Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Koen

De Havik

Recommended Posts

Integrale van 'De Havik' beginnen lezen.  Eerste 46 platen achter de kiezen. Jawadde, men had de vertaling beter een update gegeven : al die Hollandse uitdrukkingen... Alsjemenou !  

Blijkbaar deden de paarden er in het verleden vééél langer over om 5 mijl af te leggen.  Op pag. 28 zegt het hoofdpersonage dat het 5 mijl is van het strand naar Brest en dat hij dat nooit vóór de nacht kan halen aangezien hij te voet is.  Maar wanneer hij over 2 paarden beschikt kan hij het in 2 uur doen als hij ze beurtelings berijdt....  😦😜
Ook heb ik nog nooit geweten dat zeewier zo schokdempend is...

Toch nog aangename, wat ouderwetse lectuur.  Morgen lees ik verder.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ken deze serie al wat langer en de cyclus van de eerste 6 delen is inderdaad de moeite van het lezen waard als je van de combinatie van zeevaartverhalen en langgezochte schatten houdt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

De Havik is een verhaal dat voor de auteur decennia lang duurt om te creëren, maar dat de lezer verleidt om in één keer te worden uitgelezen.  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vond het een zeer goeie reeks, maar ben ergens afgehaakt omdat het onduidelijk was qua nieuwe uitgaves dacht ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Aerogi zei:

Ik vond het een zeer goeie reeks, maar ben ergens afgehaakt omdat het onduidelijk was qua nieuwe uitgaves dacht ik.

Same here, enkel dan niet wegens onduidelijkheid maar wegens te lange doorlooptijd. 

Aks de 2e cyclus straks af is, dan ga ik het weer beoordelen..

Deel dit bericht

Link naar bericht

De 1e cyclus is een afgerond verhaal? Of lopen 1 of meerdere sub-plots door in 2e cyclus (zoals bij Angel Wings)?

Deel dit bericht

Link naar bericht

De eerste cyclus bestaat uit 6 delen en is een afgerond verhaal. Van de 2e cyclus zijn, uit mijn hoofd, pas 2 of 3 delen verschenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

3 schitterende delen reeds, maar wel bij een andere uitgever (Silvester), dus zou niet weten hoe men daar een integrale in hetzelfde formaat van zou uitgeven.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Halfweg de integrale en er begint vaart in te komen. ;)  Ik begin meer mee te leven.  De vertaling wordt ook ietsje beter, minder houterig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 7/2/2019 om 14:59, Rik zei:

De eerste cyclus bestaat uit 6 delen en is een afgerond verhaal. Van de 2e cyclus zijn, uit mijn hoofd, pas 2 of 3 delen verschenen.

OK, thanks. De bundel met 1e cyclus ondertussen aangeschaft en in 1 middag uitgelezen.  Van wat uit het 5e album moet zijn geweest lijken veel pagina's gescand en om de tekst leesbaar te krijgen is contrast wat te vet geworden waardoor tekeningen van de achterzijde ook zicht-baar worden. Vele letters blijven desondanks wat hanepoterig. Jammer. 

Scénario is prima (op niveau J.-M. Charlier) en qua tekeningen zijn schepen, decors, kostuums ook goed getekend. Helaas vind ik de ge-zichten (van hoofdpersonages) een zwak van de tekenaar. Hoofdpersoon moet je herkennen aan verticale streep over li. oog bijvoorbeeld. Andere hoofdpersonages lijken te veel op elkaar en moet je herkennen aan hun outfit. Beide dames der (hoofdpersonages) lijken ook twee-lingen, gelukkig ontmoeten ze elkaar in 't verhaal niet. Soms lastig lezen bij switchen van locaties: wie is wie. Bij Romain Hugault speelt dit ook: zijn toestellen en decors zijn uitstekend getekend, maar hoofdpersonages hebben op bijna iedere tekening een ander gezicht. Dito met Apache Junction van Peter Nuyten: alle Apachen lijken op elkaar. Dienaangaande was Victor Hubinon (Roodbaard, etc.) toch wel een veelzijdige top-tekenaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Hardcover zei:

Bij Romain Hugault speelt dit ook: zijn toestellen en decors zijn uitgetekend getekend, maar hoofdpersonages hebben op bijna iedere tekening een ander gezicht. Dito met Apache Junction van Peter Nuyten: alle Apachen lijken op elkaar. Dienaangaande was Victor Hubinon (Roodbaard, etc.) toch wel een veelzijdige top-tekenaar.

Je overdrijft hoor 😁  Vrijwel alle tronies lijken bij Hubinon op elkaar en het palet aan emoties is zeer beperkt (de verbeten blik komt steeds terug, net als al die wat onmachtige rimpellijntjes).

Er valt ongetwijfeld veel goeds over de tekenaar te zeggen, maar zeer beslist niet dat hij een top-tekenaar was als het ging om gezichten.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 minuten geleden, Koen zei:

Mijn mening (dit weekend op GoodReads gepost).  

3.jpg

De Havik is in die zin geen eerbetoon aan Roodbaard, de eerste delen wàren een Roodbaard. Of toch een "jonge jaren van" maar dat project is niet doorgegaan, hij heeft gewoon de koppen vervangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, marioboon zei:

De Havik is in die zin geen eerbetoon aan Roodbaard, de eerste delen wàren een Roodbaard. Of toch een "jonge jaren van" maar dat project is niet doorgegaan, hij heeft gewoon de koppen vervangen.

Ik zeg ook niet dat het een eerbetoon is aan Roodbaard.  ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toch niet.  Heb nog nooit iets van Roodbaard gelezen.  Maar de verouderde manier van vertellen en de wijze waarop het hoofdpersonage van de ene moeilijkheid in het andere struikelt deed me tijdens het lezen wel denken aan Blueberry, waarvan ik de laatst verschenen integrale niet lang geleden heb gelezen.  Blueberry zit wel "slimmer" in mekaar, qua scenario is 'De Havik' een gemiddelde familiestrip.

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Koen. De Roodbaard-verhalen van het team Charlier/Hubinon zijn geweldig. (Mits Hubinon weer niet te diep in het glaasje gekeken had en veel mindere tekenaars moesten inspringen [stijlbreuk]...) Ook bij Roodbaard struikelt het hoofdpersonage (Eric) van van de ene moei-lijkheid in de andere. Van Charliers' reeksen zit "Blueberry" inderdaad slimmer in elkaar.

De Havik heeft met Roodbaard wel het voordeel, dat er een clownspersonage, die het tempo uit het verhaal haalt, ontbreekt. Leest stukken prettiger. (Charlier bediende zich te vaak van stumperds of dronkaards als Sonny Tuckson (Buck Danny), Ernest Laverdure (T & L), Slokje (Tiger Joe), McClure (Blueberry) in zijn reeksen met papier-verslindende, geforceerde humor.)

De levens van De Havik en Eric De Zoon Van (beiden uit dezelfde eeuw) hebben aanvankelijk aardig wat parallellen.

Vind zowel De Havik als Roodbaard echter geen verouderde reeksen. Maar zou voor nu niet een 2e cyclus van De Havik aanschaffen, na previews gezien te hebben: ook hierin is de aandacht voor gezichten weer sluitpost.

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 uren geleden, Koen zei:

Toch niet.  Heb nog nooit iets van Roodbaard gelezen.  

Ik kan je verklappen, er valt veel te lezen:

20190214_092915.thumb.jpg.fc31dc1e7f11753151a77ce49b0d82f2.jpg

Dit is geen uitzondering maar regel. Ik lees graag klassieke reeksen terug, maar Roodbaard heb ik altijd een raadselachtig fenomeen gevonden.

Mario heeft hier al eens een interessant pleidooi gehouden voor een soortgelijke pagina ("Er wordt gespeeld met close-ups, overshoulders, "plan américaine", halve close, full shot, vogelperspectief,... het hele gamma van visuele storytelling wordt bovengehaald") maar kon me niet overtuigen van de kwaliteit.

Als je naar de bovenstaande pagina's kijkt, kun je goed zien dat het eigenlijk geen ballonstrip is maar een kolomstrip, de teksten hadden net zo goed onder de illustraties kunnen staan, denk aan Kapitein Rob.

Zullen we het er maar op houden dat Charlier met Roodbaard spannende, geïllustreerde jongensboeken schreef? Niets mis mee, maar beslist niet 'geweldig' of 'tijdloos'. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 7/2/2019 om 15:13, lukoste zei:

3 schitterende delen reeds, maar wel bij een andere uitgever (Silvester), dus zou niet weten hoe men daar een integrale in hetzelfde formaat van zou uitgeven.

10e deel pas in 2020: 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen