijpartijen geserveerd maar de kracht van de strip zit hem vooral in hetgeen zich in Tripps hoofd afspeelt : euforie, angst, frustraties, schaamte, verlangens, onzekerheden, jaloezie, fantasie, filosofie, ... het komt allemaal aan bod. De auteur spaart zichzelf niet en geeft zich letterlijk en figuurlijk helemaal bloot.  Gelukkig resulteert deze moedige strip-daad in een pracht-boek die zeker tot de allerbeste beeldverhalen van 2019 mag gerekend worden.  
Zelfs consumentenbonden mogen hier enthousiast over zijn : 288 pagina’s meesterlijke tekeningen, meeslepende vertelling, verzorgd uitgegeven en perfect vertaald door Uitgeverij Sherpa aan €21,90. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...