Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Kool Thing

Strip Van De Dag

Recommended Posts

Recent gelezen:

- Sneeuw Het begin 3 : de ziekte van Orion : Redelijk verhaal, met redelijke tekeningen die wel verzwakten naar het eind toe. Dit zou het perfecte einde kunnen zijn van de prequel. Waarom er nu nog een vervolg op moet komen, weet ik niet. **

- Drakenbloed 5: . Ik verwachtte niet veel meer van die serie. Lange wachttijd op dit deel, andere tekenaar, maar zie. Knap verhaal en heel scherpe tekeningen. Absolute verrassing ***1/2

- Hauteville House 7 : Dit was voor mij lange tijd een goede exponent van de steampunk. ook nu nog is de onderwaterscene met de steampunkduikmannen schitterend gevonden. Maar die cyclus boeit me verhaaltechnisch veel minder. ook de tekeningen zijn nogal haastig. Jammer. **

- La Contessa 2 : Pretentieloos amusement in een heldere stijl. Dit is een fijn stripje zonder meer ! ***

- Alter Ego 6 : Deel 5 kon mij minder boeien, maar dit deel is er echt op. Heel scherpe setting en proper getekend. En zo zijn de zes eerste delen afgerond, en is het nog even wachten op dat ene slotdeel. Goede conceptreeks ***1/2

- De Overlevenden 2 : Ik loop verloren in de vele personnages, en eerlijk gezegd, ik lig er niet wakker van. Dit is teveel een formule geworden... **

- Empire USA 2e cyclus - 6 : Het slotdeel! Dit zou moeten knallen, en dat doet het knappe scenario zeker en vast, maar die tekeningen.... Hiermee geraak je zelfs niet afgestudeerd. Dit is echt een schande voor elke uitgeverij. Meer nog dat riekt naar oplichterij. 0

- Djinn 11 : Die derde cyclus is echt enorm goed. Subtiele en dubbele driehoeksrelaties in een kader van politiek en machtswellust. India is de echte thuisbasis van Djinn. ****

- De schorpioen 10 : ik heb me lange tijd afgevraagd waarom ik die reeks - op de mooie tekeningen na - nog kocht, maar zie. Er komt een einde aan, en het zit heel goed in elkaar. En Marini, die maakt er absoluut werk van ( die kerkscenes !!! ) ***1/2

- Barracuda 3 : een sof. Het scenario ontspoort, en de tekenstijl van Jeremy neigt teveel naar het karikaturale om goed te zijn voor deze strip. *

- Lou 6 : Hier snap ik niets meer van. Het kleine meisje of tienermeisje van deel 5, is volwassen geworden en houdt zich bezig met buitenaardse kristallen. Moeder is helemaal van de pot gerukt nu. Enorm zwak en verwarrend verhaal met matige tekeningen. Mijn dochter die de vorige delen liefhad, vroeg om hulp. Hoe heeft de tekenaar dit idee verkocht gekregen.... en welk kooppubliek zal hij nog overhebben. Ongelofelijke blunder. *

- Duisternis 3 : Jawadde, barokker dan dit kan niet meer, en I love it. Veel gebeurt er eigenlijk niet, maar het is wel een lust voor het oog. ***1/2

- Bouncer 8 : De overgang naar Glenat heeft ons geleerd dat Boucq absoluut geen dierentekenaar is. Die wolven. Die beer. Brrr. Erg. De rest daarentegen is heel erg vintage Bouncer, en dus meer dan ok. ***

- Inlandsis 1 : De verovering van de Noordpool begon heel realistisch, maar het wijzigde al snel in een fantastische eskimo-fabel. Tekeningen zijn niet overdonderend, maar het verhaal heeft me vast. Aanrader. ***

- De Lemen Troon 1-3... : Ik moet de twee laatste delen nog lezen, maar ik ben absoluut verkocht. Zo knap is de 100jarige oorlog nog nooit in beeld gebracht. Topstrip! ***1/2

- Blake en Mortimer : de eed van de 5 lords : Wat een ontgoocheling. Een whodunnit met 3 mogelijke daders waarvan er al snel 2 afvallen. Dus echt moeilijk is het niet. Om het te rekken volgde er nog een niets toe doende flashback. Het moet erg zijn als tekenaar om hier je kostbare tijd aan te verspillen... *

Deel dit bericht

Link naar bericht

Godver, die KT is bezig geweest ! Wat een leestempo ! En één ster voor BenM die heb ik net gekocht.......

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen Boeven op de kermis

Ik koop zelden hardcovers, vaak alleen gedwongen door mijn zucht naar dedi's. Het moet dan ook wel een bijzonder album met een harde kaft zijn. Nu vielen de kosten me (mede dankzij de 10 % Miep korting) wel mee. De mooie kleuren vielen me op. Ook de originele Franquin platen waren mooi en de extra informatie deden me zelfs het af en toe moeizame nederlands vergeten. Verder sluit ik volledig me aan bij Waldorfs terechte opmerkingen over lijnvoering, sfeer ed.

Dus Mask, neem het van me aan: Boeven is wel een dure koop maar zeker geen miskoop !

Deel dit bericht

Link naar bericht

elephantmen 1-4

tussen hopen rommel zit soms die ene parel. Dat ene verhaal dat je pakt, dat zo veelgelaagd is dat iedereen het zou moeten gelezen hebben. De ene serie die op elke plank mag prijken. Stop looking: elephantmen is that one.

In de 23ste eeuw is er een oorlog tussen china en europa geweest, met biologische wapens. Mappo, een biobedrijf heeft speciaal voor deze oorlog krijgers ontwikkeld die resistent waren tegen het dodelijk losgelaten virus. Deze krijgers heten elephantman en worden vormgegeven door olifanten, neushoors, nijlpaarden en zebra's. Het verhaal begint 20 jaar na die oorlog, wanneer de elphantmen gerehabiliteerd zijn. Ze zijn opgenomen in de maatschappij, worden getolereerd, maar alleen als het de mensheid uitkomt.

Wat elephantmen geweldig en onmisbaar maakt is de enorme verscheidenheid in verhaal en tekeningen. Het verhaal kan over die oorlog kan, over de ingegratie, maar ook over het uitsterven van een diersoort of over jodenvervolging. Starkings pikt gewoon -et veel verve - telkens een ander wagonnetje aan zijn epos.

Regelmatig wordt er van tekenaar gewisseld, je kan daar voor of tegen zijn (ik sta er nogal onverschillig tegenover) maar hier werkt het nog meer dan in een andere serie, net omdat er zoveel verschillende themas worden aangesneden.

vanavond deel 5

5/5, minder doet het tekort.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Recent gelezen:

- Empire USA 2e cyclus - 6 : Het slotdeel! Dit zou moeten knallen, en dat doet het knappe scenario zeker en vast, maar die tekeningen.... Hiermee geraak je zelfs niet afgestudeerd. Dit is echt een schande voor elke uitgeverij. Meer nog dat riekt naar oplichterij. 0

Is dat niet wat extreem? Tuurlijk de tekeningen stinken een uur in de wind. Maar het geweldige scenario maakt het meer dan goed naar mijn mening. Ik zou dit toch wel minstens drie en een halve ster geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Is dat niet wat extreem? Tuurlijk de tekeningen stinken een uur in de wind. Maar het geweldige scenario maakt het meer dan goed naar mijn mening. Ik zou dit toch wel minstens drie en een halve ster geven.

Een strip is voor mij de combinatie van beeld en tekst. Tekst weegt bij mij persoonlijker zwaarder door, en het slotdeel van Empire USA is op dat vlak zeker goed! Maar wat ben je met een knap scenario als je aandacht voortdurend wordt weggetrokken door de tekeningen die de naam schets onwaardig zijn. Je moet je dan nog eens echt focussen op die grafische lelijkheid om de verschillende personnages uit elkaar te kunnen houden. Mocht Koller de eerste tekenaar geweest zijn van de eerste cyclus, dan kocht niemand deze reeks. Hetgeen hij hier - als semi-realistische tekenaar notabene - aflevert, is een kaakslag voor elke striptekenaar die wacht op zo'n mooie kans. Ja het kan gerust zijn dat hij maar een paar maanden kreeg om die strip af te werken of dat er andere redenen waren, maar dan hadden ze dat bij Dargaud maar anders moeten oplossen. Wij hebben nu betaald en uitgekeken naar een orgelpunt, en een dikke sisser gekregen. Ik laat nu al een nieuwe cyclus in welke vorm aan mij voorbijgaan. Een mijn quotering? Een 1,5 is objectief correcter, een nul is een statement. De tekenaar en de uitgeverij maakten volgens mij ook een statement om dit gedrocht te drukken en te verkopen aan ons - met een mooi door iemand anders getekende cover. Dus hier staan we even.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nog vergeten melden: Gelezen: Berlijn 1, 2 en 3 van Marvano.

Oorspronkelijk was het eerste deel van deze trilogie een Vrije Vlucht over de bemanning van een Lancaster (check dit filmpje)

die tijdens de Tweede Wereldoorlog Berlijn gaat bombarderen. Veel later maakte Marvano twee aansluitende delen, één deel dat zich afspeelt tijdens de luchtbrug naar Berlijn in 1948, en het laatste deel dat in 1961, tijdens de bouw van de Muur speelt. Onlangs verscheen van Berlijn en integrale, maar ik heb nog de drie aparte delen.

Het eerste deel toont ons het gevaarlijke leven van de jonge bemanningen die 's nachts naar Duitsland vlogen om daar burgers te bombarderen.Marvano is een geschiedenis-freak die zijn feiten allemaal netjes bijeen heeft, en dat zorgt er voor dat je in dit verhaal soms verrast wordt. De stad Berlijn speelt niet echt een rol in dit verhaal. Op zich maakt het niet uit of je Keulen bombardeert of Berlijn.

Het tweede deel heeft volgens mij de meest interessante achtergrond. In 1948 sloot de Sovjet-Unie alle wegen van het Westen naar Berlijn dat volledig in de Russische sector van Duitsland las. De gealliëerden zetten op geen tijd een luchtbrug op poten om de ingesloten burgers van West-Berlijn te bevoorraden. Het verhaal op zich is minder interessant, maar toch onderhoudend. De ware kracht van dit boek is toch het ingesloten Berlijn dat als decor fungeert. In dit deel merk je ook hoeveel beter Marvano als tekenaar geworden is in de 15 (?) jaar tussen deel 1 en 2.

Het derde deel is het minste van de drie. Marvano slaagt er in dit deel niet in een boeiend verhaal te weven tussen zijn geschiedenislessen. De samenhang met het vorige deel is ook niet erg sterk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Drakenbloed 5: zeer goed *** en een half

Muchacho integraal: de beste strip die ik dit jaar gelezen heb. Enorme verrassing. Wat een tekeningen, wat een inkleuring en wat een scenario. *****

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen:

De lift van Van Der Meij en Ong. Dit is -wat mij betreft- bij het beste wat de Nederlandstalige stripmarkt te bieden heeft. De tekeningen zijn fabuleus en het verhaal is strak. Het tempo ligt laag, maar dat moet. De scène in een donkere lift is visueel een pareltje, de karakters rond op een kort bestek. De laatste pagina's worden ingevuld met een facsimilé van de briefwisseling die vooraf ging aan het project. De making-of dus. Leuk extraatje.

Ik ben blij dat ik dit eerste deel nog vond.

Herlezen:

Liften (uitleiding) van dezelfde makers. Ook hier is het eerste deel opgenomen. De andere verhalen zijn net iets minder van kwaliteit, vind ik, maar de tekeningen nog steeds erg goed. Ook hier een (uitgebreid) essay over het hele ontwikkelingsproces.

de-lift-21818843.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Niet moeilijk te vinden. Op Catawiki 5€ voor de normale editie en rond de 20€ voor de luxe.

Nick.

Deel dit bericht

Link naar bericht

de werelden van Aldebaran: Overlevenden kwantumanomalieën delen 1 & 2 door Leo.

Ik ben echt een fan van de sfwerelden van Leo. Op de een of andere manier word ik, ondanks de statische tekenstijl

en het toepassen van steeds hetzelfde trukje, altijd in zijn verhalen gezogen.

Deze reeks gaat over een ruimteschip onderweg naar Aldebaran dan iets aan de hand krijgt en waarvan een aantal overlevenden

zich weet te redden naar een nabijgelegen, onbekende planeet. En daar begint het typische Leo verhaal van vreemde fauna en flora,

aliens, onderlinge relaties en vreemde gebeurtenisen. Maar ondanks de houterige tekenstijl toch een heel goed verhaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Yep, de overlevenden vond ik ook waanzinnig goed.

Gisteren begonnen met Yoko Tsuno maar de eerste paar pagina's vond ik niet meteen 'catchy', en heb het opgegeven... vanavond mss nieuwe poging...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kort geleden verscheen in Frankrijk toch weer eens een album van Tanguy & Laverdure.

Na 'le prisonnier des Serbes' en 'operation opium' is dit het derde album sinds 2002. Het scenario is vrij simpel: Tanguy en zijn vrienden vliegen richting Frans Guyana, blijkbaar om tijdens de lancering van een Ariane raket een oogje in het zeil te houden. Niet voor niets want een aantal boeven/spionnen heeft sabotageplannen (nogal een standaard thema in deze reeks). Het verhaal is traag en er is niet al te veel actie, achterin blijkt waarom: dit album omvat slechts de helft van het verhaal - wordt vervolgd dus.

Het tekenwerk is comme si comme ca. Je mag het natuurlijk niet vergelijken met het weergaloze tekenwerk van met name Uderzo en Jije, maar dat doe ik toch:

8297912490_2d00c071b0_b.jpg

Laverdure is herkenbaar, maar met Tanguy heb ik meer moeite.

Andere koppen komen ook gekunsteld over en doen me soms denken aan recent werk van Carry Brugman (de Partners):

8297912296_00f1ae233c_b.jpg

De vliegtuigen zijn wel erg realistisch en nauwgezet getekend, niet onbelangrijk in een vliegtuigstrip!

8297912012_9af40edcf6_b.jpg

Er komen trouwens ook blote borsten voor in het album - dat is denk ik voor het eerst in deze reeks - ach ja waar is de tijd van de goede zeden gebleven? :P

Als liefhebber van militaire luchtvaart viel me direct op dat de registratie-codes op de Franse kisten gedateerd zijn: sinds ongeveer anderhalf jaar is dit registratie-systeem veranderd bij de Franse luchtmacht. Achterin het album blijkt waarom: het tekenwerk is gedateerd op 23-07-2009...kennelijk heeft Dargaud dit lang op de plank laten liggen...vreemd?

Nu is het dus wachten op het vervolg, want die schurken die de Ariane raket hebben doen ontploffen moeten natuurlijk wel gepakt worden.

8296863335_e5de1f4044_b.jpg

Erik

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen, de bundel "De Laatste Trojaan" van Dark Dragon Books.

De eerste 2 delen had ik al uit de Talent periode, een vervolg bleef dus uit.

Nu dus toch het vervolg, gebundeld, in een kleine uitgave maar wel voor een zeer prettige prijs.

Ik moet zeggen dat het formaat mij niet echt heeft gestoord. Uiteraard geef ik de voorkeur aan een groter formaat, maar ja, ik begrijp ook wel dat het dan niet haalbaar is voor DDB.

Ik ben dan ook blij dat het er op deze manier toch van gekomen is.

De strip zelf is grafisch zeer OK! De verhalen zijn geen toppers of must have maar wat mij betreft prima. Ik heb mij dan ook zeer geamuseerd met de afronding van weer een oude onvolledige reeks in mijn collectie. Hopelijk komen er op deze manier nog meer uitgaven die ooit onvolledig zijn gebleven!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als ik cijfers zie veer ik op (beroepsdeformatie, i admit), zeker als ze worden gebruikt om een boude uitspraak te schragen. Waar heb je dit vandaan, geldt dit voor de hele stripverkoop (dus incl. waspoederstrips) en/of voor het strippubliek dat een uitgever als Daedalus probeert te bereiken ?

Strips over waspoeder bestaan niet, ten eerste, en ten tweede: ja: dit geldt voor de hele stripverkoop (outliers inbegrepen) als je ziet waar de stripwinkels afgelopen 2 jaar allemaal gesloten zijn en de stripboekenverkoop gekelderd is. Zeker het strippubliek van een Daedalus is zeker vooral Vlaams. Als je praat met uitgevers en verdelers ga je dat wel bevestigd zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht

- Lou 6 : Hier snap ik niets meer van. Het kleine meisje of tienermeisje van deel 5, is volwassen geworden en houdt zich bezig met buitenaardse kristallen. Moeder is helemaal van de pot gerukt nu. Enorm zwak en verwarrend verhaal met matige tekeningen. Mijn dochter die de vorige delen liefhad, vroeg om hulp. Hoe heeft de tekenaar dit idee verkocht gekregen.... en welk kooppubliek zal hij nog overhebben. Ongelofelijke blunder. *

Door van de andere 5 delen er 500.000 exemplaren van te verkopen plus een tv-serie plus een dikke prijs in Angoulême weg te kapen, is vrees ik het cynische antwoord.

De tekeningen zijn idd echt slecht afgehaspeld en ik vermoed dat deel 7 wel es lang op zich zal laten wachten. Ik geloof ook dat Julien Neel er zelf op is uitgekeken als ik zijn lang interview herinner

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen, djinn 10 en 11, de indiase cyclus. Zeer boeiend verteld en zeer mooi weergegeven door miralles.

Djinn is wat mij betreft een aanwinst voor elke verzameling.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Herlezen: Cyclus van Cyann 1 (De Bron en de Sonde) en 2 (Zes seizoenen op Ilo)

Ik herinner me de bombarie bij de lancering van deze reeks. En ook na al die jaren blijft dit zeer sterk.

De planeet Ohl wordt getroffen door een ziekte die alleen de mannen treft. Er wordt een expeditie op poten gezet naar Ilo, een planeet die lang geleden gekoloniseerd werd om daar te zoeken naar een remedie. Tegen de achtergrond van een machtstrijd tussen de religieuze kaste en de wereldlijke heersers wordt Cyann Olsimar, de dochter van de regent, belast met de missie. Maar is zij daar klaar voor? De evolutie van Cyann van een rotverwend en egoïstisch nest naar een volwassen en verantwoordelijke leider is zeer mooi.

Bourgeon schiep voor deze strip een complexe maatschappij met een eigen alfabet, kleuren en kleren die de maatschappelijke positie van personen aangeven. Die geven de strip diepgang, maar leiden nergens de aandacht af van het verhaal. Ook de fauna en flora is verrassend en met veel fantasie vormgegeven. De tekeningen zijn zoals we gewend zijn van Bourgeon: prachtig. Vandaag lees ik nummer drie, AÏeïa van Aldaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Strips over waspoeder bestaan niet, ten eerste, en ten tweede: ja: dit geldt voor de hele stripverkoop (outliers inbegrepen) als je ziet waar de stripwinkels afgelopen 2 jaar allemaal gesloten zijn en de stripboekenverkoop gekelderd is. Zeker het strippubliek van een Daedalus is zeker vooral Vlaams. Als je praat met uitgevers en verdelers ga je dat wel bevestigd zien.

Hoewel er idd geen strips bestaan die over waspoeder gaan snapte je wel direct waar ik het over had. Je bewering geldt dus voor de verkoop van alle strips (dus incl. het waspoederspul) en de wat meer specifieke uitgaven van de uitgeverij Daedalus.Je stelt dus dat de vlaamse bevolking (6,2 miljoen zielen) 4 keer zoveel strips aankopen dan 16,85 miljoen nederlanders. Dit betekent dat de gemiddelde vlaming 2,7 maal 4 = 10,84 meer strips koopt dan de gemiddelde nederlander. Is dat een schatting van jezelf of baseer je je op de echte verkoopcijfers van beide regio's? Ik wil het best geloven hoor maar als de onderbouwing van je cijfers bestaat uit het sluiten van stripwinkels?Dan kan ik stellen dat Utrecht de striphoofdstad is van Nederland, 4 stripwinkels die nog steeds, ik neem het regelmatig waar, stripjes verkopen aan menig nederlander.........

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hoewel er idd geen strips bestaan die over waspoeder gaan snapte je wel direct waar ik het over had. Je bewering geldt dus voor de verkoop van alle strips (dus incl. het waspoederspul) en de wat meer specifieke uitgaven van de uitgeverij Daedalus.Je stelt dus dat de vlaamse bevolking (6,2 miljoen zielen) 4 keer zoveel strips aankopen dan 16,85 miljoen nederlanders. Dit betekent dat de gemiddelde vlaming 2,7 maal 4 = 10,84 meer strips koopt dan de gemiddelde nederlander. Is dat een schatting van jezelf of baseer je je op de echte verkoopcijfers van beide regio's? Ik wil het best geloven hoor maar als de onderbouwing van je cijfers bestaat uit het sluiten van stripwinkels?Dan kan ik stellen dat Utrecht de striphoofdstad is van Nederland, 4 stripwinkels die nog steeds, ik neem het regelmatig waar, stripjes verkopen aan menig nederlander.........

Ik kan dat getal goed inschatten doordat ik de verdelers ken, ja.

Er staan constant minstens 3 strips in de boeken top tien in Vlaanderen. AL jaren zijn het de strips die de algemene boekenverkoop in Vlaanderen overeind houden temidden van de boekencrisis.

Gemiddeld zou iedere Vlaming (van o tot en met 70 jaar) 8 Jommekes, 15 Sus en Wissen, 5 Kiekeboes en 3 FC De Kampioenen in huis hebben. Zonder de rest.

Ik woon in Gent (ik denk vergelijkbaar met Utrecht): 5 volwaardige stripwinkels, een Fnac, 2 Standaard Boekhandels, een Slegte, nog 2 tweedehands boekhandels, een 3tal gespecialiseerde boekhandels, een stuk of 30, 40 krantenwinkels, een tiental Carrefours, een tweetal Funs, twee Media Markts en ik vergeet nog wat outlets, maar daar worden dus allemaal strips verkocht.

Wat Daedalus betreft, wil dat zeggen dat er een tiental winkels in Gent alleen al die strips verkopen. (En Gent is maar de 3de stad van Vlaanderen :) )

De Nederlandse stripmarkt ligt al 10, 15 jaar op apegapen. En terwijl je in Nederland wél veel gagstrips hebt (wat wij niet meer hebben) en er heel veel stripwerk is in de reclame- en andere professionele wereld (dat goed betaald is en wat bij ons veel minder is), krijg je een album er niet aan de stenen verkocht bij jullie. De verdeling van strips is ook een kleine ramp (niet dat het hier zo gigantisch beter is)

Zelfs met een foutenmarge van 5%, kan ik met een gerust hart achter mijn stelling blijven staan.

Let wel, ik wou van ganser harte dat dit niet zo was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

midnight nation van Michael J. Straczinsky

De Straz moet gedacht hebben, potvermikkeldepotjes, die Neil Gaiman heeft iets werkelijk geweldig gedaan met Niemandsland (Neverwhere). En die Stephen King heeft ook best een goed boek geschreven met De beproeving (The stand). Wat als ik die twee nou eens bij elkaar klets, een ietsiepietsie verander, dan krijg ik toch een nieuw verhaal, right? Wrong! Je krijgt gewoon twee slappe afkooksels van het origineel die bij elkaar gekletst zijn.

Op zich geen slecht boek, het leest vlot, de climax is wat opgezwollen, maar toch nog best leesbaar. De tekeningen zijn wat stijf, maar toch goed genoeg om karakter te hebben. Dus het is niet dat je je verveelt tijdens het lezen. Maar als je die twee eerder genoemde originelen hebt gelezen, heb je de hele tijd het gevoel dat je een mix van die twee aan het lezen bent, maar dan minder goed. Alsof je een mojito verwacht maar een citroenlimonade met verse munt krijgt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...