Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

5 minuten geleden, cinco zei:

IK doel op transformaties zoals de Jans(s)ens met hun gekleurde haargroei en hun bubbels uit hun mond.

Of dan weer die plots groeiende paddestoel in De Geheimzinnige Ster.

 

Uiteraard is het geen realistische reeks, maar bovengaande voorbeelden staan toch eerder op zich.

En een verhaal zoals De 7 Kristallen Bollen leunt meer bij het paranormale aan. (en geïnspireerd door de Toetanchamon-vloek)

Dat plaats ik onder een andere noemer.

 

Maar dit...

 

afbeelding.png.2e1ffbcaf75794c361c1dc5108528968.png

 

... dit is wat je van Gobelijn in Jommeke kan verwachten, maar er bestaat geen precedent voor in Kuifje.

 

Maar als je voorbeelden hebt die ik over het hoofd zie, breng ze maar aan.

 

Vlucht 714, valluikjes midden op straat in Amerika, ne yeti, Bobbie die "praat". Zo vanbuiten. Daarnaast inderdaad voodoo, reuzepaddestoelen. Denk er ook nog de vele denkbeeldige landen bij en de uitvindingen van Zonnebloem...

Link naar reactie
24 minuten geleden, lukoste zei:

Vlucht 714, valluikjes midden op straat in Amerika, ne yeti, Bobbie die "praat". Zo vanbuiten. Daarnaast inderdaad voodoo, reuzepaddestoelen. Denk er ook nog de vele denkbeeldige landen bij en de uitvindingen van Zonnebloem...

Die Yeti valt onder de legendes en het paranormale. Net zoals de UFOs.

En Bobbie, hij communiceert toch niet met de rest. Het zijn meer gedachtenwolkjes.

De uitvindingen van Zonnebloem hebben ook wel altijd een soort van waarschijnlijkheidsfactor.

 

Nogmaals, ik ga niet zeggen dat Kuifje realistisch is, maar er zijn in mijn ogen gradaties betreffende onrealistische elementen in een verhaal.

In Johan en Pirrewiet is het bijvoorbeeld heel aannemelijk dat er plots blauwe dwergen in opduiken, in Kuifje zou dat niet passen.

 

Link naar reactie

Neem Het Geheime Wapen van Asterix als voorbeeld.

Asterix heeft ook elementen zoals de toverdrank, iets dat niet realistisch is.

 

Maar deze figuren hier, die vormen een te overdreven fantasie-element voor de reeks.

Daarbij zeg ik dan ook dat dit ongebruikelijk is voor Asterix, ondanks het feit dat het geen realistische serie is.

 

 

afbeelding.thumb.png.43e2e3faa4e71fc62358050df2d54868.png

 

Elke reeks heeft zo zijn eigen speelveld met afgebakende grenzen wat kan en wat niet kan binnen dat universum.

 

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

 

Elke reeks heeft zo zijn eigen speelveld met afgebakende grenzen wat kan en wat niet kan binnen dat universum.

 

 

Dit speelveld ligt helemaal niet vast. Of anders gezegd; Wie bepaalt hoe groot of hoe klein dit speelveld is? Het is daarom de vrijheid van een auteur om deze grenzen op te zoeken of zelfs te overtreden. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

Neem Het Geheime Wapen van Asterix als voorbeeld.

Asterix heeft ook elementen zoals de toverdrank, iets dat niet realistisch is.

 

Maar deze figuren hier, die vormen een te overdreven fantasie-element voor de reeks.

Daarbij zeg ik dan ook dat dit ongebruikelijk is voor Asterix, ondanks het feit dat het geen realistische serie is.

 

 

afbeelding.thumb.png.43e2e3faa4e71fc62358050df2d54868.png

 

Elke reeks heeft zo zijn eigen speelveld met afgebakende grenzen wat kan en wat niet kan binnen dat universum.

 

Ja. Dit voorbeeld volg ik 100%.

Link naar reactie
1 uur geleden, Rik zei:

 

Dit speelveld ligt helemaal niet vast. Of anders gezegd; Wie bepaalt hoe groot of hoe klein dit speelveld is? Het is daarom de vrijheid van een auteur om deze grenzen op te zoeken of zelfs te overtreden. 

 

De makers zelf creëren meestal hun speelveld. (soms heeft bijvoorbeeld een uitgeverij ook een vinger in de pap)

En het is verder vooral een kwestie van aanvoelen.

Natuurlijk kan een reeks evolueren en kunnen grenzen verschuiven, maar dan is het ook kijken naar de manier waarop dit gebeurt.

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Aangezien in 3 albums op 22 de janssens met hun haargroei voorkomen, gaat het om 14% van de albums. Dat lijkt me toch genoeg om te kunnen spreken van een typisch element uit het Kuifje-universum.

(ik ben er ook geen fan van)

In een strip waarin ze ganse tekstballonnen vullen om alles wetenschappelijk aanvaardbaar te laten klinken.

 

afbeelding.thumb.png.59bda60e40481911ae46be5af7ac3915.png

 

Maar oh, die gag van Het Zwarte Goud moeten we er ook absoluut insteken.

En het is zeker niet nodig om te verklaren hoe een menselijk lichaam zeepbellen kan produceren, ondanks het feit dat we pagina's zijn blijven doorgaan over de manier waarop een raket functioneert.

 

afbeelding.png.1870ba83356266294ec16ab957cdf249.png

 

Maar ondanks dat storend element vind ik het maan-tweeluik een absoluut hoogtepunt in het oeuvre van Hergé.

 

Link naar reactie
Op 2/9/2020 om 19:29, cinco zei:

Tintin's age is never specified. Throughout the Adventures, published over 50 years, he remained youthful. In 1970, Hergé commented that "For me, Tintin hasn't aged. What age do I give him? I don't know ... 17? In my judgement, he was 14 or 15 when I created him, Boy Scout, and he has practically not moved on. Suppose he put on 3 or 4 years in 40 years ... Good, work out an average, 15 and 4 equals 19."

Als dit engelstalig citaat van Hergé klopt, dan wil dat zeggen dat Totor, patrouille-leider van de Meikevers, dus eigenlijk Kuifje is! Daar had ik nooit bij stilgestaan.

 

Totor_with_word_balloon.jpg

Link naar reactie
Op 7/9/2020 om 14:02, TDPB zei:

Je leest er teveel in.

Hij wil gewoon zeggen dat Kuifje de leeftijd van een boy scout had.

Zou het? Wel bekend is is dat Totor een voorloper is van Kuifje. Ik weet niet waar het citaat vandaan komt... Ik heb een biografie van Hergé maar die heb ik al lang niet meer gelezen.

Op 7/9/2020 om 14:17, cinco zei:

Ah, de Engelse titel: The Adventures of Totor, Chief Scout of the Cockshafers

Ik kan me niet voorstellen dat dat ooit in het Engels of zelfs in het Nederlands is uitgeven.

 

totor.thumb.jpg.43b0a26e2dc426eafa941d628b7f3126.jpg

Link naar reactie
Op 9/9/2020 om 12:42, Stripper zei:

Gaan we serieus strips serieus nemen?

Maar voor de Belgen kan gelden dat Hergé de voorloper van Arleston en de hele fantasy wereld is. Fantastisch toch?

Of doe ik nu Jules Verne tekort??

Je gooit een aantal zaken door elkaar vind ik.

Jules Verne is de grondlegger van de SF: fictieve wetenschap.

Voor fantasy geldt hetzelfde voor JRR Tolkien (die van Lord of the Rings), al moet gezegd dat hij weer zijn mosterd haalde bij oude sagen en legenden.

Arleston poedelt gewoon wat rond in de zee die Tolkien geschapen heeft, en stak met Lanfeust van de sterren even over naar de SF.

Wat Hergé deed heeft niets met beide genres te maken.

Link naar reactie
On 9/9/2020 at 2:04 PM, Neat Stuff said:

Dat heeft het zeker. Kuifje is verworden tot een design moment in het appartement van een yup die laatdunkend over het medium strip denkt.

👍

De verering van K in sommige kringen heeft mij altijd al verbaasd.

(nou ja, niet toen ik drie was, natuurlijk, of zes, maar wel al héél lang)

Link naar reactie
1 hour ago, Tanuki said:

Je gooit een aantal zaken door elkaar vind ik.

Jules Verne is de grondlegger van de SF: fictieve wetenschap.

 

Hola! En wat doe je met H.G.Wells? PLotseling opgelost in de atmosfeer van een parallelle aarde?

En la wat voorafgaat aan J.Verne? En E.A.Poe?

Of Frankenstein?

Je moet je hoogstnodig wat inlezen.

 

Link naar reactie

Frankenstein wordt door sommigen inderdaad tot de SF gerekend, je kan daar over discussiëren. Zelf zet ik het eerder bij de horror of gothic novels net als de werken van Poe voor zover mij bekend.

Wells' boeken dateren van minstens 20 jaar na Verne. Je zou kunnen stellen dat de ene de andere beïnvloedt heeft aangezien Verne al snel ook naar het Engels werd vertaald.

 

Maar we zijn het er hoop ik over eens dat Hergé in dat rijtje niets te zoeken heeft? (om on topic te blijven)

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Maar we zijn het er hoop ik over eens dat Hergé in dat rijtje niets te zoeken heeft? (om on topic te blijven)

Goh, niet helemaal.

De uitvindingen van Zonnebloem zijn toch wel Verne-achtig. En de avonturen van Kuifje hebben, zeker in de eerste albums, eveneens een hoog Verne-gehaalte. Maar dan niet de Jules Vernes van de sf, maar de Verne van Rond de wereld in 80 dagen en gelijkaardige avonturen.

Link naar reactie

De oudste sf/fantasy die ik staan heb, is Ware verhalen van Lucianus van Samosata uit de 2e eeuw.

Maar ik heb ook nog het Gilgamesj-epos, voor zover je dat kunt hebben, want het is alleen maar in stukken en brokken overgeleverd, ca. 2112 - 2000 VOJ.

 

Link naar reactie
Op 5/9/2020 om 17:20, cinco zei:

In een strip waarin ze ganse tekstballonnen vullen om alles wetenschappelijk aanvaardbaar te laten klinken.

 

afbeelding.thumb.png.59bda60e40481911ae46be5af7ac3915.png

 

 

 

En niemand die er iets van begrijpt. Enkele didactische tekeningetjes hadden kunnen helpen. Show, don't tell!!

Ik stel mij zelfs de vraag zo'n informatief praatje wel nodig is...

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...