Ga naar inhoud

De Grote Strippitch: Stripmuseum Brussel


Recommended Posts

Dat doen ze al heel veel jaren,  maar vroeger heette dat de 'Workshop Jong Talent'. 'De Grote Strippitch' is wel een spannender naam, past goed bij deze competitieve tijden.

 

Quote

Bij de inschrijvingen kunnen auteurs ons 4 uitgevers doorgeven die ze graag zouden ontmoeten tijdens de workshop. We garanderen voor minstens 1 van de gevraagde uitgevers een ticket.

 

 

 

Link naar reactie

Ik was nog maar veertien, maar had net een album getekend  voor de plaatselijke jeugdbeweging (in mijn vrije tijd had ik tot dan toe - heel dwangmatig - ik honderden strippagina's getekend, netjes in kogelpen). Ik las over deze "pitch" in de krant, dus vroeg ik mijn ouders om naar Brussel te rijden. Dat was al een belevenis op zich.

Uiteindelijk kwam ik net voor het einde aan. Na de "pitch" zou de ledenvergadering van de Stripgilde doorgaan. Maar Jean-Pol heeft netjes de tijd genomen om pagina per pagina tekenstijl en vertelstijl te overlopen... en zo startte de vergadering een pak later. Ik wist toen dat ik striptekenaar zou worden - wat niet is doorgegaan.

Ik weet niet of er toen ook al uitgevers aanwezig waren. Wel herinner ik me nog Merho aan de tafel.

 

EDIT: het was in het jaar 2000.

Link naar reactie

34 pagina's met een geschifte queeste naar een heilig bierflesje. Denk aan een soort Indiana Jones vermengd met de avonturen van Nero.

"Op zoek naar het heilige bierflesje" of zoiets - ik heb nog wel een exemplaar of twee liggen - met de Romeinse keizer Caligula die door het drinken van het biertje onsterfelijkheid genoot en anno 2000 nog ergens in een jungle-staat woonde. En een jeugdbeweging uit het Meetjesland die per se op zoek moet naar dat bierflesje. En een schotse tegenstander. Vraag me niet waarom.

 

Later dat jaar werd ik nog een laureaat op de Boekenbeurswedstrijd met de historische kortstrip "Leve Belgica!".

Ook al zulke nonsens. Het was meteen mijn laatste "stripverhaal" - daarna begon ik cartoons te tekenen. Maar wat heb ik me als kind toch geamuseerd.

Link naar reactie

Ik ben de laatste jaren verschillende keren geweest (eerste keer in 2014), en er destijds ook contacten gelegd met Strip2000 voor de uitgaven van Lise 1. Volgens mij ben ik ondertussen een vaste klant, want ik ga dit jaar opnieuw met een project, als scenarist deze keer.

 

Je loopt er soms wat verloren tussen ambitieuze studenten, maar ik heb er al elk jaar toffe gesprekken en contacten aan over gehouden.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, The Alderwood zei:

Kan je ook als scenarist jezelf aanbieden of moet het dan al wat getekend zijn?

Je bent hoe dan ook best dat je een concreet project hebt, niet zomaar wat schetsen, losse ideeën... Ik denk wel dat je dat als scenarist ook kan doen, maar dan heb je natuurlijk weinig om voor te leggen. Nu goed, ik kan niet spreken voor alle uitgevers die er zitten. In het slechtste geval kan je misschien contacten leggen met aanwezige tekenaars, er loopt daar altijd wel wat talent rond.

 

Persoonlijk ga ik samen met een tekenaar voor een concreet project, dat lijkt me toch het beste.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Er zijn zeer weinig echt goede scenaristen. Het is ook een ondankbare job: in de meeste gevallen verdien je er weinig mee.

Om als scenarist te beginnen...Lijkt me moeilijk...

Het is inderdaad een realiteit dat niemand je script gaat lezen.

MAAR een synopsis zullen ze misschien wel lezen...

Als je een goede tekenaar hebt die samen met jou in zee wil gaan ...Dat helpt ook!

Het is ook veel zelfbestuiving. Veel scenaristen werkten daarvoor al bij een uitgeverij in een andere functie.

Link naar reactie
15 minuten geleden, IvoVWS zei:

Een pitch/synopsis alleen is niet voldoende. Zonder tekeningen kan de uitgever niet zien hoe of aan wie hij de strip gaat verkopen.

Dat ligt eraan. Als de scenarist ( bijvoorbeeld) Suske en Wiske of een andere bestaande reeks wil gaan schrijven is dat wel voldoende. Dat soort scenaristen zijn er ook nodig hoor!

Link naar reactie
59 minutes ago, linthout said:

Dat ligt eraan. Als de scenarist ( bijvoorbeeld) Suske en Wiske of een andere bestaande reeks wil gaan schrijven is dat wel voldoende. Dat soort scenaristen zijn er ook nodig hoor!

Maar voor een bestaande reeks gaan ze toch ook niet zomaar eender wie aanwerven? Ik kan niet naar SU stappen en "Hey, ik ben IvoVWS en hier is mijn idee; wat als Suske en Wiske nu eens veranderden in twee Schetenmonsters" zeggen?

Link naar reactie

Twee schetenmonsters? Ik denk dat ze dat niet gaan aannemen. Is dat je grote idee??? 😛

Maar je kunt wel bewijzen aan de uitgeverij dat je een echt goeie synopsis en een echt goed verhaal kunt schrijven.

Dat kan voor Standaard ZEKER van pas komen.

Maar daarom niet voor Sus en Wis. Ik weet dat niet. Ik ga daar niet over.Vroeg of laat hebben ze schrijvers nodig hoor, dat weet ik wel zeker. Echt goeie scenaristen komen altijd aan de bak.

Maar erover babbelen op een forum en het echt gaan doen, dat is het verschil nietwaar.

Link naar reactie
13 minuten geleden, marioboon zei:

De enigste tip die je moet onthouden: vertaal je pitch naar het Frans.

 

On est en train de faire ça aussi :)

 

Ik hoorde eerder van SU dat ze altijd op zoek zijn naar goeie scenaristen. Maar volgens mij kan je enkel bewijzen dat je een goeie scenarist bent, door met tekenaars samen te werken. Synopsissen schrijven en een kader-per-kader uitgewerkt scenario uitschrijven inclusief dialogen, dat zijn toch twee heel andere dingen. Nu goed, ik probeer het, we zien wel waar het schip strandt.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Kristof Berte zei:

On est en train de faire ça aussi :)

 

Ik hoorde eerder van SU dat ze altijd op zoek zijn naar goeie scenaristen. Maar volgens mij kan je enkel bewijzen dat je een goeie scenarist bent, door met tekenaars samen te werken. Synopsissen schrijven en een kader-per-kader uitgewerkt scenario uitschrijven inclusief dialogen, dat zijn toch twee heel andere dingen. Nu goed, ik probeer het, we zien wel waar het schip strandt.

 

Als scenarist (én als tekenaar!!) leer je je métier door het maken van kortverhalen. Je overtuigt een tekenaar sneller om een verhaalt van 4-5 pagina's van je te tekenen dan je 200 pagina's dikke epische graphic novel.

 

Een goede uitgever ziet op 5 pagina's wat voor vlees ie in de kuip heeft.

Link naar reactie
49 minuten geleden, marioboon zei:

De enigste tip die je moet onthouden: vertaal je pitch naar het Frans.

 

damn. Mijn comic wordt Engels :)

12 minuten geleden, marioboon zei:

 

Als scenarist (én als tekenaar!!) leer je je métier door het maken van kortverhalen. Je overtuigt een tekenaar sneller om een verhaalt van 4-5 pagina's van je te tekenen dan je 200 pagina's dikke epische graphic novel.

 

Een goede uitgever ziet op 5 pagina's wat voor vlees ie in de kuip heeft.

Ik heb een aantal short stories geschreven. En ook laten uitwerken. Wellicht dat ik die nog als Ashcan dan meeneem.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
3 hours ago, linthout said:

Maar erover babbelen op een forum en het echt gaan doen, dat is het verschil nietwaar.

Grappig dat je het zegt want ik heb al een paar dingen gepitcht en ben nu aan nieuwe bezig voor een Nederlandse uitgeverij.

 

En het is niet bepaald gemakkelijk als je, zoals ik, rotslecht bent in netwerken en tekenen.

Link naar reactie
13 uren geleden, marioboon zei:

 

Als scenarist (én als tekenaar!!) leer je je métier door het maken van kortverhalen. Je overtuigt een tekenaar sneller om een verhaalt van 4-5 pagina's van je te tekenen dan je 200 pagina's dikke epische graphic novel.

 

Goeie tekenaars krijg je toch ook moeilijk overtuigd voor een kortverhaal? Tenzij je ze betaalt... Allez, ik moet bijvoorbeeld aan u toch ook niet vragen of gij eens 4-5 pagina's wilt tekenen voor mij. Jong talent, dat kan nog eens lukken, maar tis niet dat ze daar de straat mee dweilen.

 

En ik vind kortverhalen zo verloren werk. Je krijgt dat moeilijk gepubliceerd, en je kan het ook niet uitbrengen in eigen beheer als niemand geïnteresseerd is. Nu goed, ik heb toch 2 goeie tekenaars weten te overtuigen voor 2 verschillende scenario's. Ik kan zéér overtuigend zijn :D

 

Het helpt natuurlijk dat ik een beetje in het wereldje zit, anders had ik die vanzeleven niet leren kennen. Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten gedaan hebben.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Zojuist, Kristof Berte zei:

 

Goeie tekenaars krijg je toch ook moeilijk overtuigd voor een kortverhaal? Tenzij je ze betaalt... Allez, ik moet bijvoorbeeld aan u toch ook niet vragen of gij eens 4-5 pagina's wilt tekenen voor mij. Jong talent, dat kan nog eens lukken, maar tis niet dat ze daar de straat mee dweilen.

 

En ik vind kortverhalen zo verloren werk. Je krijgt dat moeilijk gepubliceerd, en je kan het ook niet uitbrengen in eigen beheer als niemand geïnteresseerd is.

 

 

Juist wel, want dat vraagt minder investering voor die tekenaar. Dat is echt zoiets wat ze "tussen de soep en de patatten" kunnen doen en het is een gemakkelijke test om te zien of het kan "klikken" met mekaar voor je een een groot project zou werken. Het geeft als tekenaar ook de kans om es iets nieuws te proberen, te experimenteren met een nieuwe stijl bijvoorbeeld.

 

Nu, vroeger ging het publiceren wel wat gemakkelijker omdat er veel stripbladen waren die elke week wel moesten gevuld zien te raken, maar daar heeft het internet zijn rol in te spelen. En je hebt de Spirou, Eppo, Stripglossy, ZOne5300, PulpDeluxe,... nog altijd.

 

In het Engels zijn er ook geregeld anthologies waar je met kortverhalen terecht kunt. 

 

Kortverhalen zijn vingeroefeningen. 

Link naar reactie
1 hour ago, Chia said:

en misschien rotslecht in scenarios! :D

En jouw scenario's zijn natuurlijk literaire parels, helder en intelligent geschreven. Net zoals je antwoorden op het forum. 😃

(Misschien moet ik gewoon mijn allergemeenste antwoorden bundelen en uitbrengen.)

 

@marioboon, het hangt van tekenaar tot tekenaar af. Mijn huidige tekenaar voor "A Reason To Be" heb ik drie scripts doorgestuurd met lengtes van 12, 22 en 67 pagina's met de vraag "kies er één". Vreemd genoeg koos hij voor de dikste klepper van ze allemaal.

Link naar reactie

Nog een tip is heel goed vooraf kijken bij wie je pitcht.

Ik ben eenmaal geweest en had een jeugdstrip bij.

Ik had 3 uitgeverijen gekozen zonder ten volle onderzoek te doen naar wat ze allemaal uitgeven.

De ene was net gestopt met jeugdstrips, de andere gaf geen jeugdstrips uit (maar had ik vooral gekozen omdat ik fan was van de persoon die daar zat), en de laatste zei dat er geen markt was voor nieuwe jeugdstrips.

Misschien had ik bij een andere uitgeverij meer "succes" gehad.

Eén van de uitgeverijen was de stripgilde en daar heb ik wel een boel goede feedback gekregen.  Dus was het niet helemaal een verloren zaak.

 

 

Link naar reactie
Op 29/1/2019 om 18:22, linthout zei:

Maar je kunt wel bewijzen aan de uitgeverij dat je een echt goeie synopsis en een echt goed verhaal kunt schrijven.

Dat kan voor Standaard ZEKER van pas komen.

Maar daarom niet voor Sus en Wis. Ik weet dat niet. Ik ga daar niet over.Vroeg of laat hebben ze schrijvers nodig hoor, dat weet ik wel zeker. Echt goeie scenaristen komen altijd aan de bak.

Alleen jammer dat uitgevers om de zoveel jaar van job veranderen en je als potentieel scenarist dan weer helemaal opnieuw moet beginnen met netwerken. Bij Standaard hebben ze me ooit beloofd dat ik een grote reeks mocht overnemen eens/als de toenmalige scenarist er mee zou stoppen. Hij is ondertussen gestopt, maar de mensen die me dat beloofden waren nog veel eerder gestopt :(

Link naar reactie

DAT is inderdaad een zeer groot probleem, Tom. Heel erg om dat te lezen ... Ook iets dat ik al heel veel gehoord heb. Ikzelf laat altijd alles meteen op papier zetten...

Maar dan nog...Bij Standaard zijn er al heel veel mensen gepasseerd sedert ik voor hen werk.

Ik hoop dat de huidige mensen lang blijven, want momenteel vind ik het een zeer goede ploeg.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...