Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Kool Thing

Strip Van De Dag

Recommended Posts

Urbanus verovert de wereld (Linthout & Urbanus)

Na fortuinen gemaakt te hebben met het cesarbier, miskoopt Urbanus zich met wat kunst voor 1 miljoen euro. Om zijn arme familie te onderhouden, gaat hij in de kolenmijn werken, maar dat gaat al snel vervelen. Tot hij op een dag de pijlen naar het Grote Avontuur volgt en vervolgens van het ene in het andere spannende verhaal tuimelt. Hij moet vechten voor zijn leven, maar vooral voor de liefde van Hot Pussy. Zal hij het 150e avontuur overleven?

Urbanus is een oer-Vlaamse strip die zelfs na 150 albums grappig blijft. Met absurde plotwendingen houdt hij de Belgische traditie in ere en dankzij de seksuele toespelingen vormt het een prachtige brug tussen de kinder- en volwassenenstrip. Het is geen hoogstaande literatuur, maar Urbanus wordt vast en zeker ondergewaardeerd bij de stripliefhebber. Dit jubuleumalbum vormt het ideale moment om deze reeks te (her)ontdekken.

150.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben er volop mee bezig, met het herontdekken van Urbanus.

En verder:

- De dagelijkse worsteling, integraal

Oog en Blik was al één van mijn favoriete uitgeverijen maar met de classics-collectie maken ze zich nog geliefder. Laat maar komen dus, die bundelingen.

Moest ik zelf een stripfiguur zijn, ik zou Emily als tegenspeelster willen.

- Aya uit Yopougon 1-6

Oorspronkelijk bedoeld als drieluik, en de eerste 3 albums zijn ook heel goed. Daarna worden nieuwe verhaallijnen geïntroduceerd, waarvan sommigen toch wat geforceerd zijn en op een overdaad aan toevalligheden berusten. Maar het blijft aangenaam om lezen.

De tekeningen zijn van het soort waar ik een zwak voor heb. Neem bijvoorbeeld de cover van deel 5, prachtig vind ik:

Couv_98840.jpg

Iemand de recepten al uitgeprobeerd die achteraan in de albums zijn opgenomen? :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

Ik ben er volop mee bezig, met het herontdekken van Urbanus.

En verder:

- De dagelijkse worsteling, integraal

Oog en Blik was al één van mijn favoriete uitgeverijen maar met de classics-collectie maken ze zich nog geliefder. Laat maar komen dus, die bundelingen.

Moest ik zelf een stripfiguur zijn, ik zou Emily als tegenspeelster willen.

- Aya uit Yopougon 1-6

Oorspronkelijk bedoeld als drieluik, en de eerste 3 albums zijn ook heel goed. Daarna worden nieuwe verhaallijnen geïntroduceerd, waarvan sommigen toch wat geforceerd zijn en op een overdaad aan toevalligheden berusten. Maar het blijft aangenaam om lezen.

De tekeningen zijn van het soort waar ik een zwak voor heb. Neem bijvoorbeeld de cover van deel 5, prachtig vind ik:

Couv_98840.jpg

Iemand de recepten al uitgeprobeerd die achteraan in de albums zijn opgenomen? :)

awel, die verhaallijnen zijn volgens mijn vriendin helemaal niet te toevallig. Côte d'ivoire is gewoon zo'n land waarbij toevalligheden en ongelooflijke rol spelen. En aangezien mijn vriendin van dat land is, kan ik op je laatste vraag redelijk bevestigend antwoorden. De min of meer vegetarische versie, al hebben ze in dat land bizar weinig vegetarisch eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Blue Estate 1, 2 en 3

Deze drie boekjes vormen een verhaal dat sterk doet denken aan films van Guy Richie: Snatch en Lock, Stock land two smoking barrels. Een naïeve privédetective, een domme Italiaanse gangster, een gekke Russische gangster en een holywoodacteur op zijn retour lopen elkaar voor de voeten en merken niet dat iemand anders er met de poen vandoor is. Het verhaal en de dialogen zijn hilarisch, maar zoals wel vaker gebeurt in Amerikaanse comics werken verschillende tekenaars samen. En sommigen zijn echt niet goed genoeg.

Edelweiss 1 en 2: tekenaar Hugault tekent geweldige vliegtuigen en vrouwen met enorme loezen, enYann trekt het verhaal goed op gang in het tweede deel. Leuk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen: Blue Estate 1, 2 en 3

Deze drie boekjes vormen een verhaal dat sterk doet denken aan films van Guy Richie: Snatch en Lock, Stock land two smoking barrels. Een naïeve privédetective, een domme Italiaanse gangster, een gekke Russische gangster en een holywoodacteur op zijn retour lopen elkaar voor de voeten en merken niet dat iemand anders er met de poen vandoor is. Het verhaal en de dialogen zijn hilarisch, maar zoals wel vaker gebeurt in Amerikaanse comics werken verschillende tekenaars samen. En sommigen zijn echt niet goed genoeg.

Edelweiss 1 en 2: tekenaar Hugault tekent geweldige vliegtuigen en vrouwen met enorme loezen, enYann trekt het verhaal goed op gang in het tweede deel. Leuk.

Deel 3 moet ik nog leeen, maar de eerste 2 vond ik geweldig. Ook de tekeningen. Welke vond jij minder?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Lezend Bone one volume edition.

Ik dacht laat ik die dik 1300 paginatjes Bone eens achtermekaar in het zwart/wit lezen. Erg mooi vooral de tekeningen waar Smith schijnbaar eenvoudig mooie effecten bereikt met diepe zwarte vlakken......

Deel dit bericht

Link naar bericht

Habibi Craig Thompson

Dodola wordt als klein meisje uitgehuwelijkt aan een oude, corpulente schrijver. Wanneer die overvallen wordt, nemen ze het meisje mee en verkopen haar als slaaf. Ze weet te ontsnappen met een klein, zwart jongetje. Op haar 12de woont ze alleen met Zam, de kleurling die ettelijke jaren jonger is, in een gestrande boot midden in de woestijn. Om voedsel te bekomen, prostitueert ze zich aan voorbijtrekkende karavanen. Haar lichaam zal zich in elk nieuw avontuur weer voor beroering zorgen en dat houdt haar in leven. Zam worstelt tegelijk met zijn eigen demonen wanneer hij zijn "zusje" naakt gezien heeft. Later wordt hij van haar gescheiden en om om te gaan met dat verlies laat hij zich tot eunuch omvormen. Nu zal ook hij het lichamelijke ervaren. Vanwege zijn bijzondere eigenschap, blijkt Zam een uitstekende werkkracht voor de Sultans harem. Daar ontmoet hij Dodola weer...

Na Blankets leek het voor Thompson moeilijk om zichzelf te overtreffen. Hij is er echter glansrijk in geslaagd om Blankets niet alleen te overtreffen, maar zelfs compleet te doen vergeten. Dit verhaal over liefde, taal, godsdienst en identiteit is zo gelaagd en tegelijk zo simpel dat het gedoemd is tot in het einde der tijden gelezen te worden. Doorspekt met parabels, Bijbelse (Kor'aanse) verhalen en een moderne wereld weet Habibi het oude prachtig te verenigen met het nieuwe. Het talige speelt een enorm belangrijke rol in dit boek, maar leidt niet af van de kern. Ik zal dit boek ettelijke keren moeten herlezen om telkens weer een laagje weg te krabben, maar dat doe ik met plezier. Eindelijk eens een verhaal waarin de moslim geen terrorist is, maar een mens van vlees en bloed.

habibi-by-craig-thompson1.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ook toevallig, de postbode heeft net Habibi door het raam gesmeten (de brievenbus was een tikje te klein).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ook toevallig, de postbode heeft net Habibi door het raam gesmeten (de brievenbus was een tikje te klein).

Ik heb de mijne ook door het raam gesmeten. Naar de andere kant.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb de mijne ook door het raam gesmeten. Naar de andere kant.

Allé, Willy. Soms sta ik toch versteld van uwe stripsmaak zanne.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Pacush Blues: De mythe van Frankenstein herschreven (wedergeboorte) Ptiluc

De rattenwereld heeft zich weer eens totaal uitgemoord. Eén rat blijft er over en in al z'n wanhoop, droomt hij ervan z'n gestorven compagnons weer tot leven te wekken. Even dreigt hij gek te worden, maar dan duikt een beenloos wijfje op dat met hem een nieuwe generatie wil oprichten. Onze rat ziet dat niet zo zitten en overtuigt het wijfje samen met hem te experimenteren met de heropleving van dood materiaal. En ze worden succesvol.

Dan blijkt dat ze niet alleen zijn, maar omringd door vijandige ratten die dreigen elkaar wéér uit te moorden (het blijven immers domme ratten). De man-rat wil een superieur rattenras maken dat slim én sterk is, maar heeft hiervoor doden én middelen nodig. Hij overtuigt de rattenkoning om zijn project te steunen. Wanneer alles niet snel genoeg vlot, verliest de koning zijn geduld, maar net dan breekt er een belangrijk onweer uit...

Wie een verstripping van het verhaal van Frankenstein verwacht, is eraan voor de moeite. Hoewel vele elementen zijn overgenomen, heeft Ptiluc toch een eigen draai gegeven aan het hele gedoe. Het moet een humorstrip blijven, natuurlijk. Het cynisme van de ratten is dan ook een heerlijke saus die doorheen de hele strip vloeit. Dat dit cynisme en een enkele idioterie wordt afgewisseld met filosofie (over de dood, oorlogstactieken, leven, afscheid, ...) maakt van Pacush Blues één van de betere (humor)strips van de jaren '90. Ondanks de schattige ratjes is dit echter geen boek voor kinderen of de gevoeligen van hart. Ik hou ervan.

post-15-0-90807200-1357589532_thumb.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

het grote bedrog door Trillo en Mandrafina.

Heerlijk stripje. Smullen van begin tot einde. Ik hou best wel van de schrijfsels van Carlos Trillo (helaas veel te vroeg gestorven) maar dit is echt heel goed. Hij doorbreekt de vierde muur (een theaterterm voor wanneer je het publiek betrekt in je voorstelling), maar weet het in zo'n sfeer te verpakken dat het een meerwaarde is en geen flauw trucje. Het verhaal zelf is niet eens spitsvondig of origineel, maar het wordt op zo'n geweldige manier verteld, de sfeer zit juist, de karakters zitten juist, alles klopt.

De tekeningen zijn ook zeer sterk. Zwart wit maar erg expressief, duidelijk en sfeervol. Alles aan dit boek uit 1999 ademt de onderbuik van Latijns-Amerika uit. De passie, de grauwe sloppenwijken, de dictatoriale regimes, drank, ...

oh ja, voor de liefhebbers, er staan ook blote tetten in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

en vlak daarvoor had ik al zo'n Latijns-Amerikaans verhaal gelezen dat één van de betere was dat ik de laatste tijd las.

Muchacho door Lepage.

Schitterend boek. Absolute aanrader. Ik heb de integrale versie gekocht. kostte een paar centen, maar het is die centen meer dan waard. Tot op de laatste.

menselijk, homo-erotisch, actie, karakters die van het blad afspatten, mooi getekend. Goed boek.

Enige minpuntje vond ik de "toevalligheid" waarmee het hoofdfiguur de guerrillero's tegen het lijf loopt ... of zwemt. Dat vond ik net ietsjes té toevallig in een grote jungle. Maar los daar van is dit een grandioos meesterwerk. Een van de redenen om strips te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De Reis en De Vier Stromen van Baudoin. De eerste vond ik heel goed, de tweede net iets minder. Het scenario (van Fred Vargas) is weliswaar in orde, maar de symbiose tussen tekst en tekeningen vond ik niet altijd even geslaagd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, de Reis is een standaardwerk. De Vier Stromen is een leukigheid, omdat het eens geen échte Baudoin is.

Verder:

Antares 1e Episode LEO

Het verhaal van de derde cyclus begint met de exploratie van een nieuwe planet. In opdracht van de aarde (zo’n 150 jaar verder) controleren enkele dappere wetenschappers of exploitatie op termijn haalbaar is. Alles lijkt prima te verlopen tot voor hun ogen een wezen in het ijle oplost. Zijn er ‘buitenaardse’ wezens aanwezig? Is hun toekomst nog wel veilig nu ze dit gezien hebben? De angst sluipt erin en Kim, de heldin van eerdere cycli, wordt gevraagd haar deskundigheid te gebruiken om verder onderzoek te doen.

Leo tekent geen mooie mensen, dat is geweten. Zijn schaduwlijnen blijven ook na de inkleuring staan, waardoor het misplaatste rimpels of littekens lijken. Hij lijkt hierop in te gaan door de aardbewoners te laten zeggen hoe knap Kim wel is. Het is een aardigheidje. Aan het verhaal zelf rommelt er soms ook wat. Zo reageert er bijvoorbeeld een man dat hij een net bekeken filmpje al gecontroleerd heeft op manipulatie. Op een ander moment zien we ruïnes van de oude aarde, bv. de Notre Dame van Parijs, verwoest door de godsdienstoorlog van 2056. Andere —niet meteen religieuze— monumenten lijken onaangetast. Voor mij leek het soms wat te simplistisch. Desalniettemin blijft Leo een fantastische sci-fi schrijver en zijn z’n uitgevonden fauna en flora fabuleus. Hij houdt het spannend door genoeg nieuwe elementen te introduceren zonder voorgaande informatie te verwaarlozen. Zoiets apprecieer ik.

antares1grand.jpg

Fraternity 1/2 Dìaz Canales / Munuera

1863, enkele ambitieuze Amerikanen stichten een nieuwe nederzetting, New Fraternity, om te streven naar het maatschappelijke ideaal: gelijkheid. Buiten hun dorpsgrenzen woedt er echter de burgeroorlog tussen de Union en Confederate States. Gaandeweg wordt de druk op de ketel te hoog en moet het dorpshoofd partij kiezen, dit tot ongenoegen van de bevolking. Tegelijk vecht New Fraternity zijn eigen strijd uit. Nieuwelingen en een wild kind verhitten de gemoederen en in het woud dwaalt ogenschijnlijk een monster rond…

De sfeer die het boek uitademt is fenomenaal. Munuera overstijgt zichzelf als het ware. Het beste vallen de tekeningen te vergelijken met een oude Disney, zonder de (te) kinderlijke franjes. Het scenario is geïnspireerd op de oude mythe van de minotaurus en het labyrint, maar dan in de setting van de Amerikaanse Burgeroorlog. Deel 1 is de aanloop, maar de spanning is zeker te voelen. Ik kijk al uit naar deel 2. Er staat nog zoveel te gebeuren!

Fraternity.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Fraternity 2/2 Dìaz Canales / Munuera

Ze hebben het monster gevangen en willen het doden. McCorman, de dorpsverantwoordijke, weet dit te voorkomen, maar wordt dan erg ziek. Het dorp lijdt. Er is geen werk, geen voedsel en de oorlog woedt nog steeds. De bevolking wijt het aan de goddeloosheid die hun nieuwe nederzetting aanhield en willen hun christelijke waardes weer beleven. In die beleving is geen plaats voor negers, vrouwen of armen. Het wordt erg grimmig in New Fraternity. Het wilde kind, Emile, houdt van het monster en laat het op een nacht vrij. Wat volgt is razernij en een woedende achtervolging. De nieuwe maatschappij lijkt nu voorgoed gebroken...

Deel 2 was een waardige afsluiter. Het verhaal kwam onmiddellijk op kruissnelheid en hield die snelheid aan tot aan het einde. Toch voelt het niet aan als een einde. Op korte tijd hebben de personages een ziel gekregen ik wil weten wat er met hen gebeurt. De tekeningen blijven even schitterend en het scenario is ijzersterk. Hoe verscheurd de samenleving wordt wanneer de crisis zich aanmeldt, is pijnlijk realistisch. Je voelt ook hoe de oorlog op de achtergrond de zweep hanteert. Er wordt zoveel niet verteld, maar tegelijk voel je wat er gebeurt. Fraternity is een klassieker in wording. Doodjammer is het dat er geen vervolg komt. Ik zit met nog zoveel vragen...

9782205067644_1.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ga dat eens nader bekijken.

Gelezen: De Gezellen van de Schemering (Bourgeon)

Het was zeer lang geleden dat ik dit gelezen had, maar onlangs kocht ik het eerste deel van deze reeks, een herlezing drong zich op.

Deze reeks speelt zich af in Frankrijk ten tijde van de Honderdjarige Oorlog, solaten, roversbenden, de pest en wilde dieren trekken een spoor van vernieling door het land. Een mysterieuze arme ridder en zijn twee gezellen, Mariotte en Anicet, dolen rond om strijd te voeren tegen 'de zwarte kracht'. In de eerste twee delen blijft die kracht iets vaag en sterk symbolisch. Bourgeon voert kobolden op en laat de grens tussen werkelijkheid en droom vervagen. In het derde deel laat hij de sagen en legenden achterwege om voluit voor een realistische benadering te kiezen. De symbolen uit de eerste twee delen worden concrete personen.

De Gezellen van de Schemering is een reeks die je tot over je oren in de middeleeuwen doopt: het religieuze, zowel katholiek als oudere volksgeloven, is op elke bladzijde aanwezig. Het is ook een wrede strip: brandstapels, verkrachtingen, lijfstraffen, dat waren ook de middeleeuwen. Voor deze reeks documenteerde Bourgeon zich zoals nooit iemand dat eerder deed. De tekeningen zijn dan ook adembenemend. Fantastische reeks die meerdere malen moet herlezen worden om alles te vatten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Murena , 1-8 , Dargaud :

Eén woord : Fantastisch !!Ongelooflijk tekenwerk en Dufaux in bloedvorm.Dit staat in mijn persoonlijke top 10.

De drakenorde , 0-3 , Saga :

Een B-reeksje , die nooit echt boeit en matig tekenwerk levert.

Na de schorpioen en Murena te lezen , weet ik terug waarom ik zo verslind ben aan strips lezen/verzamelen.Het kan toch verdomd

aangenaam zijn zulke topreeksen te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

20th CB 12

halverwege. Ik heb ze gelukkig in het engels dus ik kan verderlezen. Uitmuntende manga vol cliffhangers. Waar het allemaal over gaat hoeft niet nog eens uitgelegd te worden zeker? Een must have. Ik ben erg benieuwd om de volgende 14 dagen de rest te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Munuera zei me in Breda dat Fraternity afgelopen is. Hij werkt nu aan een verhaal op scenario van Dufaux.

Inderdaad, staat aangekondigd in het Nederlands voor maart, onder de titel 'Betoveringen'. Wordt een tweeluik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Inderdaad, staat aangekondigd in het Nederlands voor maart, onder de titel 'Betoveringen'. Wordt een tweeluik.

En heel mooi getekend!

't Is een beetje een alternatief Sneeuwwitje verhaal

Deel dit bericht

Link naar bericht

Lena

André Juliard en Pierre Christin

Twee sterke verhalen over een vrouw die undercover samenwerkt met schimmige figuren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Corian 1 (Ned) + Corian 2 en 3 (Fr) van Debruyne. Gisteren de twee Franse delen in Atlantis gekocht. Vond deel 1 altijd al iets hebben, vaak in mijn lessen geschiedenis gebruikt. Het tekenwerk van Jacques Debruyne is klassiek, klare lijn maar toch net dat tikkeltje minder statisch dan de meeste tekenaars uit het universum van Jacques Martin. Je kan wel heel duidelijk zien dat hij jarenlang assistent van Craenhals (De Koene Ridder, De 4) is geweest.

Tijd dus om EINDELIJK de twee andere delen van 'Corian' te lezen. Eind jaren tachtig verschenen die in het Frans bij Glénat. Tot gisteren wist ik niet beter dan dat er maar twee delen bestonden. Niet dus...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het vel van de beer , One-shot , Blloan :

Zidrou lapt het hem weer !Die man schrijft opnieuw een beklijvend verhaal en er staat al weer één aangekondigd voor binnenkort.

Op het eerste gezicht waren de tekeningen mijn ding niet , maar tijdens de lezing passen ze wonderwel bij het verhaal.

Een verrassend album , die je moet gelezen hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De Schorpioen 7: In de naam van de vader Desberg / Marini

Er is nog één manier om Trebali van zijn troon te stoten: de moeder van de Schorpioen. Bij haar dood moet dé sleutel liggen. Wanneer de Schorpioen ontdekt dat niet de oude paus, maar Trebaldi zijn échte vader is, stort zijn wereld in. 
Tegelijkertijd werkt de vader van Trebaldi aan een complot met zijn jongere zoon om de paus z'n macht te verkleinen. De pater familias is immers niet gewoon om onder zijn zoon te staan.

Na het wat trage deel 6 is dhet tempo weer opgepakt bij 7. Teruggekomen in Rome kan de Schorpioen en de lezer weer genieten van die grootstad. Marie-Ange de Sarlat, een aristocratische vriendin van de protagonist, krijgt een grotere rol en zoiets kunnen we alleen toejuichen.

De Schorpioen 8: De schaduw van de Engel Desberg / Marini

De Schorpioen ontdekte dat de huidige paus zijn vader is. Moegetergd door de leugens en het verraad belooft hij Mejaï Rome en Trebaldi te verlaten. Hij heeft genoeg gestreden. Mejaï op haar beurt denkt de liefde eindelijk gevonden te hebben, maar dan duikt Marie-Ange, het jeugdliefje van de Schorpioen weer op. Ze belooft onze man tot bij Trebaldi te brengen zodat hij die kan doden.
Op hetzelfde moment belooft Nelio Trebaldi, de homoseksuele broer van de paus, een boel goud aan de casanova. Twee meesters één pion: de Schorpioen. 

Er hing veel liefde en romantiek in dit nummer. De huzaar die zijn bed niet uitkomt, de Schorpioen die van twee walletjes wil eten en Nelio die zich forceert van vrouwen te houden. Het leek elk moment te ontsporen tot een goedkoop stationsromannetje, maar Desberg wist het goed in toom te houden. Het tekenwerk blijft subliem en vooral de inkleuring moet zijn pluimen krijgen. Italië ziet er dankzij Marini er nog beter uit dan anders.

93_203863_0_DeSchorpioen7InDeNaamVanDeVade.jpg5e_203148_0_DeSchorpioen8DeSchaduwVanDeEng.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

black page. Niet slecht. Had er toch meer van verwacht. Goed geschreven, maar de plot werd wel erg vroeg aangegeven en vanaf dan verloor het een beetje zijn spanningsboog. Maar ik zou niet zo snel een oplossing kunnen bedenken om de plot wat meer te verbergen. Al bij al toch graag gelezen en er twee avonden van genoten.

Battlefields 2: Tankies. Leuk tussendoortje, maar voorlopig nog niet meer dan dat. Maar wel leuk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...