Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Magus: Ik ga hier niet al teveel over zeggen aangezien ik er ook al een behoorlijk SSZ bespreking over heb geschreven maar dit is naar mijn mening het beste wat er dit jaar tot nog toe is uitgekomen. Zeer stijlvol, behoorlijk stevig verhaal en fantastisch tekenwerk. Aanrader.

****

 

De Klaagzang van de Verloren Gewesten: cyclus 1 (integraal)

Eens in de zoveel tijd lees ik een reeks die mij er weer aan herinnert waarom strips lezen nog steeds mijn voornaamste hobby is. Het is nu niet dat het verhaal zo verschrikkelijk diepgaand is of dat de dialogen zo verschrikkelijk speciaal zijn. Zelfs het tekenwerk was ik niet echt van onder de indruk. Het is bepaald niet mijn stijl. Maar zelden las ik een reeks die zo episch, zo meeslepend is als deze knaller. De personages zijn allen perfect uitgewerkt het verhaal klopt tot in de puntje en nergens maar dan ook nergens laat Dufaux een steek vallen. De eerste twee delen waren wel wat beter dan de laatste twee maar ook dat laatste tweeluik was van begin tot eind genieten. Echt wat je noemt een page turner. Denk niet dat ik deze licht ga vergeten. Ben benieuwd naar de volgende cyclus en uit het nawoord heb ik begrepen dat er ook nog een cyclus 3 komt. Kan niet wachten. Als ze ook maar half zo goed zijn als de eerste cyclus ga ik ze ongetwijfeld geweldig vinden.

****1/2

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ook de nieuwe Jeremiah gelezen maar zeer teleurstellend , flutscenariootje , geen enkel nieuw personage dat iet of wat wordt uitgediept enz .... enkel sommige gesprekken tss Kurdy en die moeder waren hilarisch . Als je mij binnen 2 weken vraagt waarover hij ging vrees ik dat ik er niks meer van weet , zo snel zal hij in de vergeethoek belanden. Ik blijf echter die hard Hermann fan , mss tegen beter weten in maar ja ....

Link naar reactie

Ook de nieuwe Jeremiah gelezen maar zeer teleurstellend , flutscenariootje , geen enkel nieuw personage dat iet of wat wordt uitgediept enz .... enkel sommige gesprekken tss Kurdy en die moeder waren hilarisch . Als je mij binnen 2 weken vraagt waarover hij ging vrees ik dat ik er niks meer van weet , zo snel zal hij in de vergeethoek belanden. Ik blijf echter die hard Hermann fan , mss tegen beter weten in maar ja ....

 

Ik vul aan, SUPER TELEURSTELLEND!!!!

 

Wat een verspilling van tekentalent, volgens mij is herman (al enige jaren) uit verteld.

Dit was mijn laatste herman!

 

Link naar reactie

Ook gelezen, Walking dead 15, wat mij betreft weer echt een tussendeeltje. Wat mij betreft zou het verhaal ook wel wat meer ontwikkeling mogen krijgen, eigenlijk gebeurd er relatief weinig in dit deel.

 

Verder merkte ik dat ik wat moeite had met personages, elke keer kwamen de personages uit de tv serie weer in mijn hoofd. Op zich wel logisch want tv serie is op het moment. super spannend

Link naar reactie

Wayne shelton 11: 100 miljoen pesos

Oude vos Shelton heeft zich weer eens in de nesten gewerkt en moet in de binnenlanden van Argentinie op zoek naar het winnende lotto biljet waar de hoofdprijs op is gevallen. Leuk verhaal, prima tekeningen en eindelijk weer eens een los avonturenalbum.

****

 

Jeremiah: de chef

Het tekenen is Hermann niet verleerd maar het verhaal... Wat een drama. Echt waardeloos.

*

Link naar reactie

De Holle Aarde (Carapaces, Zara, Nogegon) - Schuiten&Schuiten:

 

wetende dat dit het werk van Schuiten was voor de Duistere Steden maakt dit al superinteressant. Het tekenwerk vind ik zelf fenomenaal als dit je stijl is.

Arceerwerk in sommige verhalen is voer voor Andreas-fans (dus ook voor mij). Bizarre SF, maar van een hoog niveau. Zeer goede vondsten.

Vooral Zara & Nogegon kon ik zeer goed smaken en misstaan zeker niet naast de Duistere. ****1/2

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

EVA van Comes gelezen. Door iets wat De Weyer in De Morgen schreef (en werd overgenomen in het artikel van De Stripspeciaalzaak) wist ik (spijtig genoeg) meteen hoe de vork in de steel zat in dit verhaal. Eigen schuld zeker, ik moest het maar 30 jaar geleden gelezen hebben. De emotieloze gezichten passen perfect bij dit vreemde verhaal.

 

Ik heb De Schaduw van de Raaf gelezen, tussen GoT2 en een update van Angry Birds door ;) (die gelukkig niet te moeilijk was, dus zoveel tijd heb ik er niet aan verloren).

En ik vind dat altijd een verrassend goeie strip. In het bombastisch voorwoord van drie blz probeert iemand uit te leggen wat het zou moeten zijn of wat we ervan zouden moeten vinden. In 1981 was fantasy waarschijnlijk een lelijk woord, in het-zichzelf-veel-te-ernstig-nemend strip milieu, afgaande op dit voorwoord. Dus, drie blz om iets te zeggen dat in, even tellen, zeven woorden kan gezegd worden : dit is een zeer goeie fantasy strip.

En wat een tekeningen. Niet iedere blz is jammer genoeg even goed afgedrukt, maar dat mag de pret niet (euh) drukken.

Link naar reactie

Ik heb De Schaduw van de Raaf gelezen: ... "snip" ...dit is een zeer goeie fantasy strip.

En wat een tekeningen. Niet iedere blz is jammer genoeg even goed afgedrukt, maar dat mag de pret niet (euh) drukken.

 

Magisch realisme mijnheer Spock, magisch realisme... :)

 

Ik zou dit verhaal best wel verfilmd willen zien, en als het even kan door Guillermo del Toro...

 

En terwijl ik er over nadenk... Fantasy is ook een passend etiket hoor :)...

Link naar reactie

Met Daytripper heb ik een zéér persoonlijke band gekregen. Die vader-zoonrelatie lag me na aan het hart. Wist ik veel dat ik anderhalf jaar later mijn eigen vader heel plots zou verliezen. De "life is like a book"-uitspraken op de prent aan het einde van mijn bespreking alhier http://www.stripspeciaalzaak.be/KlareTaal/KlareTaal03.htm#Daytripper is op het afscheidskaartje van mijn vader terechtgekomen. Op die paar zinnetjes heb ik enorm veel positieve comentaren gekregen van familieleden, zowel jonge neven als oude nonkels. Een tante gaf aan dat dit ook op haar kaartje mag komen te staan. Ze heeft kanker. Van anderen hoorde ik dat ze na de begrafenis thuiskwamen en tegen hun man of vader effectief ook zeiden dat ze hem graag zagen.

Heel die bespreking is toepasbaar geworden. Ik heb onlangs pas mijn bestelling van enkele exemplaren ontvangen die zijn bestemd voor een paar familieleden en vrienden. Afgelopen zaterdag is de zerk op mijn vaders grafkeldertje geplaatst.

Link naar reactie

Jammer genoeg trekt Jeremiah 32 inderdaad op niks. En de vorige vond ik nog wel een verbetering, weer.

 

Dan maar De Dorpsgek van Schoonvergeten nog eens gelezen. Met recht en reden wordt dit een klassieker genoemd.

De Dorpsgek had ik recent nog gelezen. Inderdaad ijzersterk.

 

En ik ben blij dat ik met Jeremiah gestopt ben.

marcelherms.nl

Link naar reactie

Gisteren EVA, AMBER en Het Huis waar de Bomen Dromen gelezen, van Comès.

Ik vind dat alle drie goeie boeken,

EVA kan je een mysterieuze thriller noemen, of erotische thriller avant la lettre ;),

Het Huis... is een mysterieus sprookje, met een dun verhaaltje, en wat prekerig,

maar AMBER vind ik de beste van de drie. :)

Amber heeft wel wat last van ‘te veel uitleg op het einde’ maar het stoort net niet.

Prachtige tekeningen. En telkens een ander genre van verhaal.

Comès had voor mijn part nog een hoop strips meer mogen maken.

De rest is voor volgende week.

 

eva.jpg

Link naar reactie

 

Ik vul aan, SUPER TELEURSTELLEND!!!!

 

Wat een verspilling van tekentalent, volgens mij is herman (al enige jaren) uit verteld.

Dit was mijn laatste herman!

De vorige kon ik best nog smaken maar deze ook heel teleurstellend. Jammer. Strip dateert al van 1979. Ik zou het niet erg vinden dat hij met de reeks zou stoppen en zich toelegt op one-shots (met een goede scenarist).

Link naar reactie

Uit de dossiers van de integrale Bernard Prince-reeks die dit jaar worden uitgegeven in het Nederlands, laat Hermann regelmatig blijken dat tekenen en verhalen vertellen zijn lust en zijn leven is... en zelfs het belangrijkste dat hem in leven houdt.

Link naar reactie

Volgend jaar verschijnen er weer twee albums, waarvan zoon Yves het scenario verzorgd. Één in de collectie getekend en één bij Glenat. Het project met Jorg de Vos is helaas gecanseld, maar er wordt druk gezocht naar een andere tekenaar voor deze zombiewestern. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen.

Link naar reactie

Gelezen: Trix van Mars Gremmen.

 

Trix is een vals secreet, een gemeen meisje dat sigaren rookt en op niets en niemand ontziende wijze geld voor de aanschaf van sigaren bij elkaar scharrelt, rooft en of steelt. Het grootste slachtoffer van deze praktijken is Valentijn, een suf jongetje van goede komaf. De typeringen, verhoudingen en grappen zijn typisch Gremmiaans: hard, absurd, gewelddadig en leuk.

 

Valt er niets aan te merken op deze strip ? Jawel hoor, het is oude meuk. Mars heeft een strip gerecycled uit de vorige eeuw, Trix verscheen in 1995/1996 in het stripblad Sjosji (wie kent het nog). Zou Mars het eens aandurven om met nieuw materiaal te komen? Ik ben benieuwd, dan kan ik eindelijk die Thorgal en Aaricia dedi vragen ! 

Link naar reactie

Lanfeust odyssey 4: de grote klopjacht

De zoektocht naar de enige persoon die Lanfeust onschuld kan bewijzen gaat gewoon door. Niet het allerbeste album uit de reeks maar de avonturen van Lanfeust vervelen nog steeds niet. De wisselwerking met Hebus de trol blijft het sterkste punt van de reeks. Tekeningen van Tatquin zijn wel minder aan het worden. Soms lijkt het nogal haastwerk.

***

Link naar reactie

Ondertussen het tweede album gelezen en wat een zielloze hutsepot van samurai en fantasy is me dit... De eerste cyclus was nog te doen maar door die tweede heb ik me moeten sleuren. Mijn Okko-albums zullen tweedehands aangeboden worden als de volgende cyclus niet wat beter is...

 

Oei Koen gaat dreigen. Hub zoe eens beter zijn best moeten doen ! :e012:

Link naar reactie

Ondertussen het tweede album gelezen en wat een zielloze hutsepot van samurai en fantasy is me dit... De eerste cyclus was nog te doen maar door die tweede heb ik me moeten sleuren. Mijn Okko-albums zullen tweedehands aangeboden worden als de volgende cyclus niet wat beter is...

Ja maar Koen jij bent ook wel verwend he. Na al die prachtige Graphic Novels moet je, je ook niet meer wagen aan al die inferieure Europulp. :e011:

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ondertussen heb ik toch nog wat Comès strips verder gelezen. Als ik er eenmaal aan begin, is het moeilijk stoppen.
De Levende God is een SF verhaaltje, helemaal zoals ze dat toen deden, en op vraag van de uitgever waarschijnlijk wat toegankelijker gemaakt. Leuk, maar dat is het dan ook.

De Heer der Duisternis, het tweede Ergün De Dolende boek, is heel ander koek. Wat een trip. Zijn tijd ver vooruit.

De Tranen van de Tijger lees je voor de tekeningen. Anders is het boek in een kwartiertje uit. Maar gelukkig : wat een tekeningen.

De Laatste, en nu dus ook echt zijn laatste boek, vind ik eigenlijk zeer goed. En grappig. Ik weet nog dat er negatieve kritieken waren toen het boek pas uit was, maar ik vraag me af waarom.

 


De Wezel (vind ik misschien wel zijn beste) en Iris zijn voor later. En dan heb  ik ze weer allemaal gelezen. Tot binnen vijf jaar.

Link naar reactie

Ik heb zeer veel respect voor echt goede pulp-literatuur.  (Cyclus v/d Aarde is dat niet)

Ik maakte ook maar een geintje hoor. En de sneer was niet naar jou bedoelt. Het was alleen jouw post die ik gebruikte. Jij bent één van de weinigen die ik ken die niet alleen zegt dat ie een brede smaak heeft maar dat ook echt heeft.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Laatste tijd gelezen:

 

-Toen David Zijn Stem Verloor (Vanistendael)

-Portugal (Pedrosa)

Twee zeer goede strips die al een tijdje uit zijn, maar die bij mij geen prioriteit hadden omdat ik beide auteurs hun eerder werk weliswaar goed vond, maar ook niet meer dan dat. Maar dit is voor beiden dus een fikse stap vooruit, vind ik. Prachtige tekeningen ook, alleen jammer dat bij Portugal die tekeningen soms verbrod worden door een Times New Roman-lettertype. Dat past niet in een strip, als je 't mij vraagt.

Heeft er iemand 'Pelgrim of niet?' gelezen van Vanistendael? Ook vorig jaar verschenen maar veel minder aandacht gekregen.

 

-Hector Umbra 1+2 (Oesterle)

Een strip naar mijn hart. Licht gestoord doch boeiend scenario, met mooie tekeningen en vooral die passende inkleuring. Boordevol verwijzingen naar andere strips, muziek,... In deel 1 wordt bij een bepaalde scène zelfs aangeraden welke muziek dienst kan doen als ondersteuning bij het verhaal. Normaal heb ik liefst absolute stilte als ik lees, maar ik heb de tip toch opgevolgd en Moloko opgezet op de achtergrond. Dat werkte wonderwel.

 

-Esteban 1 (Bonhomme)

Goed genoeg om deel 2 en 3 ook nog te kopen.

 

Tussendoor afgelopen maand ook nog XIII 1-19 gelezen/herlezen. Oké, het had misschien in een paar delen minder gekund, maar 't blijft toch een hele goede reeks. Desalniettemin laat ik verdere delen en spin-offs passeren, 't is mooi geweest zo.

Link naar reactie

Het werd weer uit de handel genomen door een drukfout of zoiets, maar achteraf lijken er niet veel winkeliers de moeite gedaan te hebben om het opnieuw aan te bieden. Eerlijk gezegd was het ook een nietszeggend kleinood.

Link naar reactie

Ah ja. in 2012: 6 eenheden gekregen, evenveel als Brecht Evens dus.

 

en verwezenlijkt:

 

Kinder en juegdliteratuur:

  • Judith Vanistendael De kronieken van Qrom (Lannoo)
  • Judith Vanistendael Rosie en Moussa: de brief van papa (Querido)

Strips:

  • Judith Vanistendael Pelgrim of niet (Oog & Blik/De Bezige Bij)

  • Judith Vanistendael Toen David zijn stem verloor (Oog & Blik/De Bezige Bij)

http://www.fondsvoordeletteren.be/nl/content/543/realisaties-werkbeurzen-2012.html

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...