Ga naar inhoud

Stripfestival Breda 2019


dutch lines

Recommended Posts

11 uren geleden, boomvavavoom zei:

 

 

afbeelding.thumb.png.7a42972113a31323d0cb8bddf446ab80.png

 

 

Er komt géén beurseditie, wel een luxe editie (in glorieus ZwartWit met veel extra's), naast de reguliere editie.

Magnifieke tekenaar. Ik ben nogal te spreken over dit werk en kijk uit naar dit boekwerk. Lijkt me momenteel (persoonlijk dan!) het interessantste nieuwe werk dat in Nederland wordt uitgegeven!

direct na verschijnen de engelstalige comics gekocht bij eric. echt geweldige strip  maar verhaal is nog full swing bezig... ik kijk uit naar comic 3

Link naar reactie
Op 23/8/2019 om 07:06, Theoak zei:

Zo lang het systeem van de festivaltekenaars niet wordt aangepast (wie het eerst bij de tickettafel staat krijgt het eerste ticket) is dat voor mij een reden om de tekenaars links te laten liggen. Ik vind dat de organisatie dit niet goed heeft geregeld voor haar bezoekers.

De helft veilen op voorhand en de helft voor de eerste bezoekers???

Of iedereen die het eerste half uur aankomt een ticket en dan loten??

 

Het blijft altijd gezeur, geruzie en moeilijk.........geen enkel systeem heeft een 100% tevredenheid.

 

Loten is op zich misschien het eerlijkst.

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

 100% haal je nooit. Maar hoger dan die 10% van nu is wel een streefddoel.

Geef eens een voorzet dan.......😃

 

Net als velen met mij vind ik dat gehang ruim voor openingstijd zo armetierig en onnodig, dus buiten in rij tickets uitdelen is onwenselijk. Dan gaat men steeds vroeger voor de deur hangen, zonde van ieder zijn tijd en ook geen pretje voor de organisatie.

Het heeft ook als nadeel dat de eerste alles krijgen en de latere niks.

 

Dus bespaar een ieder de moeite om op idiote tijden voor de deur te gaan zitten en loot onder degenen die het eerste kwartier hun naam invullen op een lootje of zoiets.......dan loten, hang daarna een lijst met winnaars op en die mogen een ticket aanschaffen, iedereen evenveel kans.

Eventueel als er mensen zijn die perse een tekenaar willen en daar meer voor over hebben (of daar alleen voor willen afreizen), 5 tickets veilen vooraf.

 

Zorg met ticketuitgave ook dat men niet heel de dag in een rij hoeft te hangen. Bijvoorbeeld per groepje van 5 indelen. Buiten dat dit niet zo leuk is, heeft het ook als bijzaak dat deze fanatieke mensen niet meer rond kunnen lopen om bijvoorbeeld aankopen te doen of bij minder populaire tekenaars een dedie kunnen scoren en dus omzet laten liggen. Dus het mes snijdt aan twee kanten. 

 

Maar ach, ook hier zullen wel bezwaren kunnen komen, dus..........anders gewoon de meest ouderwetse manier, iedereen gaat fysiek naar de tekenaar die hij of zij wilt, gaat in de rij en komt vanzelf aan de beurt, organisatie geeft aan wanneer een rij vol is. Vooraan koop je een ticket/boek, niemand kan dan in twee rijen, dan verdeelt men zich en heeft iedereen kansen.

 

haha......ik zou het ook niet weten wat het beste is......😉     

 

 

  

  

 

 

 

  

Link naar reactie

Ach, iedere beurs heeft zo z'n eigen charme. Ik vind 't alleraardigst om zaterdagmorgen om 10 uur naar die stampede te kijken.

 

Ook alleraardigst zijn de beursuitgaven van HUM! die steevast voorzien worden van mooie ex-libri. Zo tekende Eric Albert, zoals eerder gemeld aanwezig op het festival, een mooie prent voor ons:

 

1171543448_Ex-librisHum!CouleurMAIL.thumb.jpg.14effd57ad0c177a5a816ccdf2813ffd.jpg

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Signeertickets veilen? Gekker moet het niet worden...

 

Dan kan je even goed de tekenaar contacteren voor een commissie...

Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk: x commissies, verschillende soorten en prijzen (incl. dédi-prijzen voor snelle schetsen), intekenen en betalen via website en verplicht afhalen op de beurs aan bepaalde stand. Op=op. Maar dan verlies je natuurlijk de charme van de dédi’s te zien maken. Maar op een beurs als Breda kan dat misschien opgevuld worden met tekenlessen voor de kinderen door die tekenaars of andere activiteiten. 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
1 uur geleden, SPeeDy zei:

Signeertickets veilen? Gekker moet het niet worden...

 

Dan kan je even goed de tekenaar contacteren voor een commissie...

Wat is daar gek aan?

ik vind uren van te voren voor de deur hangen of naar binnen rennen veel gekker.......ook rijden er mensen honderden km om op een beurs te komen voor tekenaars, ook gek. Dus ik denk dat er heel veel animo is voor zo'n veiling, geen gezeik en gestress, maar gewoon zekerheid.

Een commissie is iets compleet anders, ook qua kosten, velen hebben liever een tekening in het boek en willen contact met de tekenaar en hem aan het werk zien...

Link naar reactie
16 uren geleden, Lecram zei:

Geef eens een voorzet dan.......😃

 

Net als velen met mij vind ik dat gehang ruim voor openingstijd zo armetierig en onnodig, dus buiten in rij tickets uitdelen is onwenselijk. Dan gaat men steeds vroeger voor de deur hangen, zonde van ieder zijn tijd en ook geen pretje voor de organisatie.

Het heeft ook als nadeel dat de eerste alles krijgen en de latere niks.

 

Dus bespaar een ieder de moeite om op idiote tijden voor de deur te gaan zitten en loot onder degenen die het eerste kwartier hun naam invullen op een lootje of zoiets.......dan loten, hang daarna een lijst met winnaars op en die mogen een ticket aanschaffen, iedereen evenveel kans.

Eventueel als er mensen zijn die perse een tekenaar willen en daar meer voor over hebben (of daar alleen voor willen afreizen), 5 tickets veilen vooraf.

 

Zorg met ticketuitgave ook dat men niet heel de dag in een rij hoeft te hangen. Bijvoorbeeld per groepje van 5 indelen. Buiten dat dit niet zo leuk is, heeft het ook als bijzaak dat deze fanatieke mensen niet meer rond kunnen lopen om bijvoorbeeld aankopen te doen of bij minder populaire tekenaars een dedie kunnen scoren en dus omzet laten liggen. Dus het mes snijdt aan twee kanten. 

 

Maar ach, ook hier zullen wel bezwaren kunnen komen, dus..........anders gewoon de meest ouderwetse manier, iedereen gaat fysiek naar de tekenaar die hij of zij wilt, gaat in de rij en komt vanzelf aan de beurt, organisatie geeft aan wanneer een rij vol is. Vooraan koop je een ticket/boek, niemand kan dan in twee rijen, dan verdeelt men zich en heeft iedereen kansen.

 

haha......ik zou het ook niet weten wat het beste is......😉     

 

 

  

  

 

 

 

  

Blijft altijd lastig.Het valt me wel op dat diegenen die vrijwel altijd weinig tijd vrij willen maken voorstander zijn van loten.

Diegenen die zich echt moeite doen worden daarmee in de hoek gezet.

En kom niet aan met reistijd en dat soort kul. We weten allemaal dat voor veel liefhebbers dat zelden een probleem is.

Zinloos in de rij? Soms, maar vaak gezellig en een moment om bij te praten.

Misschien minder geschikt voor verzamelaars die graag alles aangereikt krijgen.

Link naar reactie
1 uur terug, Guilty Pleasure zei:

Zinloos in de rij? Soms, maar vaak gezellig en een moment om bij te praten.

Vaak het minst stressvol en leukste deel van een festival. Tijdens de dag ben je altijd maar bezig.

Gewoon tickets verkopen in de rij is nog altijd het beste. Wil je de moeite niet doen, bestel dan een commissie of koop een album. Die laatste staan vol met tekeningen schijnt het.

 

 

 

Link naar reactie

Of verkoop de ex-libri pas gewoon op het moment dat je aan het einde van de rij bij de tekenaar staat. Dat geeft iedereen een faire kans. Wil je iemand zeker hebben, dan moet je maar zijn rij uitdoen. Je gaat ze niet allemaal meer kunnen doen, wat meer mensen een kans geeft op een tekening.

Niet tevreden. Bestel een commissie. 

 

BD Contern doet het zo. De winkel is bij de tekenaars. Je bepaalt zelf waar je je prioriteiten legt en wie je zeker wil zien. Ik moet toegeven dat dit een enorm friktieloos festival was dit jaar. 's morgens ook een rij, maar die wandelde rustig en gedisciplineerd naar binnen waar iedereen zijn tekenaars ging opzoeken.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Guilty Pleasure zei:

Blijft altijd lastig.Het valt me wel op dat diegenen die vrijwel altijd weinig tijd vrij willen maken voorstander zijn van loten.

Diegenen die zich echt moeite doen worden daarmee in de hoek gezet.

En kom niet aan met reistijd en dat soort kul. We weten allemaal dat voor veel liefhebbers dat zelden een probleem is.

Zinloos in de rij? Soms, maar vaak gezellig en een moment om bij te praten.

Misschien minder geschikt voor verzamelaars die graag alles aangereikt krijgen.

Echt moeite willen doen, is dat voor dag en douw in de rij (en daarna klagend op de reep)......tsja....ik denk dat weinigen mij als "niet fanatiek" zouden willen bestempelen....😃...maar ik vind het nogal onnozel gedrag, steeds vroeger voor de deur........

Maar ik begrijp dat in de hoek zetten ook niet.......je loot toch gewoon mee??

  

Reistijd en wachttijden.....voor Die-hards en One trick ponies speelt het minder.......maar een beetje objectieve (minder uiterst fanatieke) verzamelaar kijkt er wel naar. Ik denk dat jij het woord liefhebber niet helemaal begrijpt of vindt je jezelf meer liefhebber dan andere bezoekers??? 

Ik ben nog blij dat ik begonnen ben met verzamelen van dedies begin jaren 80 (ook als liefhebber van strips), toen je gewoon als jongen overal in de rij kon op elk tijdstip zonder steeds dezelfde kliek (inclusief mezelf 😉) alle rijen zien te bezetten.

 

Persoonlijk (ook duizend keer beter voor elk festival en zijn standhouders) vind ik een korte rij (dus gereguleerd) beter en inderdaad best gezellig, maar zie ik ook graag nog wat van een beurs, praat met standhouders en eet graag normaal tussendoor. Maar ik begrijp ook wel dat dit moeilijk is met heel populaire namen.

Maar don't shoot the messenger........ga gerust uren voor de deur zitten en vitten/klagen op rennende mensen, rare lotsystemen, oneerlijke praktijken, mensen die al binnen zijn, andere rijen sneller door, handelaren etc. En als het nodig is en ik wil graag een dedie van een iemand dan zal ik er ook aan moeten geloven......   

 

Misschien een combi loten/eerste......loten lijkt mij by far het eerlijkste, maar het garandeert je niks, dat is dan minder fijn, maar dat heeft iedereen dan.  

Maar ik pas me aan......ik zie wel welk systeem men hanteert en of dat interessant is........en als dat is steeds vroeger elkaar willen aftroeven voor de deur, so be it...... 

 

 

Link naar reactie

Meeloten? Waarom zou de meer fanatieke verzamelaar niet een voordeel mogen hebben?

 

Wat daar eerlijk aan is ontgaat me. Gemakzucht en luiheid worden toch niet op gelijke hoogte gezet met inzet en betrokkenheid?

 

Commissies klinkt ook leuk maar dat is het niet. Niet iedereen wil dat en anderen stoppen ook omdat ze hun werk tegen topprijzen op ebay of zo terugvinden. Dat geldt overigens ook voor tekeningen (vermoedelijk minder van meer fanatieke verzamelaars)

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Guilty Pleasure zei:

Meeloten? Waarom zou de meer fanatieke verzamelaar niet een voordeel mogen hebben?

 

Wat daar eerlijk aan is ontgaat me. Gemakzucht en luiheid worden toch niet op gelijke hoogte gezet met inzet en betrokkenheid?

 

 

 

Je hebt liefhebber al vervangen door meer fanatieke verzamelaar, dat is verstandig.

 

Eerlijkheid betekent kansen gelijk voor iedereen. Dat jij dat niet eerlijk vindt is jouw interpretatie. 

Als je als stripliefhebber met een leven normaal rond openingstijd aankomt vind ik dat niet per definitie gemakzucht of luiheid, net zoals ik iemand die uren voor openingstijd voor een deur gaat zitten niet associeer met inzet of betrokkenheid (je doet het namelijk alleen maar voor jezelf, dus het heeft met deze woorden werkelijk helemaal niks te maken).

 

Maar goed, jij bent voorstander van "wie eerst komt.....", dat is een mening. Het mooie van de Reep is dat we het oneens mogen zijn 😃.

Dat je hierdoor de kans op nieuwe "liefhebbers" reduceert tot 0 is daarvan wel een bijzaak. Alsmede het geneuzel met rennen, handelaren in de zaal, zogenaamde journalisten/helpers etc.

 

Wat vinden anderen hiervan. Wat is het beste systeem of ligt dat aan de situatie per keer?

 

  

Link naar reactie
26 minuten geleden, Lecram zei:

Wat is het beste systeem of ligt dat aan de situatie per keer?

Het beste systeem bestaat niet.

Het hangt af van zaken als: hoeveel vrijwilligers heb je beschikbaar, hoe krijg je als organisatie de tekenaars gefinancieerd en welke groep liefhebbers/verzamelaars wil je bereiken? Andere uitgangspunten leiden tot een anders systeem. 

Link naar reactie
47 minuten geleden, Lecram zei:

Wat vinden anderen hiervan. Wat is het beste systeem of ligt dat aan de situatie per keer?

dat ligt echt aan de situatie. Wat Tweetie ook al aangaf, denk ik.

 

Ik zou een eerlijker systeem waarbij het rennen achterwege kan worden gelaten, wel een fijn idee. Geeft ook andere groepen ( de niet-renners?  ) ook een kans.
Al begrijp ik wel dat je juist dán het gevoel hebt, beloont te mogen worden. Want degene die zich in het zweet rent, is wél een bikkel :)

 

An sich ben ik van mening dat "als men wil rennen, dan moet dat maar" en dat ik persoonlijk daar niet van hou en dan dus NIET in een rij ga staan, dat is dan MIJN keuze.
Dan ga ik juist ergens naartoe waar géén files staan en waar ik een Local Artist kan ontdekken, bijvoorbeeld

 

 

 

1 uur terug, Guilty Pleasure zei:

Wat daar eerlijk aan is ontgaat me. Gemakzucht en luiheid worden toch niet op gelijke hoogte gezet met inzet en betrokkenheid?

hier moet ik toch echt volledig met Lecram meegaan.


En daarnaast heb je nog het gegeven dat je nu enkel bezig bent met een bestaande groep (elite?) te bevooroordelen terwijl nieuwe (lees: jongere?) fans van het medium en het aspect "dedi" nu totaal géén kans krijgen. Die moeten nl zich eerst blijkbaar een plekje bij de 'groep' regelen en meedoen met 'rennen voor een dedi'.

 

JA je hebt gelijk. Voor deze groep is het inderdaad inzet en betrokkenheid.  Voor de liefde van het medium en dit aspect van dat medium... daar ga je van rennen!
 

Soms is het echter wel eens fijn om een ánder systeem te pakken. Om zo wellicht de neerwaartse trend ( 'strips zijn enkel voor ouderen' en 'dedi is enkel voor diegenen die het hardst rent" ) in het geheel te breken en er iets anders (mooiers?) van te maken?

 

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Wat mij stoort aan Breda is dat in welke rij je ook staat ongeacht hoe vroeg je ook komt, of dat nou de vooraf bestelde ticket rij, de eppo bon rij of de kassa rij is, dat er iedere keer weer drommen mensen weten voor te dringen. Tot aan openingstijd blijven mensen nog redelijk achter elkaar staan, maar eenmaal zodra de beurs geopend is, hebben er een hoop geen fatsoen meer....

Kom je later dan half 10 dan is er nergens meer een signeerticket, of een lange rij voor de rest van de dag. Zo is het voor nieuw publiek niet leuk meer. 

De signeertickets bij Fons zijn natuurlijk het populairst, omdat bij hem de meeste buitenlandse tekenaars zitten. Hier moet echt iets op gevonden worden. De invoering van 2 jaar geleden dat er niet gerend mag worden en achter een medewerker aan gelopen moet worden werkt niet!!! (zie hierboven) 

Loterij? Bij sommige festivals gebeurt het eerlijk, bij sommige niet (bepaalde gasten worden voorgetrokken)

Schattenjacht? klinkt ludiek, grappig voor kinderen, maar ook hier zullen sommigen van te horen krijgen waar ze moeten zoeken.

Veiling? nee , dat is te doen voor mensen met inkomen, maar kinderen vallen dan buiten de boot

wie het eerst komt eerst maalt? Ja, maar dan niet door in de rij te wachten voor openingstijd, maar alleen bij digitale ticket aankoop en dat je gelijk aan kan geven voor wie je een ticket wil en op voorhand betalen 

Ook ben ik voor een systeem zoals ze o.a. bij F.A.C.T.S. hanteren. : wil je een klein snel kopje wat 1 á 2 minuten duurt dan kan je in de rij gaan staan en is gratis, en hoe uitgebreider je een tekening wil, des te meer je betaalt en vooraf bij de tekenaar op een lijst intekenen.

 

Ik denk dat ik Breda (voortaan) laat schieten en naar Brussel ga, meer tekenaars, meer kans.....

 

Link naar reactie

Je ziet dat er eigelijk niks echt tevreden maakt........al vind ik een aantijging dat een loting oneerlijk gebeurt vreemd, als je daar vanuit gaat is geen enkel systeem eerlijk......daar kan niemand tegenop.

 

Maar positief terug naar Topic....BREDA.

Best aardig wat leuke tekenaars, mooie locatie met fatsoenlijke catering........

 

Link naar reactie

Wat al scheelt in Brussel dat niet alle tickets op dezelfde plek en  zelfde tijd worden uitgegeven wil je een tekenaar die om 10.00 begint loont het om vroeg in de rij te gaan staan. Maar begint bij dezelfde uitgever de tekenaar om 14.00 kan je pas om 13.00 aanschuiven. Hierdoor moet je keuzes maken maar is het naar mijn gevoel wel eerlijker. Ook dat je bij Spirou en dargaud maar 2 tekenaars tegelijk mag kiezen  zorgt dat er voor iedereen meer kans is.

Ook zou een tijd slot op het ticket kunnen helpen mensen ruimte te geven over de beurs te lopen ticket 1 tm 5 tussen 10 en 11/ 6 tm 10 tussen 11 en 12 etc. Zo kunnen ook de tekenaars gewoon lunchen zonder dat er 5 man voor hen staan terwijl ze weglopen. Uiteraard hierbij rekening houden met hoe lang de tekenaar gemiddeld wil besteden aan een deddie.

Link naar reactie

Hoe loting beïnvloeden: makkelijk, breng wat familieleden en/of vrienden mee die geen interesse hebben in dédi’s. Allemaal een lotje en je kans verhoogt aanzienlijk. 

 

Ik moet terugdenken aan mijn eerste dédi’s, waarbij ik op een normaal uur toekwam en geen ticket meer had of nr.50 op nummervolgorde. Ik was het rap geleerd dat ik op tijd moest komen...

En daarna was ik op tijd maar wegens onvoldoende kennis van bepaalde beurzen kwam het soms nog niet goed omdat ik niet wist waar ik heen moest hollen... (Breda bv. met die trap).

 

Tekenaars genoeg verspreiden en gewoon aanschuiven lijkt me nog het beste. En goede controle op rugzak en andere niet-menselijke objecten die in rijen staan.

 

Dit combineren met commissiemogelijkheden via website.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
9 uren geleden, SPeeDy zei:

Trouwens nog iets al gezien in Breda: bezoeker vooraan koopt signeerticketten voor alle tekenaars en verkoopt er daarna een aantal door aan bezoeker achteraan. Vriendendienst noemt men dat. Ook bijzonder eerlijk...

Oh ja. Of je koopt ze allemaal op zaterdag en doet er een deel op zondag waardoor de boekhouding van de rij in de war loopt.

 

Hoe meer ik er over nadenk, hoe eenvoudiger het lijkt om gewoon aan de tafel de tickets te verkopen.  Alles is dan eerlijk en je bent verplicht om duidelijk te kiezen voor je prioriteiten. Met een vijftal tekenaars moet dat toch lukken met twee man achter de tafel. Die staan er nu toch ook.

 

 

 

Link naar reactie

De beste festivals zijn gewoon waar men maar in één rij kan staan wachten (dus zonder zakjes elders en toelatingen vooraf).  Tickets komen alleen er aan te pas voor wie in nog in de rij staat bij de tekenaar voor het middageten bvb.

Vroege vogels (ik begrijp ook niet waarom) kunnen maar één persoon kiezen.

Link naar reactie
17 minuten geleden, sjaakie zei:

Ik denk dat dit inderdaad het beste zal werken. Zal ook voor de andere standhouders inhouden dat het eerste half uur er meer mensen naar hun toelopen, omdat de nood om eerst naar boven te rennen er niet meer is.

En je bent vrijer in je keuze. Nu heb je al de neiging om als je de race gewonnen hebt een tekenaar te nemen die je niet echt 100% wil, maar waar je nu wel kans op hebt. Voor één tekenaar doe je die moeite niet. 

 

 

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Johan zei:

De beste festivals zijn gewoon waar men maar in één rij kan staan wachten (dus zonder zakjes elders en toelatingen vooraf).  Tickets komen alleen er aan te pas voor wie in nog in de rij staat bij de tekenaar voor het middageten bvb.

Vroege vogels (ik begrijp ook niet waarom) kunnen maar één persoon kiezen.

Idd. Voor de lunch even de rij noteren en na de lunch iedereen terug op zijn plaats. Dan is iedereen vrij om rustig te eten en rond te wandelen.

In Contern werkte dit heel vlot. Daar werden ook af en toe rugzakjes uit rijen gehaald. 

 

 

 

Link naar reactie
Op 27/8/2019 om 21:29, sjaakie zei:

Wat al scheelt in Brussel dat niet alle tickets op dezelfde plek en zelfde tijd worden uitgegeven wil je een tekenaar die om 10.00 begint loont het om vroeg in de rij te gaan staan..

Dat klopt niet.

In Breda kun je ook op andere plaatsen dan bij de beursorganisatie terecht. 

Bv je kunt ook bij de Stripspecialist, Eppo, Hum!, Silvester, Franka, Mandarijn (Dirk Jan)  en vele andere terecht.

Ieder met hun eigen tijden en met een eigen systeem. 

 

  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...